Geld & Recht alle pijlers

Vraag over WW. fulltime-parttime

05-08-2012 10:02 34 berichten
een vraagje waarop ik het antwoord eigenlijk niet zo goed kan vinden op internet. Hij zal het antwoord uiteindelijk wel krijgen van zijn jobcoach, maar ik ben toch wel benieuwd.

Mijn man is werkeloos geraakt en heeft een uitkering aangevraagd. Hij heeft al gesolliciteerd voordat hij ontslagen werd, maar is nergens aangenomen. Omdat het dus lastig is om in zijn vak een baan te vinden, heb ik geopperd dat hij verder gaat kijken dan zijn neus lang is. Maar andere banen die hem leuk lijken zijn meestal parttime. Nou vind ik dat dat geen reden moet zijn om er niet op te solliciteren. Liever parttime werken dan een fulltime uitkering toch?

Maar hij beweert dus dat dat niet kan. Dat hij dan geen uitkering meer krijgt.

Is dat zo? Ik dacht dat hij nu een uitkering gaat krijgen op basis van zijn fulltime salaris en dat een evt parttime salaris tot dat niveau wordt aangevuld.

Iemand die weet hoe het zit?
Alle reacties Link kopieren
Linkje

het is een antwoord uit 2004, maar geloof niet dat het veranderd is. Zou ook niet in het belang van de overheid zijn als niemand een parttime baan zou aannemen omdat je dan je uitkering kwijt zou zijn.
Ik kan even geen bron vinden op internet maar in het eerste jaar wordt je ww aangevuld.

Dit is echter op basis van het aantal uren en niet van het salaris. Als je vriend dus een 40 uur contract had maar nu een nieuwe baan vind voor 24 uur dan zal hij nog voor 16 uur ww ontvangen. Echter, dan moet hij wel blijven solliciteren voor deze 16 uur.

Na een jaar veranderd dit, maar daar weet ik het fijne niet van.

Mosterd
De inkomsten uit de parttime baan worden dan aangevuld tot het oorspronkelijke WW-bedrag, voor zolang de uitkering normaal door zou lopen. Man blijft wel sollicitatieplichtig voor het deel waarover hij dan nog WW ontvangt. Er wordt dus verwacht dat hij naast de parttime baan nog een tweede baan zoekt, of dat hij zijn parttime baan zo snel als mogelijk inruilt voor een fulltime baan.

Ik zou het als ik jouw man was zeker proberen. Wie weet kan hij als snel meer uren krijgen of via de parttime baan weer in een andere functie rollen.
je kunt wel solliciteren, maar word je aangenomen blijven de resterende uren wel open staan incl sollicitatieplicht.

Tenzij je zelf zegt dat je met minder uren accoord gaat.

Maar dan krijg je dus geen aanvulling meer.

Maar dat kun je het beste even navragen bij het UWV.
ah bedankt.

Het lijkt mij inderdaad ook altijd beter om 'dan maar' een parttime baan te nemen omdat je dan in ieder geval werkt, ervaring blijft opdoen etc en dat je voor de rest van die uren moet blijven solliciteren. (2 parttime banen is immers ook mogelijk).

Hij zal dan even die jobcoach aan de tand moeten voelen over hoe lang er dan aangevuld blijft worden.
@kanon

Volgens mij is dat vrij recent veranderd en keek men voorheen idd naar de uren terwijl men tegenwoordig kijkt naar het inkomen.
Toevallig heb ik zelf deze vraag gesteld van de weekaan mijn coach.

Antwoord: als u de baan accepteerd geeft u elke 4 weken uw gewerkte uren door aan het uwv.

Indien het verschil 5 uur of meer is vult het uwv dit aan. Is het verschil minder als 5 uur, dan ziet het uwv u niet meer als werkloos.

Ik heb geen duidelijkheid gekregen over hoe lang het wordt aangevuld.

De baan ook niet gekregen, werd afgewezen omdat ik te veel uur wilde werken ( ja, afgewezen worden omdat je graag wil werken, stond nogal verbaasd te kijken aan de telefoon).

Fulltime banen liggen trouwens helemaal al niet voor het opraken ( hier alleen productiewerk fulltime).

Ik zocht 25 a 30 uur, dat is al drama. Ga deze week nog zoeken en dan maar de productie in aan de lopende band, het is niet anders.
Oh, het moet natuurlijk wel zo zijn dat hij minder verdient dan dat hij aan ww krijgt. Het wordt maar tot ww niveau aangevuld. Logischmaar ik meld het toch maar even.
Uit ervaring (inmiddels heb ik weer een - fulltime - baan gelukkig):

Een WW-uitkering wordt berekend op basis van het laatst verdiende salaris, in euro's dus.

De sollicitatieplicht die je krijgt bij een ww-uitkering, is op basis van het laatst aantal gewerkte uren.

Als je man altijd 38 uur gewerkt heeft en een baan van 20 uur kan krijgen, dan vindt het UWV dat prima en krijgt hij naast zijn salaris van 20 uur nog een ww-uitkering voor 18 uur (uurbedrag dus gebaseerd op het laatst verdiende uurbedrag).

Hij blijft wél een sollicitatieplicht houden voor die overgebleven 18 uur.

Een ww-uitkering is de eerste twee maanden 75 %, daarna 70 % van het laatstverdiende salaris. Bruto, wel te verstaan. Netto komt het op minder dan 70 % neer, want bijvoorbeeld vakantiegeld dat meestal 8 % is, is bij een ww-uitkering 5 %.

En na een bepaalde periode (ik geloof twee jaar tengenwoordig) ga je van ww naar bijstand. Alles aanpakken dus, fulltime of parttime !

Hou trouwens ook rekening met eventuele zorg- en huurtoeslag en maak een nieuwe proefberekening op de site van de Belastingdienst.

Wat is het vakgebied van je man trouwens en in welke regio zoekt hij ? Vooral als hij technisch is, is een profiel op LinkedIn aan te raden.

Succes !!
quote:mirjam2510 schreef op 05 augustus 2012 @ 10:26:

En na een bepaalde periode (ik geloof twee jaar tengenwoordig) ga je van ww naar bijstand.

De duur van de WW-uitkering is afhankelijk van iemands arbeidsverleden en verschilt dus van persoon tot persoon.

Een bijstandsuitkering is geen vanzelfsprekendheid, deze wordt alleen toegekend aan personen die na afloop van de WW een gezinsinkomen onder de bijstandsnorm hebben. Voor een alleenstaande zal dat vaker het geval zijn, wanneer de WW-uitkering stopt, maar voor gehuwden/samenwonenden met een werkende partner is dat meestal niet aan de orde.
quote:mirjam2510 schreef op 05 augustus 2012 @ 10:26:

want bijvoorbeeld vakantiegeld dat meestal 8 % is, is bij een ww-uitkering 5 %.

Dit is niet correct, de vakantiebijslag is gewoon 8% (zie UWV: http://www.uwv.nl/Particu ... ns_mijn_ww_uitkering.aspx)
nou heeft mijn man een lang arbeidsverleden, volgens mij kwam hij wel voor de maximale ww-duur in aanmerking.

Ik verdien net boven de bijstandsnorm voor een gezin, dus bijstand gaat 'm niet worden inderdaad. Desnoods parttime werken zal dus na de ww-periode zeker lonen voor ons en m.i. kan hij beter zsm iets aannemen want twee jaar thuiszitten en dan pas serieus solliciteren is gewoon een slecht idee.

Niet dat hij thuis wil zitten hoor, hij wil graag werken, maar heeft nog het ouderwetse idee dat de man fulltime behoort te werken.
Als je man een lang arbeidsverleden heeft, is ie waarschijnlijk tegen de 50, voor die leeftijd is het momenteel erg moeilijk werk te vinden, zowel partime als fulltime.
Het antwoord is al gegeven, je salaris wordt dan aangevuld tot de WW-norm.

Echter, de periode van je WW verandert niet.

Stel, je krijgt een aanvulling van ¤100,- per maand, na een bepaalde periode, als je WW is afgelopen heb je (volgens mij) nergens meer recht op. Je kunt dan dus mogelijk op voorhand al overwegen om de aanvulling niet te willen. Houdt de part-time baan op, dan kom je in ieder geval weer in de WW. Is dit binnen 3 jaar, dan geldt je oude WW aanvraag en niet deze op basis van het part-time salaris.
tegen de 40 eerder, maar werkt al vanaf zijn 18de
Bij mij zijn wel de uren aangevuld en is niet naar het salaris van de nieuwe baan gekeken. Ik had WW voor 32 uur en werk nu 24 uur. Had nog recht op 3 weken WW. Ik heb toen 3 weken 8 uur aangevuld gekregen (terwijl mijn salaris van die 24 uur werk veel hoger ligt dan mijn uitkering).

Ik had wel nog sollicitatieplicht voor die 8 uur, maar daar kreeg ik vrijstelling voor (nieuwe baan met erg onregelmatige tijden).
quote:nummerzoveel schreef op 05 augustus 2012 @ 10:49:

[...]

Dit is niet correct, de vakantiebijslag is gewoon 8% (zie UWV: http://www.uwv.nl/Particu ... ns_mijn_ww_uitkering.aspx)

Vakantiegeld over een ww-uitkering wordt over netto berekend (zie hieronder) en niet over bruto (zoals gebruikelijk). Dat kwam voor mij dus neer op 5 % van bruto (= 8 % van netto).

Uit een brief van het UWV: "Het dagloon wordt berekend over de periode xxx; bij de berekening wordt uitgegaan van het sv-loon + opbouw vakantietoeslag (verder afgekort als VT) - uitbetaalde VT (dus niet het brutoloon)."
quote:mirjam2510 schreef op 05 augustus 2012 @ 11:45:

[...]

Vakantiegeld over een ww-uitkering wordt over netto berekend (zie hieronder) en niet over bruto (zoals gebruikelijk). Dat kwam voor mij dus neer op 5 % van bruto (= 8 % van netto).

Uit een brief van het UWV: "Het dagloon wordt berekend over de periode xxx; bij de berekening wordt uitgegaan van het sv-loon + opbouw vakantietoeslag (verder afgekort als VT) - uitbetaalde VT (dus niet het brutoloon)."

Ik denk dat jij bovenstaande zin verkeerd interpreteert. Het UWV legt daarin uit dat het dagloon niet alleen wordt berekend over het SV-loon (het SV loon is een bruto bedrag) maar ook over vakantiegeld (het vakantiegeld is eveneens een bruto bedrag). Het wordt dus niet berekend over het brutoloon, want het brutoloon kan afwijken van het SV-loon en bovendien wordt het vakantiegeld erbij opgeteld.

Dat je effectief minder overhoudt is logisch, want die 8% vakantiegeld wordt berekend over het uitkeringsbedrag en dus niet over het salaris wat je in loondienst verdiende.
Weet iemand misschien hoe t werkt als je voor 20 uur werk hebt gevonden en voor de andere 8 uur (die je erbij zou moeten werken) niet. Van de gemeente hoeft diegene ( ik niet trouwens) niet te solliciteren omdat zij die 8 uur 'medisch' gezien niet blijkt te kunnen werken.

Kan dat zomaar? Lijkt mij dat je, als je 20 uur bewoners eten/drinken enz kan geven, dit ook langer kan doen, toch?

Of denk ik nu te zwart-wit?
@freebi

Het is erg moeilijk om van het UWV het predikaat "(gedeeltelijk) arbeidsongeschikt" te krijgen. Als dat wel gebeurt, dan zijn daar dus vrijwel altijd goede redenen voor en is het dus idd niet aan jou om daarover te oordelen.
als je zo redeneert (als je 20 uur kan werken, kan er toch wel 8 uur bij), dan zou niemand meer arbeidsongeschikt zijn. Want als zo iemand 28 uur kan werken, kan er toch ook nog wel een paar uur bij?
Aha, dank @nummerzoveel !
Klopt ook hoor dat ik daar niet over kan oordelen, maar er zit (natuurlijk) een heel verhaal achter..... Is nl nooit aangetoond dat ze iets mankeert..... Dat kan dus ook.....en zo ken ik echt meerdere verhalen!

Wil ook zeker niemand voor t hoofd stoten!!!

Maar ik vind bv. dat als je erg veel last van je rug en knie hebt, je niet het onkruid in je hele tuin op je knieen kan wieden....

Heb zelf ook vaak last van mn rug, maar dat lukt me toch echt niet....
Nog even erachteraan; voor de mensen die echt geheel/ gedeeltelijk arbeidsongeschikt zijn vind ik het logisch dat ze niet of minder hoeven te werken, wat niet kan kan niet!

Ken t van heel dichtbij en weet dat t zwaar en moeilijk is. Ook qua uitkering ken ik de verhalen van zeer dichtbij, ook geen pretje weet ik dus.

Het gaat mij meer om het 'niet eerlijk vinden' dat sommige mensen t toch voor elkaar krijgen om dan niet of minder te hoeven werken.

Ook omdat het voor anderen wel noodzakelijk is en het UWV daar inderdaad erg moeilijk bij doet...

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven