Teckel

17-08-2012 11:33 63 berichten
Alle reacties Link kopieren
De titel zegt het al, ik denk al een tijdje na over wel of niet een teckel en meer in het algemeen, een hond. Zowel mijn man als ik hebben ervaring met honden, niet met teckels. Hij vindt ze te klein (maar ik zou de hond meer uitlaten en aandacht geven dus ik kan mijn voorkeur doordrukken ). Ik heb ze altijd erg leuke honden gevonden, eigenwijs, intelligent, alert.

Ik vroeg me af of er hier misschien mensen zijn die zelf een teckel hebben of ervaring hebben met ze die me meer informatie kunnen geven. Hoe zijn ze met kinderen (dochter van 8), zijn ze aanhankelijk (belangrijk voor dezelfde dochter ), wat zijn belangrijke overwegingen bij dit ras om ze wel/niet in huis te nemen? Alvast bedankt voor reacties!
Hebben hier pas een teckeltje in huis. Heel lief beestje, speels en toch aanhankelijk, en hij kon goed met kinderen van alle leeftijden hebben we bij de vorige eigenaar gezien.

Edit: en hij is verrekes slim
Mijn peettante heeft al tientallen jaren teckels, steeds een duo (reutjes) met dezelfde namen Ging en gaat prima met haar eigen kinderen, kinderen van bezoek (veel i.v.m. bedrijf aan huis) en tegenwoordig de kleinkinderen. Ik heb zelf ook 'n teckel gehad, die bleef bij m'n ex wonen toen ik de relatie verbrak.

Ja, ze zijn eigenwijs maar dat is met training en consequent zijn best te ondervangen. Ze zijn waaks maar ook lief, luidruchtig maar kunnen ook knuffelkonten zijn.

Als je man 'n teckel te klein vindt, vraag 'm dan eens wat hij van de standaard-teckel vindt Die zijn groter als wat de meeste mensen voor ogen hebben bij teckels.
Oh leuk Flutzel, gefeliciteerd . Is het een pup of een al grotere hond? Ik zit oa daarover te dubben, ook ivm onze kat.
Hij ziet idd gelijk een piepklein worstje op pootjes voor zich Chartreuse . Hij houdt erg van grote honden, ik en dochter prefereren een kleiner formaat dus hij voelt de bui al hangen haha. Maar hij vindt honden hoe dan ook geweldig dus dat komt helemaal goed.

Mijn eerste hond (vuilnisbak) was stronteigenwijs, ik vond dat leuk. Het vraagt idd wat meer opvoeding en training maar vind het alsnog veel leuker dan "brave" honden.
@ pastiche: hij is anderhalf jaar nu ongeveer. Wij hebben ook een kat, en hij heeft er wel een keer achterna gejaagd toen hij pas hier was, maar dat deed hij dezelfde dag al niet meer. Dus hij is echt wel slim, ondanks dat ze bekend staan voor koppigheid (zei mijn moeder, maar merk ik dus niets van). En hebben hier nog een hond (Oud Duitse-Herder van 3 jaar) en daar doet hij het ook goed mee.
Mijn avatar is hem trouwens, onze teckel

Edit: misschien handig voor je vriend, ik heb hem proberen meten, en hij is ongeveer 25 cm hoog en 60-65 cm lang (ff opnieuw gemeten) , maar hij was wel aan het bewegen dus klopt niet precies
Leuk een teckel!!

Zelf heb ik een kruising ( teckel/maltezer) een prima combi, lief , makkelijk, eigenwijs en leergierig).
de teckel die ik ken zijn lief, vrolijk en ontzettend eigenwijs en koppig! heerlijk karakter dus. ik heb zelf een middelgrote hond en vind het dan wel eens eng als ze met b.v. een teckeltje speelt ze hebben zo snel last van hun rug e.d. en een keer een poot erop en het kan verkeerd uitpakken. maar misschien is dat meer mijn idee hoor, ik vind ze zo kwetsbaar maar ik geloof dat het stiekem best taaie rakkers zijn.

wat je zegt over dat je partner ze te klein vind.... ik zou toch eens bij een (goede) fokker gaan kijken. misschien dat je partner er dan toch voor valt. maar anders zou ik echt gaan voor een ras wat je beide geweldig vind.

als ik een hond niet leuk vind zou ik me namelijk gaan irriteren e.d. aan zijn streken (die ik bij een 'leuke' hond dus alleen maar grappig vind). Ik vind het wel iets waar je echt beide achter moet staan.
En ze zijn supersnel trouwens
Ik zal man zeggen dat hij zich niet moet blindstaren op hoogte maar op léngte! Ik had al zo'n vermoeden bij de avatar, echt heel lief. Hoe hebben jullie hem gevonden?

Wat grappig, teckel gekruist met een maltezer. Kan me voorstellen dat het een schat van een hond moet zijn. Mijn dochter vindt maltezers (natuurlijk) schattig. Ik ben nieuwsgierig hoe zo'n kruising eruit ziet.
Wij hebben hem via het forum, van de week had een forummer een topic geopend over een teckeltje dat een nieuw thuis nodig had en zodoende hebben wij nu een teckeltje in huis
Ja dat is een goed punt Lemon. Ik ben ook niet serieus van plan om iets tegen zijn zin in door te drukken. Eerst gaan kijken lijkt me hoe dan ook een goed idee, ook om te kijken wat dochter ervan vindt (en dan dus geen pups want dat wordt per definitie awww en ohhhh). Maar we plagen elkaar regelmatig met wat het zou moeten worden, hij heeft al meerdere malen gezucht dat het manonterend is om een klein hondje uit te moeten laten .

Er zijn ook zoveel sites met fokkers, hoe vind je de goede? Ik heb nog nooit naar een rashond gezocht dus ik heb geen idee.
Wat leuk dat het via het forum is gegaan Flutzel! Fijn dat hij zo snel een nieuw thuis heeft gekregen en dat het zo goed bevalt .
Een goede fokker vind je denk ik het beste door te gaan kijken. Dan zie je alle dieren en de nesten, en de hygiëne enz.

Vriend hier loopt zonder problemen met de teckel over straat hoor, hij had het erger gevonden als het een chiwawa of hoe schrijf je dat juist was geweest
Teckels kunnen heel leuk zijn. Maar het is heel belangrijk om ze goed op te voeden en altijd consequent te blijven. Omdat ze zo eigenwijs zijn en behoorlijk pittig van karakter, is dat echt belangrijk. Als je dat niet doet, loop je kans op een flink tirannieke hond die bloedirritant is voor mens en hond in de omgeving van het gezin.
voor een goede fokker kan je bij de rasvereniging informeren. die hebben vaak wel een lijst liggen, soms gaat pupbemiddeling ook via de rasvereniging. via internet zoeken kan ook prima hoor, maar als een 'fokker' heel veel rassen aanbiedt is het waarschijnlijk geen frisse boel.

bij een goede fokker ben je altijd welkom voor een informerend gesprekje, zij willen namelijk ook liever dat hun pups goed terecht komen.
Ja, een teckelfan hier! Teckel zit nu naast me op de bank eigenwijs te kijken!

Ik wilde nooit een hond, vooral vanwege de vrijheid, maar er kwam er toch een. Voor ons was de overwegingen een teckel te nemen als volgt:

- het moet een echte hond met karakter zijn: check!

- het moet een vriendelijke hond voor mens en kind zijn: check!

- het moet een makkelijk mee te nemen hond zijn (o.a. vliegen en bezoekjes: check!

- het moet een hond zijn die een tijdje alleen kan zijn en zich ook thuis voelt in de stad: check! Bang voor vallende eikels in het bos, maar een brullende rijdende vrachtwagen 10 cm van haar oor, geen probleem (rare hond)! Vliegen vindt ze zelfs leuk.

Het kon dus alleen maar een teckel worden, een kleine dwerg, 5 kilo eigenwijs! Heeeerlijk. Maaaar let wel, er zitten ook "uitdagingen" aan een teckel:

- stronteigenwijs, links is echt links en echt niet rechts, al moet ik op mijn buik door de stad gesleept worden

- blaffen....... Moeilijk af te leren voor elke hond, maar dit is een teckel...

- principes, ja je lest het goed. Als ik, de teck, niet mee mag, dan kijk ik je gewoon niet meer aan!!! Ze kan het heel lang volhouden... Of als ik speciaal eerder uit mijn werk kom, je hoofd in je mand optillen en doortukken...

- spelen met grote honden is niet altijd makkelijk en er zijn veeeeel grote honden (een standaard is al weer veel sterker dan eentje van 5 kilo)

En we kregen er gratis de volgende eigenschappen bij:

- ontzettend lief, vriendelijk en dol op iedereen

- slim (op sommige punten)

- actief ( behalve als het regent)

- een vriendje voor het leven!

-minidrollen (ivm opruimplicht!!)

Ik ben nog elke dag blij dat we haar in ons gezin hebben mogen opnemen.

Een tip, let op er zijn helaas veel mensen die teckels fokken die de problemen die het ras heeft ook bezitten (zwakke rug, oogproblemen, liesbreuken, geknikte staartjes etc.) zorg dus dat je zowel moeder, als vader (evt. van foto) ziet en informeer bij de nederlandse teckel vereniging naar "gecertificeerde" nestjes.
Dankjewel voor de tips Lemon . Goed opvoeden ben ik niet zo bang voor Waranaka, dat heb ik ook met eerdere honden, fretten en een kind moeten doen. Ik had idd begrepen dat onopgevoede teckels moeilijk in de omgang kunnen zijn dus daar zal ik me meer in moeten verdiepen mochten we voor een teckel gaan.
En een chihuahua mag idd niet van man Flutzel maar die zou ik zelf ook niet willen. Dochter vindt ze leuk (Paris Hilton in de dop, help!) maar die zijn dus al in het prille begin gevetood .

Dat leidt me naar een andere vraag, zijn teckels nerveus en onrustig? Van wat ik van ze heb gezien leek dat niet zo maar heb nooit met een teckel samengeleefd en vroeg het me af.
Dat klinkt superleuk Biebsel . Fijn dat jullie zo blij met haar zijn. Dankjewel voor de samenvatting en tips!

quote:pastiche schreef op 17 augustus 2012 @ 12:25:

[...]

Dat leidt me naar een andere vraag, zijn teckels nerveus en onrustig? Van wat ik van ze heb gezien leek dat niet zo maar heb nooit met een teckel samengeleefd en vroeg het me af.Dat hangt er mede van af hoe je de hond opvoedt. Van nature heb ik niet de indruk dat ze nerveus en onrustig zijn.
Hier ook een teckel... pittige dame van ruim 11. lief voor kinderen, maar niet voor alle volwassenen. echt een kenau af en toe, maar zo leuk.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven