slaapcyclus
maandag 23 juli 2012 om 07:48
Houden jullie met het gaan slapen en het zetten van de wekker rekening met je slaapcyclus? Je slaapcyclus gaat van diepe slaap waarin je echt uitrust tot REM slaap waarin je droomt. Als je tijdens je diepe slaap wakker wordt schijn je je minder uitgerust te voelen.
Ik heb vannacht voor het eerst geslapen met zo'n sleep cycle app op mijn telefoon. Deze maakt ook een grafiekje van je nacht. Het blijkt dat ik ongeveer een kwartier voor de wekker van mijn vriend gaat, weer in diepe slaap raakte, en daar dus uit gewekt word. Daarna gaat pas mijn eigen wekker en word ik wakker. Maar eigenlijk zou ik dus mijn wekker een half uur eerder moeten zetten, dan zou ik uitgeruster wakker worden.
Houden jullie hier rekening mee? Merken jullie verschil? Ik ben er erg nieuwsgierig naar, omdat mijn gevoel ook zegt dat als ik elke nacht een half uur korter slaap, dus per week 3,5 uur korter slaap, dat ik misschien ook juist minder uitgerust ben. Ik ben als ik 's avonds naar bed ga echt moe en slaap vrij lang. Toch ben ik 's ochtends vaak moe, vandaar dat ik dit wilde proberen.
Ik heb denk ik net nog even jullie ervaringen nodig om me er toe te zetten mijn wekker eerder te gaan zetten.
Ik heb vannacht voor het eerst geslapen met zo'n sleep cycle app op mijn telefoon. Deze maakt ook een grafiekje van je nacht. Het blijkt dat ik ongeveer een kwartier voor de wekker van mijn vriend gaat, weer in diepe slaap raakte, en daar dus uit gewekt word. Daarna gaat pas mijn eigen wekker en word ik wakker. Maar eigenlijk zou ik dus mijn wekker een half uur eerder moeten zetten, dan zou ik uitgeruster wakker worden.
Houden jullie hier rekening mee? Merken jullie verschil? Ik ben er erg nieuwsgierig naar, omdat mijn gevoel ook zegt dat als ik elke nacht een half uur korter slaap, dus per week 3,5 uur korter slaap, dat ik misschien ook juist minder uitgerust ben. Ik ben als ik 's avonds naar bed ga echt moe en slaap vrij lang. Toch ben ik 's ochtends vaak moe, vandaar dat ik dit wilde proberen.
Ik heb denk ik net nog even jullie ervaringen nodig om me er toe te zetten mijn wekker eerder te gaan zetten.
maandag 23 juli 2012 om 07:58
Ja, ik moest gister ineens aan die app denken. Was een hele tijd terug, toen ik nog niet eens een smartphone had, helemaal een ding geloof ik. Je hebt er een die je kan kopen voor 80 of 90ct, maar ik heb eerst maar eens eentje die gratis is geprobeerd. Als je zoekt bij de apps op sleep cycle, dan vind je er vast een die je handig vindt. Ze kunnen je dus wekken op een tijd dat je licht slaapt. Alleen een cyclus duurt zo'n 90 minuten, dus als je in je diepe slaap zit dan wekt hij je toch. Ik zal dus zelf een beetje met mijn slaap- en wekkertijd moeten gaan proberen denk ik.