Gezondheid alle pijlers

Ritalin: legale speed?

05-08-2012 20:28 245 berichten
Naar aanleiding van een topic over ritalin eerder deze week, zit ik na te denken over dit medicijn. In dat topic schreef ik dat ik dacht te weten dat ritalin een soort milde variant speed is en eenzelfde werking heeft. Daarop schreef iemand dat het bij mij mensen met ad(h)d juist een omgekeerde effect heeft: zij worden er juist rustig van. Oh ja, dacht ik, zo zat het.

Maar nu ik erover nadenk vraag ik me af waar de grens dan ligt. Hoe kun je dat testen bijvoorbeeld? Is het zo dat je wel ad(h)d hebt of niet, of zit daar een heel groot grijs stuk tussen? En als het dan om een bepaald stofje in de hersenen gaat, hoe kom je daar dan achter?

Ik lees op internet dat kinderen met ad(h)d in 70 tot 80% van de gevallen gebaat is bij het nemen van ritalin, wat hoog te noemen is en waaruit geconcludeerd kan worden dat het medicijn zich wel bewezen heeft. Nu gaat mijn vraag deel over de relatie adhd-ritalin, maar ook deels om over mijn verwondering over dit medicijn. In feite is het gewoon drugs en is het daarom ook populair bij niet niet-ad(h)d' ers.

Ik weet namelijk van mensen die geen adhd hebben, dat ritalin ook bij hen een 'gunstig' effect heeft. Het stimuleert je concentratievermogen bijvoorbeeld: best handig als je moet blokken voor je studie natuurlijk. Ik kende vroeger ook een jongen die het weleens nam van zijn vriendin als vervanging van drugs wanneer hij uitging. Etc, etc.

Al met al vind ik het ritalin dus heel erg arbitrair, en ben nu op internet aan het uitzoeken hoe het zit. Het verschil tussen speed en ritalin is dat speed een amphetamine is en ritalin niet, maar dat verschil is heel klein. De stoffen lijken qua werking heel erg op elkaar, met het praktische verschil dat speed veel schadelijker en heftiger in dan ritalin. Net als speed (amphetamine) valt Ritalin (Methylfenidaat) ook onder de opiumwet, op zich is dat niet vreemds, want heel veel medicijnen vallen daaronder. Maar toch.

Hoe denken jullie hierover?
Alle reacties Link kopieren
Helaas zijn alle gepubliceerde onderzoeken over Ritalin tot nu toe alleen maar geweest over de positieve effecten.

Dat het merendeel van de ADHD'ers er geen baat bij hebben én dat het inderdaad gewoon ordinaire speed is, maar dan in een goedgekeurde hoeveelheid en verpakking word niet gemeld.

Tenminste...vanuit de hoek waar je betrouwbare informatie van hoopt te verwachten. Het hele internet staat vol met (ex)gebruikers die je proberen te waarschuwen.

Natuurlijk kan Ritalin een positief effect op je hebben!

Als iemand een keer éen xtcpilletje neemt of een klein beetje speed voelt hij/zij zich eerst ook geweldig, totdat het uitwerkt! Alleen word dat bij Ritalin een 'rebound' genoemd en moet dat juist bewijzen dat je niet zonder ritalin kan....want kijk maar eens wat er gebeurt als je pilletje niet meer werkt...

Need to say more?
Slaapmiddelen en morfine worden ook misbruikt, slaapmiddelen ook in het partycircuit (als in: ze worden geslikt als snoepjes om te kunnen slapen na een nacht doorhalen op pillen en/of coke)>

Moet je dan maar slaapmiddelen verbieden? Of Ritalin? Nee toch.

Is dus een non-discussie.
quote:flutzel schreef op 05 augustus 2012 @ 21:12:

@ very_cherry: ik heb er nog niet van gehoord, ga er zo eens naar googlen, en vermelden als ik bij de arts medicatie doorneem. Klinkt wel eng 'knutselen in je hersengolven', brr, en wat als het misgaat of kan dat niet?

Ik snap je vraag, maar nee, is niet eng, en er kan niks misgaan. Het is eigenlijk een uitloper van het Pavlov-effect, lees maar even;

http://www.neurofeedback.nl/
Iets wat vier dagen bloedt en niet doodgaat is niet te vertrouwen.
Doen hoor Flutz! Weet niet welk traject je al hebt doorlopen maar laat je niet wegsturen met iets wat nauwelijks effect heeft (zo te lezen). Neurofeedback kan idd ook verlichting brengen in klachten. Anderen zijn weer gebaat met vooral medicatie (wat niet ritalin hoeft te zijn). Het ligt er echt aan waar de klachten precies vandaan komen; onderliggende oorzaken. Laat je maar goed doormeten, blijven zoeken tot die behandeling die aanslaat
Heel herkenbaar (bij vriend) wat je schrijft Verry Cherry. Heeft in het verleden ook problemen gehad met coke, het gaf hem veel rust in zijn hoofd en hij geeft ook aan er niet bij in de buurt te moeten komen. Heeft veel drugs gebruikt vroeger,nu alleen nog af en toe hash in een héél klein stickie in de avond, of een alcoholisch drankje. In Amerika schijnen er onderzoeken te lopen naar het gebruik van mediwiet bij adhd.
This is not kosher!
quote:very__cherry schreef op 05 augustus 2012 @ 21:13:

[...]

Ja klopt, ik weet inderdaad dat een minderheid ook zijn toevlucht neemt tot cannabis, dat dempt inderdaad ook de verschijnselen van ADHD.en alcohol! vooral als je met een grote groep in een rumoerige tent zit, probeer dan maar eens een gesprek (van de vele) te volgen zonder alcohol.. Is mogelijk, maar met twee glazen op al een stuk makkelijker.
Die reactie snap ik zeker. Een vriend van mij rookte ook wiet, dagelijks, en heeft ook adhd. Dit was zijn manier om de onrust in zijn hoofd en lijf weg te nemen. Dat je daarnaast dan verder in je leven niet beter gaat functioneren, schiet niet op. Dus het kan absoluut geen middel als ritalin vervangen zeg maar..
quote:flutzel schreef op 05 augustus 2012 @ 20:54:

Ik heb add en bij mij werkt het niet. Iemand die weet hoe dat dat komt? Of is dat gewoon pech hebben?

Als leek zou ik denken dat Ritalin de hyperactiviteit dempt, zodat je je beter kunt concentreren.

Maar jij ben niet hyperactief, want je hebt ADD.
quote:desert70 schreef op 05 augustus 2012 @ 21:14:

Helaas zijn alle gepubliceerde onderzoeken over Ritalin tot nu toe alleen maar geweest over de positieve effecten.

Dat het merendeel van de ADHD'ers er geen baat bij hebben én dat het inderdaad gewoon ordinaire speed is, maar dan in een goedgekeurde hoeveelheid en verpakking word niet gemeld.

Tenminste...vanuit de hoek waar je betrouwbare informatie van hoopt te verwachten. Het hele internet staat vol met (ex)gebruikers die je proberen te waarschuwen.

Natuurlijk kan Ritalin een positief effect op je hebben!

Als iemand een keer éen xtcpilletje neemt of een klein beetje speed voelt hij/zij zich eerst ook geweldig, totdat het uitwerkt! Alleen word dat bij Ritalin een 'rebound' genoemd en moet dat juist bewijzen dat je niet zonder ritalin kan....want kijk maar eens wat er gebeurt als je pilletje niet meer werkt...

Need to say more?

Ik begrijp je tegengeluid.

Ik ben er dan ook groot voorstander van, dat mensen náást Ritalin, ook een soort training krijgen over hoe om te gaan met hun aandoening, zodat je niet puur afhankelijk wordt van zo'n pilletje. Niemand heeft er wat aan als een adhd-er geen zak uitvoert aan zijn eigen situatie, maar alleen dagelijks zijn pil slikt. Je kan bijv gedragstherapie volgen, zelfs bep etenswaren hebben invloed, je kan een sport uitkiezen waarbij je je kan uiten, noem maar op. Het zou een soort (verandering van) levenswijze moeten zijn.
@Xannaeeex Mijn vriend functioneert eigenlijk erg goed, is succesvol in zijn werk, werkt hard en is niet passief. Goed voor mij en zijn omgeving, maar heeft het soms duidelijk erg zwaar met zichzelf.

Ik zou graag zien dat hij in behandeling ging, maar dat zal uit zichzelf moeten komen.
This is not kosher!
quote:danivo schreef op 05 augustus 2012 @ 21:19:

[...]

Als leek zou ik denken dat Ritalin de hyperactiviteit dempt, zodat je je beter kunt concentreren.

Maar jij ben niet hyperactief, want je hebt ADD.Ritalin neemt de onrust in je hoofd weg, waardoor je beter kunt concentreren en het geen grote drukte in je hoofd is! Dus mensen met add kunnen er ook zeker baat bij hebben. Maar er zijn verschillende pillen, werkt het ene niet, kan een ander middel wel werken..
quote:Wellhello schreef op 05 augustus 2012 @ 21:22:

Mijn vriend functioneert eigenlijk erg goed, is succesvol in zijn werk, werkt hard en is niet passief. Goed voor mij en zijn omgeving, maar heeft het soms duidelijk erg zwaar met zichzelf.

Ik zou graag zien dat hij in behandeling ging, maar dat zal uit zichzelf moeten komen.Slikt hij ook medicatie? Of doet hij dit allemaal gewoon onverdoofd, zeg maar?
En lagere school kinderen, wel ritalin tijdens schooldagen niet in weekenden en vakanties?
Geen medicatie, wel 's avonds iets om tot rust te komen. Een drankje of een klein stickie. Wel heeft hij werk en soort leven waarin hij heel goed kan functioneren; hij werkt zelfstandig en met datgene wat hem boeit.
This is not kosher!
quote:Wellhello schreef op 05 augustus 2012 @ 21:22:

@Xannaeeex Mijn vriend functioneert eigenlijk erg goed, is succesvol in zijn werk, werkt hard en is niet passief. Goed voor mij en zijn omgeving, maar heeft het soms duidelijk erg zwaar met zichzelf.

Ik zou graag zien dat hij in behandeling ging, maar dat zal uit zichzelf moeten komen.

Ja dat zal hij idd zelf moeten doen. Ik herken dat ook bij mijzelf. Alleen ging het op mijn werk een tijdje iets minder. Verder heb ik een prima leventje. Ik ben er zelf net een paar maanden achter adhd te hebben, op 26jarige leeftijd. Inmiddels slik ik ook ritalin (methylfenidaat). Ik ervaar het dan ook heel positief.

Naast de medicatie kom ik om de zoveel weken bij een soort coach en ben ik onder behandeling bij een psychiater ivm het slikken van de medicatie.
quote:jopje2 schreef op 05 augustus 2012 @ 21:25:

En lagere school kinderen, wel ritalin tijdens schooldagen niet in weekenden en vakanties?Natuurlijk ook buiten school; verlies van structuur levert meer onrust op.
This is not kosher!
Mijn vriend heeft ADHD en heeft in het verleden Ritalin en Concerta gebruikt. Hiermee kon hij zo goed functioneren! Helaas hadden wij allebei erg last van de bijwerkingen en is hij gestopt met zijn medicatie.

Wij hebben nu gekozen voor een heel rustig leven. Rust, reinheid en regelmaat. Verder heeft hij ervoor gekozen om geen alcohol of drugs te nemen omdat hij verslavingsgevoelig is en is hij een niveau lager gaan studeren om te voorkomen dat het allemaal teveel is.

Het gaat nu met enige moeite goed, maar als de balans in de toekomst doorslaat naar het negatieve dan gaan wij zeker weer praten met een psychiater!
quote:Wellhello schreef op 05 augustus 2012 @ 21:26:

Geen medicatie, wel 's avonds iets om tot rust te komen. Een drankje of een klein stickie. Wel heeft hij werk en soort leven waarin hij heel goed kan functioneren; hij werkt zelfstandig en met datgene wat hem boeit.

Prima toch, zo laten, als het zo blijft tenminste.

Kijk, in zekere zin is hij dus "afhankelijk" (als je het sec bekijkt) van zijn stickie, maar goed, gezien zijn aandoening, die beslist geen kattenpis is, is dit nog heel acceptabel, eerlijk is eerlijk.
Wat supergoed van jullie, Achnein (ik blijf je nick leuk vinden).

Dit bedoel ik met je levensstijl aanpassen. Verantwoordelijkheid nemen, keuzes maken. Petje af.
Juist, daarnaast zou het ook fijn zijn als de begeleiding niet alleen maar gericht is op het feit dat medicijngebruik positief is. Maar ook op het gebruik en de gevolgen zelf.

Want welk gedeelte is ADHD wat de Ritalin vervormt

En welk gedeelte zou überhaupt beinvloed worden door de Ritalin, mét of zonder ADHD..

Ik ben bij diverse ADHD bijeeenkomsten geweest. Éen van de dingen wat mij zo opviel was dat voornamelijk (eigenlijk alleen maar) de ADHD'ers met een lager dan gemiddeld IQ baat hadden bij Ritalin.

Een ADD'er stelde dat RItalin niet helpt je prikkels (waar ADHD'ers een overvloed aan hebben) te dempen maar wel om ze uit te voeren..

In mijn ogen blijft dit symptoombestrijding en werkt deze medicatie dusmeer bij mensen waar impulsiviteit de hoofdklacht is.

In mijn ogen is Ritalin dus geschikter voor éen specifiek kenmerk dan voor de hele stoornis an sich.
quote:Wellhello schreef op 05 augustus 2012 @ 21:27:

[...]

Natuurlijk ook buiten school; verlies van structuur levert meer onrust op.

Nee dat hoeft niet. Die structuur is door vakantie en schoolvrije dagen toch al weg. Soms hebben kinderen alleen behoefte aan ritalin om zich op school te kunnen concentreren en kunnen ze er thuis zonder.

Ritalin werkt heel simpel: het werkt 4 uur en daarna stopt de werking. Je kunt een kind dus ook alleen ritalin geven wanneer hij/zij dat nodig heeft.
@flutzel, heb je mss alleen maar een (te) lage dosis Ritalin gebruikt, omdat je er bijwerkingen van kreeg? Want bij een te lage dosis werkt het natuurlijk niet. Als dat het geval is, kun je andere medicijnen proberen. Ritalin wordt altijd als eerste geprobeerd, maar er zijn verschillende alternatieven. Praat erover met je arts!

En biofeedback is volgens mij niks engs. Je krijgt mbv meetapparatuur info over een proces in je lichaam waarvan je je normaal gesproken niet zo bewust bent, bv je hartslag of je bloeddruk (en in het geval van ADHD blijkbaar hersengolven?). Vaak blijkt dan dat mensen zich dan toch bewust kunnen gaan worden van dit soort processen en ze ook kunnen gaan beinvloeden. Zo kun je bv leren om je hartslag langzamer te krijgen als deze te hoog is.
quote:desert70 schreef op 05 augustus 2012 @ 21:33:

Ik ben bij diverse ADHD bijeeenkomsten geweest. Éen van de dingen wat mij zo opviel was dat voornamelijk (eigenlijk alleen maar) de ADHD'ers met een lager dan gemiddeld IQ baat hadden bij Ritalin.

Interessant, dit wist ik dus niet.

Het strookt echter wel met mijn visie, zoals ik hierboven als zei, het draait ook om copingstrategieen, levensstijl. Een lager IQ betekent ook (in 99% van de gevallen) een lagere autonomie, en dat is dan dus waar de crux zit.
quote:desert70 schreef op 05 augustus 2012 @ 21:33:

Juist, daarnaast zou het ook fijn zijn als de begeleiding niet alleen maar gericht is op het feit dat medicijngebruik positief is. Maar ook op het gebruik en de gevolgen zelf.

Want welk gedeelte is ADHD wat de Ritalin vervormt

En welk gedeelte zou überhaupt beinvloed worden door de Ritalin, mét of zonder ADHD..

Een ADD'er stelde dat RItalin niet helpt je prikkels (waar ADHD'ers een overvloed aan hebben) te dempen maar wel om ze uit te voeren..

In mijn ogen blijft dit symptoombestrijding en werkt deze medicatie dusmeer bij mensen waar impulsiviteit de hoofdklacht is.

In mijn ogen is Ritalin dus geschikter voor éen specifiek kenmerk dan voor de hele stoornis an sich.

Dit herken ik absoluut niet. In mijn omgeving is iedereen hoog opgeleid en ik zie dus alleen ADHD'ers met een gemiddeld tot bovengemiddeld IQ die er baat bij hebben.

Ook het tweede herken ik niet uit mijn omgeving.

Ik ben er natuurlijk niet op afgestudeerd
Desert, Ritalin is een middel om de stoornis wat beter te kunnen handelen. Ritalin zorgt er voor dat de chaos in je hoofd minder wordt.

Dat kan dus het geval zijn bij ADHD en ADD, maar ook bij vormen van autisme, maar ook bij bijvoorbeeld studenten die in een tentamenweek zitten om zich wat beter te kunnen concentreren.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven