Katten schrokken eten op

26-07-2012 13:47 28 berichten
Alle reacties Link kopieren
Heeft er hier iemand verstand van eetgedrag van katten? Ik heb twee poezen. Voordat ze krols waren, was er niets aan de hand. Als ik 's ochtends eten in het bakje deed, konden ze daar de hele dag over doen. Elke keer aten ze kleine beetjes en het was pas rond 17u op. Om 18u kregen ze dan weer de volgende lading eten ;) Als ze eten naast het bakje lieten vallen, weigerden ze dat ook op te eten.

Een poes is sinds ze krols is, erg veranderd in eten. Ze had nog maar weinig eetlust en we maakten ons best wel zorgen. Achteraf blijkt dat ze het gewoon zwaar had met die krolsheid.

Sind een maandje zijn ze nu gecastreerd. Nou, de eetlust en vrolijkheid is terug hoor: en hoe!!! Als ik 's ochtends het bakje vol, is het binnen 5 minuten op. Ze blijven vervolgens de hele dag zeuren om eten. Ik heb geëxperimenteerd met het vullen van de bakjes, maar niks helpt. Zelfs al doe ik er 500 gram in: ze eten het ineens op! De brokjes naast de bakjes worden nu ook opgegeten. Nou weet ik dat ik een kat normaliter elke keer kleine beetjes eet en ze de hele dag honger hebben als ze alles in een keer naar binnen werken. Ook weet ik dat gecastreerde katten 25% meer behoefte aan eten krijgen. Alleen meer eten dan dit gaat niet, want de dierenarts vond ze nu al erg mollig. En ze worden natuurlijk alleen maar dikker als ik ze elke dag 500 gram eten moet voorschotelen om ze in de hongerbehoefte te voorzien.

Hoe ga ik dit oplossen? Ik wil gewoon twee blije poesjes die niet een hele dag honger hebben. Is zo'n overdreven dure voederbak op timer de enige oplossing?
Er bestaan bakjes met verhoogjes in, als je daar het eten van je kat in doet moeten ze 'puzzelen' om het eruit te krijgen. Of een soort van voederbal, daar eten in en laten doen
Hier hielp het om de (gecastreerde) poes 1x net zoveel te eten te geven als ze wilde, maar zo te horen werkt het bij jou niet.

Heb je al geprobeerd om ze een poosje apart te voeren?

Zoiets
Onze vorige kat schrokte ook altijd. Als hij at vlogen er allemaal brokjes om hen heen.

In plaats van 1x per dag 50 gram zijn we 2x per dag 25 gram gaan geven. Als het op was had die gewoon pech.
Liever elitair dan een pauper!
Ik geef mijn kat 3 maal per dag eten, ze eet ook anders gewoon alles op en blijft schooien om eten. Dit gaat prima.
Wij hebben sinds kort een balletje waar we de brokjes voor onze kater in doen. We kunnen de opening groter of kleiner maken. Hij moet dan dus zelf rollen met het balletje om er wat uit te krijgen en eet sindsdien stukken rustiger. Laat nu ook zelf het balletje wel eens een tijdje liggen voor hij weer verder gaat. Hij schrokte zijn eten ook echt heel rap naar binnen voorheen nl.

Forum mobiel, kan helaas geen plaatje plakken voor je!
Misschien wat grotere brokken? Soms wilt dat ook wel eens helpen, want daar moeten ze wat meer moeite voor doen
If someone tells you that you cant, all you have to do is turn around and say Watch Me!

Zoiets boschbolleke?
500 gram?

Mijn kat krijgt twee keer 30 gram...
Van de gewone zak Rojal Canin mochten mijn katten 80 gram voer per dag.
Dat is m flutzel! Dank
Ja, 500 gram krijgen ze normaal natuurlijk niet. Dat was om aan te geven dat ze zelfs dat in een keer op kunnen eten.

Mijn poezen krijgen nu 's ochtends 25 gram (per poes), 's avonds 25 gram en voor ze naar bed gaan nogmaals 25 gram.
quote:Kokmeeuw schreef op donderdag 26 juli 2012 15:27 Ja, 500 gram krijgen ze normaal natuurlijk niet. Dat was om aan te geven dat ze zelfs dat in een keer op kunnen eten.

Mijn poezen krijgen nu 's ochtends 25 gram (per poes), 's avonds 25 gram en voor ze naar bed gaan nogmaals 25 gram. 'Voor ze naar bed gaan' is natuurlijk voor wij naar bed gaan haha.
quote:boschbolleke schreef op donderdag 26 juli 2012 15:24 Dat is m flutzel! Dankkan zoiets wel met twee poezen? Krijgt dan niet een poes veel meer eten dan de ander? Of neem je dan twee ballen en hoop je dat ze die niet afpakken van elkaar?
Ja daar kan ik je helaas niets over vertellen. Heb er maar eentje van rondlopen hier. Zou twee ballen nemen dan idd! Neem aan dat je nu ook twee bakjes hebt voor ze? Anders even overleggen in de dierenwinkel, kunnen ze je vast meer vertellen
Zouden ze de brokjes misschien opschrokken omdat ze anders bang zijn dat de ander het opeet? (Omdat ze schijnbaar nu meer eetlust hebben)

Bij mijn eigen katten zorg ik ervoor dat er altijd brokjes in het bakje zitten, dus hoeven ze niet te haasten met eten want later is het er ook nog. En ze zijn allebij niet dik en wel gecastreerd.

En anders zou ik inderdaad kijken naar mogelijkheden om ervoor te zorgen dat ze het voer niet te snel opeten. Zo'n anti-schrok bak (waarvan iemand een plaatje plaatste) werkt goed. Heb ikzelf ook een tijdje gebruikt omdat bepaald merk voer aanzette tot extreem 'vreten' met kotsbuien als gevolg. Verder is zo'n bal een leuk idee, hoewel ik daar geen ervaring mee heb.

En nu bedenk ik me net... misschien is je voer te lekker. Aangezien 1 kat van mij zich ook niet goed kan inhouden bij merk X, en ik daar dus de anti-schrok bak gebruik, er geen problemen zijn bij merk Y en ik daar gewoon een normaal bakje gebruik.
quote:Kokmeeuw schreef op 26 juli 2012 @ 13:47:

Ook weet ik dat gecastreerde katten 25% meer behoefte aan eten krijgen.

Het is precies andersom. De energiebehoefte van gecastreerde katten ligt rond de 25% lager. Met meer eten worden het tientonners

Wat geef je ze eigenlijk te eten voor brokken? Geef je ook nog ander voer?
Dankzij de topic HELP, BRAND! CAVIALOGE

heb ik (off-topic) ook meer tips gekregen tegen schrokken van eten door de kat.

Antischrokbakjes ben ik nog niet tegen gekomen (wel voor de hond, maar die zijn dan weer te groot), dus morgen maar weer een poging ondernemen. Ik moest toch al nieuw voer kopen.

Voor nu voldoen 3 walnoten ook :-)

Quinzel en Iris ... de eerste mijlpaal is er, is nog niet overgegeven :-) :-) :-)
"quote: Kokmeeuw schreef op 26 juli 2012 @ 13:47 :

Ook weet ik dat gecastreerde katten 25% meer behoefte aan eten krijgen.

Het is precies andersom. De energiebehoefte van gecastreerde katten ligt rond de 25% lager. Met meer eten worden het tientonners

Wat geef je ze eigenlijk te eten voor brokken? Geef je ook nog ander voer?"

Oh, wat ik juist geleerd heb is dat ze 25% minder bewegen, maar wel 25% meer behoefte aan eten krijgen. Vandaar ook dat gecastreerde katten een neiging hebben om dikker te worden.

Als ze 25% minder eetbehoefte hebben, dan worden gecastreerde katten toch ook niet eerder dik?

Ik geef ze trouwens Hills voer. Ik meng het hills voer speciaal voor gecastreerde katten (kip) met de normale zak voer van Hills (tonijn). Ze geven trouwens niet over, maar eten gewoon heel snel..
quote:Kokmeeuw schreef op 26 juli 2012 @ 19:43:

Oh, wat ik juist geleerd heb is dat ze 25% minder bewegen, maar wel 25% meer behoefte aan eten krijgen. Vandaar ook dat gecastreerde katten een neiging hebben om dikker te worden.

Als ze 25% minder eetbehoefte hebben, dan worden gecastreerde katten toch ook niet eerder dik?

Energiebehoefte en eetbehoefte zijn twee verschillende dingen. Iemand met een grote eetbehoefte en een kleine energiebehoefte wordt vet, omdat-ie meer eet dan hij nodig heeft. Dit is precies wat gebeurt bij gecastreerde katten:

"voorkom het ontstaan van overgewicht!

Sterilisatie veroorzaakt een wijziging in de hormonale huishouding. Dit zal van invloed zijn op het eet gedrag en de energiebehoefte van de kat. Het is verstandig om hier rekening mee te houden.

De eerste twee maanden na de operatie is de meest kritieke periode na de operatie. De kat heeft dan namelijk de neiging om meer te eten terwijl de energiebehoefte met ongeveer 30% afneemt."

Staat hier: http://www.dierenkliniekw ... erinfo/kat/castratie.html
"quote: Kokmeeuw schreef op 26 juli 2012 @ 19:43 :

Energiebehoefte en eetbehoefte zijn twee verschillende dingen. Iemand met een grote eetbehoefte en een kleine energiebehoefte wordt vet, omdat-ie meer eet dan hij nodig heeft. Dit is precies wat gebeurt bij gecastreerde katten:

"voorkom het ontstaan van overgewicht!

Sterilisatie veroorzaakt een wijziging in de hormonale huishouding. Dit zal van invloed zijn op het eet gedrag en de energiebehoefte van de kat. Het is verstandig om hier rekening mee te houden.

De eerste twee maanden na de operatie is de meest kritieke periode na de operatie. De kat heeft dan namelijk de neiging om meer te eten terwijl de energiebehoefte met ongeveer 30% afneemt."

Staat hier: http://www.dierenkliniekw ... erinfo/kat/castratie.html"

Dat is toch precies wat ik aangaf in mijn openingspost? Met 25% minder bewegen, bedoel ik dan ook energie. We bedoelden blijkbaar hetzelfde.
@Flutzel:

weet je ook waar je die voerbakjes kunt kopen? (die met die verhoginkjes in het bakje?)
Sorry, dubbel bericht..
quote:tikal schreef op 26 juli 2012 @ 18:33:

Antischrokbakjes ben ik nog niet tegen gekomen (wel voor de hond, maar die zijn dan weer te groot), dus morgen maar weer een poging ondernemen. quote:josehaakt schreef op 26 juli 2012 @ 22:42:

@Flutzel:

weet je ook waar je die voerbakjes kunt kopen? (die met die verhoginkjes in het bakje?)Ik zal alvast maar antwoord geven, je kunt ze kopen bij de Boerenbont. Ik heb de mijne (die precies eruit ziet al dat plaatje) daar ook gehaald.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven