Hoe hoogte eerste bod bepalen?

27-07-2012 11:41 19 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo allemaal,

Misschien kan hier iemand licht op deze zaak werpen.

Wij zijn druk bezig om huizen te kijken en hebben nu een huis op het oog wat weleens óns huis zou kunnen zijn. Binnenkort gaan we voor de tweede keer kijken.

We hebben al wat research gedaan en we zitten een beetje met de prijs die we zouden moeten betalen en hoe we de onderhandelingen zouden moeten in gaan.

We weten dat het nu te koop staat voor 20.000 euro meer dan dat de bewoners er 3 jaar geleden voor betaald hebben. Het huis was toen nieuw en ze hebben de standaard keuken en badkamer er in laten zetten en hebben daarna niks meer gedaan.

Maar als we kijken naar wat gemiddelde prijsdaling is geweest in die omgeving (volgens kadaster), komen we uit op een woningwaarde van 50.000 minder dan de vraagprijs.. Er zijn in de afgelopen periode geen vergelijkbare huizen verkocht in die buurt (want hele nieuwe huizen), dus daarmee kunnen we niet vergelijken. Dit huis staat nu een jaar te koop en ze zijn al een keer gedaald met de prijs.

Hoe hoog zouden we moeten gaan zitten met een eerste bod, zodat we wel serieus genomen worden, maar uiteindelijk niet teveel betalen?

Zijn er experts in de zaal?
Je kan best laag gaan zitten met je eerst bod in deze markt. Als ze het geheel afwijzen en niet met een tegenbod komen kan je altijd nog een nieuw bod doen.
Het gaat erom wat jullie maximaal willen betalen. Ga met je eerste bod daar 5-10.000 euro onder zitten zodat je wat onderhandelingsruimte hebt.
Je moet afwegen wat je er voor zou willen betalen, en daar dan nog onder gaan zitten. Het voelt natuurlijk een beetje gek om zomaar 70.000 onder de vraagprijs te bieden, maar dat zou eigenlijk wel moeten als je niet te veel wilt betalen en de daling van huizenprijzen meeneemt. Wat is de vraagprijs, als ik vragen mag? Bij een duurder huis is het normaler om zoveel onder de prijs te zitten dan bij een goedkoper huis. Maar zorg in elk geval dat je iets onder het bedrag dat je wilt betalen inzet. Je kan ook een aankoopmakelaar inschakelen.
Ja, wat we willen betalen, vinden we dus lastig. We willen, gezien de huidige markt, ook niet teveel betalen, alleen omdat de verkopers een te hoge vraagprijs vragen..

toevoeging: ze vragen nu 370.000
je biedt, wat jij wil betalen.

Onafhankelijk van wat de huidige bewoners er ooit voor betaald hebben. Niet naar kijken. Al bied je 250.000, het is ana hen om 'nee' te zeggen.
330, heb je nog wat onderhandelingsruimte
In dat geval zou je een eerste bod van rond de 310 kunnen overwegen. en dat je uiteraard vooral in de gaten moet houden wat je uiteindelijk zelf wil en kan betalen spreekt zo voor zich dat ik het niet eens had opgenomen in mijn eerste post.
quote:_Lucia_ schreef op 27 juli 2012 @ 11:47:

Ja, wat we willen betalen, vinden we dus lastig. We willen, gezien de huidige markt, ook niet teveel betalen, alleen omdat de verkopers een te hoge vraagprijs vragen..

toevoeging: ze vragen nu 370.000Maar je hebt je neem ik aan ook verder georiënteerd, gezien wat dit soort huizen elders kosten. Het gaat erom wat het huis jullie waard is, niet om wat de huidige eigenaars betaald hebben of vragen.
We kunnen het sowieso betalen, en we weten ook wel wat we maximaal voor een huis willen betalen, maar dat is natuurlijk ook afhankelijk van de waarde van een huis zelf.

Het feit dat je het kán betalen, wil niet zeggen dat je het wíl betalen

Lilalinda, je hebt gelijk als je zegt dat je niet moet kijken naar wat de huidige bewoners betaald hebben, maar dat geldt met name als het een wat ouder huis betreft, vind ik. Dit huis is net 3 jaar oud en de laatste jaren zijn de prijzen er natuurlijk niet op vooruit gegaan..

310.000 is wel een goed begin denk ik.
Vaintje, ja, hebben we zeker gedaan. In dit geval is het met name de bijzondere locatie die maakt dat dit type huis hier duurder is dan op een andere plek, lastig vergelijkbaar..
heb je enig idee wat de huidige bewoners gaan doen? Zijn ze al desperaat? Klinkt lullig, maar het is een kopersmarkt, dus elke 10.000 die je nog minder kunt betalen, zou ik proberen.
Anders voor je eigen gemoedsrust en als je het huis ECHT wilt hebben een waardetaxatie laten doen. Die zal toch moeten plaatsvinden als je het wilt kopen en geeft duidelijk weer wat de huidige waarde is. mede omdat de taxateur soortgelijke woningen in de omgeving bekijkt. Tevens biedt het je een handvest tijdens je onderhandelingen.
quote:_Lucia_ schreef op 27 juli 2012 @ 11:59:

Vaintje, ja, hebben we zeker gedaan. In dit geval is het met name de bijzondere locatie die maakt dat dit type huis hier duurder is dan op een andere plek, lastig vergelijkbaar..Ja, dat is lastig. Evt een eigen makelaar inhuren, die de waarde voor jullie kan schatten en de onderhandeling kan doen? Ja, dat kost wat, maar als hij meer op de koopprijs bespaard dan hij kost...
quote:_Lucia_ schreef op 27 juli 2012 @ 11:59:

Vaintje, ja, hebben we zeker gedaan. In dit geval is het met name de bijzondere locatie die maakt dat dit type huis hier duurder is dan op een andere plek, lastig vergelijkbaar..En voor lokatie betaal je! Is echt van belang bij de prijsbepaling, naast het afwerkingsniveau en het aantal m2.
Vaintje, daar heb je n ander punt: de huidige bewoners kunnen het niet betalen.. En daarom voelt het ook een beetje vervelend om enorm scherp te onderhandelen. Al zou ik me daar natuurlijk niets van moeten aantrekken, het voelt niet zo prettig..
Weet je waarom het huis te koop staat? Ofwel moeten ze verkopen of willen ze verkopen?

Een bod van 15% onder de vraagprijs is helemaal niet verkeerd, maar het is ook afhankelijk van meerdere factoren. Misschien is de woning al scherp geprijsd. Een taxatie kan uitkomst bieden.
Ze moeten verkopen..
quote:_Lucia_ schreef op 27 juli 2012 @ 12:44:

Vaintje, daar heb je n ander punt: de huidige bewoners kunnen het niet betalen.. En daarom voelt het ook een beetje vervelend om enorm scherp te onderhandelen. Al zou ik me daar natuurlijk niets van moeten aantrekken, het voelt niet zo prettig..Als ze moeten verkopen omdat ze de hypotheek niet kunnen betalen zou je achter de executiewaarde van de woning moeten komen (de waarde die het op moet brengen voor de bank) voor minder zullen ze het dan zeker niet verkopen denk ik.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven