Studeren in Ierland, waar?

30-07-2012 10:55 15 berichten
Alle reacties Link kopieren
Twijfelde of dit berichtje hier of bij studie moest.

Heb nu gekozen voor hier omdat ik denk dat hier meer Ierland kenners zullen zitten.

Volgend schooljaar wil ik een halfjaar naar Ierland om te studeren.

Dit kan via mijn universiteit in het kader van de Erasmus uitwisseling.

Er zijn een aantal overeenkomsten met universiteiten in Ierland en ik vroeg mij af welke jullie zouden aanraden. (Universiteit maar ook de stad)

Ik moet een Top 3 samenstellen en voor mijn eerste keus een motivatiebrief schrijven.

Dit zijn de mogelijkheden:

Dublin - Trinity College Dublin.

Belfast/Noord Ierland - Queen's University.

Limerick - University of Limerick.

Maynooth - National University of Ireland.

Cork - University College of Cork.

Genoeg keus in Ierland dus voor mij.

Ik studeer pedagogische wetenschappen dus vakken op het gebied van bijv. kinderpsychologie zijn een enorme pre dus een goede Social Sciences afdeling is heel erg gewenst.

Verder zijn ervaringen over studeren/leven/wonen in Ierland heel erg gewenst.

Alvast heel erg bedankt voor jullie hulp!
Geen ervaring, maar weet dat Trinity College hoge rankings heeft binnen Ierland, ook wereldwijd.

De andere ook wel (heb even gegoogled). Heb je de vakkenkeuze al bekeken ?

Verder denk ik dat het dagelijkse leven in Dublin duurder zal zijn dan in Limerick..
Cork. Daar heb ik zelf gezeten en alleen maar goede herinneringen aan. Is een leuke stad voor studenten, lijkt een beetje op Utrecht qua sfeer. Er is heel veel moois in de buurt en de campus zelf is echt ge-wel-dig. Van de historische Quadrangle met Ogham-stenen tot de Aras na Mac Leinn wat een heel mooi modern gebouw is. Er is zijn veel societies waar je zo kunt instappen om contacten te maken, er wordt ook veel georganiseerd voor internationale studenten. De accommodatie voor internationale studenten is ook heel leuk! Vlak bij de campus en je krijgt meteen contact met heel veel verschillende mensen.

Ik weet niet wat je studeert, Keltisch toevallig? Er zitten enorm veel goede docenten daar, Maire Herbert, John Carey en Kevin Murray. Ik heb ook heel goede ervaring met het Modern Iers programma.

Dublin is wel mooi hoor, maar niet erg 'Iers'. Leuk voor een paar dagen, vond ik.

Limerick- HELL NO. Ontzettend lelijk! Echt niet doen hoor. Ik was altijd blij als ik op doorreis naar Galway daar weer weg kon.

Maynooth weet ik niet zoveel van, alleen dat de staf van Keltisch daar het altijd aan de stok heeft met de andere uni's
Ik zou niet voor Belfast gaan, het is Noord-Ierland en dat is echt anders dan Ierland. Dublin is leuk, Trinity College is inderdaad goed. Maar ik hoor hele goede verhalen over Cork, het is geen grote stad maar medestudenten die er zijn geweest kwamen met juichverhalen terug.
In mijn stukje staat dat ik Pedagogische wetenschappen studeer. Dus nee geen Keltisch.

Ik ben dus ook op zoek naar een goede social sciences afdeling.

Mijn voorkeur gaat nu zelf ook uit naar Dublin of Cork.

Enkel voor Cork is er altijd een selectie procedure en dit zal waarschijnlijk voor Dublin ook wel zijn.
Cork is wel de tweede stad van Ierland ja! Good craic to be had! is my bias showing?

Als je er nog iets over wilt weten, roep maar. Ik check dit topic vanavond weer, moet nu weg.
@Alfea: Mag ik vragen hoeveel jij per maand kwijt was in Cork aan huur, eten, schoolboeken, tripjes etc..?
Dankjewel Alfea..ik zou even nadenken over wat ik allemaal wil weten.

In elk geval ben ik erg benieuwd naar bovenstaande vraag. Aangezien Ierland wel een duur land schijnt te zijn is het wel handig om een goed budget te maken.
Ierland is inderdaad érg duur. In de supermarkt ben je meer kwijt dan in Nederland, zeker als je iets van groente en gezond eten wil... helaas. Maar de market in het centrum maakt veel goed, daar kun je redelijk goedkoop verse groente, vis en vlees kopen (en is ook erg leuk). OV is redelijk, als je trips gaat doen kun je dat het beste met de bus doen, er zijn verschillende maatschappijen die elkaar proberen af te troeven dus dan kun je vaak een leuke aanbieding vinden. De trein is erg duur en onhandig want gaat niet vaak en niet naar veel plaatsen.

Ik gok zo op 800-1000. Inclusief tripjes, qua boeken ben ik geen goed voorbeeld, want mijn studie heeft er niet zo veel en al helemaal geen dure.
Ok..

Ik had snel uitgerekend dat ik rond de 900/1000 euro pm te besteden zou hebben voor alles (met stufi, erarmus etc..) en dan heb ik ook nog spaargeld wat ik kan gebruiken.

Dus dat moet wel goed komen.

Het is natuurlijk wel veel geld maar het is 5 maanden en wel een enorme ervaring. Scandinavie mijn tweede keuze is ook heel duur om te leven dus dan kan het net zo goed gewoon Ierland blijven.

Op mijn Universiteit wordt het ook echt aangespoord om te gaan doen.

Kan je misschien iets meer vertellen over de universiteit daar?

Hoe is alles geregeld? Hoe kijken ze tegen erasmus studenten aan? Hoe had jij je accomodatie geregeld?

Wat heb jij voor vakken gevolgd? Is het aan te raden om van te voren extra EC te halen zodat je geen 30ec hoeft te halen maar bijv. nog maar 22.5?

Heb jij een weblog bijgehouden?

Sorry voor al mijn vragen.

Ik ben gewoon heel erg enthousiast en wil graag alles weten zodat ik ook de goede keus kan maken.

Ik weet nu dat mijn top 3 uit Cork, Dublin en Belfast zal gaan bestaan.. Gebaseerd op universiteit en stad.

Belfast zal waarschijnlijk nummer 3 worden, alleen tussen Cork en Dublin twijfel ik nog wat 1 of 2 gaat worden.
Het is echt een geweldige ervaring in het buitenland te studeren inderdaad, en zeker in Ierland natuurlijk

UCC is echt goed georganiseerd en goed ingesteld op internationale studenten. Ze organiseren speciale dagen waarop je in aanraking komt met anderen zodat je wat aanspraak hebt al snel. Ik heb ook niets dan lof voor het secretariaat daar: ze zijn heel behulpzaam en echt alles is goed verlopen door hun.

Ik heb mijn accommodatie geregeld bij UCC voordat ik wegging, campus accommodation dus. Heel leuk! Ik zat in Victoria Lodge. Prima appartementen waarin je een eigen kamer hebt met badkamer ensuite, en de keuken/woonkamer deelt met 3 anderen. Er zit een wasserette en winkeltje, UCC is tien minuten lopen en de Tesco is ook dichtbij. Ik raad je echt de campus accommodation aan!

Onze studies liggen mijlenver uit elkaar dus aan mijn vakken heb je niet zoveel Maar ik was er tien maanden (studiejaar dus) en heb 70 ECTS gevolgd. Ik vond de workload namelijk minder zwaar dan in Nederland (en in NL volgde ik ook al 22,5 per blok ipv 15, ik ben gewoon raar). Dus nee dat vond ik niet nodig, al had het wel gekund eerst meer te halen.

Ik hield een LJ bij destijds ja, ik vond dat wel erg leuk om iedereen tegelijk op de hoogte te stellen van mijn avonturen in Ierland
Klinkt goed!

Het gaat voor mij tussen Cork en Dublin.

Cork moet ik alleen nog kijken of ik er wel psychologie/social sciences vakken mag volgen. Het is namelijk via de algemene universitaire uitwisseling en niet faculteit en dan is het niet altijd zo dat je overal vakken mag volgen.

Dus moet dat wel goed nakijken.

Dublin gaat via de facultaire uitwisseling dus dat is in elk geval goed.
om vanuit eigen ervaring te spreken, zou ik voor Cork kiezen, simpelweg omdat het een mooiere stad is, en ik denk dat de financiele kant van je avontuur beter haalbaar is in Cork

kijk voor huisvesting op

www.daft.ie, of www.let.ie
Ja, Cork en Dublin staan nu op een gedeelte eerste plaats.

Cork is nog een dubio vanwege het feit of er wel of geen mogelijkheid is voor social sciences studenten.

Als dat niet kan gaat het al snel over en komt Dublin meteen op 1 te staan.

Mocht het wel kunnen dan moet ik alles even goed naast elkaar leggen wat de mogelijkheden zijn binnen de Uni maar ook op buiten in de stad en dan mijn keuze maken.
Adeline, je weet mijn mening vast nog wel! Fantastische ervaring gehad in Cork.

Dublin vind ik ook een erg leuke stad, maar ik weet niet hoe het er voor internationale studenten is qua contact leggen. Ik denk dat dat in een kleinere stad als Cork makkelijker is. Maar een vriendin van me heeft in Dublin gestudeerd en was er ook helemaal verliefd op!

Toen ik er heen ging kwam er in mei ofzo (nadat alles dus al geregeld was) opeens een mailtje dat we geen psychologievakken zouden mogen volgen als internationale studenten. Dat is uiteindelijk gelukkig goed gekomen, maar was wel even lastig. Zoals alfea ook al zei, de international office in Cork is geweldig. Misschien kun je hen een mailtje sturen om te vragen hoe en wat? De international office in de stad waar jij volgens mij zit is echt ruk, dus check je feiten altijd buiten hen om als dat kan!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven