Geld & Recht alle pijlers

Relatie over, huis overnemen, wie betaalt wat?

30-07-2012 22:34 69 berichten
Alle reacties Link kopieren
Vriend en ik gaan uit elkaar na 2 jaar geleden een huis te hebben gekocht.

Aankoopbedrag huis 230.000, hypotheek 215.000 . Hij heeft ongeveer 45.000 eigen geld ingelegd en ik 31.000. Daarvan is een deel van de hypotheek meteen afgelost (15.000), de kosten van de notaris, hypotheek, taxateut, bouwkundige keuring e.d. van betaald en de verbouwing.

Ik schat dat het huis nu ongeveer 230.000 waard is (vanwege slechte huizenmarkt verwacht ik niet de verbouwings-investering er uit te gaan halen)

Als ik wil blijven wonen, is er technisch gesproken geen onderwaarde, want de verkoopwaarde is gelijk/hoger dan de hypotheekschuld. Maar we hebben alle twee wel veel geld geïnvesteerd, dat we kwijt zijn bij verkoop.

Als ik in het huis wil blijven wonen, moet ik hem dan zijn geïnvesteerde geld betalen? Dat kan ik niet. Dan is het alternatief dat we verkopen en alle twee ons geld voorgoed kwijt zijn (en kosten moeten maken voor nieuwe woonruimte).

Wat is gebruikelijk in zo'n situatie?
Kun jij alleen een hypotheek krijgen voor de woning?
Als jij alleen wil blijven wonen in het huis moet je hem uitkopen. De vraag is of je alleen de lasten kan dragen, ik weet niet hoe groot je spaarrekening nog is kort na deze investering?

Maar is er zoiezo niet een samenlevingscontract waarin je dingen hebt afgesproken?

Het lijkt me erg verstandig om met een financieel adviseur te gaan praten!
Ja, je moet hem uitkopen. Daarna een hypotheek op eigen naam nemen.
Als je het nu zou verkopen, zou het 230.000 opleveren. Je hebt een hypotheek van 215.000, dus zou 15.000 overblijven. hij heeft 1,5 keer meer ingelegd dan jij ong. dus zo zou je die 15.000 denk ik moeten verdelen. Hem bijv 10.000 geven?

Heel erg jammer, maar in principe zijn jullie beide je ingelegde geld kwijt. Als hij niet wil meewerken en jullie moeten het verkopen, dan zijn jullie het ook kwijt.
Ik zou mijn 45k willen terug hebben. Zo niet, dan gaan we verkopen. Want wie weet wat het huis ooit weer waard gaat worden en jij er met mijn geld vandoor gaat.
Het lijkt me dat jullie afspraken hebben gemaakt over de ongelijke inleg van eigen geld? Wat daarmee zou gebeuren bij verkoop? Heb jij nu een schuld bij hem?

Zo niet, dan zie ik niet in waarom jullie dit niet zouden behandelen als dat jullie enerzijds een huis verkopen, met het verlies van investering wat je beiden hebt, en jij anderzijds een gewone koper bent, die niks goed te maken heeft ten opzichte van de verkopers. Omdat je dit huis dan kan kopen, wat qua kosten beter uit zal pakken dan een geheel nieuw huis kopen, en omdat jullie dit huis dan ook kúnnen verkopen, wat voordeel op levert voor jullie beiden, zou je kunnen afspreken dat je hem een kleine vergoeding geeft voor het voordeel wat je hebt door dit huis te kunnen kopen. Maar zijn investering terugbetalen is niet reëel, dat is verdwenen in de huidige woning markt, niet in jouw zak.
Ik kan de huidige hypotheek overnemen. Ik zou dan zijn naam uit de akte moeten laten schrappen, heb ik begrepen. De hypotheek is ook aangegaan op mijn salaris, want hij had toen geen werk.

Maar dan houdt het wel op, financieel. Geen spaargeld.
En dus geen geld om hem uit te kopen?
En een samenlevingscontract?
quote:Oriane schreef op 30 juli 2012 @ 22:47:

Ik zou mijn 45k willen terug hebben. Zo niet, dan gaan we verkopen. Want wie weet wat het huis ooit weer waard gaat worden en jij er met mijn geld vandoor gaat.

Ja dat kunnen ze wel willen, maar totaal hebben ze 75.000 geinvesteerd, waar ze maar 15.000 van terugkrijgen bij verkoop.

Ik denk dat als je hier een zaak van maakt (extreem uiterste) dat het door een afhankelijke getaxeerd wordt, en dat dat bepalend is voor hoeveel je hem uit moet kopen. En dat zal dus nooit 45.000 zijn.
En jij moet dus een hypotheek af kunnen sluiten over het hele bedrag.
quote:diedietje schreef op 30 juli 2012 @ 22:51:

[...]

Ja dat kunnen ze wel willen, maar totaal hebben ze 75.000 geinvesteerd, waar ze maar 15.000 van terugkrijgen bij verkoop.

Ik denk dat als je hier een zaak van maakt (extreem uiterste) dat het door een afhankelijke getaxeerd wordt, en dat dat bepalend is voor hoeveel je hem uit moet kopen. En dat zal dus nooit 45.000 zijn.Dus gaan we verkopen.
Waarom verkopen? Als zij er wil blijven wonen verkoopt hij het toch in feite aan haar? Daar zit geen verschil in hoor. Dan krijgt ie 10.000-15.000 euro en dat is het. Bij verkoop ook.
Jullie hebben allebei een investering in het huis gedaan en dat is een risico. Situatie is op dit moment dat jullie dat geld kwijt zijn, want je weet niet wat er in de toekomst gaat gebeuren.

Er is 15.000 euro overwaarden en hij heeft waarschijnlijk dan recht op 10.000 euro vanwege het inleg verschil. Ook moet je misschien even kijken naar de inboedel, want waarschijnlijk zit daar ook een gedeelte van het geld.

Weet je al hoe hij erover denkt? Want als hij die 45.000 euro wil kom je sowieso niet verder?
Wel een samenlevingscontract waarin staat dat zijn ingelegde geld van hem blijft en mijn ingelegde geld van mij. Maar bij verkoop is maar weinig geld over van die inleg.

Hij is wel bereid om te wachten met het terugkrijgen van zijn geld tot het huis een keer (ooit) verkocht wordt, maar dan wil hij wel het hele ingelegde bedrag terug, als die verkoop ooit kostendekkend is. Ik zou zeggen dat het gaat om de huidige waarde, want ik zou jarenlang alleen verantwoordelijk zijn voor alle risico's en kosten behorende bij een huis en hij niet meer.
Bedankt hoor, voor het meedenken. Ik zit er alleen zo in rondjes te denken. Financieel adviseur moet er ook maar komen, inderdaad...
Ik zou het huis eerst laten taxeren, dan weet je precies waar je het over hebt en weet hij ook dat er bij verkoop op dit moment echt niet meer in zit.
Waarom regel je dat niet dmv een huwelijk of samenlevingsovereenkomst voor je een huis gaat kopen??
quote:diedietje schreef op 30 juli 2012 @ 22:53:

Waarom verkopen? Als zij er wil blijven wonen verkoopt hij het toch in feite aan haar? Daar zit geen verschil in hoor. Dan krijgt ie 10.000-15.000 euro en dat is het. Bij verkoop ook.In deze richting zat ik ook te denken, inderdaad.
quote:sophie1211 schreef op 30 juli 2012 @ 22:59:

Waarom regel je dat niet dmv een huwelijk of samenlevingsovereenkomst voor je een huis gaat kopen??We hebben een samenlevingscontract (zie hierboven)
http://www.scheiden.co/hoe-werkt-het/
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
quote:diedietje schreef op 30 juli 2012 @ 22:58:

Ik zou het huis eerst laten taxeren, dan weet je precies waar je het over hebt en weet hij ook dat er bij verkoop op dit moment echt niet meer in zit.Er staan 2 bijna dezelfde huizen te koop in de straat van ongeveer hetzelfde 'verbouwingsniveau' voor een vraagprijs van 225.000. Enig verschil is dat ons huis een hoekhuis is en die andere huizen een tussenwoning (ja, te duur gekocht). Dus 230.000 is de optimistische schatting.
Ja dat lees ik, maar zeker in de huidige economische tijden begrijp ik niet waarom er van te voren geen duidelijke regels of afspraken vastgelegd worden wanneer een relatie uit gaat?

Sterker nog, economen verwachten een grote kans dat de huizenmarkt in de komende 2 jaar nog 20 procent zal dalen.
quote:sophie1211 schreef op 30 juli 2012 @ 23:04:

Ja dat lees ik, maar zeker in de huidige economische tijden begrijp ik niet waarom er van te voren geen duidelijke regels of afspraken vastgelegd worden wanneer een relatie uit gaat?

Sterker nog, economen verwachten een grote kans dat de huizenmarkt in de komende 2 jaar nog 20 procent zal dalen.Tja, ik dacht dat ik overal aan had gedacht...

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven