Vouwwagen???

19-07-2012 10:18 25 berichten
Alle reacties Link kopieren
Wij gaan elk jaar naar een camping, dan huren we een stacaravan, nu we aan schoolvakanties gebonden zijn, vinden we een stacaravan erg duru worden, en denken we er aan om een vouwwagen te kopen.

Maar ik ben eigenlijk geen campeerder ( nooit gedaan) Ik ben op zoek naar ervaringen, hoe is dat nou met een vouwwagen, wat zijn de voor en nadelen.

Een caravan zie ik niet zitten, altijd gezegt dat ik dat NOOIT zou doen,
waarom geen caravan maar wel een vouwwagen?
Het is pas kwijt als je moeder het niet kan vinden.
Je gaat elk jaar naar een camping maar kamperen heb je nog nooit gedaan??

Een caravan zie je niet zitten maar elk jaar gedaan??
Ouwe tang, verveel je je soms? Zoek eens een andere hobby dan mensen op dit forum af te zeiken, graftak!
Wij hebben een tweedehands vouwwagen gekocht van het merk Roadmaster. Over 1 1/2 week gaan we op vakantie, dan kan ik je vertellen hoe het bevalt

Wij gingen altijd met een tent dus voor ons is het een upgrade. Wat me heerlijk lijkt is de keuken met wieltjes die eentueel ook buiten kan staan. En de bergruimte die je hebt. Voor de kinderen lijkt het me leuk dat ze 1 van de ondertentjes onder de kleppen als speelruimte kunnen gebruiken. Ook handig voor rommel.

Mijn ouders hadden na een bungalowtent ook een vouwwagen. En ze hebben er nog steeds eentje. Goede herinneringen aan als kind.
Ondanks je opmerking over de caravan....ik heb ervaring met beide

Je hebt sowieso wat achter je auto hangen, wat je snelheid onderweg naar beneden brengt. Een vouwwagen is alsnog ontzettend camperen(opzetten als je aankomt, secuur pakken). Een caravan biedt meer luxe en comfort. Je parkeert 'm en klaar.

Ik zou geen van beide meer willen, maar als ikde keuze moest maken weet ik wel waarvoor ik ging als non-campeerder.
'It's better to be absolutely ridiculous, than absolutely boring'
Een stacaravan is toch anders dan een gewone caravan? Veel ruimer lijkt me.

Ik wilde ook geen caravan kopen. Een vouwwagen kan op zijn kant in onze garage, voor een caravan moet je een stalling hebben (wij wel tenminste). En het koken in een caravan lijkt me vreselijk! Is het warm dan sta je in op 1 smoorhete vierkante meter met je pannetjes. Dat waren voor mij de 2 belangrijkste redenen om een vouwwagen te willen en geen caravan. En betaalbaarder. Nu hebben we een mooie gekocht voor 1100 euro. Een aftandse lekke caravan was een stuk duurder geweest.
Hier een caravan en ik zou geen vouwwagen willen. Dat is toch gewoon een tent qua luxe en comfort, alleen doe je langer over de reis dan met een gewone tent in de auto. Kan je mi dus net zo goed een caravan nemen, want je doet dan net zo lang over de reis maar hebt wel de luxe en het comfort
-kaetje- koken valt best mee. Ik had een afzuigkap in onze vorige caravan en vaak zette ik een brandertje buiten met een pan erop. Of alle ramen tegen elkaar open.
Liever een caravan dan een vouwwagen.
De caravans die wij konden betalen waren echt oud en aftands. Maar wij zijn ook echte kampeerders. Het is puur voor de ruimte die de vouwwagen biedt en voor de ruimte tijdens het vervoer dat we er eentje gekocht hebben. Een tent vind ik ook prima alleen paste al onze zooi niet meer in de kofferbak (tent er in en hij is vol ). Op een luchtbed slapen etc. vind ik geen probleem. Maar het moet wel allemaal mee kunnen.
Ik heb vroeger veel met een vouwwagen gekampeerd en ik vond het ideaal. Het is best een verschil met een gewone tent hoor: je hebt sowieso enorm veel slaap/berg/leefruimte, kunt overal staan en hebt een verhoogd gedeelte waar het heerlijk zitten is (of slapen), eigenlijk net als in een caravan. Maar dan een stuk knusser .

Ik vind een caravan in vergelijking ook veel krapper en benauwender, omdat je in dat kleine stukje moet slapen én koken én je bergruimte hebt.
Ik ben ook geen kampeerder, vorige week voor het eerst van m'n leven een midweek in een stacaravan gezeten, en ik vind een vouwwagen wel heel erg camperen hoor. Geen eigen sanitair zou me het meeste tegenstaan eerlijk gezegd. Daarom wilde ik een stacaravan nog wel proberen, maar zou een vouwwagen me toch echt een stapje te ver gaan.
Ik heb vorige week op de camping zo'n klaphut bewonderd. Vond hem geweldig! (Zat zelf verschrikkelijk te verregenen in mijn popuptentje....)
Ruil hem in voor een ED! Veilig en warm. Dat is wat je nodig hebt!
Geen van beiden. Ik hou er niet van. Dan ga ik liever niet op vakantie. Maar snap wel wanneer je kinderen hebt dat anders ligt. Vroeger ging ik met mijn ouders kamperen. Zij vonden dat leuk, ik niet. Ik telde de dagen dat we weer naar huis konden. Kennelijk vonden mijn ouders hun eigen plezier belangrijker dan die van de kinderen. Ik ga om het jaar op vakantie, zodat ik langer kan sparen voor een hotel. Geen vieze wc's, geen vieze wastafel, geen vieze douche, geen klamme slaapzak, geen flutmatrasje.
quote:mamalola schreef op 19 juli 2012 @ 10:57:

Geen van beiden. Ik hou er niet van. Dan ga ik liever niet op vakantie. Maar snap wel wanneer je kinderen hebt dat anders ligt. Vroeger ging ik met mijn ouders kamperen. Zij vonden dat leuk, ik niet. Ik telde de dagen dat we weer naar huis konden. Kennelijk vonden mijn ouders hun eigen plezier belangrijker dan die van de kinderen. Ik ga om het jaar op vakantie, zodat ik langer kan sparen voor een hotel. Geen vieze wc's, geen vieze wastafel, geen vieze douche, geen klamme slaapzak, geen flutmatrasje.De echte kampeerder laat zich daar niet door weerhouden hoor
Het lijkt mij allemaal juist tof!

Ik heb ooit een nacht in een sta-caravan doorgebracht en vond dat echt spannend. (was nog een kind)

O ja, en wel eens geprobeerd om in een tent in de tuin te slapen. Ben toen toch weer naar bed gegaan.
Hier ervaing met beide. Als kind met mijn ouders in de vouwwagen, en later zelf met mijn vriend en later met gezin ook met de vouwwagen. Heerlijk! Je kunt best wel doorrijden, in NL mag je 80, maar in het buitenland mag je harder. Je voelt wel wanneer je moet stoppen (bij ons rond 110 was makkelijk te doen). Je moet idd goed inpakken. Bij aankomst op de camping is het een grote bende, en onze zoon wilde altijd iets hebben dat ergens onderop lag. Voordeel boven een tent is dat je lekker boven de grond ligt, dus geen natte voeten.

Toen de 2e op komst was, hebben we toch gekozen voor een caravan. Voordeel is dat alles in de kastjes is opgeborgen. Koelkast gevuld, alles op de plek. Dus als je er bent, zet je de caravan neer , pootjes uit en waterpas, en kan je eerst even rustig wat drinken/relaxen. Daarna hoeft de voortent/luifel er pas aan, desnoods de volgende dag. We hebben een losse keuken, zodat we buiten kunnen koken en niet binnen in de hitte hoeven koken (en niet hoeven slapen in etenslucht). Ik zag enorm tegen een caravan op, dat voelde voor mij als TE luxe, geen kamperen meer, maar nu ik ben overgehaald vind ik het toch wel heerlijk zo! Je kan inderdaad nu nog maar 90 rijden, maar we zijn echt op vakantie onderweg, broodjes worden ter plekke gesmeerd, soms maak ik zelfs nog knakworstjes warm ofzo, of pakken we een waterijsje uit de vriezer, ideaal die gemakken, ook onderweg. Als het druk is op het tankstation kunnen we zelfs nog in de caravan plassen
quote:Fame schreef op 19 juli 2012 @ 10:56:

Ik heb vorige week op de camping zo'n klaphut bewonderd. Vond hem geweldig! (Zat zelf verschrikkelijk te verregenen in mijn popuptentje....)

Vroeger verheugde ik me juist op een flinke regenbui. Dat je dan alles dichtritste en hoog en droog op de 'bak' rond de tafel ging zitten met een kop thee en een spelletje, voor het 'raam', terwijl het buiten met bakken uit de hemel kwam vallen. Liefst nog met onweer erbij

Heerlijk!
Weet ik. Respect voor de mensen met een minitent. Daar moet je echt een liefhebber van zijn. En als ze dat leuk vinden, ben ik blij voor ze. Ik geef toe...... mijn mening is gevormd ruim 30 jaar geleden, toen waren de campings ontgetwijfeld anders dan nu. Mijn ouders hebben ook nooit zo'n beste camping uitgezocht. De ranzige details zal ik je besparen. Maar mij krijg je echt niet meer op een camping. Geen geld? Dan geen vakantie.
Waarom niet gewoon een goede tent? Er zijn tegenwoordig heel wat campings, vooral in Frankrijk, waar je per staanplaats je eigen sanitair hebt, even googelen. Een tent hangt niet achter je auto. Ik heb jaren gekampeerd, wel een redelijk grote auto want je hebt ook stoelen nodig, tafel, kookstel, luchtbedden, pannen en bestek, barbecue wellicht, slaapzakken en uiteraard kleding. Verkijk je overigens niet op de prijs, kamperen is net zo duur of duurder dan een hotel.
verba volant, scripta manent.
quote:MarianneDavids schreef op 19 juli 2012 @ 11:03:

Waarom niet gewoon een goede tent? Er zijn tegenwoordig heel wat campings, vooral in Frankrijk, waar je per staanplaats je eigen sanitair hebt, even googelen. Een tent hangt niet achter je auto. Ik heb jaren gekampeerd, wel een redelijk grote auto want je hebt ook stoelen nodig, tafel, kookstel, luchtbedden, pannen en bestek, barbecue wellicht, slaapzakken en uiteraard kleding. Verkijk je overigens niet op de prijs, kamperen is net zo duur of duurder dan een hotel.Ik was met drie en een Peugeot 107. 3 popuptentjes, 3 slaapzakken, luchtbedden en isomatjes. Kooktoestel, pannen, koelbox, en natuurlijk de broodnodige persoonlijke bagage. Paste net! Ook een bbq ontbrak niet. Alleen het mooie weer ontbrak, en dat was dus jammer, verder hadden we het goed voor elkaar. Vooral met onze opblaasbare fauteuils.
Ruil hem in voor een ED! Veilig en warm. Dat is wat je nodig hebt!
Wij hebben alle fases gehad.. Koepeltje, pyrmidetent, vouwwagen, caravan en nu weer tent..

Vouwwagen is tent op wielen. Goed opletten op opzetgemak, was bij ons de misser.. Caravan vond ik op zich fijn maar dat gesleur achter d auto.. Nu weer tent.. De waard albatros en de waard kemphaan.. We zijn met zijn vijven .. Veel spullen, grote aanhanger (die in Frankrijk gewoon 100+ kan en mag) en dakbox.. Maar alle drie de middelen hadden zo zijn charmes.

Mijn gezondheid is steeds minder aan t worden, ij gaan dus binnen nu en 3 jaar terug naar de caravan.. Helaas..
Wij zijn om diezelfde reden (stacaravan wel errug duur in hoogseizoen) overgegaan op het huren van een ingerichte tent. Voorwaarde van mij was dat we dat alleen doen in een redelijk mooi-weer gebied (ten zuiden van Lyon oid dus).

Man wil absoluut niks achter aan de auto hebben hangen, dus ook geen caravan of vouwwagen. Vandaar dus de huurtent. Voor ons de ideale oplossing, maar dat kan voor iedereen anders zijn.
Huurster in hoogseizoen zijn wel duur.. Zoaar 70-90 euro per nacht.. Voor ons boven budget. Met de temt zit ik zelden boven de 40 euro .. Dan kamperen wij luxe met stroom
Vanaf mijn 18de gekampeerd (toenmalig vriendje was dat gewend en het was goedkoop), geweldig vond ik het! Mini tentje, iets minder mini, bungalowtent. We stonden altijd max een week ergens en dan weer verder.

Verkering uit, nwe liefde na een poosje: gehuurde stacaravan, maar dat was prima betaalbaar omdat we buiten seizoen konden. Toen kwamen er kinderen: gehuurde stacaravan, ingerichte tent, prima en gemakkelijk.

(ok... je moet wel kamperen leuk vinden). Toen kind 3 kwam had ik zwangerschapsverlof in de zomer en konden we een vouwwagen lenen van iemand 6 weken lang! Toenmalige partner had natuurlijk niet zo lang vakantie en ging 3 weken mee en daarna kwam hij elk weekend (easyjet vlucht, voor mij een uurtje rijden naar luchthaven). Ik vond het een feest, wat een gaaf ding was dat.

Kookeenheid voor buiten, genoeg opbergrui9mte want ja, hoop mee, slapen boven de grond vond ik wel fijn met baby.

Als het regende (slechts paar keer) konden we met gemak binnen zitten.

We moesten wel wennen aan het rijden met aanhang, absoluut maar ik kan me voorstellen dat dat ook went.

Nou ok, die liefde ook over en ging ik weer over op ingerichte tenten (als je in NL wil, heb ik heel goed adres!!), ook weer prima.

Nwe liefde wil nooit meer camperen, die tijd is voor hem over. Dus over op (groot) huis in Frankrijk. Maar ik mis de gezelligheid van een camping, de kinderen die veel meer hebben te doen etc.

Dus dit jaar compromis: week een huis met zijn zus.zwager en rits kinderen en anderhalve week een stacaravan op een camping.

Maar die vouwwagen had echt mijn hart gstolen. Collega heeft twee jaar geleden een tweedehands gekocht (nw zijn ze niet te betalen immers), na het seizoen. DHebben er nu wel een grotere voortent bij gekocht en wat andere nieuwigheden die ondertussen op de markt zijn. Ze zijn lyrisch.

Ze rijden in 2 dagen en overnachten er ook in, zetten dan alleen de basis op.

Er zijn vouwwagen die je in de regen kunt opzetten zonder dat je spullen nat worden! Dat is niet altijd zo heb ik begrepen.
Je bent zelf een theepot

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven