Kat heeft haar been gebroken

16-07-2012 21:34 61 berichten
Alle reacties Link kopieren
Mijn kat is gisteren van het balkon gevallen, en heeft daarbij haar longen gekneust en haar been gebroken. We hebben haar gelijk naar de nooddierenarts gebracht, en daar heeft ze de nacht doorgebracht in een couveuse met extra zuurstof en pijnmedicatie. Ik denk stiekem dat ze de beste nacht van haar leven gehad heeft, want ze kreeg morfine en leek helemaal in de hemel te zijn toen we haar zagen.

Vanochtend zijn we op consult geweest bij een "gewone" dierenchirurg die alleen amputatie als optie zag. De breuk van haar achterpoot was te moeilijk voor hem om te opereren. En op zijn advies zijn we doorgestuurd naar de orthopedisch dierenchirurg. Deze arts ziet wel de mogelijkheid om te opereren en het bot te fixeren met pinnen met een goede kans op herstel. Als haar longen goed herstellen wordt ze waarschijnlijk morgen of overmorgen geopereerd.

Ik ben heel benieuwd of er hier mensen zijn die er ervaring mee hebben. En ik ben ook vooral benieuwd naar het postoperatieve beleid. Onze kat is nu 7 maanden, en meestal lekker speels. Na de operatie zal ze rust moeten houden. Als er iemand tips of ervaring heeft hoor ik het graag. Ik hoop ook weer een beetje van de schrik bij te komen.
Oh sorry to.. Had ik niet door..

Een steiger was ook niet fijn voor hem.

Gelukkig hing het kreng al weer aan de dakgoot te bungelen toen het voor het eerst weer even mocht proberen los te lopen.
Ik heb hier 2 keer een kat in een bench gehad. Gelukkig niet heel lang, want leuk is het zeker niet. Niet voor de kat en niet voor de eigenaar. Gelukkig berustten mijn katten zich al snel in hun lot, alleen de eerste dag was drama.

Ik had ook de kattenbak in de bench, bij 1 kat had ik een radiatorhangmatje opgehangen in de bench (heel laag dus, net niet op de grond als hij er in lag). Bij de andere kat had ik een kleinere bench, waar net een mandje en kattenbak achter elkaar konden staan. Maar dat moest ook wel, want ze moest zo van het mandje in de kattenbak kunnen stappen, enig hoogteverschil was haar niet gelukt.

Succes ermee hoor, ik hoop dat je kat snel opknapt. Leuk is het zeker niet, maar katten zijn taai en het is voor het goede doel;-)
Uhm... stuff... and things
quote:iris1969 schreef op 16 juli 2012 @ 22:24:

Wat betreft de kattenbak: die gaat inderdaad in de hoek van de bench, maar het opstapje is vaak in het begin te hoog voor ze aangezien ze in het begin nog onhandig zijn en daarom raad ik je aan een plastic ordnerbakje in de hoek te zetten. Die heeft een lage instap en die koop je bij de HEMA.

[afbeelding]

Da's inderdaad een goede tip. Wij hadden destijds voor onze kat met gebroken pootje een verfbakje van de bouwmarkt. Dat is ongeveer hetzelfde model en heeft ook een lage instap.

Onze kat heeft ook verschillende verwondingen gehad waaronder een gebroken poot. Het leek er eerst op alsof de staart het zou redden en dat het pootje geamputeerd moest worden, maar uiteindelijk bleek het andersom te zijn. Onze (manke) Nelis heeft nu geen staart meer maar nog wel al z'n pootjes.

Het is nooit helemaal voor 100% goedgekomen want hij heeft nog een beetje een vreemd loopje en hij mist soms de coordinatie wat, maar het is in elk geval een vrolijke kat die nog prima uit de voeten kan. Laten we zeggen dat ie voor 95% weer de oude is en zoals ik het zie en hoor van de dierenarts is hij in elk geval pijnvrij. Alleen dus nog een beetje stijfjes en met een wat apart loopje, maar ach..... je bent manke Nelis of je bent het niet he!

Heel veel sterkte en succes, ik hoop dat het allemaal weer goed gaat komen.
Geen goede tips aan toe te voegen maar sterkte daar! Ik hoop dat jouw kat snel beter wordt
Iedereen bedankt voor de reacties! Het doet me goed verhalen te lezen waarin mensen in dezelfde situatie zaten. Ik heb nu een beter idee van hoe ik de bench kan inrichten, en wat handig is als kattenbak.

Als een soort van samenvatting heb ik nu:

- bench regelen.

- een kattenbak creeren met een lage instap.

- aan de regels van de dierenarts houden qua activiteit.

- speciaal voer (in overleg met de dierenarts).

Ik ben best wel zenuwachtig voor morgen, want dan word ze waarschijnlijk geopereerd. De dierenarts verwachtte dat ze na de operatie nog twee nachten blijft slapen, en dan kunnen we haar weer ophalen. Ik zie er nu al een beetje tegenop om naar huis te gaan. Normaal komt ze altijd naar me toerennen als ik thuis ben, en dan gaat ze gelijk op haar rug liggen voor een "belly rub" ... Ik moet eigenlijk gewoon blij zijn dat ze uberhaupt nog leeft.
Een kat heeft poten,geen benen
Onze kat heeft 5 maanden geleden zijn achterpoot op twee plaatsen gebroken. Er werd niks aan gedaan, behalve pijnstilling en het moest gewoon genezen. Het is wel een beetje scheef en hij hinkt soms nog wat maar het gaat wel goed. geen ellende van gips of bench. Hij bleef trouwens toch wel stil liggen...
quote:ladytruckster schreef op 17 juli 2012 @ 06:42:

Een kat heeft poten,geen benen
.
Geen ervaring met katten die hun pootjes breken.

Want de katten die ik heb gehad vielen nooit,. en kwamen altijd goed terecht als ze sprongen.

ook van het balkon.

Hoe hoog woon je?
Het ligt er maar net aan of ze goed de draai kunnen maken of ze al dan niet hun pootjes of zelfs rug kunnen breken. Soms gaat dat prima vanaf bijv. een eerste verdieping en hebben ze niets en soms hebben ze pech en breken ze wat.

Mooi filmpje van een volledige draai.

Maar ook aan de kracht van pootjes zit een grens, dus als ze bijv. van 4 hoog vallen en een volledige draai maken kunnen de pootjes de klap toch soms niet aan en breken ze toch wat.
quote:ladytruckster schreef op 17 juli 2012 @ 06:42:

Een kat heeft poten,geen benen Haha, ik denk dat het vooral komt doordat mijn Nederlands wat slechter wordt nu ik in Canada woon. Ik zou natuurlijk nooooit menselijke eigenschappen aan mijn kat toeschrijven
quote:dolores007 schreef op 17 juli 2012 @ 14:19:

Geen ervaring met katten die hun pootjes breken.

Want de katten die ik heb gehad vielen nooit,. en kwamen altijd goed terecht als ze sprongen.

ook van het balkon.

Hoe hoog woon je?

Ik woon op de 7de verdieping, en de kat is geland op een afdak dat ter hoogte is van de 2de verdieping. Gelukkig waren er mensen thuis op de 2de verdieping, zodat we via hun appartement op het afdak konden komen. Brrr.. het geeft me nog steeds de bibbers als ik er aan terug denk.

Vanochtend zijn we door de dierenarts gebeld dat ze goed de nacht door was gekomen en dat ze vandaag geopereerd gaat worden.
Toch nog geen operatie vandaag. Haar longen waren nog niet goed genoeg om de operatie aan te kunnen. We hopen nu dat ze morgen geopereerd gaat worden. Volgens de dierenarts is er wel een stijgende lijn in haar gezondheid te zien.

Ik ben vandaag ook op "ziekenbezoek" geweest, en mevrouw leek erg tevreden over het eten in het ziekenhuis
Ik weet niet of het bij jullie vandaag, morgen of gisteren is , maar ik wens je veel succes bij de komende operatie van je kat toe.
quote:mapleleaf schreef op 18 juli 2012 @ 03:13:

Ik ben vandaag ook op "ziekenbezoek" geweest, en mevrouw leek erg tevreden over het eten in het ziekenhuis Dat zou de eerste zijn . Mapleleaf, ik heb je topic meegelezen. Ik had niet echt tips voor je dus heb niet gereageerd, maar hoop dat het allemaal weer goedkomt!
Vandaag was de grote dag: onze kat is in de ochtend geopereerd. Alles is gelukkig goed gegaan Ze is nu 2 pinnen en een schroefje rijker. Ik ben na mijn werk weer even op ziekenbezoek geweest, en ze was vooral erg slaperig.

De chirurg dacht dat we haar vrijdag weer mee naar huis kunnen nemen. We zijn ondertussen bezig een hoek van de kamer af te schermen zodat ze daar kan bijkomen. Kan niet wachten tot ze er weer is.
Na een paar weken is het inmiddels tijd voor een kat update.

Het is inmiddels ruim 4 weken geleden dat onze kat geopereerd is, en ze heeft inmiddels haar eerste controle rontgen foto gehad. Daarop is al wel botgroei te zien, maar we moeten haar nog wel 3 weken in de bench houden. Dan moeten we weer naar de dierenarts voor een foto, en hopelijk mag ze daarna weer alles doen.

Je kunt al goed zien dat ze steeds beter gaat lopen, en we moeten nu goed in de gaten houden dat ze nergens probeert op de springen. Volgens mij is ze de bench helemaal zat, maar gelukkig komt het einde in zicht.
Sterkte met de poes.
Wij hebben dit met onze poes gehad, ze is nu herstellende.

Ze heeft alle botjes in haar middenvoetsbeentje gebroken en er zitten nu 4 ijzeren pinnen in haar pootje. De operatie is heel goed gegaan. Ze heeft eerst twee weken in een bench gezeten, normaal is onze poes best actief, maar ze was heel suf van de pijnmedicatie en wist ook niet zo goed hoe ze op haar poot moest staan. Dus de bench viel ons heel erg mee. Ze mag nu sinds twee weken weer binnenshuis rondlopen, dat duurt nog 4,5 week en dan worden de pinnen eruit gehaald. Sinds een week is ze weer helemaal de oude en hobbeltje ze (ze kan nog niet goed staan op haar poot) weer rond en snort als een malle.

Ik ben heel blij dat we voor de operatie zijn gegaan, terwijl ik aan de reactie van de dierenarts wel merkte dat menig andere kattenbezitter de kosten niet zou overhebben voor de operatie en de kat zou laten inslapen.

Bij ons is de kans dat ze weer volledig kan lopen 99%. Mijn poes is al 14 jaar bij ons, dus voor mij geen enkele twijfel mogelijk. Trouwens als het maar 10% kans was geweest had ik het ook geprobeerd. Toen ik haar in huis nam heb ik gekozen om zo goed mogelijk voor haar te zorgen, dus als er via een operatie een kans is dat ze weer kan lopen dan neem ik die.

@mapieleaf sterkte met het herstel!
Aanstaande vrijdag word het pootje van een van mijn katten geamputeerd. Deze kat was vorige maand door mijn stiefzus geadopteerd, en hier is de kat drie hoog uit het raam gesprongen. De breuk is erg gecompliceerd, en de dierenarts kan proberen te opereren maar er is een kans dat dit niet lukt, en omdat de kat net een jaar oud is, heb ik gekozen voor amputatie.

Mijn stiefzus kan deze kosten niet betalen, ook niet met een regeling, dus ik heb de kat weer teruggenomen, ook omdat de kat bij haar niet rustig kan revalideren. Mijn siamese kat (zie eerdere topics over zijn terreur, waardoor hij door mijn stiefzus geadopteerd is) blijft bij haar wonen, met kippengaas voor het raam. Voor mij is het ook een fikse uitgave, maar het beestje kan nog zo lang leven dat het me ruim waard is.

Moet ze bij een amputatie ook zo lang in de bench? Heeft iemand hier dat meegemaakt?
Dat moet je even navragen bij je DA, want het is een operatiewond en er zal zeker een herstelperiode nodig zijn. Of dat in een bench moet is per geval en vooral per kat verschillend, maar er hoeft geen breuk te helen, dus die hele lange tijd is waarschijnlijk niet nodig en waarschijnlijk kan het zelfs zonder bench gebeuren.

Gelukkig kunnen katten heel goed verder leven met 3 pootjes, en als het een achterpootje betreft kunnen ze zelfs gewoon blijven springen en klimmen, maar naar is het natuurlijk wel.
Het is haar achterpootje, en de dierenarts zei al dat ze daar heel goed mee kan leven. Hij zei ook dat het geen slechte keuze was om de poot te laten amputeren, omdat de kans van slagen bij een operatie niet groot was, dit omdat het ronde botje bij de knie gescherud was. Ik vind het zo sneu, het kleine ding komt van de straat, weegt krap aan 2.5 kg, heeft al meerdere abcessen gehad omdat een van mijn katten haar in het begin niet mocht en kwam aan bij mij vol met wormen, waardoor ze dus kleiner is dan je zou verwachten bij haar (geschatte door da) leeftijd. En nu dit weer. Het is gelukkig een sterk katje, die nooit haar goede humeur enenthousiasme kwijt raakt, dus ze zal hier ook weer bovenop komen.
Ach gossie. Geef haar maar een extra knuffel van mij .
Trouwens even offtopic: is de Siamees (Loki toch?) uiteindelijk toch naar een ander gegaan en hoe is het nu met je bange kat?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven