Geld & Recht alle pijlers

Parkeervergunning geweigerd

17-07-2012 16:02 38 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik vroeg me af of iemand tips heeft.

Ik woon in het centrum van een grote stad (geen Amsterdam). Mijn vriend woont sinds een tijd bij me in. Helaas is hij sinds kort ontslagen en is nu zeer druk aan het solliciteren. Hij heeft een tweedehands auto kunnen overnemen van een vriend om ook naar verdere sollicitaties te kunnen gaan en evt. ook verder buiten onze woonomgeving te kunnen gaan werken (locaties met slechte toegang tot openbaar vervoer).

We hebben dus een parkeervergunning aangevraagd (de tarieven voor parkeren op straat zijn aanzienlijk). Deze is ons geweigerd. Niet vanwege een tekort (even rondlopen levert -ook buiten de vakanties- zeer veel plek op), dat zeggen ze zelf ook, maar vanwege het feit dat er een parkeergarage is in de buurt van ons huis. Bij navraag is de huurprijs van deze garage ruim 100 euro per maand, een bizar bedrag, wat wij simpelweg niet hebben, zeker niet nu mijn vriend werkloos is! De parkeervergunning is ruim 10 maal goedkoper..

Helaas zijn er in de directe omgeving (als in: op minder dan een half uur lopen, een stukje lopen zou echt geen probleem zijn) geen gratis parkeermogelijkheden en ook bijvoorbeeld P en R is niet kosteneffectief.

Mag de gemeente ons verplichten om een parkeerruimte te huren, ook al willen wij dat bedrag niet missen? Heeft een bezwaarschrift zin? Iemand anders nog een idee?
Ze verplichten jullie niet een parkeerruimte te huren, ze hebben jullie aanvraag voor een vergunning afgewezen. Da.s wat anders.
Hij staat officieel ingeschreven?
Als binnen jouw gemeente een parkeervergunningstelsel bestaat, is dit zonder twijfel gebaseerd op een verordening of op beleid. Hierin zal zijn beschreven wie, wanneer en waarom (niet) er recht heeft op een parkeervergunning.

De weigering op jullie aanvraag om een parkeervergunning, zou gebaseerd moeten zijn op dit beleid. Wellicht is in het geldende beleid opgenomen dat een aanvraag om parkeervergunning geweigerd mag worden, wanneer er een (particuliere) andere parkeermogelijkheid in de buurt is. Dat lijkt me overigens sterk.

Ik raad je aan om even via internet (of direct via de gemeente) de verordening/het beleid op te zoeken. (een verwijzing naar het geldende beleid/de verordening zou als het goed is moeten staan in de brief met de weigering).

Afhankelijk van wat je vindt in de regels zou ik bezwaar maken tegen de weigering. Zo op het eerste gezicht lijkt het me overigens een nogal merkwaardige motivering van de gemeente.

Ik weet niet in welke gemeente je woont, maar als je wil dat ik even met je meekijk, laat maar weten!
Sunlight over me no matter what I do
@Jorina: De vergunning is afgewezen met als reden dat wij -particulier- een garage zouden kunnen huren (of je dat nou wel of niet kan of wil betalen).

Ik snap je antwoord, wij kiezen zelf voor een auto, maar het betreft geen derde bolide voor de deur ofzo...

Vinden jullie een bedrag van ruim 100 euro per maand dan wel normaal? Het is natuurlijk wel naief van ons dat we het verkrijgen van een vergunning niet van te voren hebben gecontroleerd, maar deze stad staat (stond) er niet om bekend dat parkeervergunningen zo lastig is..
quote:Fiet schreef op 17 juli 2012 @ 16:16:

Als binnen jouw gemeente een parkeervergunningstelsel bestaat, is dit zonder twijfel gebaseerd op een verordening of op beleid. Hierin zal zijn beschreven wie, wanneer en waarom (niet) er recht heeft op een parkeervergunning.

De weigering op jullie aanvraag om een parkeervergunning, zou gebaseerd moeten zijn op dit beleid. Wellicht is in het geldende beleid opgenomen dat een aanvraag om parkeervergunning geweigerd mag worden, wanneer er een (particuliere) andere parkeermogelijkheid in de buurt is. Dat lijkt me overigens sterk.

Ik raad je aan om even via internet (of direct via de gemeente) de verordening/het beleid op te zoeken. (een verwijzing naar het geldende beleid/de verordening zou als het goed is moeten staan in de brief met de weigering).

Afhankelijk van wat je vindt in de regels zou ik bezwaar maken tegen de weigering. Zo op het eerste gezicht lijkt het me overigens een nogal merkwaardige motivering van de gemeente.

Ik weet niet in welke gemeente je woont, maar als je wil dat ik even met je meekijk, laat maar weten!Het staat inderdaad letterlijk op de gemeentesite kwam ik achter, (..., liever niet quoten, ik haal het zo weg)... Daarom vraag ik me af of een bezwaarschrift zin heeft.
quote:redband schreef op 17 juli 2012 @ 16:16:

Hij staat officieel ingeschreven?Ja, keurig geregeld.
Dat is inderdaad wel een vage motivering. Hebben jullie beiden een auto?

Als ze dit al bij mensen aanvoeren die één auto hebben, dan betekent dit dus dat niemand een vergunning kan krijgen die bij jullie in de straat woont. Voor wie zijn die vergunning plaatsen bedoeld dan?
quote:Mariette112 schreef op 17 juli 2012 @ 16:22:

Dat is inderdaad wel een vage motivering. Hebben jullie beiden een auto?

Als ze dit al bij mensen aanvoeren die één auto hebben, dan betekent dit dus dat niemand een vergunning kan krijgen die bij jullie in de straat wonen. Voor wie zijn die vergunning plaatsen bedoeld dan?Geldt vanaf 1 auto al. Feitelijk wonen we al een eindje lopen af van de plek waar je een vergunning voor kan krijgen. Toevallig is dicht bij onze woning dus een parkeergarage. De plekken zouden dan zijn voor de mensen die niet naast die parkeergarage wonen?
Hoi goudkevertje,

Hier een ervaringsdeskundige.

Ik woon ook in dezelfde stad en in mijn wijk is sinds 2008 betaald parkeren ingevoerd. Dat betekende dat wij ook een parkeerplaats zouden moeten kopen of huren omdat dat nu eenmaal het beleid is.

Ik heb toen bezwaar gemaakt, een hele tijd niks van gehoord, maar opeens ontving ik uit het niets een tijdelijke vergunning. Dus in principe zou je nogmaals een parkeervergunning moeten aanvragen, maar dan een tijdelijke. Er zijn heel wat bewoners die dat doen, vandaar dat in sommige wijken ook een wachtlijst bestaat.

Het is het proberen waard!

Succes ermee....
quote:Kickstart schreef op 17 juli 2012 @ 16:27:

Hoi goudkevertje,

Hier een ervaringsdeskundige.

Ik woon ook in dezelfde stad en in mijn wijk is sinds 2008 betaald parkeren ingevoerd. Dat betekende dat wij ook een parkeerplaats zouden moeten kopen of huren omdat dat nu eenmaal het beleid is.

Ik heb toen bezwaar gemaakt, een hele tijd niks van gehoord, maar opeens ontving ik uit het niets een tijdelijke vergunning. Dus in principe zou je nogmaals een parkeervergunning moeten aanvragen, maar dan een tijdelijke. Er zijn heel wat bewoners die dat doen, vandaar dat in sommige wijken ook een wachtlijst bestaat.

Het is het proberen waard!

Succes ermee....

Ok, dank voor de tip. Gaan we toch bezwaar maken..

Een tijdelijke vergunning dus, weet je hoe lang die geldig is? En moet je die dan telkens verlengen (als het bijvoorbeeld per maand is)?

Vind het wel echt een rare regeling, dat je dus 'verplicht' bent om een parkeerplaats te kopen of te huren..

Er werd ons trouwens vermeld dat er geen wachtlijst was voor onze buurt, dat maakt het extra raar..
Kun je misschien ergens een garagebox huren? Ik weet niet of die goedkoper zijn/bij jullie in de buurt..
Haast, ik moet niet vergeten te zwaaien,als ik mezelf voorbij loop...
Hier hetzelfde gehad, bezwaar gemaakt en was ok.

Groetjes,

Sjoerdsje
quote:lichtbron schreef op 17 juli 2012 @ 16:34:

Kun je misschien ergens een garagebox huren? Ik weet niet of die goedkoper zijn/bij jullie in de buurt..

Hebben we ook al even naar gekeken. Is een flink eind lopen vanaf ons huis, dat zou nog niet zo erg zijn, maar is nog steeds flink veel duurder dan de vergunning (wel minder duur dan de parkeergarage).

Mm, het lijkt nu of ik in een superdure buurt woon ofzo, maar dat is juist de grap, ons huurhuis is echt niet erg duur (gelukkig maar). Daarom verbaas ik me ook zo over de hoge prijs van die (particuliere) garage.
Koop voorlopig maar een vouwfiets om tussen de auto en huis heen en weer te pendelen.
Goudkevertje; ik vind het ook een erg rare regeling. Men wordt daardoor op kosten gejaagd. Er staan legio losse plaatsen in parkeergarages te koop a 25k of idd van die abbo's in parkeergarages. Die waren in 2008 ook rond 100 euris, maar schijnbaar heeft dat tot een massale klachtenstroom geleid, want de prijs is inmiddels verlaagd tot 30/40 euro.

Om terug te komen op je vraag; in 2009 werd de tijdelijke vergunning verleend, en ik heb hem nog steeds. Hij wordt automatisch verlengd voor iedere keer een jaar.

Ik zit nu op de site van de gemeente maar wij voldoen geenszins aan de voorwaarden van de tijdelijke vergunning, maar hebben hem toh gekregen.

Wij wonen overigens in de wijk met de grote bioscoop, dus wie weet scheelt dat ook.
quote:amand1969 schreef op 17 juli 2012 @ 16:38:

Koop voorlopig maar een vouwfiets om tussen de auto en huis heen en weer te pendelen.

Ik zou oprecht geen goede plek weten waar je je auto gratis kan stallen in deze stad, anders was het een prima idee geweest..

Aanvulling: Ok, heb even gegoogled, er zijn wel opties, en dan met het openbaar vervoer te bereiken (is vooralsnog goedkoper dan een vouwfiets kopen). Zeker voor tijdelijk een plan.
quote:goudkevertje schreef op 17 juli 2012 @ 16:40:

[...]

Ik zou oprecht geen goede plek weten waar je je auto gratis kan stallen in deze stad, anders was het een prima idee geweest..Uh.. ver genoeg is er echt wel plek, vandaar dus die vouwfiets. Waar staat de auto nu dan?
Je hebt gelijk Amand, er zijn wel opties. Auto staat nu via de automaten betaald voor de deur, niet te betalen, dus vriend was al met de vriend van wie hij de auto had overgenomen aan het overleggen om daar te stallen, maar dat is ook randstad en bleek niet mogelijk. Dit is inderdaad een alternatief (had gedacht dat het veel geld kostte maar er zijn er - wat verder- die toch gratis zijn).
quote:goudkevertje schreef op 17 juli 2012 @ 16:40:

[...]

Ik zou oprecht geen goede plek weten waar je je auto gratis kan stallen in deze stad, anders was het een prima idee geweest..

Aanvulling: Ok, heb even gegoogled, er zijn wel opties, en dan met het openbaar vervoer te bereiken (is vooralsnog goedkoper dan een vouwfiets kopen). Zeker voor tijdelijk een plan.Als ik in jouw stad kom parkeer ik altijd op een P+R (gratis) en ga dan met de metro naar het centrum.
Vouwfiets is in principe gratis (Kopen en verkopen via marktplaats) en je bent onafhankelijk van de tijden / dienstregeling van het openbaar vervoer.

Succes met de vergunning.
Heb je een schriftelijke afwijzing ontvangen? Dan zou ik er ook schriftelijk op reageren; door met referte naar deze afwijzing het beleid op te vragen omtrent parkeervergunningen. Op basis daar van kun je dan bezwaar aantekenen denk ik.

Overigens, stom detail maar heb je gecheckt of de auto op vriends naam staat en hij bij het GBA ingeschreven staat op jullie adres? Daar heb ik wel eens een afwijzing voor parkeerontheffing voor gehad, bleek er wat mis te zijn gegaan bij de gemeente met de verwerking van onze verhuizing.
[quote]goudkevertje schreef op 17 juli 2012 @ 16:38:

[...]

Hebben we ook al even naar gekeken. Is een flink eind lopen vanaf ons huis, dat zou nog niet zo erg zijn, maar is nog steeds flink veel duurder dan de vergunning (wel minder duur dan de parkeergarage).

O,da's wel jammer..
Haast, ik moet niet vergeten te zwaaien,als ik mezelf voorbij loop...
TO, ik heb de gemeentesite even voor je bekeken en er is inderdaad een parkeerverordening.

Op de website van de gemeente (kopje parkeerbeleid), staat de Parkeerverordening en het bijbehorende uitvoeringsbesluit. In art. 5 van dit uitvoeringsbesluit staat wanneer een bewonersvergunning (een bewoner is in dit geval iemand die in de GBA staat ingeschreven en binnen een gebied woont met een parkeervergunningenstelsel) wordt verleend. Samengevat komt het op het volgende neer:

In art. 5, lid 1, sub b, staat (vrij vertaald) dat je alleen voor een vergunning in aanmerking komt als je woont in een gebouw/woning zonder een bijbehorende parkeervoorziening. Ik vermoed dat de gemeente deze bepaling zo uitlegt, dat dit niet het geval is wanneer je in een parkeergarage in de buurt kunt parkeren. (Dit weet ik niet zeker, kan geen toelichting op het besluit vinden, maar gelet op jouw verhaal lijkt dit het geval.)

In art. 5, lid 8 staat vervolgens dat de gemeente (als uitzondering) ook een vergunning kan verlenen voor de duur van 12 maanden (een tijdelijke vergunning dus), wanneer je kunt aantonen dat je op dit moment feitelijk niet kunt beschikken over een parkeerplaats. In art. 11 is tenslotte een zogenoemde hardheidsclausule opgenomen, waarin staat dat de gemeente van dit beleid kan afwijken, wanneer toepassing van dit beleid tot een onbillijke situatie leidt.

Als ik jou was zou ik zeker bezwaar maken tegen deze weigeren. Ik zou aanvoeren dat je feitelijk niet beschikt over een parkeerplaats (want alleen hele dure alternatieven en dat is financieel niet haalbaar, eventueel onderbouwen met cijfers) en je zou eventueel je ook nog kunnen beroepen op de hardheidsclausule en stellen dat toepassing van dit beleid onevenredig nadelig voor jullie is en tot een onbillijke situatie leidt. Een beroep op zo'n hardheidsclausule slaagt overigens niet zo snel hoor (is bedoeld voor heel schrijnende gevallen), maar je kunt het altijd proberen. Hopelijk schrikt het de gemeente af en krijg je alsnog een parkeervergunning.

Succes!!
quote:evelise schreef op 17 juli 2012 @ 16:54:

Overigens, stom detail maar heb je gecheckt of de auto op vriends naam staat en hij bij het GBA ingeschreven staat op jullie adres? Daar heb ik wel eens een afwijzing voor parkeerontheffing voor gehad, bleek er wat mis te zijn gegaan bij de gemeente met de verwerking van onze verhuizing.

Dit is een goed punt TO, dit staat inderdaad als vereiste in de verordening! Check dit dus even!

Oooh mosterd zie ik, je zegt al dat vriend ingeschreven is.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven