Ongelovige honden

08-04-2008 09:59 74 berichten
Alle reacties Link kopieren
quote:superstar_2 schreef op 08 april 2008 @ 19:43:

Het misverstand is al opgelost..

di 08 apr 2008, 18:42

Moskeevoorzitter ontkent 'hondenuitspraak'

AMSTERDAM - De voorzitter van moskee El Mouchedine in het Amsterdamse stadsdeel Osdorp ontkent dat hij ongelovigen heeft vergeleken met honden. Ook neemt hij stelligste afstand van dergelijke uitspraken. Dat bleek dinsdagmiddag tijdens een gesprek tussen de man en het stadsdeel, maakte een woordvoerder daarvan bekend.

De ouders van leerlingen van openbare basisschool De Horizon kregen onlangs een brief van de onderwijsinstelling over een bezoek van hun kinderen aan de moskee. Daarin stond dat de voorzitter ongelovigen 'honden' had genoemd. Zowel het stadsdeelbestuur als de Amsterdamse wethouder Lodewijk Asscher (financiën) toonde zich hier geschokt over.

De moskeevoorzitter heeft aan Osdorp laten weten dat het gaat om een misverstand. Hij zou enkel hebben geprobeerd uit te leggen dat er extremisten zijn die mensen die niet vijf keer per dag bidden honden vinden. Zelf is hij die mening niet toegedaan. De moskee komt dinsdagavond zelf nog met een schriftelijke verklaring over de kwestie.

Wat het stadsdeel betreft, is de kwestie nu afgedaan, aldus de woordvoerster. Volgens haar staat de voorzitter helemaal niet als een extremist bekend, maar zet hij zich juist al jarenlang actief voor de wijk in. Wel wees ze erop dat zijn Nederlands niet erg goed is. Dat zou een reden kunnen zijn voor het misverstand.En zo kan het dus ook. Gewoon even een gesprek aangaan met elkaar en klaar. Misverstand opgelost.
quote:traincha2 schreef op 10 april 2008 @ 09:04:

[...]

En zo kan het dus ook. Gewoon even een gesprek aangaan met elkaar en klaar. Misverstand opgelost.En een verplichte cursus Nederlands zodat dit soort 'misverstanden' niet meer gebeuren zou ook wel op zijn plaats zijn...
Wat een onderwerp is dit weer................

Je gelooft het toch niet?

Dus die leerkrachten cq begeleiders die met die leerlingen naar die moskee gaan horen de voorzitter zeggen dat ongelovigen 'honden' zijn, houden hun mond, maar schrijven de ouders een brief, waarvan je op voorhand weet dat het de vaderlandse pers haalt in het huidige klimaat? Het kwam niet bij hen op om die voorzitter te vragen: "Begrijp ik nou goed dat u een ongelovige, zoals ik, een 'hond' vindt?!"

Daarnaast is het inderdaad zo dat extremisten binnen vrijwel elk geloof tamelijk abjecte kwalificaties gebruiken voor mensen die hun geloofsovertuiging niet delen. En dat geldt met name voor geloven die het Oude Testament gemeen hebben, en zichzelf uitverkoren wanen. Leviticus beschrijft plastisch hoe de zoon van een Egyptenaar die de Naam lasterde, vakkundig om zeep werd geholpen. In dat licht bezien is het al een hele verbetering als we als ongelovigen ervan worden beticht de Duivel te vertegenwoordigen, een hond te zijn, of minder-dan-niks (al naar gelang je een extreme Christen, extreme Moslim of Chassidim voor je hebt).
Ach, dat weet je toch dat dat kan gebeuren als je naar een moskee gaat..............zo en zo belachelijk om naar een moskee te gaan als schooluitje.
Meid, wanneer ga jij eens NL leren? Het is bijna onleesbaar wat je neerkalkt.
Dan kan jij gewoon geen nederlands............
Het is jij kunt, lieverd.

Maar volgens mij doe je het erom.
Ik heb vroeger ook op school geleerd hoe extremistische gelovigen over andersdenkenden spraken. Nooit een probleem geweest. Helaas in dit huidige lichtgeraakte, kindereachtige klimaat kan er niks meer gezegd worden of je staat in de krant. Uit zijn verband gerukt of niet. Het lijkt wel of men niks anders te doen heeft dan heftig reageren op woorden van deze of gene.
En ja, ik zie nu ook dat ik een foutje heb gemaakt in het woord kinderachtige. Ik meld het zelf maar even voor de zekerheid.
quote:rufus schreef op 11 april 2008 @ 18:39:

Ach, dat weet je toch dat dat kan gebeuren als je naar een moskee gaat..............zo en zo belachelijk om naar een moskee te gaan als schooluitje.Leg eens uit wat hier belachelijk aan is? Ik zie klassen liever naar een Godshuis gaan, dan naar Walibi World.
quote:superstar_2 schreef op 10 april 2008 @ 09:34:

[...]

En een verplichte cursus Nederlands zodat dit soort 'misverstanden' niet meer gebeuren zou ook wel op zijn plaats zijn...Precies! Lekker makkelijk achteraf lullen 'zo heb ik het niet bedoeld', en laat ik daar nou niets van geloven!
quote:kletsbets schreef op 13 april 2008 @ 12:51:

[...]

Precies! Lekker makkelijk achteraf lullen 'zo heb ik het niet bedoeld', en laat ik daar nou niets van geloven!

Ik geloof er ook niets van.

Ik las ook in de krant dat deze man normaal altijd een tolk bij zich had dus wat mij betreft hoort hij helemaal niet preken in de moskee en al helemaal geen schoolkinderen rond te leiden..
quote:Zamirah schreef op 13 april 2008 @ 12:21:

[...]

Leg eens uit wat hier belachelijk aan is? Ik zie klassen liever naar een Godshuis gaan, dan naar Walibi World.Ik ook. Alleen weet ik nog wel van vroeger dat ik de educatieve schoolreisjes en uitstapjes veel minder leuk vond dat de meer pretparkachtige.
Morrigan Crow, net zo leuk als Harry Potter.
quote:tonkje schreef op 13 april 2008 @ 13:06:

[...]

Ik ook. Alleen weet ik nog wel van vroeger dat ik de educatieve schoolreisjes en uitstapjes veel minder leuk vond dat de meer pretparkachtige.Ik ook als ik een jaar of tien was dan ging ik ook liever naar het pretpark dan naar welk Godshuis dan ook..
quote:tonkje schreef op 13 april 2008 @ 13:06:

[...]

Ik ook. Alleen weet ik nog wel van vroeger dat ik de educatieve schoolreisjes en uitstapjes veel minder leuk vond dat de meer pretparkachtige.Natuurlijk, ik ook. Maar de school bepaalt wat goed is voor de kinderen.
Honden zijn leuk en lief, ik ben niet beledigd! Ben liever hond dan moslim.
quote:superstar_2 schreef op 13 april 2008 @ 13:09:

[...]

Ik ook als ik een jaar of tien was dan ging ik ook liever naar het pretpark dan naar welk Godshuis dan ook..

Nog steeds!!! Maar ik ben dan ook heel oppervlakkig plus een ongelovige hond!

En daarnaast, mijn laatste bezoeken aan de kerk hebben allemaal te maken gehad met begrafenissen, dus ik hoef niet zo nodig...
Dan kunt jij geen nederlands............zo beter???
quote:Zamirah schreef op 13 april 2008 @ 12:21:

[...]

Leg eens uit wat hier belachelijk aan is? Ik zie klassen liever naar een Godshuis gaan, dan naar Walibi World.Ik wil niet zeggen dat ik liever heb dat mijn kinderen naar een moskee of ander gebedshuis o.i.d. gaan. Maar ik vind het op zich wel iets dat bij de algemene ontwikkeling hoort. Kennisnemen van geloven, wat het inhoud, hoe het beleden wordt en waar. Worden ze niks slechter van, wel wijzer. En ik ben dan ook blij dat mijn kinderen, vrijwillig, dit soort dingen doen onder enige begeleiding van school. Die vrijheid om eens te kijken, een dienst mee te maken of zelfs deelnemen aan een dienst vinden ze geweldig. Ik kom al jaren in de kerk tijdens de kerst en heel anders van betekenis de Jom Hashoa. Niet omdat ik zo gelovig ben, maar om de verdere inhoud. Een dagje pretpark is leuk, ontspannend, kan ook geen kwaad. En eens per jaar is dat natuurlijk hartstikke leuk. Dat moet je ze ook niet ontzeggen. Beter gezegd, ik ga deze week weer met school op pad. Lekkers, handdoeken en niet te vergeten de verbandtrommel mee en verder hopen op mooi weer.

By the way: ik heb er geen probleem mee om als ongelovige hond te boek te staan bij sommigen. Iemand die een ander zo'n plaatje op durft te plakken heeft zelf bijzonder weinig kaas gegeten van wat geloof is. Ik haal er dus mijn schouders bij op.
anoniem_5010 wijzigde dit bericht op 14-04-2008 13:00
Reden: foutje bedankt
% gewijzigd
Gisteren een deel van de docu gezien over jonge moderne moslims die de Nederlandse Imanopleiding volgen.Aantal goede dingen gezien bv dat het samen opvoeden van een kind (1 van hen was net vader geworden) een vanzelfsprekende zaak leek (gelijke positie man/vrouw ).Maar toch ook soms erg orthodoxe ideeen die ik me niet kon voorstellen.Nou ja,iig spraken ze prima Nederlands.Dus van spraakverwarring zal straks geen sprake meer zijn...
Hey Lord,don't ask me questions
Robin, daar zet ik dan toch wel mijn vraagtekens bij. Haleluja, wat goed van deze vooruitstrevende (?) moslims, dat zij aan taakverdeling ( willen ) gaan doen.

Dit streven is bij ons al gemeengoed sinds de jaren 70. Je meet dus wel met 2 maten.
quote:Zamirah schreef op 15 april 2008 @ 21:57:

Robin, daar zet ik dan toch wel mijn vraagtekens bij. Haleluja, wat goed van deze vooruitstrevende (?) moslims, dat zij aan taakverdeling ( willen ) gaan doen.

Dit streven is bij ons al gemeengoed sinds de jaren 70. Je meet dus wel met 2 maten.En voor velen is het bij een streven gebleven, sinds de jaren zeventig.
En ze krijgen in Slotervaart ook al een poldermoskee..
Yep en voor mij ook hoor Zamirah.Hoewel er denk ik, nog genoeg Nederlandse stellen zijn voor wie dat niet geldt.Maar het was leuk te zien dat taakverdeling blijkbaar bij onze medelanders ook als normaal gold.Ook in de praktijk dus.

Yep,las het van de Poldermoskee ,Superstar.Denk dat ik hier maar eens een boeddhistisch centrum open in B. Dat kan er dan ook nog wel bij...
Hey Lord,don't ask me questions

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven