Vrijwillige keizersnede

20-02-2011 20:24 386 berichten
Alle reacties Link kopieren
Beste allemaal,

Mijn vriend en ik zijn bezig te proberen zwanger te worden van een 1e. Graag zou ik eens informeren bij jullie wie er ervaring heeft met een vrijwillige keizersnede, dus zonder medische indicatie.

Nu weet ik dat er zeer veel verschillende meningen hierover zijn - met name tegen - maar daar ben ik niet benieuwd naar. Ik ben op zoek naar mensen die ervaring hebben met een keizersnede door eigen keuze, hoe zij dit geregeld hebben/hoe zij een gynaecoloog zo ver hebben gekregen, waar dit heeft plaatsgevonden en hoe het met diegene is gegaan tijdens en na de keizersnede. Valt het mee, tegen? Zou je het een 2e keer weer doen?

Ik ben benieuwd.
@acht2twaalf: ik zeg nergens dat ik denk dat jij minder van je kindje zult houden! Ik gun je van harte een kindje, waarom niet? Je hebt gewoon pech dat er in je omgeving zoveel bevallingsellende heeft plaatsgevonden. Het overgrote deel gaat gewoon goed. Maar laten we het inderdaad maar houden op agreeing to disagree. Het gaat, vind ik persoonlijk, echt te ver om een sectio op verzoek te krijgen, desalniettemin wens ik je een fijne toekomstige zwangerschap en bevalling toe.
Ik heb 3 ks. Het kon niet anders maar het is echt geen pretje. Bij de eerste zakte mn bloeddruk veel te snel en de gyn moest alles op alles zetten en heeft mn kind eruit moeten snokken. Resultaat was een armpje uit de kom en een huilbaby. Het was traumatisch voor iedereen. Door de medicijnen weet ik niks meer van het moment dat ik get ziekenhuis in kwam tot de 2de dag van mn kind.

Resultaat was dat ik de 2de keer onder volledige narcose moest. Ik voel vooral het litteken in mn baarmoeder bijna dagelijks en dat is pijnlijk. Ik slik de helft van de maand pijnstillers, ben erg beperkt in anticonceptie. Heb bij nr 3 een ontsteking gekregen en daardoor ook blaasbeschadigingen. Ik krijg al 3 jr fysio.

Er kunnen ook complicaties optreden na een gewone bevalling maar dan heb je iig dat meegemaakt. In mijn geval heeft de ks geen enkel denkbaar voordeel opgeleverd.

Gewoon niet aan kids beginnen als je niet wil bevallen. Neem een hondje.
Ik heb bij de eerste een KS gehad en ben bij de tweede vaginaal bevallen. Als ik het nog een derde keer zou moeten doen (gaat niet gebeuren hoor), zou ik blind voor de KS kiezen.

Ik vond het herstel na de KS helemaal niet zo zwaar en heftig (en dat terwijl ik een wondinfectie heb gehad). Ik vond de vaginale bevalling zowel emotinoneel als lichamelijk vele malen zwaarder dan de KS.
The time is now
quote:Pelikaan schreef op 16 juli 2012 @ 18:02:

@acht2twaalf: ik zeg nergens dat ik denk dat jij minder van je kindje zult houden! Ik gun je van harte een kindje, waarom niet? Je hebt gewoon pech dat er in je omgeving zoveel bevallingsellende heeft plaatsgevonden. Het overgrote deel gaat gewoon goed. Maar laten we het inderdaad maar houden op agreeing to disagree. Het gaat, vind ik persoonlijk, echt te ver om een sectio op verzoek te krijgen, desalniettemin wens ik je een fijne toekomstige zwangerschap en bevalling toe.

Dankjewel Pelikaan. En imijn mening is inderdaad gekleurd door alle negatieve verhalen. Blijf het een lastige vinden. Bedankt voor je input!

quote:copywrong schreef op 16 juli 2012 @ 18:05:

Gewoon niet aan kids beginnen als je niet wil bevallen. Neem een hondje.Bedankt voor deze nuttige bijdrage maar niet heus...
quote:Banba schreef op 16 juli 2012 @ 18:10:

Ik heb bij de eerste een KS gehad en ben bij de tweede vaginaal bevallen. Als ik het nog een derde keer zou moeten doen (gaat niet gebeuren hoor), zou ik blind voor de KS kiezen.

Ik vond het herstel na de KS helemaal niet zo zwaar en heftig (en dat terwijl ik een wondinfectie heb gehad). Ik vond de vaginale bevalling zowel emotinoneel als lichamelijk vele malen zwaarder dan de KS.Hi Banba, dankjewel. Ik heb het natuurlijk niet zelf meegemaakt maar wat betreft de vaginale bevalling zegt het merendeel van mijn vriendinnen hetzelfde. Het is gewoon niet hetzelfde voor iedereen en we moeten dan ook iedereen respecteren in zijn/haar keuzes vind ik. Al zal jij misschien geen keuze hebben gehad in eerste instantie. Als gemiddeld 75-79 procent van de gynaecologen in Duitsland en Engeland een verzoek om een KS zou honoreren (zonder medische reden) dan zal het toch ook wel niet zo levensbedreigend en schandalig zijn als sommigen het doen voorkomen. Los daarvan, kan natuurlijk ook een KS (net als een normale bevallig) negatieve gevolgen hebben. Daar ben ik me van bewust.
Heb je wetenschappelijke publicaties die die cijfers noemen? Ben ik -oprecht- benieuwd naar.
Habiba et.al. (2006), staat hierboven.
Geheel met jou eens hoor acht2twaalf.

En natuurlijk is de natuur wel maakbaar, dat heet vooruitgang en zien we overal om ons heen.

Behalve in bevallingsland.

Dan moet het er opeens allemaal maar bijhoren "want natuur".
quote:Als gemiddeld 75-79 procent van de gynaecologen in Duitsland en Engeland een verzoek om een KS zou honoreren (zonder medische reden) dan zal het toch ook wel niet zo levensbedreigend en schandalig zijn als sommigen het doen voorkomenOver Duitsland weet ik niets, maar in Engeland is de formele richtlijn dat vrouwen die vragen om een keizersnede eerst individuele begeleiding krijgen aangeboden om met angsten rond de bevalling om te gaan en een onderbouwde beslissing te nemen, om onnodige operaties te vermijden. Wie desondanks angstig blijft, hoort een ks op verzoek te kunnen krijgen. Dat wijst iets minder op u vraagt, wij draaien dan wat jij opschrijft. De conclusie van het artikel uit 2096 dat je citeert, is trouwens ook zeker niet dag een hoog percentage beter is dan een laag percentage.
Een keizersnede op verzoek is gewoon mogelijk in Nederland ,zijn er genoeg gyn die er open voor staan ...
Over een ruggenprik werd 7 jaar (!) geleden ook nog net gedaan of je een levensbedreigende en ultra domme keuze maakte.

En het geven van flesvoeding idemditto. Man-man-man, men reageerde alsof ik hem cola gaf...

En misschien is het met een sectio ook wel zo...

Hoewel ik oprecht moet zeggen dat ik nu ik het meegemaakt heb wel het idee hab dat vaginaal bevallen "makkelijker" is.

Mijn zus had een sectio en die heeft qua na-weeen uiteindelijk toch nog een hele bevalling gehad zei ze (de eerste was vaginaal, dus ze had vergelijkingsmateriaal.)

bovendien duurde het herstel veel langer.

Maar dan was bij onze vaginale bevallinggen wel alles goed gegaan...

Wat ik vooral zo slecht vind in Nl is dat je halverwege je bevalling pas welkom bent in een ziekenhuis en dus altijd tijdens je bevalling verplaatst moet worden als je niet thuis wilt bevallen.

Dat dit hier zo is kunnen ze ook helemaal niet geloven in het buitenland.

Daar vinden ze dat levensgevaarlijk!

En misschien is dat ook wel zo...
.
quote:Banba schreef op 16 juli 2012 @ 18:10:

Ik vond het herstel na de KS helemaal niet zo zwaar en heftig (en dat terwijl ik een wondinfectie heb gehad). Ik vond de vaginale bevalling zowel emotinoneel als lichamelijk vele malen zwaarder dan de KS.

Hier ook eerste keer een KS en tweede keer niet, maar mijn ervaring is dus precies andersom.

Overigens is dit topic anderhalf jaar oud, ben benieuwd of het TO gelukt is.
Ik snap je punt TO. Ik zag ook erg tegen de bevalling op en helaas heb ik 2 bijna volledige bevallingen moeten doorstaan die beiden geëindigd zijn in een ks.

M'n eerste lag niet goed met z'n hoofdje, m'n 2e was te groot...(en hier kwamen ze pas achter in de persfase).

Ik wilde van m'n 2e al een geplande ks, omdat ik m'n 1e er ook niet uit kreeg, maar nee, dat zei allemaal niks, als dit kindje goed ligt moest het prima kunnen en blablabla. Ik trof helaas een ziekenhuis die kostte wat het kost voor een natuurlijke bevalling wilde gaan, waarschijnlijk om tegen de gezondheidsinspectie te kunnen zeggen: tja, we hebben het echt geprobeerd maar het lukte niet.

Echt, was ik maar op zoek gegaan naar een ziekenhuis die me wel die geplande ks wilde geven, dan was me een traumatische ervaring bespaard gebleven.....

Van m'n eerste ks heb ik wel een heftige nabloeding gehad (m'n baarmoeder trok niet samen waardoor ik leegbloedde, maar dit kan ook gebeuren als je vaginaal bevalt). Ik had ook veel last van de wond en veel napijn, en heb me weken slap gevoeld door het bloedverlies.

Van m'n 2e ks nergens last van gehad. Heb me wel aan de regel gehouden 6 weken niks tillen behalve de baby. En ik vond het lastig dat ik niet kon autorijden en m'n oudste niet kon tillen. Maar verder, liever 10 van dit soort ks (bij wijze van spreken..;-) dan 1x die hel van een bevalling die ik van m'n 2e moest doorstaan....

Ik ben alleen bang, omdat het voor jou de eerste keer is, dat je geen gyn in Nederland gaat vinden die een geplande ks uit gaat voeren. Ik zou toch informeren in Engeland of Duitsland, of misschien doen ze in Belgie ook wel niet zo moeilijk? Informeer wel naar de kosten!

Bij m'n zus ging het net zo, na 3 dagen weeen en 2 uur persen nog geen kind. Spoed-ks onder narcose gekregen. Gelukkig heeft zij een gyn getroffen die heeft gezegd dat ze bij de 2e mag kiezen tussen een ks en gewone bevalling....Ik heb haar al die ks geadviseerd.... Ik denk weleens dat wij niet meer gemaakt zijn om te baren....Het aantal ks neemt alleen maar toe heb ik het idee, en echt niet omdat we dat eisen, maar gewoon omdat het niet lukt....Bij mijn zus in het zks waren 9 ks in 3 dagen! Waar zou dat aan liggen vraag ik me af? (veranderde voeding, levensstijl, waardoor wij als mens ook 'veranderen'? Is maar even een hersenspinsel van mij zo tussendoor...

Ik heb zelfs nog een 3e kind overwogen: puur voor het idee dat ik dan een geplande ks zou krijgen, vond ik een heerlijk idee! Maar ja, ik doe het juist niet omdat ik ook wel bang ben dat na 2 ks een 3e wel complicaties met zich mee gaat brengen, en omdat ik 2 kinderen ook wel genoeg vind.
quote:Lenthe81 schreef op 20 februari 2011 @ 20:54:

@kaetje, in nl mag je na keizersnee bij 2de keer ervoor kiezen. (Bij 3de keer moet het, te grote kans op scheuren van baarmoeder.)

DAn was ik helaas in het verkeerde ziekenhuis, want ik mocht dus niet kiezen na m'n eerste ks....helaas.....

M'n 2e bevalling is precies zo verlopen als ik had verwacht en waar ik al bang voor was: te groot kind en ik te smal en na 1,5 uur persen een ks. Maar nee hoor, volgens m'n gynaecoloog moest het makkelijk kunnen.....wat een trut was dat zeg....
Sushilala het topic is ge-upt door iemand die nu met hetzelfde dilemma zit. Acht2twaalf als ik het goed schrijf.
Mijn vaginale bevalling was 'geen pretje'.

Achteraf had ik meer baat gehad bij goede/betere begeleiding voor en tijdens en zeker ook na de bevalling. Mocht ik ooooooooit weer zwanger worden, dan ga ik eerst daarnaar op zoek. Dat zou ik TO ook aanraden.
Ik heb 2x een geplande keizersnee en 1x matuurlijke bevalling meegemaakt. Het voordeel van de keizersnee vond ik dat ik geen tot weinig last had van weeen. Het herstel van de natuurlijke bevalling vond ik zwaarder dan de keizersnee. Bij de laatste was het vooral de wond zelf maar nij de natuurlijke bevalling voelde mijn hele lichaam gewoon oververmoeid en snel uitgeput gedurende een jaar na de bevalling. Nu moet ik wel erbij vermelden dat het een zware bevalling was. Eerlijk gezegd is het gewoon heel moeilijk met elkaar te vergelijken omdat het 2 totaal verschillende manieren van bevallen is. De laatste keizersnee heb ikzelf mogen kiezen aangezien deze in Canada was en daar is de standaardvraag bij je eerste bezoek aan de dokter hoe je wilt bevallen.
Iedereen onwijs bedankt voor de reacties en het opschrijven van jullie persoonlijke ervaringen!

@ Miffy: feit blijft dat als zo’n hoog percentage van de gynaecologen een dergelijk verzoek honoreert, dat het opteren voor een KS zonder medische indicatie geen “schofterige/belachelijke” keuze is ofzo, anders zouden zoveel artsen er niet in mee gaan. Mensen in NL reageren hier over het algemeen over veel feller op dan mensen in het buitenland (werk met verschillende nationaliteiten). Dat de conclusie niet is dat een hoog percentage beter is dan een laag percentage is logisch. Het doel van het onderzoek is het signaleren van verschillen tussen landen (dus 22% vd gynaecologen in NL zou een verzoek honoreren tegen 79% in de UK - al dan niet na serieuze gesprekken uiteraard) en niet veroordelen.

@lislislislis: heb je meer informatie misschien? Heb je hier persoonlijk ervaring mee toevallig? Ben heel benieuwd!

@februari: bedankt voor het begrip (ookal heb jij blijkbaar een goede ervaring met een natuurlijke bevalling) en het delen van jouw ervaringen en die van je zus. In het buitenland kijken ze inderdaad behoorlijk neer op de begeleiding van zwangere vrouwen in NL, velen vinden het achterhaald hoe het hier gaat. Tuurlijk als je een natuurlijke bevalling hebt gehad en die is goed bevallen (leuke woordspeling , dan snap ik dat het herstel daarvan een stuk soepeler gaat dan bij een KS. Als ik dan ook vantevoren op een briefje kon krijgen dat het zo ging verlopen hahaha.. Maar die uitvinding laat nog even op zich wachten ben ik bang.. Maar ja, zelfde geldt voor een KS.. Kan ook 2 kanten op blijkt uit alle verhalen hier..

@booyahh: wat een hoop aannames en negativiteit. Anyways, zou er nog best voor willen betalen hoor, dus weer een zorg minder voor je. “ik hoop dat je daarom geweigerd wordt”... Snap echt niets van dit soort mensen.. Mijn vraag was volgens mij duidelijk, dus reageer dan gewoon niet als je niet op een normale wijze kunt bijdragen aan een volwassen discussie.

@groentesoep: bedankt voor je verhaal, klinkt helaas erg bekend en ik snap dan ook echt niet waarom artsen in NL het vaak zo ver laten komen. Moet dus sowieso niet terecht in het ziekenhuis of bij de arts waar jij bent bevallen. Mag ik vragen welke arts/ziekenhuis het was? Evt. prive naar acht2twaalf@gmail.com? Alvast bedankt!

@emmeline: dankjewel! Paar van mijn vriendinnen hebben inderdaad nog zeker een jaar na de bevalling last van hun lijf en bij sommigen gaat het misschien nooit meer over. Behoorlijk shocking toch? Maar ja, weet ook wel dat het vaak wel goed gaat en dat het ook bij een KS moeizaam kan zijn, wat het natuurlijk heel lastig maakt dit dilemma. Probleem is gewoon dat ik al teveel slechte verhalen in mijn omgeving heb over natuurlijke bevallingen. Dus in Canada vragen ze gewoon gelijk hoe je wilt bevallen? Ook als je nog niet eerder bent bevallen (jij had natuurlijk al het nodige achter de rug)? Wel bizar verschil met NL dan he. Zet me wel aan het denken, want artsen in het buitenland hebben misschien ook wel veel meer ervaring met KS of zou dat wel meevallen? Die hebben namelijk de gevallen met en zonder medische indicatie.. Wat wel weer bijzonder schijnt te zijn in dat je in NL tegenwoordig na een KS direct je kindje bij je krijgt en houdt en direct het eerste zuigreflex kan meepakken en huid-op-huidcontact. Dat vind ik dan wel weer mooi!
ik weet je mag het zelf beslissen wat je wil en je zit niet op mij bericht te wachten

maar stoort mij enorm dat jij het alleen maar over slechte enge natuurlijke bevallings verhalen hebt

zeker nooit gegoogled op slechte ks verhalen geloof mij die zijn er net zo veel als op de natuurlijke manier

en vanwege mijn complicatie geen huid op huid contact gehad

mijn man zat 2 uur met baby op schoot te wachten totdat de zuster wat vertelde

hij durfde zich niet te bewegen met zo kleine haha

maar goed mijn verhaal is nog geen eng weet en nog wel een die erger is

vriendin die niet goed verdoofd was (of resistent) voelde letterlijk dat ze de snee zetten

ik denk dat jij de ks te mooi ziet en ik snap jou angst voor bevallen dat heeft denk ik elke vrouw maar als je 9 maanden met dikke buik loopt maakt het niet meer uit hoe het eruit komt als het ermaar uitkomt

sterkte naar je zoektocht en hoop voor je dat je een gyneacoloog kan vinden
quote:marjon71 schreef op 17 juli 2012 @ 15:44:

ik weet je mag het zelf beslissen wat je wil en je zit niet op mij bericht te wachten

maar stoort mij enorm dat jij het alleen maar over slechte enge natuurlijke bevallings verhalen hebt

zeker nooit gegoogled op slechte ks verhalen geloof mij die zijn er net zo veel als op de natuurlijke manier

en vanwege mijn complicatie geen huid op huid contact gehad

mijn man zat 2 uur met baby op schoot te wachten totdat de zuster wat vertelde

hij durfde zich niet te bewegen met zo kleine haha

maar goed mijn verhaal is nog geen eng weet en nog wel een die erger is

vriendin die niet goed verdoofd was (of resistent) voelde letterlijk dat ze de snee zetten

ik denk dat jij de ks te mooi ziet en ik snap jou angst voor bevallen dat heeft denk ik elke vrouw maar als je 9 maanden met dikke buik loopt maakt het niet meer uit hoe het eruit komt als het ermaar uitkomt

sterkte naar je zoektocht en hoop voor je dat je een gyneacoloog kan vinden

Hi Marjon71, jouw verhaal is juist wel nuttig, want ik moet toch beide kanten horen? Ik ga overigens absoluut niet googlen op slechte KS verhalen, net als ik ook absoluut nooit heb gegoogled over slechte natuurlijke bevallingen, want dan wordt je helemaal gek.

Ik heb alleen aangegeven dat in mijn directe omgeving (ben de laatste van een grote groep vriendinnen die een kindje wil - de rest heeft allemaal al kids) bijna (op 2 na - 1 natuurlijk, 1 KS, gaf ik ook al aan) allemaal echt serieuze complicaties hebben na een natuurlijke bevalling. Natuurlijk heb ik daardoor een ander beeld. Lijkt me niet zo gek. Maar daardoor komt het. Ik verzin het niet. Heb gewoon heel veel pechvogels om me heen en wordt liever niet de zoveelste.

Misschien zie ik de KS wel te rooskleurig, maar dan is het toch alleen maar goed als ik kan praten met iemand die mij niet een kant op duwt maar serieus met me de voors en tegens bespreekt? Dat is nl ook geruststellend, dat je het idee hebt dat je gehoord wordt in je angsten/bezwaren. Daarom wil ik dus praten met een goede gynaecoloog en niet eoa geitenwollen trut van een arts (bedoel dus niemand hier) die mij een natuurlijke bevalling oplegt zonder enig begrip voor de achtergrond van mijn vraag, omdat "dat is natuurlijk en zo hoort het". Daar zit ik niet op te wachten.

Dus nogmaals: als iemand een openminded arts weet, heel graag!!
Acht2twaalf, jij hebt je blijkbaar grondig ingelezen, maar wat ik mis is of er bijvoorbeeld in Groot-Britannië nu volgens de statistieken meer complicaties tijdens een ks of meer complicaties tijdens een normale bevalling ontstaan. Als er een keuze is dan zou ik kiezen voor die manier van bevallen waarbij de minste kans op (ernstige) complicaties bestaat.

Weet jij of er statistieken over zijn?

(btw. ik heb een supersnelle, makkelijke natuurlijke bevalling gehad, ik geloof best dat je van een ks makkelijker kunt herstellen dan van een moeilijke bevalling, maar herstellen van een makkelijke bevalling is toch echt wel het makkelijkst lijkt mij. Ik hoefde eigenlijk niet te herstellen, maar ik had dan ook een ideale bevalling die s'ochtends om 7 uur begon na een goede nacht slaap en om 1 uur was dochter er zonder hechtigen of wat dan ook)
volgens mij is het al geopperd maar of je echt een gynaceloog vind dit open hier voor staat

al is het alleen maar vanwege de kosten die het met zich mee brengt zal een zware zoektocht worden en hoop voor je dat je het vind

nogmaals ik snap je angst hoor die had ik ook

ik verstijfde en tijdens de perswee en deed mijn benen stijfdicht volgens zuster hoorde ik later dat met een goede perswee de baby er met benen dicht ook wel uitkomt

ik was ook blij dat de arts een keizersnee voorstelde maar hij is mij tegengevallen maar heb geen vergelijkings materiaal

ik had wel van te voren in zon bevallingsplan aangegeven dat ze niet te lang moesten wacht met beslissen om spoed ks te voorkomen (verhaal van mijn vriendin in achter hoofd)

heb je al contact gehad me ZH misschien was mijn gyneacoloog wel een voorstander van ks

het was een bekend brandwonden zh haha mag geen namen noemen

sterkte ermee zou gewoon eens wat zh bellen als ik jou was gewoon brutaal zijn
quote:Daarom wil ik dus praten met een goede gynaecoloog en niet eoa geitenwollen trut van een arts (bedoel dus niemand hier) die mij een natuurlijke bevalling oplegtAls ik jouw berichten hier zo lees, denk ik dat iedere gynaecoloog die je wijst op de nadelen van een ks direct in de tweede categorie gerangschikt wordt, en jij gewoon gaat shoppen tot je iemand vindt die onmiddellijk zijn scalpel trekt.
quote:es1450 schreef op 17 juli 2012 @ 16:02:

Acht2twaalf, jij hebt je blijkbaar grondig ingelezen, maar wat ik mis is of er bijvoorbeeld in Groot-Britannië nu volgens de statistieken meer complicaties tijdens een ks of meer complicaties tijdens een normale bevalling ontstaan. Als er een keuze is dan zou ik kiezen voor die manier van bevallen waarbij de minste kans op (ernstige) complicaties bestaat.

Weet jij of er statistieken over zijn?

(btw. ik heb een supersnelle, makkelijke natuurlijke bevalling gehad, ik geloof best dat je van een ks makkelijker kunt herstellen dan van een moeilijke bevalling, maar herstellen van een makkelijke bevalling is toch echt wel het makkelijkst lijkt mij. Ik hoefde eigenlijk niet te herstellen, maar ik had dan ook een ideale bevalling die s'ochtends om 7 uur begon na een goede nacht slaap en om 1 uur was dochter er zonder hechtigen of wat dan ook)

Hi Es1450, wat een heerlijkheid! Waar kan ik tekenen

Wtb onderzoek, dat heb ik niet kunnen vinden, maar zou wel interessant zijn om daar meer over te weten inderdaad!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven