Werk & Studie alle pijlers

Afgewezen om leeftijd??

20-07-2012 14:42 89 berichten
Hallo,

Even een vraagje, de laatste tijd word ik voor diverse functies waarop ik solliciteer (en waarbij de eisen wel aansluiten op mijn profiel) afgewezen... Kan dit te maken hebben met mijn leeftijd en het idee kinderwens?? Wie kan mij helpen?? Er wordt altijd vaag gedaan met, ja anderen hadden meer ervaring enz... Dat kan natuurlijk!! Maar ik krijg er toch een gevoel bij van, ze willen geen vrouwen in een bepaalde leeftijdscategorie... Iemand die mij daar wat over kan vertellen??
quote:lilalinda schreef op 20 juli 2012 @ 16:56:

[...]

Een recruiter is ook maar een mens, dus die bekijkt alles vanuit zijn eigen kader. Mensen denken simpel en in hokjes. Dat jij op je 30e je HBO haalde, is niet gemiddeld.

Mensen denken vanuit gemiddelden. Ik neem ook aan, dat jij als je solliciteert benoem, dat je op 'latere leeftijd' pas je HBO ging doen, en wat de reden was.

Een recruiter die zijn of haar vak verstaat, trekt geen conclusies op basis van info die hij/zij niet heeft! Inderdaad is afstuderen op je 30e niet gemiddeld, maar het is ook allang al geen uitzondering meer.

En nee, ik leg niets uit in mijn brief of CV over wanneer ik mijn HBO diploma heb behaald en waarom dat dan zo was. Binnen de context van de rest van mijn CV en het soort functies waarop ik zou reageren, is dat namelijk volstrekt niet meer relevant.
Alle reacties Link kopieren
quote:plofkipje84 schreef op 20 juli 2012 @ 14:55:

28, poeh hoeveel... Stuk of tien (weinig vacatures in zorg/hulpverlening)Pas een stuk of tien.
quote:daydream schreef op 20 juli 2012 @ 17:07:

[...]

Pas een stuk of tien.Ik solliciteer niet op ALLE vacatures waar ik met mijn diploma terecht kan, tien is in mijn regio en mijn richting ongeveer het maximaal haalbare...
Ik denk niet dat je wordt afgewezen op basis van je leeftijd. Een hoop jonge vrouwen werken in de hulpverlening, het lijkt me zeer onwaarschijnlijk dat ze deze leeftijdscategorie bij voorbaat al afwijzen. Bovendien wordt er heel veel op vacatures in de hulpverlening gereageerd momenteel. Als je één van de honderd(en) bent maak je nu eenmaal minder kans.

Hoe weet je zo zeker dat het niet aan je brief of cv ligt? Waarom vallen je brief en enveloppe (??) altijd zo op? In welke zin heb jij 'meer ervaring dan gemiddeld' voor jouw leeftijd?
quote:indigoblue schreef op 20 juli 2012 @ 18:47:

Ik denk niet dat je wordt afgewezen op basis van je leeftijd. Een hoop jonge vrouwen werken in de hulpverlening, het lijkt me zeer onwaarschijnlijk dat ze deze leeftijdscategorie bij voorbaat al afwijzen. Bovendien wordt er heel veel op vacatures in de hulpverlening gereageerd momenteel. Als je één van de honderd(en) bent maak je nu eenmaal minder kans.

Hoe weet je zo zeker dat het niet aan je brief of cv ligt? Waarom vallen je brief en enveloppe (??) altijd zo op? In welke zin heb jij 'meer ervaring dan gemiddeld' voor jouw leeftijd?Ik ben met soortgelijke brieven een paar jaar geleden altijd wel uitgenodigd, dus de brieven zijn goed. Mijn brieven zijn niet het standaard riedeltje. Ik heb meer ervaring dan gemiddeld omdat ik naast betaald werk ook veel relevant vrijwilligerswerk heb gedaan en doe. Dit vrijwilligerswerk ligt op een ander vlak dan een middagje leuke dingetjes doen met iemand. Lang verhaal.
Als ik op mijn cv zet dat ik in een bepaald jaar ben afgestudeerd, en daarvoor geen werk er op heb staan (anders dan scholierenbaantjes), is de kans wel echt heel groot dat ik op dat moment 22-26 was hoor. Je kunt best aardig gokken. En als je 25-40 een risico leeftijd vindt, is je marge vrij ruim.

Ik ken trouwens wel iemand die met een héél zwangere buik ging solliciteren (op uitgerekende dag!), waarbij haar gesprekspartner wat droogjes zei: Ik mag niet vragen of je van plan bent binnenkort kinderen te gaan krijgen, maar ik wil wel graag weten of je van plan bent vandaag te bevallen....

Ze is trouwens een dag later bevallen, en werd die avond nog gebeld dat ze ook de baan had gekregen. Kind en baan in 1 dag, haha!
quote:groteschnitzels schreef op 20 juli 2012 @ 16:04:

[...]

Onze ervaring is dat mensen die geen kinderen hebben over het algemeen flexibeler inzetbaar zijn. Dat werkt veel prettiger.

dus jullie nemen ook geen mannen tussen de 25 en 40 aan, want die kunnen misschien per ongeluk vader worden. Hoe kan je pa überhaupt een eigen zaak hebben? Hij heeft immers kinderen!

Ik begrijp niet waarop jullie je ervaringen baseren, want ik (2 kinderen) ben net zo flexibel dan die kinderloze collega. Sterker nog, vaak flexibeler zelfs....
quote:nummerzoveel schreef op 20 juli 2012 @ 16:59:

[...]

Een recruiter die zijn of haar vak verstaat, trekt geen conclusies op basis van info die hij/zij niet heeft! Inderdaad is afstuderen op je 30e niet gemiddeld, maar het is ook allang al geen uitzondering meer.

.

Als ik in een selectiecommissie zit, doet vaak de HR de eerste schifting. We geven haar dan een grove schifting mee als: liefst vrouw, HBO+, tussen 30-40.(200 'brieven' gaan niet heel nauwkeurig, dus als we niet weten of iemand tussen de 30 en 40 is, valt de brief af)

En van alle 'brieven' krijg ik een handvol te zien. En die google ik, en ook dan geldt, dat het slim is om je social media op orde te hebben. Als iemand zich in brief profileert als carrieretijger (ja echt) maar een hyves (ja echt, bestaat nog) heeft met alleen maar truttige foto's van de kinderen. Dan zijn mijn vooroordelen (ben ook maar mens) bevestigd, en valt de kandidaat af.
@lilalinda

Wat ontzettend kwalijk dat jullie HR-mevrouw meegaat in een briefselectie op discriminerende gronden!
quote:nummerzoveel schreef op 21 juli 2012 @ 22:07:

@lilalinda

Wat ontzettend kwalijk dat jullie HR-mevrouw meegaat in een briefselectie op discriminerende gronden!Discriminerend zou zijn, als we elke keer alleen een vrouw zouden willen. Of alleen een man van 21. Voor de ene functie zoek je een 30jarige man, voor de andere zoeken je een 40-jarige m/v. De ene keer MBO, de andere keer WO. Het is echt niet zo, dat iedereen past in elke functie.
quote:lilalinda schreef op 22 juli 2012 @ 09:10:

[...]

Discriminerend zou zijn, als we elke keer alleen een vrouw zouden willen. Of alleen een man van 21. Voor de ene functie zoek je een 30jarige man, voor de andere zoeken je een 40-jarige m/v. De ene keer MBO, de andere keer WO. Het is echt niet zo, dat iedereen past in elke functie.

Volgens mij is het gewoon discriminerend als je voor een functie iemand van een bepaalde leeftijdscategorie en/of geslacht wil. En dat je voor de ene functie misschien een jongeman van 30 en de volgende keer een dame van 50 zoekt doet daar niet aan af.

Maar goed het gebeurt volop dat men vooraf al 'bedacht'heeft wat voor iemand (leeftijd/geslacht) gaat worden aangenomen. Erg jammer!
@lalinda

Kennelijk begrijp jij niet helemaal hoe onze wetgever tegen discriminatie aankijkt en het is een taak van een HR-mevrouw om jullie te weerhouden van zaken die binnen de kaders van de wetgeving ontoelaatbaar zijn.
Ik heb overigens ook meerdere 'handicaps' als werkzoekende: ben een vrouw van 31 en ben te dik. (Dat was hier ook al genoemd als 'handicap'.) En ik heb inmiddels ruim 50 brieven gestuurd en ben ca. 10 keer uitgenodigd voor een eerste gesprek (en drie keer voor een vervolggesprek).

Het is, vind ik, soms stuitend hoeveel vooroordelen er zijn: "als je rond de dertig bent dan wil je ongetwijfeld meteen kinderen". Tsja ik zou ze wel willen (wat ik een werkgever overigens niet vertel), maar ja ik ben single.

Of "dikke mensen zijn vaker/vaak ziek". Ik ben de afgelopen 10 jaar nog nooit ziek geweest (geen griep of iets dergelijks). En ja dat dikke mensen wel dommer zouden zijn, haha ook zoiets. Ik heb op linkedin een foto staan waar ik vrij gunstig op sta, maar waarop je wel kunt zien dat ik geen maatje 40 heb. En ik zie ze soms weleens slikken als ik binnenkom (maat 52), maar goed tijdens het gesprek sta ik prima mijn mannetje (nou ja vrouwtje dan).

Ik heb die foto erop staan zodat men vooraf al wel ziet dat ik niet het type ben van slank, knap, haartjes gekapt, kokerrokje aan enz. Ik vond het vroeger (pre-linkedin) altijd vervelend dat ik uitgenodigd werd en dan niet door was ivm. een vage reden (die je ook uit mn CV had kunnen halen). Ik dacht dan meteen dat het aan mijn postuur lag.
quote:lilalinda schreef op 20 juli 2012 @ 16:23:

[...]

alleenstaanden boven laten we zeggen de 30, daarvan denk ik wel: zou er iets mee zijn? (niet boos worden!).

En zou je zo iemand dan wel aannemen of tenminste uitnodigen?

(Ben overigens single en boven de dertig. Waarom ik single ben? Eerst te druk met mijn studie en nu ben ik te stevig waardoor mannen vaak op mij(n postuur) afknappen, maar hé ik ben meer dan mijn gewicht. Maar dat terzijde...)

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven