Werk & Studie alle pijlers

Afgewezen om leeftijd??

20-07-2012 14:42 89 berichten
Hallo,

Even een vraagje, de laatste tijd word ik voor diverse functies waarop ik solliciteer (en waarbij de eisen wel aansluiten op mijn profiel) afgewezen... Kan dit te maken hebben met mijn leeftijd en het idee kinderwens?? Wie kan mij helpen?? Er wordt altijd vaag gedaan met, ja anderen hadden meer ervaring enz... Dat kan natuurlijk!! Maar ik krijg er toch een gevoel bij van, ze willen geen vrouwen in een bepaalde leeftijdscategorie... Iemand die mij daar wat over kan vertellen??
Hoe oud ben je, hoeveel sollicitaties heb je gedaan en om welke branche gaat het?
28, poeh hoeveel... Stuk of tien (weinig vacatures in zorg/hulpverlening)
Alle reacties Link kopieren
Bedenken hoe afwijzingen ontstaan is glazen bol werk.

Je mag als werkgever niet discrimineren in de vacature, dus niemand uitsluiten op leeftijd sexe geloof, handicap. Maar natuurlijk wordt dat toch gedaan:

Als ik tevoren heb vastgesteld dat ik een kreupele, allochtone vrouw van 50 + wil, dan zorg ik dat ik die krijg. Laat gewon wat andere vrouwen en mannen aan de procedure meedoen, maar die ene is toch net iets beter.Je doet er niets aan, en bewijzen kun je ook niets
De waarheid is dat iedereen zomaar wat probeert
Ik hoef ook geen glashard bewijs... Maar mijn gevoel zegt me dit...
Vertel je dan over je kinderwens? Of waarom denk je dat het daarom gaat?

Je weet dat ze er niet naar mogen vragen en dat jij zelfs glashard mag liegen?

Ik heb er (nog) geen ervaring mee gehad. Ik ben 30 en kinderloos.
Ik heb helemaal geen kinderwens op dit moment. Misschien ooit, maar nu in elk geval niet. Ja ze mogen er niet naar vragen, maar ik kom meestal niet eens door de briefselectie (aan mijn brieven ligt het overigens niet)
Alle reacties Link kopieren
kan ja

heb nog een triest verhaal , waar gebeurd mijn eigen ex collega,

ze was zwanger en ik had nog gevraagd aan haar of ze het beter niet even voor zich hield tot op zijn minst het eerste semester voorbij was , maar na een paar weken heeft ze het toch gezegd tegen de chef en de chef (ik hoorde het hem zelf zeggen)

zei letterlijk: nou dan hoef je hier niet meer terug te komen

het is een lul hoor die chef en dit is niet het enige lullige wat hij gezegd heeft

maargoed ik wens je ieg heel veel succes en je komt er echt wel hoor
Weinig vacatures in de zorg? In welke regio zit je dan, hier zijn juist heel veel vacatures in de zorg.

Gaat het om verpleegkundige of een ander soort zorg?
Ik weet niet of het de leeftijd is, jij ook niet aangezien je niet eens door de selectie komt. Het is gewoon een klotetijd wat dat betreft. Tien brieven is ook niet veel hoor. Ik ken mensen die al een verlvoud aan dat aantal verstuurd hebben en nog steeds geen basn hebben.
Ander soort en in een slechte regio merk ik de laatste tijd... Heb al gedacht aan omscholing tot verpleegkundige...
Ik heb gelukkig nog werk, anders was ik veel fanatieker en minder kieskeurig... Maar tis soms zwaar balen...
tja, TO het kan natuurlijk zo zijn dat ze je cv en brief top vinden maar inderdaad afknappen op je leeftijd, omdat veel 28-jarigen toch gaan denken aan kinderen en dan misschien minder willen werken en minder flexibel zijn.

Het kan natuurlijk ook zo zijn dat jouw opleiding en werkverleden toch minder goed in het profiel past dan die van een andere sollicitant. Als ze op 1 vacature 100 brieven krijgen nemen ze die met de beste papieren. Het is niet anders.

(niet geheel serieuze tip: verwerk in je brief dat je onvruchtbaar bent maar dat je toch graag voor mensen zorgt en daarom in de zorg solliciteert )
Als ik het me goed herinner begeef jij je in de hulpverlening. Daar zijn de vacatures schaars en zijn er zat mensen op dit moment die inderdaad meer ervaring hebben dan menig ander. Ik denk dat je niet op basis van maar 10!!! sollicitaties al dit soort conclusies moet trekken.
quote:plofkipje84 schreef op 20 juli 2012 @ 14:59:

Ik heb helemaal geen kinderwens op dit moment. Misschien ooit, maar nu in elk geval niet. Ja ze mogen er niet naar vragen, maar ik kom meestal niet eens door de briefselectie (aan mijn brieven ligt het overigens niet)

Niet om lullig te doen, maar dan ligt het waarschijnlijk wel aan je brief en/of cv. Als je opleiding en ervaring goed zijn, moet het ergens aan liggen na 30 sollicitaties...

Hoe staat het met je social media? Alles toonbaar en/of verborgen voor potentiële werkgever?
Starshine, haha het is het overwegen waard...

Nellaa, klopt, maar heb meer ervaring dan gemiddeld op mijn leeftijd.
Ik geloof niet dat het aan je leeftijd/kinderwens ligt..je hebt eigenlijk de ideale leeftijd en als je cv goed in elkaar zit, weet een potentiële werkgever helemaal niet of jij kinderloos bent of een gezin met 3 kinderen hebt.
quote:plofkipje84 schreef op 20 juli 2012 @ 15:08:

Starshine, haha het is het overwegen waard...

Nellaa, klopt, maar heb meer ervaring dan gemiddeld op mijn leeftijd.Het kan wel zijn dat jij meer ervaring hebt dan normaal is voor jouw leeftijd, maar er zijn ook zat mensen die ouder zijn dan jij die ook solliciteren en vaak nog meer ervaring hebben. Je moet je vergelijken met de hele sollicitatiepopulatie en niet met alleen mensen van jouw leeftijd.
Social media is perfect afgeschermd, dus dat is het ook niet. Cv is helemaal gecheckt door mensen die aan loopbaancoaching doen (was op een beurs) en krijg altijd leuke reacties op mijn brieven (ik bel altijd na een afwijzing)
Klopt nellaa.
Dus je wordt afgewezen zonder eerste gesprek?
quote:verhuisd schreef op 20 juli 2012 @ 15:12:

Dus je wordt afgewezen zonder eerste gesprek?Klopt, en dan krijg ik heel leuk te horen dat mijn cv en brief wel interessant waren (dan denk ik, dan nodig je me uit)... maar...... zucht...
Ja inderdaad, zucht!

Toen ik werk zocht, ben ik ook eens naar zo'n loopbaancoach-ding geweest. Ik vond het- zacht uitgedrukt-geen succes. Alles wat afwijkt van de standaard, wordt de kop in gedrukt. Hoe wil je dan opvallen tussen de andere 100 brieven? Dat wist meneer de coach ook niet...zucht!
als je echt denkt dat je leeftijd/mogelijke kinderwens het probleem is, helpt het misschien om je burgerlijke staat te vermelden in je CV? Schrijf dat je alleenstaand bent, en kijk wat er gebeurt.
quote:schnitzel schreef op 20 juli 2012 @ 15:27:

als je echt denkt dat je leeftijd/mogelijke kinderwens het probleem is, helpt het misschien om je burgerlijke staat te vermelden in je CV? Schrijf dat je alleenstaand bent, en kijk wat er gebeurt.Is een idee. Ik zou ook mijn burgerlijke staat gewoon weg kunnen laten (vraag me sowieso af wat een nieuwe werkgever met die info wil...)

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven