Help, brand! Cavialoge :)

24-07-2012 18:37 78 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik heb sinds 3 dagen een cavia in huis waar ik 2 weken voor ga zorgen. De andere cavia is 1 dag voor de logeerpartij overleden :(

Ze is nu dus alleen en in een ander huis. Ik heb totaal geen verstand van cavia's, maar begreep dat ze erg sociaal zijn.

Omdat haar maatje nu weg is en ze alleen op een kamer staat (ik heb zelf 2 jonge katten) wil ik haar meerdere malen per dag op schoot nemen voor aandacht.

2 weken alleen in een kooi in een andere kamer lijkt me zo zielig, of is dat niet?

De eerste 2 dagen zat ze verstijft op mijn schoot, maar nu zit ze bij me en beweegt veel met haar koppie en als ik haar aai gaat ze van die geluidjes maken ppwwieetprrrrttt en druk bewegen op haar kleedje. Dat is toch juist goed?

Ze eet nu ook andijvie uit m'n hand terwijl ze daarvoor niet eens durfde te eten waar ik bij was, dus ik denk dat ik verbetering zie, klopt dat?

Hoe kun je merken dat ze het aaien genoeg vindt (lichaamstaal, geluidjes), ik dacht namelijk dat ik haar ook heel even hoorde klappertanden, dus heb ik haar toen maar teruggezet?

Nog meer dingen waar ik op kan letten/kan doen voor haar?

Ik heb nu andijvie, witlof e.d. groenten in huis en gras en hooi. Natuurlijk ook gewoon brokken en water.

Ik vind de cavia-info op internet niet echt uitgebreid, kan nergens lichaamstaal e.d. vinden... Wie weet het wel??

Bedankt alvast!
De eigenaar?

Waarom twee keer?
Een wat minder dramatische topictitel mag wel hoor.
Eigenaar heeft telefoon uitstaan, die is aan het reizen nu.

Waarom 2 keer? Ik heb geen flauw idee hoe dat komt, ik zal die andere wel staffen zodat je niet in de war raakt.
Dat is idd een grote brand,poeh!

Maar volgens mij doe je het prima en als je het iest anders doet dan de eigenaar ..soit.

dáár gaat zo'n diertje echt niet dood aan.

Je doet je best en zorgt voor natje,droogje en aandacht.

prima toch!
quote:truffelmaffia schreef op 24 juli 2012 @ 18:46:

Een wat minder dramatische topictitel mag wel hoor.

Goh, is er een blik chagrijnen opengetrokken ofzo?

Truffel, weet je wat sarcasme is? Zoek maar op in het woordenboek.

Kijk daarna eens naar de uitleg van het woord drama, zal me niks verbazen als Truffelmaffia het synoniem er van is
Ik dacht écht dat er brand was in een hele luxe cavia-kooi...
Ik ben niet chaggerijnig hoor.

En ik maak niet zo'n drama als er een logé is.
Ik denk dat je het heel goed doet met je oppascaaf. En ik vrees dat Fruit nog wel even langs komt wapperen om je dat extra in te wrijven .
Laatmaar, ik zal wel een vlaag van verstandsverbijstering hebben gehad om hier een topic te openen
En ik open geen twee topics ergens over.
Hey Quinzel .

Staat de kooi op een plek waar jouw katten niet zomaar bij kunnen en staat ze in de kamer waar je het meeste bent?

Zo te lezen begint ze aan jou te wennen als ze uit jouw hand eet en actief gaat doen, is een goed teken . Zorg ervoor dat ze op een plaats uit de zon en uit de tocht staat (niet op de grond), niet naast sterke geluidsbronnen (tv/radio) en dat ze een plekje heeft om te schuilen.

Lichaamstaal:

Een cavia slaapt normaal gezien op zijn buikje of op zijn zij, let erop dat de ogen en neus schoon zijn, net zoals de vacht. Ze wassen zich meerdere keren per dag op momenten wanneer ze zich veilig genoeg voelen. Voor de rest zijn ze over het algemeen van het eten, rondscharrelen en rondspurten en in de lucht springen (heet popcornen, doen ze wanneer ze blij zijn) en slapen .

Zieke cavia's zijn niet actief, slapen veel en zitten ineengedoken in een hoekje met opgezette haren. Edit: houd er rekening mee dat een nieuwe cavia enkele dagen moet wennen en dan ook zulk gestressed gedrag kan laten zien.

Geluiden:

Zachtjes piepen / pruttelen doen ze vaak wanneer ze tevreden zijn of aan het verkennen zijn

Klappertanden is een waarschuwing, ze zijn dan geïrriteerd

Hard piepen: het gebruikelijk PWEEEEEP PWEEEEEP wat ze doen bij eten is bedelen , als ze een harde gil slaakt (veel schriller) dan is ze zich rot geschrokken of heeft ze heel veel pijn.

Voor de rest kan de site "de grote cavia" aanraden, ze hebben een duidelijk overzicht voor vanalles en nog wat
quote:truffelmaffia schreef op 24 juli 2012 @ 18:50:

Ik ben niet chaggerijnig hoor.

En ik maak niet zo'n drama als er een logé is.Dat is dan het enige waar je geen drama van maakt, Truffel.
quote:groentsoep2 schreef op 24 juli 2012 @ 18:51:

Ik denk dat je het heel goed doet met je oppascaaf. En ik vrees dat Fruit nog wel even langs komt wapperen om je dat extra in te wrijven .Tsss. Maar ja
quote:kwatta-katta schreef op 24 juli 2012 @ 18:49:

Ik dacht écht dat er brand was in een hele luxe cavia-kooi... Haha, ja ik ook, een andere interpretatie van loge
quote:truffelmaffia schreef op 24 juli 2012 @ 18:51:

En ik open geen twee topics ergens over.Heb ik ook al sorry voor gezegd, dat gebeurde per ongeluk en nu ben ik klaar met jouw gezever.
Ik zet mijn post ook even hier neer, want ik zat in het luchtledige te lullen in je andere topic . En ik zie dat Fruitje gelukkig ook al van de partij is.

Eerdere post uit ander topic:

Wat ontzettend lief van je, ik hoop dat de echte caviakenners zo komen, maar uit mijn kinderboerderij tijd weet ik nog wel het één en ander over cavia's.

Ze zijn gelukkig niet zo gehecht aan hun soortgenootjes als konijnen, dus in een diep gat van eenzaamheid zal ze niet vallen zelfs als ze van het gezelschap van andere cavia's houden en dat is wel prettig om te weten lijkt mij zo.

Verder hebben ze een heel scala aan piepjes/fluitjes en daar zitten angstpiepjes bij, "ik wil eten"-piepjes en "ik heb het zeer naar mijn zin"-piepjes. Dit is lastig voor een leek te onderscheiden, al zijn de "ik wil eten-piepjes" onmiskenbaar.

Het is van nature een diertje dat zeker niet altijd opgetild en geaaid wil worden en ook heel vaak wegkruipt in het hok als er mensen vlakbij komen, maar er zijn ook cavia's die er wel dol op zijn.

Zet haar dus eens op je schoot zonder haar vast te houden of te aaien en kijk wat ze doet. Zet ze het direct op een lopen, dan houdt ze zich uit angst stil op je schoot als je haar aait en wil ze het liefst ontsnappen, maar blijft ze lekker ontspannen zitten dan vindt ze aaien wel heerlijk.
-
quote:fru1t3lla schreef op 24 juli 2012 @ 18:53:

[...]

Tsss. Maar ja

Jaaaaaaa, daar hoopte ik op, op Fruit haar advies! Krijg ik ineens Truffel op m'n dak

Dankjewel Fruit, ik denk dat ze het dan idd prima doet. Ze staat in een andere kamer dan waar ik ben (vanwege de katten dus, die gaan op haar kooi klimmen als ik hem binnen zet)

Ze staat op een kastje (50 cm hoog) uit de tocht en zon.

Het is meer dat ik niet zeker was of ik haar een plezier doe, door haar op schoot te nemen nu haar maatje dood is of dat juist teveel stress is nu.

Ik ga eens op de Grote Cavia kijk nu.

Anderen ook bedankt, ik had een smiley in de topictitel gezet, maar dat komt niet zo over heb ik al gemerkt
quote:truffelmaffia schreef op 24 juli 2012 @ 18:59:

Oh dat is niet het enige waar ik geen drama van maak. Ik maak over heel weinig dingen echt drama. Maar iig niet over een dier als logé, dat vind ik alleen maar leuk.

Er bestaat internet waar je dingen op kan zoeken als je iets niet weet over cavia's, en anders had je maar moeten luisteren naar de eigenaar.je bent wel enorm aan het vervuilen en zuigen hé de laatste tijd.?
Zet ik mijn reply hier ook even aan jou Iris

Ik wil je wel op een foutje wijzen Iris, cavia's zijn heel erg gehecht aan hun groepsleden (en mogen eigenlijk alleen bij uitzondering alleen gehouden worden). Als ik er hier een uit de groep haal en uit hun zicht loop waar ze die nietmeer kunnen ruiken, dan is de hele groep van slag en gaan ze zoeken en roepen naar elkaar. Toen ik mijn beertje heb moeten laten inslapen zijn ze een gehele week zo van slag geweest.

Voor de rest heb je wel gelijk, ze kennen heel veel geluiden en het is op de situatie gebaseerd, want dat bedel geluid gebruiken ze ook om de groep samen te roepen heb ik gemerkt.
quote:quinzel schreef op 24 juli 2012 @ 18:59:

[...]

Jaaaaaaa, daar hoopte ik op, op Fruit haar advies! Krijg ik ineens Truffel op m'n dak

Dankjewel Fruit, ik denk dat ze het dan idd prima doet. Ze staat in een andere kamer dan waar ik ben (vanwege de katten dus, die gaan op haar kooi klimmen als ik hem binnen zet)

Ze staat op een kastje (50 cm hoog) uit de tocht en zon.

Het is meer dat ik niet zeker was of ik haar een plezier doe, door haar op schoot te nemen nu haar maatje dood is of dat juist teveel stress is nu.

Ik ga eens op de Grote Cavia kijk nu.

Anderen ook bedankt, ik had een smiley in de topictitel gezet, maar dat komt niet zo over heb ik al gemerkt Geen probleem! En nee hoor, het is juist goed dat ze wat aandacht krijgt want ze zal haar maatje ongetwijfeld missen, als ik zie hoe het hier is geweest na het overlijden van mijn beertje... Denk je dat ze gauw een nieuw kooimaatje krijgt?
Ja ik zag de reactie daar, vreemd hoor, weet jij wat er mis ging met onze losse caviaatjes

Even ter uitleg ook hier even mijn reactie van het andere topic:

Ooh wat raar, want wij hadden veel caviaatjes in groepjes of als paartje, maar ook zat losse cavia's en die wilden echt niet met een ander samen zijn, want dan beten ze. Wat ging er dan mis?
De ironie van je topictitel was onmiskenbaar hoor. Niet te missen zou ik bijna zeggen .
Ik denk dat als ze altijd alleen hebben gezeten dat ze die eenzaamheid gewoon raken maar het zijn echt wel groepsdieren en zoveel gelukkiger in een groep, ik merk het verschil hier enorm. Beertje heeft apart gezeten tot zijn castratie, hij bloeide echt op toen hij bij zijn soortgenoten kon.

Edit: Oh en ik heb nu pas jouw verhaal gelezen in ander topic:

Cavia's kan je niet lukraak met elkaar zetten, net zoals katten moet je ze introduceren en de persoonlijkheden moeten klikken. Ze hebben een heel ritueel waarin ze de rangorde bepalen dat gepaard gaat met bijten / najagen maar als het blijft dan zijn ze qua persoonlijkheid geen match. Het is uitzonderlijk dat een cavia geen enkele cavia verdraagt maar het gebeurt

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven