Mishandeling

28-07-2012 17:04 346 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik moet even mijn hart luchten.

Ik ben er beroerd van.

Vanochtend sta ik op de markt, ik zal duidelijk zijn, eigenlijk hoop ik op herkenning.

Van omstanders, de moeder van het kind misschien?

Er stond een vader bij de broodkraam, met twee kinderen, jongens, ik schat zo ongeveer van 11 en 13 jaar.

De vader, een lange, pezige, gebruinde vent, mager en scherp gezicht, kort grijzig haar en een pet op. Iets grote, afstaande oren.

De jongens, allebei kort donker haar. De jongste nog een beetje kinder model, de oudste had al een groeispurt achter de rug, lange armen en benen, hoekiger.

De jongste stond vlakbij zijn vader, de oudste er iets vandaan.

Opeens begon de vader met stemverheffing te praten.

'Je doet het jezelf aan, moet je jezelf eens zien staan, als een zoutzak, niks moe. Die houding, die houding, het is helemaal niks en je moet eens een keer normaal gaan staan. Hup schouders naar achteren, en borst vooruit!'

Het was gericht tot de oudste van de jongens.

Het joch stond er inderdaad wat ongelukkig bij.

De toon waarop het gezegd werd was minderwaardig en kleinerend, en het was echt harder dan nodig, het gaf mij het gevoel van 'de vader die eens even laat horen dat hij wel weet hoe het moet'.

En daar bleef het niet bij, hij bleef doorgaan, steeds hetzelfde herhalen, op luide toon, en toen het even stil was keek het onderwerp van die retirade even naar zijn broertje, die veelzeggend terug naar hem keek, even hulpeloos, hij vond het rot voor hem, maar wist niet goed wat te doen. Er was dusdanig oogcontact tussen de jongens dat ik daaruit las dat dit niet een eenmalig iets was.

Er stond een stapel kratten met koopwaar, de jongens waar het om ging zette zijn handen op de kratten, steunde daarop en boog zijn hoofd.

....'Zie je nou? Daar sta je weer, sta je weer te hangen, hé? Wat zeg je? Moe? Dat heb ik al gezegd. Dat heb je zelf in de hand. Het is je hóuding, je hóuding. Dat inmekaar gedoken ruggetje, als je nou eens een keer rechtop gaat staan, je hoofd omhoog en je schouders recht, dan heb je geen last van moeheid en (en daar komtie) dan ben je ook gelijk van dat zogenaamde minderwaardigheidscomplex af. Ga jij maar even niet meer hier staan, maar dáár. Hij wees naar de muur tegenover de marktplaats. Gewoon rechtop tegen die muur.

De jongen deed het. En ging als een geslagen hond naar de plaats die zijn vader hem wees.

Ik wilde wat doen. Maar wat kon ik doen? Ik heb gedacht ik moet dit melden. Maar ik weet wel waar, maar ik weet niet wie die vader is, ik ken het kind niet. Ik was klaar met mijn boodschap aan de kraam maar wilde niet weg, ik wilde dit volgen. Wie weet kwamen ze iemand tegen, die ze de kenden, die ik toevallig ook kende.

Vragen aan de marktkoopman of die man hier vaker kwam, maar die had er zelf bijgestaan en net gedaan of het de normaalste zaak van de wereld was, terwijl hij zelfs met zijn 'anders nog iets meneer' moest wachten omdat zijn klant met zijn rug naar hem toe zijn zoon stond te vernederen!

Ik ben even doorgelopen en heb gewacht.

Ze hadden alledrie een broodje en gingen die naast een marktkraam op een muurtje zitten opeten. Tenminste, de vader en zijn jongste kind, de oudste zat naast zijn broertje aan de buitenkant, en plukte met een sip wit gezichtje aan zijn broodje.

Ik dacht, kon ik hem maar een briefje in zijn hand duwen met mijn telefoonnummer, voor als het te erg werd, dat hij me kon bellen, maar dat was niet mogelijk want pa zat er bovenop, en ergens leek het me ook gewoon niet reëel.

Er iets van zeggen was uitgesloten, want ik denk dat het kind het er dan nog meer van langs zou hebben gekregen.

Het zag er zo naar uit, het ongelukkige straalde van het hele wezen af, gebogen hoofd, zo'n lange puber, in-wit gezicht.

Ik ben nu thuis, maar het laat me niet los.

Misschien denk ik te ver door, maar ik kreeg de indruk dat de jongens wellicht voor de vakantie bij hun vader verblijven, en dat het kind waar het omgaat volgens de moeder dan last heeft van minderwaardigheidsgevoelens.

En daar maakte de vader nu wel eens even korte metten mee.

Ik voel me niet tekortgeschoten in wat ik had kunnen of moeten doen, want dat was niet mogelijk.

Ik spreek namelijk uit (soortgelijke) ervaring, het kon dus echt niet, of het kon niet omdat ik dat niet kon - sorry als dit erg onduidelijk is.

Het erge is dat ik zag dat anderen het ook zagen maar het bewust negeerden.

Maar dat ik nou nog steeds aan dat joch moet denken, daar heeft hij ook niks aan.

Het zit me dwars.
quote:marjon71 schreef op 29 juli 2012 @ 11:22:

Dit bedoel ik dus onderling elkaars reactie afkatten

Heb ik geschreven dat ik het niet begrijp ??? Waar lees jij dat ???

Het is niet bedoelt als afkatten.

Ik maak me er gewoon kwaad over dat mensen in twijfel trekken dat het erg is wat hier gebeurt, en er vervolgens allerlei verzachtende omstandigheden voor de vader bij gaan bedenken.

En je hebt niet geschreven dat je het niet begrijpt. Maar dat is mijn conclusie.

Jij begrijpt blijkbaar niet dat het voorbeeld in de OP vernedering is.
quote:evelynsalt schreef op 28 juli 2012 @ 21:12:

TO, je kunt daar niet over oordelen. Jij weet niet wat er allemaal aan vooraf gegaan is. Kinderen kunnen richting hun ouders heel manipulatief zijn.Ouders niet richting hun kinderen zeker?
Weer zo zelf verzonnen aannamen ga hier niet meer op maar jullie moeten het eens terug lezen allemaal ik ga een ander topic oozoeken
quote:meerdies schreef op 28 juli 2012 @ 21:26:

[...]

Wat er waargenomen is, en in de OP als ooggetuigeverslag beschreven, is kindermishandeling.

Dat sommigen er allerhande verzachtende omstandigheden bij gaan verzinnen voor de dader, dat is fantasie en nergens op gebaseerd.

Er is geen sprake van 'n dader, er is alleen 'n vader die z'n kind probeert op te voeden.

Dat TO nu zelf met een of ander jeugdtrauma kampt en daardoor overal mishandeling in ziet, tja...

Vind het juist niet normaal dat je tegenwoordig in 't openbaar vrijwel nooit meer ouders ziet die hun kind willen (of durven?) corrigeren/opvoeden.

In mijn kindertijd was het zelfs normaal dat de buurman (of welke volwassene dan ook) je in je nekvel greep en thuis afleverde als je je in hun nabijheid misdroeg. Tegenwoordig slaan ouders eerder een leraar in elkaar die hun 'prinsje' straf heeft gegeven dan dat 'prinsje' thuis nog 'n keer extra op z'n donder krijgt omdat ie zich elders misdraagt.
quote:elninjoo schreef op 29 juli 2012 @ 11:42:

[...]

In mijn kindertijd was het zelfs normaal dat de buurman (of welke volwassene dan ook) je in je nekvel greep en thuis afleverde als je je in hun nabijheid misdroeg.

Het gaat hier om een jongen die niets verkeerd doet. Hij steelt niets van de marktkooplui, hij schopt zijn broertje niet in mekaar, hij berooft geen oude vrouw van haar pensioentje, flikkert niemand met scooter en al in de vijver. Hij staat daar alleen maar slungel te zijn, geheel passend bij zijn leeftijd en waarschijnlijk getekend door het zieke leefklimaat in het gezin. Hij misdraagt zich niet en er hoeft ook niets opgevoed of gecorrigeerd te worden.

Vader dient zichzelf bij het GGZ te melden voor dadertherapie. Maar zolang iedereen de andere kant op kijkt en hij niet aangepakt wordt, zal hij gewoon doorgaan met deze zoon mishandelen.
quote:meerdies schreef op 29 juli 2012 @ 11:56:

[...]

Het gaat hier om een jongen die niets verkeerd doet. Hij steelt niets van de marktkooplui, hij schopt zijn broertje niet in mekaar, hij berooft geen oude vrouw van haar pensioentje, flikkert niemand met scooter en al in de vijver. Hij staat daar alleen maar slungel te zijn, geheel passend bij zijn leeftijd en waarschijnlijk getekend door het zieke leefklimaat in het gezin. Hij misdraagt zich niet en er hoeft ook niets opgevoed of gecorrigeerd te worden.

Vader dient zichzelf bij het GGZ te melden voor dadertherapie. Maar zolang iedereen de andere kant op kijkt en hij niet aangepakt wordt, zal hij gewoon doorgaan met deze zoon mishandelen.Hij doet niets verkeerd wat z'n omgeving betreft. Maar zijn houding stoort zijn vader en wellicht heeft ie daar wel 'n verdomd goede reden voor. Mijn vriendin geeft haar dochter bijv. op haar kop als ze met haar benen over elkaar zit. Zij heeft iets aan haar heup en die is niet gebaat bij die houding. Dus of we nu thuis zijn of op 'n publiek terras, zij zegt er wat van, of er nu vreemden getuige van zijn of niet.
Ik vind het belachelijk je kind zo voor aap te zetten in het openbaar.

Dat kan ook wel wat vrienmdelijker.

Misschien als die vader eens niet zo negatief was, dat dat kind vanzelf wel wat rechterop gaat lopen.
quote:elninjoo schreef op 29 juli 2012 @ 12:01:

[...]

Hij doet niets verkeerd wat z'n omgeving betreft. Maar zijn houding stoort zijn vader en wellicht heeft ie daar wel 'n verdomd goede reden voor. Mijn vriendin geeft haar dochter bijv. op haar kop als ze met haar benen over elkaar zit. Zij heeft iets aan haar heup en die is niet gebaat bij die houding. Dus of we nu thuis zijn of op 'n publiek terras, zij zegt er wat van, of er nu vreemden getuige van zijn of niet.

Ik snap je, MAAR!!! het gaat om de manier waarop je iets zegt.

Desnoods spreek je ies met je kind af.

Dat je dat doet als ze weer zo zit wat schadelijk voor haar is.

Maar niet een kind de grond in stampen waar iedereen bij is.

Daar heb ik een pest hekel aan.

Ik heb ook wel eens iets gezien op straat, een net kind, met een aso moeder.

Die wonen hier in de buurt, maar als ik het te ver vind gaan zeg ik dr wel wat van.

Moet je het maar niet in het openbaar doen.
quote:elninjoo schreef op 29 juli 2012 @ 12:01:

[...]

Hij doet niets verkeerd wat z'n omgeving betreft.

Fijn dat jij dat nu ook eindelijk inziet.

quote:Maar zijn houding stoort zijn vader en wellicht heeft ie daar wel 'n verdomd goede reden voor. Mijn vriendin geeft haar dochter bijv. op haar kop als ze met haar benen over elkaar zit. Zij heeft iets aan haar heup en die is niet gebaat bij die houding. Dus of we nu thuis zijn of op 'n publiek terras, zij zegt er wat van, of er nu vreemden getuige van zijn of niet.

Lees de OP nog maar een keertje. Het gaat hier niet om een vader die liefdevol vriendelijk zijn zoon door het leven coacht maar om kindermishandeling.

Als jouw vriendin zich schuldig maakt aan kindermishandeling dan zou je haar daar direkt op moeten aanspreken of een melding doen bij het AMK of de politie inschakelen als het te erg is zodat ze direkt kan worden aangehouden.

TO weet niet wie deze man is en hoopt op herkenning door iemand uit de omgeving van het gezin. Goede actie binnen de mogelijkheden van to!
quote:meerdies schreef op 29 juli 2012 @ 12:14:

[...]

Fijn dat jij dat nu ook eindelijk inziet.

[...]

Lees de OP nog maar een keertje. Het gaat hier niet om een vader die liefdevol vriendelijk zijn zoon door het leven coacht maar om kindermishandeling.

Als jouw vriendin zich schuldig maakt aan kindermishandeling dan zou je haar daar direkt op moeten aanspreken of een melding doen bij het AMK of de politie inschakelen als het te erg is zodat ze direkt kan worden aangehouden.

TO weet niet wie deze man is en hoopt op herkenning door iemand uit de omgeving van het gezin. Goede actie binnen de mogelijkheden van to!Er zit bij jou niet één schroefje los, maar de hele boel rammelt van boven, zo te lezen aan de onzin die je uitkraamt.
Ben het met elninjoo eens
quote:elninjoo schreef op 29 juli 2012 @ 12:18:

[...]

Er zit bij jou niet één schroefje los, maar de hele boel rammelt van boven, zo te lezen aan de onzin die je uitkraamt.Ik weet gelukkig wel wat kindermishandeling is en ik grijp in als ik er getuige van ben! Terwijl jij je aan bedenken bent waarom het kind het wel verdiend zal hebben, heb ik de politie al gebeld.
quote:meerdies schreef op 29 juli 2012 @ 12:22:

[...]

Ik weet gelukkig wel wat kindermishandeling is en ik grijp in als ik er getuige van ben!Nou heldhaftig hoor drie werf hoera!
Meerdies; je slaat zó ver door dat het belachelijk wordt.
Frankly my dear, I don"t give a damn
quote:calvijn1 schreef op 29 juli 2012 @ 13:08:

Meerdies; je slaat zó ver door dat het belachelijk wordt.Dat vind jij. Ik denk er anders over. En verder mijd ik mensen die kindermishandeling oké vinden als de pest.
Oh en kinderen kunnen idd heel manipulatief zijn. En ze kunnen ook heel goed doen alsof ze mishandeld worden.

Laatst hier nog gelezen dat een jongetje tegen de moeder riep (in een supermarkt): "Nee mama, sla me niet!" terwijl die moeder hem nog nooit met een vinger heeft aangeraakt.

Kinderen hebben een grote fantasie en weten nog niet wat voor impact het heeft als ze doen alsof ze mishandeld worden.
Niemand hier vindt kindermishandeling ok.
Frankly my dear, I don"t give a damn
Ik zou opvoedkundige kwesties sws nooit voorleggen aan notoire kinderhaters op het vivaforum.
.
blijfgewoonbianca wijzigde dit bericht op 29-07-2012 14:48
Reden: geen nut
% gewijzigd
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
quote:danivo schreef op 28 juli 2012 @ 17:18:

Of misschien is die jongen in de puberteit en alleen maar de hele dag aan het zeiken dat hij zoooo moeoeoe is.... en is die vader gewoon eens helemaal zat van dat lamlendige gehang waar pubers zo goed in zijn.

Je schrijft een heel verhaal met allerlei onbelangrijke details erbij, waardoor ik de indruk heb dat je dit op jezelf betrekt, op wat jou overkomen is.

Mischien is dit niet meer en niet minder dan een hangerige zeurpuber en een vader die daar zat van is.Eens. Ik lees heel veel invulling van jouw kant. Zoon kreeg wel nog gewoon een broodje en werd verzocht om ergens anders te gaan staan. Op basis van zoiets vind ik de term 'mishandeling' erg zwaar.

Maar jij trekt je dingen volgens mij sowieso snel aan of niet?
Nou Meerdies, in jouw ogen zal vrijwel het hele viva-forum kindermishandeling oké vinden. Ik ben het namelijk niet eens met jouw definitie daarvan en dat zal jij wel uitleggen als dat ik het oké vind. Prima, dan neem ik aan dat ik je vanaf nu ook niet meer tegen zal komen omdat je weigert nog iets te zeggen. Lekker rustig.
quote:meerdies schreef op 29 juli 2012 @ 13:25:

Ik zou opvoedkundige kwesties sws nooit voorleggen aan notoire kinderhaters op het vivaforum.Hee, daar hebben we hier op het vivaforum maar 1 van hoor!
Als mensen een hond nemen zijn ze eerder geneigd zich te verdiepen in de behoeften van een hond en daar één of meerdere boeken over te lezen bijvoorbeeld dan dat ze moeite nemen om zichzelf te scholen in goed ouderschap over een kind. Iedereen vindt het maar normaal dat vrouwen met een puppy naar de hondenschool gaan zodat die vrouwen kunnen leren hoe je goed met een puppy omgaat maar echt niemand gaat wekelijks naar kinderles om te leren omgaan met je kind. Die scholen bestaan niet eens terwijl ieder dorp één of meerdere hondenscholen heeft. Blijkbaar geven we meer om onze honden dan om onze kinderen.

Lekker goedkoop. Je doet gewoon wat je hebt geleerd van je moeder die dat weer heeft geleerd van haar moeder, etc. Zo zie je dat kindermishandeling moeilijk is uit te roeien. Het wordt van generatie op generatie overgedragen en de daders vinden het normaal, ze weten niet beter, zo zijn zij zelf ook opgegroeid. En wat kan het jou schelen dat je kind erdoor beschadigd raakt? Ziet toch niemand en anders durven ze er toch niks van te zeggen. En later als je kinderen jarenlang iedere week naar therapie moeten en te kampen hebben met ptss klachten, dan zeg je gewoon zie je nou wel lamlendig rotkind jij bent gek en niet ik. En nog erger: als er eentje zelfmoord pleegt staat de veroorzaker van het diepe psychische leed en het leven niet aankunnen vooraan krokodillentranen te plengen en weer de aandacht voor zichzelf op te eisen. Boehoe mijn kind doet mij dit aan.

Echt ik walg van jullie.
Bekijk het toch eventjes gauw Meerdies, met je geneuzel over de moeite nemen om je te scholen in de opvoeding van je kind.

Meerdere keren is je gevraagd om een inhoudelijke reactie, om uit te leggen (aan ons, het mishandelende, onwetende plebs) wat er exact mishandeling is aan de situatie die in de OP beschreven is. Daarbij geven verschillende mensen dus aan dat ze open staan voor andere visies en willen leren, want anders stellen ze die vragen niet.

Maar dat is voor de Heilige Meerdies niet voldoende, ben je mal. Ze verlaagt zich er niet toe om het plebs uitleg te geven, het enige dat ze doet (het enige dat ze, naast rellen, wellicht kàn) is doorverwijzen naar 'n website. Maar wel gaan blaten dat het zo walgelijk is dat mensen zich niet in het opvoeden willen verdiepen. Zo kan ik 'n discussie ook winnen ja, maar dat is kennelijk het enige waar het je om te doen is: discussies winnen. Over de ruggen van kinderen. Want dat is namelijk wat JIJ doet hier.
Oh je hebt 'n wijziging aangebracht zie ik. Je probeert nu de discussie te winnen over de ruggen van mensen wiens leven door zelfmoord beëindigd werd, over de ruggen van mensen die met PTSS kampen.

Fraai portret ben je.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven