Lijf & Lijn alle pijlers

Amber Albarda

25-09-2010 17:31 3002 berichten
Alle reacties Link kopieren
Iemand er al van gehoord? Is er misschien al een topic over wat ik heb gemist?

Ik las er deze week in de nieuwe grazia een artikel over.

Ben wat sceptisch omdat het vast weer een nieuwe sonja bakker is.

En er elk jaar een nieuwe dieetgoeroe opstaat....

Toch, ik sta wel achter haar gedachten gang. Hoewel volgens mij niet nieuw, maar wel duidelijk en back to basic.

Het boek heb ik nog niet gelezen. Ze beschrijft wel hoe ik de laatste tijd zelf aan mijn gewicht werk. Zo min mogelijk bewerkt voedsel.

Toch gaat ze voorbij aan de eisen die het leven in 2010 aan je stelt; baan, hobby's, gezinnen en een druk sociaal leven; hoe maak je de tijd om de hele dag naar verse groenten te shoppen en sinds wanneer is zelfs brood bewerkt voedsel?

Wie kletst er mee? (www.amberalbarda.nl een nee dit is geen reclame, gewoon nieuwsgierigheid naar haar methode)
Ik heb voor zover ik weet nog nooit hennepzaad gegeten, maar ik kan me herinneren dat iemand hier, ik dacht in dit topic, de tip gaf om dat zaad niet bij de natuurwinkel te kopen, maar bij een winkel waar ze dierenvoeding verkopen. Het wordt namelijk ook als vogelvoer verkocht, en dan kost 't een paar cent. Misschien moet ik het ook maar eens gaan proberen, het klinkt wel interesant.

Ik was deze week trouwens weer een kilo afgevallen. Het gaat nu netjes en gestaag, met een pond tot een kilo per week. Ik hoop dat dit nog even zo doorgaat, dan ben ik dik tevreden. Ik heb niet het gevoel dat ik echt moet afzien of heel veel moet laten staan, dus dit eetpatroon kan ik beter volhouden dan een echt dieet wat alleen bedoeld is om af te vallen.

Vanavond hebben we een soort tabouleh gegeten, van bulgur, platte peterselie, munt, tomaat, feta, ui, knoflook, citroensap, peper en olijfolie. Het restje wat overbleef eet ik morgen als lunch.
Nee, dan ben je straks dun tevreden trotter

Goedemorgen allemaal!

Vandaag een nieuw experimentje: ik heb een schep amandelpasta en een paar scheppen havermout met wat kaneel in een bakje gedaan en meegenomen. Goed geroerd zodat de amandelpasta niet gaat lekken. Ik wil er straks, als ik aan een ontbijtje toe ben (ik drink thuis altijd mijn groentesap en eet mijn ontbijt pas later, als ik op mijn werk ben) heet water uit de koffie-automaat bij gieten, en dan maar kijken of ik er een lekker havermoutpapje van kan brouwen. Ik laat jullie weten of het resultaat een beetje eetbaar wordt.
Goedemorgen.

Wat fijn dat je op een gezond tempo afvalt zonder trek te hebben trotter.

Maria, jummie versgeplukte bramen! Ik zou niet weten waar ik ze hier in de buurt zou kunnen plukken, wel jammer. Ik zag laatst op tv dat ze in Engeland zogenaamde pluk-tuinen hebben waar een heleboel fruit te plukken is. Je betaald een btje voor een mandje en dat mag je dan vullen. Zo'n leuk concept vond ik dat.

Ik zit nu aan de soyayoghurt met appel en muesli.

T: worteltjes, en voor vriendlief 2 speltboterhammen pindakaas.

L: couscous-salade met komkommer, zongedroogde tomaat, feta, olijfolie en citroensap.

T: handje noten

D: gebakken zalmmoot, broccoli, en voor vriendlief zilvervliesrijst.

Fijne dag vandaag!
Ben benieuwd, Trotter. Experimenteren is altijd leuk.

Hier als ontbijt een ontbijtmuffin een yoghurt met bramen en lijnzaadjes.

Ben begonnen met verder lezen in Ambers vraag-en-antwoordboek. Ik was pas op pagina 30, zag ik. Nu schreef ze over koudgeperste lijnzaadolie. Dat gebruik ik altijd. Ze zei dat je dat in de koelkast moet bewaren. Nooit gedaan. Net gekeken op het flesje. Ja, na openen, koel en donker en afgesloten bewaren. Ik heb de fles snel in de koelkast gezet.
Klopt, het schijnt zelfs beter te zijn om de geplette zaadjes in de koelkast te bewaren, omdat de olie die erin zit anders vrij snel ranzig wordt.

De havermoutpap is een succes! Ik heb er iets teveel water bij gedaan, maar afgezien daarvan: de havermoutvlokken wellen goed, en het geheel mengt ook nog steeds prima, zelfs na een nacht in een afgesloten bakje. Dit is dus nog makkelijker meenemen dan yoghurt met muesli, omdat het lichter is en er totaal geen kans op lekkage is. Dit houd ik er dus in als meeneemontbijt! Ik verwacht alleen wel dat er elk moment een collega met een vies gezicht kan komen vragen wat ik nu toch weer aan het eten ben.
Ik bedenk me nu: met een schep amandelmeel (heb ik toevallig laatst gekocht) lukt het misschien ook wel, en dat geeft helemaal geen kans op lekkage. Leuk idee voor een volgend experiment!
quote:trotter schreef op 13 augustus 2012 @ 07:26:

Goedemorgen allemaal!

Vandaag een nieuw experimentje: ik heb een schep amandelpasta en een paar scheppen havermout met wat kaneel in een bakje gedaan en meegenomen. Goed geroerd zodat de amandelpasta niet gaat lekken.Toen ik nog pap at, nam ik het wel eens mee in een thermosfles. Dus kant en klaar. Het werd dan wel behoorlijk dik, dus ik moest er wel nog extra water doorheen doen. Maar smaakte heerlijk hoor. Ik denk dat de pap bij jou wat korrelig blijft, omdat je het verder niet doorkookt maar eigenlijk alleen verwarmd met het kokende water.
quote:trotter schreef op 13 augustus 2012 @ 08:17:

Ik bedenk me nu: met een schep amandelmeel (heb ik toevallig laatst gekocht) lukt het misschien ook wel, en dat geeft helemaal geen kans op lekkage. Leuk idee voor een volgend experiment!Ow haha ik had niet meer verder gelezen. Fijn dat je experiment geslaagd is:)
quote:trotter schreef op 12 augustus 2012 @ 22:08:

Ik heb voor zover ik weet nog nooit hennepzaad gegeten, maar ik kan me herinneren dat iemand hier, ik dacht in dit topic, de tip gaf om dat zaad niet bij de natuurwinkel te kopen, maar bij een winkel waar ze dierenvoeding verkopen. Het wordt namelijk ook als vogelvoer verkocht, en dan kost 't een paar cent.

Ik koop het bij de dierenwinkel. Het nadeel is dan wel dat de zaadjes niet gepeld zijn, dus je kunt ze niet zo makkelijk door de yoghurt ofzo doen, je zou ze dan eerst zelf moeten pellen en dat lijkt me een langdurige rotklus:)

Ik gebruikte het om melk te maken. Zaadjes weken, blenden en door doek zeven, et voila: goedkoop melkalternatief. Tegenwoordig gebruik ik de gemalen zaadjes alleen nog maar als bodyscrub. Weken en met een klein beetje water mixen. Paar dagen houdbaar in de koelkast en je huid wordt er súperzacht, maar niet vet, van. Beste scrub die ik ooit heb gebruikt en dat zonder allerlei vieze toegevoegde rommel.
Goedemorgen! Allereerst welkom aan de nieuwe meeschrijvers (zegt zij die ook pas net een paar dagen meeschrijft... ).

@lilaemme: dank voor de BBQ-recepten! Ze klinken alvast erg lekker en ik ga ze zeker een keer proberen. Had gisteren wel een BBQ maar daar waren de boodschappen al voor gedaan.

@trotter: fijn dat je je beter voelt! Je recept voor de tabouleh klinkt erg goed! Wat leuk dat je experiment met de havermoutpap zo goed is gelukt! Zeker een aanrader.

@maria555: wat knap dat je zo snel alweer op je oude gewicht bent en wat een creatieve picknick heb je bedacht.

Hier een behoorlijk smokkelweekend achter de rug en dat heeft zich vanochtend gewraakt. Heb al 3x op het toilet gezeten met behoorlijke darmkrampen... niet meer doen dus! ;-(

Mijn lijstje van afgelopen weekend:

Wel beide dagen begonnen met lauw water en een vers groentesapje. Zaterdag heb ik speltpannekoekjes gebakken en heb er 's ochtends 2 op met agavesiroop en pecannoten. De andere 2 heb ik 's middags op met nog extra allerlei rode vruchten. Echt een feestje! Later in de middag heb ik op het terras gezeten met te veel wijn en een bittergarnituur. Ai! Daarna alleen nog maar desembrood, wel met gezond beleg.

Gisteren begonnen met geitenyoghurt, muesli en rood fruit, daarna een verjaardag. Daar heb ik me goed gedragen. Alleen maar water gedronken, tomaatjes, komkommers en krabsticks gegeten en een paar stukjes tortilla met kruidenkaas, komkommer en gerookte zalm. 's Middags guacamole gemaakt met tortillachips en 's avonds een BBQ met behoorlijk wat vlees (wel mager) en een paar stukjes stokbrood (frietjes laten staan)!

Lijstje voor vandaag:

T lauw water en vers groentensapje

O 2 ontbijtmuffins

T een appel met wat walnoten

L 2 desemboterhammen, 1 met huttenkase en 1 met bio roomboter en geitenkaas, beiden met komkommer

T 2 spelt rijstwafels met amandelpasta

D nog geen idee...

En sorry weer voor mijn lange verhaal!
Lilaemme leuke bbq recepten! Ik heb ze opgeslagen.

Trotter haha grappig bedacht. Echt leuk dat het zo goed werkt. Het zal wel rare gezichten opleveren, wat dat betreft ben ik steeds iets makkelijker geworden.. Ik kom er voor uit dat ik veel met gezond eten bezig ben. Iedereen mag zien wat ik eet.

Gisteren als diner broodje falafel gegeten. Dat is gefrituurd en de aubergine geloof ik ook of het was mega lang gebakken (lekker zacht). Erg lekker en beter dan een patatje. Daarna nachochips met chilisaus.

Ik maak de laatste tijd minder zelf. Ik eet meer yoghurt en desembrood ipv zelfgemaakte lunches en havermoutontbijtjes. Ik had er niet zoveel puf voor. Ach, ik at alsnog gezond.

Vandaag ga ik er een relaxte dag van maken. Jullie ook een hele fijne dag.

O ja en welkom aan alle nieuwe meeschrijvers!
Ik heb weer rauwe cashewnoten gekocht en wil ze graag weer zelf in de oven roosteren. Een hele tijd terug stond er in dit topic op welke temperatuur je dat in de oven kon doen, maar het is niet terug te vinden. Ik ga een schriftje aanleggen met zulke dingen, want anders ben ik steeds alles kwijt.

Van wie kwam de tip en hoe lang moest het en op welke temperatuur? Ik heb een heteluchtoven. Die cashews waren toen goddelijk!
Ik heb even gegoogled voor je, en ik lees hier (in een bericht van patra) dat het op 180 graden moet.
Wat een leuk inspiratietopic! Ik ben ook net begonnen om de principes van Amber toe te passen.
Gezellig zus, welkom!
hi allemaal, wat leuk dat dit topic zo 'leeft'! Voor wat betreft de receptjes: graag gedaan! Ik ben dol op experimenteren en zou n kookboek vol kunnen schrijven inmiddels dus mochten jullie interesse hebben in ander smakelijk spul, dan hoor ik het wel....

Gisteren sushi gegeten. Vanavond maak ik op de BBQ mijn 'kleffe tomaatjes' (soms geef ik mijn eten rare namen...) Zijn meer een soort gevulde tomaatjes die door het grillen lekker zacht worden en gepofte aardappels 'plus' (ofwel gepoft, leeggelepeld en opnieuw gevuld met de aardappelkruim dat ik aanvul met allerlei lekkere dingetjes als yoghurt, stukjes uitgebakken spek, geitenkaas en bieslook).
Hier staat een schaal champignons in de oven, voor de gedroogde champignons naar het recept van rawfoodje. Verder eten we nog gekookte sperziebonen en blokjes gebakken rooktofu. Hopelijk is mijn man ook een beetje op tijd thuis vandaag, want ik heb nu al trek!
Wat een warm welkom!

Eten bij ouders was veel granen

Dus mag weer opnieuw afkicken.

Zo direct dus maar een maaltijdsalade van rucola, makreel, mango en witte kaas. Ben benieuwd...

Qua sport merk ik nog niet zoveel. Afgelopen dagen wel wat meer vermoeid, maar of dat nou aan mijn ouders eten ligt of aan de hitte?
Vandaag begonnen met een glas water.

Daarna 2 speltroggeboterhammen met jam en pindakaas.

Lunch hetzelfde als ontbijt met daarna nog een stukje watermeloen.

Tussendoor 2 wortels.

Vanavond rauwe andijviestamppot met spekjes gegeten.

Vanavond kijken of het hardlopen lukt en misschien daarna nog een Danone Gervita (ik heb er nog 6).

Op het moment moet ik oppassen met zuivel, dus het hangt er vanaf hoe ik me straks voel.

Iedereen is goed bezig, lees ik wel. Goed, hoor!
Lilaemme, heerlijk zeg die kleffe tomaatjes ! En Trotter, waren de champignons lekker? Heb hiervan ook alweer vandaag 500 gram op! Lecco, jammer van de granen maar soms kan het niet anders.... hoewel volgende keer je ouders inlichten misschien? Hoe ziet je menu er verder vandaag uit? Je sport intensief dus veel vis en noten proberen te eten. Eet je ook soya yoghurt/kwark met lekker fruit, noten en havermout erin? En Quinoa als superfood voor sporters? Is geen graan maar een plant , smaakt naar rijst. Kan je ook als ontbijtje maken, heerlijk in warme amandel/soyamelk met kaneel, fruit en rozijnen... En in de middag in je salade doen en s'avonds als aardappel/rijstvervanger... genoeg keuze !
Quinoa wil ik inderdaad keer proberen, maar dat hebben we hier niet in de winkel! Dus maar een keer voor omfietsen. Het lijkt me ideaal voor ontbijt! Soja, tja, ik kom nog niet door de smaak heen. Geitenyoghurt is het momenteel met fruit, noten en havermout in de ochtend. Lunch is vaak hetzelfde als de avond ervoor - dus morgen salade met makreel

Waar is trouwens dat speltbrood te verkrijgen? Brood is namelijk ook wel eens handig om mee te nemen...
Lecco, Quinoa kan je kopen in natuurwinkels maar tegenwoordig ook bij de meeste supermarkten. Goed gevulde Geitenyoghurt is prima hoor, dat is een fijn ontbijtje . Dus salade s'middags en s'avonds? Straks lekker Quinoa toevoegen, dan krijg je weer goede energie binnen. Er is ook speltspaghetti meen ik....Speltbrood kan je ook kopen bij natuurwinkels maar ook bij de AH of andere supermarkten. Voed veel meer als normaal brood dus voor jou een aanrader .
Goedemorgen!

@rawfoodje: op mijn oven begint de temperatuurinstelling bij 50 graden. Toen gebeurde er echter niet zoveel. Pas toen ik ‘m op zo’n 80 graden zette merkte ik dat hij warm begon te worden. De champignons hebben dus eerst een klein half uurtje op 50 graden in de oven gelegen, en daarna nog een groot half uur op 80 graden. Ze waren lekker, de olie en kruiden waren helemaal door de buitenste laag van de champignons opgenomen, maar de binnenkant was nog rauw. Volgende keer dus maar nog iets langer in de oven (of op een iets hogere temperatuur), dan zijn ze vast nog lekkerder. Ik had er alleen best wel veel knoflook ingedaan, dus die heb ik de rest van de avond geproefd.

Op dit moment eet ik havermout die ik met amandelmeel en heet water heb aangelengd. Met amandelmeel werkt dus ook prima! Handig om te weten voor het geval ik mijn eigen ontbijt moet meenemen. Als lunch heb ik een soort salade bij me van sperziebonen, rode quinoa, kleine tomaatjes en sesam.

Toevallig was er gisteren tijdens de lunch voor het eerst een collega die, terwijl hij zelf een broodje frikadel naar binnen zat te werken, verlekkerd naar mijn bakje met aangeklede bulgur keek en verzuchtte dat hij mij wel wilde inhuren als kok. Hij vroeg me zelfs of ik een recept had van wat ik at (waarna ik de ingrediënten heb opgesomd, want ik mik zelf ook altijd van alles bij elkaar zonder recept). Toch wel leuk om te merken dat mijn eten ook bij anderen in de smaak valt! Er is trouwens nog niemand die me heeft gevraagd of ik misschien op dieet ben, of waarom ik toch elke keer met die bakjes salade loop te zeulen. Nu scheelt het misschien dat ik voornamelijk met mannen werk en lunch, die houden zich daar waarschijnlijk minder mee bezig dan vrouwen. Maar ik hoef me dus niet te generen voor wat ik eet, dat vind ik wel fijn.
Trotter, ik heb juist alleen maar vrouwelijke collega's en die vinden het heel normaal om salade, fruit of groente mee te nemen naar werk. Ze zijn nml bijna allemaal wel eens op dieet of letten gewoon op de lijn.

Ik heb late dienst vandaag en ben dus heerlijk tot 8u in bed blijven liggen. Daarna gedoucht en de hond uitgelaten voordat ik toekwam aan mijn ontbijt: 2 speltboterhammen met 2 halfzachte gekookte eitjes en een snufje zout. Volgens mij kan ik daar wel een tijdje op vooruit. Als lunch eet ik het restje couscous-salade van gisteren, flinke bak kersen tussendoor en als avondeten volkoren pasta met rode saus, courgette en wat rundergehakt.

Gisteravond zouden we eigenlijk zalm en broccoli eten maar we waren beiden gaar en hadden geen zin om te koken. Daarom bij de Surinamer gegeten. Ik een vegetarisch broodje en vriend gebakken cassave met kabeljauw. Was lekker en nog best gezond. Dan eten we morgen wel de zalm met broccoli.

Ik wil ook eens quinoa proberen, volgende week denk ik.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven