baby 7 weken

04-08-2012 12:44 64 berichten
Alle reacties Link kopieren
Mijn dochtertje is pas 7 weken. Tot 4 dagen geleden stond ze op 6 voedingen(bortvoeding), maar ik moest haar vaak wakker maken om eten, dus zei de vroedvrouw die hier komt om naar 5 voedingen te proberen te gaan. De 1e dag ging dat goed. en speelde ik ook eventjes met haar na haar eten(is heel alert en wil alles zien). Maar eergisteren en gisteren heeft ze geen interesse meer om te spelen en slaapt ze ook slechter Soms valt ze wel na haar eten boenk in slaap tegen mij, maar is dan daarna weer wakker, maar heel moe(geeuwt, vrijft in haar oogjes). Ik leg haar dan na haar boertje in het park en sus haar nog wat(neusje vrijven, neurien). Dan valt ze wel in slaap maar halfuur, 3 kwartier later is ze weer wakker. dan geef ik haar tutje terug en valt ze voor een kwartiertje in slaap en zo verschillende keren. Ze is dan duidelijk nog moe want geeuwt, legt haar hoofdje neer en vrijft in haar oogjs. Gisteravond was ze stikmoe en viel ze tijdens haar eten in slaap, maar vannacht om 2u was ze alweer daar. heb ze dan kunnen sussen met haar tut(om het halfuur) tot 4u, toen heb ik haar eten gegeven want ze was toen klaarwakker. Ze heeft ook wel wat reflux. zou dit verergeren door de 5 voedingen ipv 6?

Vannacht was ze wild tijdens t eten.

en is t normaal dat ze overdag 5u aan een stuk slaapt?Of is ze dag met nacht aant verwisselen?

Kan iemand dit herkenen of heeft iemand tips?

Caroline
Ah, mijn dochtertje sliep gisteren en deze morgen ook ineens 4u na mekaar. mssn ook om slaap in te halen, want er was dan 5uur tussen haar 2 voedingen.dat zal dus niet abnormaal zijn.
De slaapcyclus van een baby is 3 kwartier, dus dat ze wakker word dan is logisch. Baby's moeten leren om na die 3 kwartier weer in slaap te vallen of om door te slapen. Dat is niet aangeboren.
45 minuten is inderdaad een normale slaapcyclus voor een baby. Mijn dochter ging pas na een aantal maanden langere slaapjes doen. Wat hier altijd goed hielp was dichtbij houden. Mijn dochter sliep het beste in een draagdoek, dicht tegen mij of mijn man aan. Door de beweging en de geborgenheid ontspande ze en sliep ze veel dieper. Soms had ze ook gewoon nog wat honger als ze zo snel al weer wakker werd. Dan gaf ik nog een soort "toetje" en viel ze meteen weer in slaap.

Over voeden op verzoek en obesitas: er wordt vermoed dat het voeden op verzoek (geen fles die leeg moet) juist een van de redenen is dat kinderen die borstvoeding krijgen later minder kans hebben op obesitas. Ik kan me eerlijk niet voorstellen dat een psycholoog (klinisch psycholoog betekent in dit verband niet zo veel, was het soms een ontwikkelingspsycholoog?) voeden op een strak schema heeft gepropageerd.

Er is veel onderzoek gedaan naar wat responsief ouderschap of responsieve zorg wordt genoemd, het afstemmen op de behoeften van je kind. Dat zou de kans op een goede hechting vergroten. Natuurlijk horen daar (later!) ook grenzen bij. Maar een kleine baby leren dat je niet altijd alles meteen krijgt, voor een veilige hechting? Dat is echt onzin.

Als je kind niet vanzelf wakker wordt is op een schema voeden natuurlijk wel een goed idee. Dat is óók inspelen op de behoeften van je kind. Net als meegaan in een natuurlijke regelmaat, of af en toe eens op je eigen verzoek voeden. Maar je kind laten huilen omdat het nog geen etenstijd is, is wat mij betreft geen goed idee. En bij borstvoeding breng je ook je productie in gevaar.

Natuurlijk zou het kunnen dat er ergens een psycholoog rondloopt die dit beweert. Wetenschappers zijn het vaak met elkaar oneens. Maar eerlijk gezegd lijkt me de kans een stuk groter dat plofkip het verhaal wat anders heeft opgevat dan de bedoeling was.
Hier hoor ik dochter vaak na 3 kwartier beetje huilen of murmelen. Ik sprint er dan heen, sluip haar kamer in, speen in haar mondje en geen oogcontact maken. Vaak slaapt ze dan daarna weer door en dan weer 3 kwartier of nog langer. Vanmiddag sliep ze er bv nog 2 uur achteraan
dit gaat over een babietje net op de wereld en honger heeft en krijgt dan niet omdat moeder een lezing heeft gehad over binding

denk dat de baby vertrouwen moet krijgen in haar ouders dat ze voor haar zorgen en daar hoor rust en regelmaat maar ook zeker eten bij

denk dat de lezing over peuters ging die kunnen begrijpen dat hij moet wachten

een baby niet snapt daar helemaal niks van denkt alleen ik heb honger

maar ik kan herinneren dat jezelf geen kinderen hebt

snap dus werkelijk niet waarom je dan net doet alsof je alle ervaring hierover hebt
zit ik nu weer zo blond in een vekeerde topic of is de tekst over lezing weg gehaald

haha soms ook zo moe van de slapenloze nachten

is dat ook zo herkenbaar hier dat je denkt ben in nou zo moe dat ik de helft mis
ja zo een slaapcyclus is idd 45 min , en tis dan meestal dat ze wakker wordt, maar hoe zorg ik ervoor dat ze blijft doorslapen of terug in slaap valt? Want meestal ga ik er dan naartoe omdat ze weent(en blijft wenen) en geef haar tutje terug maar dan slaapt ze meestal telkens maar kwartiertjes.

En die lezing, dat kwam niet van mij he.Ik geef haar ook eten ook al is t nog geen etenstijd volgens 'schema'
nee haha heb de lezing gevonden staat op de eerste pagina die ik waarschijnlijk als laaste dacht aangeklikt te hebben haha
die van mij kreeg wel op schema maar moet zeggen dat hij een ingebouwde wekker had

als ik dacht kijk het ff aan kwam hij uit zichzelf en omdat ik niet tegen huilen kan wilde ik dat voor zijn

moet zeggen het was een veel vraat kreeg altijd een fles teveel volgens cb

maar daar is nu niks van te zien geen obesitas ofzo en eet nu eigenlijk best weinig

dus doe wat jij bij je baby vind passen elke baby is anders

die van mij slaapt alleen in stilte in bed

mijn ouders zeggen wel eens als ze willen wandelen hij slaapt toch wel in de wandelwagen

niet dus en breng hem maar op tijd thuis

anders slapen zodra ze naar buiten gaan in de wandelwagen dus zo zie je maar
quote:carohelena schreef op 04 augustus 2012 @ 20:44:

ja zo een slaapcyclus is idd 45 min , en tis dan meestal dat ze wakker wordt, maar hoe zorg ik ervoor dat ze blijft doorslapen of terug in slaap valt? Want meestal ga ik er dan naartoe omdat ze weent(en blijft wenen) en geef haar tutje terug maar dan slaapt ze meestal telkens maar kwartiertjes.

En die lezing, dat kwam niet van mij he.Ik geef haar ook eten ook al is t nog geen etenstijd volgens 'schema'

Heb je een goede babyfoon? Zoals Ivetje ook al zegt, baby's maken vaak eerst kleine geluidjes voordat ze echt gaan huilen. Bij mijn dochter moest ik erbij zijn voordat ze echt wakker werd en ging huilen. Als ik bij de eerste kik haar even heen en weer wiegde sliep ze weer in. Huilde ze eenmaal echt dan was ik te laat en had het geen zin meer. Ik hield mijn baby trouwens in de eerste maanden meestal bij me, in haar eigen bed sliep ze heel moeilijk en als het al lukte was ze na max 20 minuten weer wakker. Maar in een draagdoek sliep ze soms wel 3 uur achter elkaar. Heerlijk, kind bij je en toch handen vrij en tijd voor jezelf. Mocht het je wat lijken is er hier op het forum een goed draagdoekentopic.

Maar uiteindelijk is er niet altijd iets aan te doen hoor, sommige baby's slapen gewoon liever veel kleine slaapjes.

Fijn dat je je niet zo rigide aan het schema houdt. Gewoon lief voor je kindje zijn, honger is honger.
Hier net als reglisse, alleen dan het verschil dat ze juist in bed beter slaapt draagzak vind ze vreselijk en gaat ze in huilen. Hier dus idd bij de eerste kik naar boven, vaak is ze dan nog zo slaperig dat de speen zijn werk doet. Als ze echt lag te huilen was ik idd te laat.
Voor iedereen over die lezing, ik zeg niet dat ik het zo vind, maar ik heb die lezing gehad. Daarin werd dat verteld. Het was een klinisch psycholoog, ze doet ook heel veel onderzoek op het gebied van ontwikkeling.

Marjon, ik heb nergens gezegd dat het over mijn kinderen zou gaan. Die lezing was voor personeel van een zorginstelling wat te maken heeft met hechtingsgestoorde kinderen. Daar hoor ik dus bij. Ik heb al meerdere jaren ervaring met deze doelgroep dus vind ik dat ik daar best wat over mag zeggen. Je hoeft het niet met mij eens te zijn. Dat is een ander verhaal.
Plofkipje, ik ben wel benieuwd. Hoe heette die psychologe? Wat ze volgens jou zegt, gaat namelijk tegen alle gebruikelijke theorieen in.
Plofkip zou nog met 'bewijs' komen, ik wacht rustig af.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven