Einde Ramadan, en dan?
dinsdag 14 augustus 2012 om 22:08
Hoi,
Ik heb aanstaande vrijdag op zaterdag een nachtelijke stop-over van 10 uur in een islamitisch land. Ik heb een hotel geboekt niet ver van het vliegveld om gewoon te kunnen slapen, leek me beter dan rondhangen op het vliegveld. Nou zag ik net dat het zaterdag ook het einde van de ramadan is.
Vooral uit nieuwsgierigheid een vraag voor de kenners: Wanneer is het echte 'eindfeest', is dat op zaterdag, of de vrijdag-op-zaterdagnacht daarvoor? En wat kan ik in het laatste geval verwachten: geen taxi te krijgen? Juist heel veel taxi's/ OV nog open? Feestjes in het hotel (oordoppen mee of meefeesten? ) of juist heel rustig? Erg druk op het vliegveld?
En kan ik nog iets vriendelijks tegen de receptionist/ taxichauffeur zeggen in de zin van "Happy end of Ramadan"? Of is dat als blanke atheistische Hollandse ongepast?
Ik heb aanstaande vrijdag op zaterdag een nachtelijke stop-over van 10 uur in een islamitisch land. Ik heb een hotel geboekt niet ver van het vliegveld om gewoon te kunnen slapen, leek me beter dan rondhangen op het vliegveld. Nou zag ik net dat het zaterdag ook het einde van de ramadan is.
Vooral uit nieuwsgierigheid een vraag voor de kenners: Wanneer is het echte 'eindfeest', is dat op zaterdag, of de vrijdag-op-zaterdagnacht daarvoor? En wat kan ik in het laatste geval verwachten: geen taxi te krijgen? Juist heel veel taxi's/ OV nog open? Feestjes in het hotel (oordoppen mee of meefeesten? ) of juist heel rustig? Erg druk op het vliegveld?
En kan ik nog iets vriendelijks tegen de receptionist/ taxichauffeur zeggen in de zin van "Happy end of Ramadan"? Of is dat als blanke atheistische Hollandse ongepast?
zaterdag 18 augustus 2012 om 14:58
quote:sitha schreef op 18 augustus 2012 @ 14:30:
[...]
Wat is er zo vrolijk aan een suikerfeest? Er worden massaal schapen geslacht, o o o wat vrolijk.Elke religie heeft zijn eigenaardigheden. Dat mensen zich bezinnen is denk ik een goede zaak. Maar wat ik waarneem, is dat de maaltijden veranderen van dag naar nacht, ook het slapen is van nacht naar dag gebracht.
[...]
Wat is er zo vrolijk aan een suikerfeest? Er worden massaal schapen geslacht, o o o wat vrolijk.Elke religie heeft zijn eigenaardigheden. Dat mensen zich bezinnen is denk ik een goede zaak. Maar wat ik waarneem, is dat de maaltijden veranderen van dag naar nacht, ook het slapen is van nacht naar dag gebracht.
zaterdag 18 augustus 2012 om 15:08
Susv, ga je weer rellen?
Ik weet wie/ wat je bron is. Ook tijdens de ramadan staan we in de ochtend op en gaan werken. Dus als jij denkt dat mensen die aan de ramadan doen de hele dag liggen te slapen dan klopt dat niet helemaal! Ik ben vanmorgen wel iets later opgestaan, maar ja het is ook weekend hè..
En voor het suiker feest worden er geen schapen geslacht. Wel voor het offer feest. Tja, met kerst wordt er ook een bijzonder maal voorbereid. Die schaap die geslacht wordt dient natuurlijk niet gestolen te zijn hè. Netjes voor betalen en als je die niet zelf wilt houden, mag je hem schenken aan iemand die het niet kan betalen.
Ik weet wie/ wat je bron is. Ook tijdens de ramadan staan we in de ochtend op en gaan werken. Dus als jij denkt dat mensen die aan de ramadan doen de hele dag liggen te slapen dan klopt dat niet helemaal! Ik ben vanmorgen wel iets later opgestaan, maar ja het is ook weekend hè..
En voor het suiker feest worden er geen schapen geslacht. Wel voor het offer feest. Tja, met kerst wordt er ook een bijzonder maal voorbereid. Die schaap die geslacht wordt dient natuurlijk niet gestolen te zijn hè. Netjes voor betalen en als je die niet zelf wilt houden, mag je hem schenken aan iemand die het niet kan betalen.
zaterdag 18 augustus 2012 om 15:11
quote:july07 schreef op 18 augustus 2012 @ 15:08:
Susv, ga je weer rellen?
Ik weet wie/ wat je bron is. Ook tijdens de ramadan staan we in de ochtend op en gaan werken. Dus als jij denkt dat mensen die aan de ramadan doen de hele dag liggen te slapen dan klopt dat niet helemaal! Ik ben vanmorgen wel iets later opgestaan, maar ja het is ook weekend hè..
En voor het suiker feest worden er geen schapen geslacht. Wel voor het offer feest. Tja, met kerst wordt er ook een bijzonder maal voorbereid. Die schaap die geslacht wordt dient natuurlijk niet gestolen te zijn hè. Netjes voor betalen en als je die niet zelf wilt houden, mag je hem schenken aan iemand die het niet kan betalen.Mensen staan om 4 uur op om weer te eten. Het is het verschuiven van de etenstijd. De rest van de dag wordt het vasten.
Susv, ga je weer rellen?
Ik weet wie/ wat je bron is. Ook tijdens de ramadan staan we in de ochtend op en gaan werken. Dus als jij denkt dat mensen die aan de ramadan doen de hele dag liggen te slapen dan klopt dat niet helemaal! Ik ben vanmorgen wel iets later opgestaan, maar ja het is ook weekend hè..
En voor het suiker feest worden er geen schapen geslacht. Wel voor het offer feest. Tja, met kerst wordt er ook een bijzonder maal voorbereid. Die schaap die geslacht wordt dient natuurlijk niet gestolen te zijn hè. Netjes voor betalen en als je die niet zelf wilt houden, mag je hem schenken aan iemand die het niet kan betalen.Mensen staan om 4 uur op om weer te eten. Het is het verschuiven van de etenstijd. De rest van de dag wordt het vasten.
zaterdag 18 augustus 2012 om 15:15
quote:july07 schreef op 18 augustus 2012 @ 15:08:
Susv, ga je weer rellen?
Ik weet wie/ wat je bron is. Ook tijdens de ramadan staan we in de ochtend op en gaan werken. Dus als jij denkt dat mensen die aan de ramadan doen de hele dag liggen te slapen dan klopt dat niet helemaal! Ik ben vanmorgen wel iets later opgestaan, maar ja het is ook weekend hè..
En voor het suiker feest worden er geen schapen geslacht. Wel voor het offer feest. Tja, met kerst wordt er ook een bijzonder maal voorbereid. Die schaap die geslacht wordt dient natuurlijk niet gestolen te zijn hè. Netjes voor betalen en als je die niet zelf wilt houden, mag je hem schenken aan iemand die het niet kan betalen.Die zogenaamde christelijke vreet festijnen daar doe ik niet aan mee. Bovendien wil ik niet aan dierenbotten kluiven, ben dus zelf vegetariër. Dat bevalt prima, al jaren...........
Susv, ga je weer rellen?
Ik weet wie/ wat je bron is. Ook tijdens de ramadan staan we in de ochtend op en gaan werken. Dus als jij denkt dat mensen die aan de ramadan doen de hele dag liggen te slapen dan klopt dat niet helemaal! Ik ben vanmorgen wel iets later opgestaan, maar ja het is ook weekend hè..
En voor het suiker feest worden er geen schapen geslacht. Wel voor het offer feest. Tja, met kerst wordt er ook een bijzonder maal voorbereid. Die schaap die geslacht wordt dient natuurlijk niet gestolen te zijn hè. Netjes voor betalen en als je die niet zelf wilt houden, mag je hem schenken aan iemand die het niet kan betalen.Die zogenaamde christelijke vreet festijnen daar doe ik niet aan mee. Bovendien wil ik niet aan dierenbotten kluiven, ben dus zelf vegetariër. Dat bevalt prima, al jaren...........
zaterdag 18 augustus 2012 om 15:18
zaterdag 18 augustus 2012 om 15:25
quote:july07 schreef op 18 augustus 2012 @ 15:08:
Susv, ga je weer rellen?
Ik weet wie/ wat je bron is. Ook tijdens de ramadan staan we in de ochtend op en gaan werken. Dus als jij denkt dat mensen die aan de ramadan doen de hele dag liggen te slapen dan klopt dat niet helemaal! Ik ben vanmorgen wel iets later opgestaan, maar ja het is ook weekend hè..
En voor het suiker feest worden er geen schapen geslacht. Wel voor het offer feest. Tja, met kerst wordt er ook een bijzonder maal voorbereid. Die schaap die geslacht wordt dient natuurlijk niet gestolen te zijn hè. Netjes voor betalen en als je die niet zelf wilt houden, mag je hem schenken aan iemand die het niet kan betalen.Kom er maar mee voor de dag dan.
Susv, ga je weer rellen?
Ik weet wie/ wat je bron is. Ook tijdens de ramadan staan we in de ochtend op en gaan werken. Dus als jij denkt dat mensen die aan de ramadan doen de hele dag liggen te slapen dan klopt dat niet helemaal! Ik ben vanmorgen wel iets later opgestaan, maar ja het is ook weekend hè..
En voor het suiker feest worden er geen schapen geslacht. Wel voor het offer feest. Tja, met kerst wordt er ook een bijzonder maal voorbereid. Die schaap die geslacht wordt dient natuurlijk niet gestolen te zijn hè. Netjes voor betalen en als je die niet zelf wilt houden, mag je hem schenken aan iemand die het niet kan betalen.Kom er maar mee voor de dag dan.
zaterdag 18 augustus 2012 om 15:34
Sinds wanneer worden er met suikerfeest schapen geslacht?
Het wordt een steeds groter klok en klepel verhaal zeg.
Omdat ik niet gevast heb is Suikerfeest voor mij een beetje anders dan voorgaande jaren.
Maar het gaat om het samen zijn en beseffen hoe goed je hebt hebt, dat je gezond bent en rijk (in de zin van voedsel,drinken, onderdak).
Het wordt een steeds groter klok en klepel verhaal zeg.
Omdat ik niet gevast heb is Suikerfeest voor mij een beetje anders dan voorgaande jaren.
Maar het gaat om het samen zijn en beseffen hoe goed je hebt hebt, dat je gezond bent en rijk (in de zin van voedsel,drinken, onderdak).
zaterdag 18 augustus 2012 om 15:36
quote:Kuzu schreef op 18 augustus 2012 @ 15:34:
Sinds wanneer worden er met suikerfeest schapen geslacht?
Het wordt een steeds groter klok en klepel verhaal zeg.
Omdat ik niet gevast heb is Suikerfeest voor mij een beetje anders dan voorgaande jaren.
Maar het gaat om het samen zijn en beseffen hoe goed je hebt hebt, dat je gezond bent en rijk (in de zin van voedsel,drinken, onderdak).Zo is dat, waardering voor alles wat binnen je bereik ligt.
Sinds wanneer worden er met suikerfeest schapen geslacht?
Het wordt een steeds groter klok en klepel verhaal zeg.
Omdat ik niet gevast heb is Suikerfeest voor mij een beetje anders dan voorgaande jaren.
Maar het gaat om het samen zijn en beseffen hoe goed je hebt hebt, dat je gezond bent en rijk (in de zin van voedsel,drinken, onderdak).Zo is dat, waardering voor alles wat binnen je bereik ligt.
zaterdag 18 augustus 2012 om 15:51
zondag 19 augustus 2012 om 09:44