Einde Ramadan, en dan?
dinsdag 14 augustus 2012 om 22:08
Hoi,
Ik heb aanstaande vrijdag op zaterdag een nachtelijke stop-over van 10 uur in een islamitisch land. Ik heb een hotel geboekt niet ver van het vliegveld om gewoon te kunnen slapen, leek me beter dan rondhangen op het vliegveld. Nou zag ik net dat het zaterdag ook het einde van de ramadan is.
Vooral uit nieuwsgierigheid een vraag voor de kenners: Wanneer is het echte 'eindfeest', is dat op zaterdag, of de vrijdag-op-zaterdagnacht daarvoor? En wat kan ik in het laatste geval verwachten: geen taxi te krijgen? Juist heel veel taxi's/ OV nog open? Feestjes in het hotel (oordoppen mee of meefeesten? ) of juist heel rustig? Erg druk op het vliegveld?
En kan ik nog iets vriendelijks tegen de receptionist/ taxichauffeur zeggen in de zin van "Happy end of Ramadan"? Of is dat als blanke atheistische Hollandse ongepast?
Ik heb aanstaande vrijdag op zaterdag een nachtelijke stop-over van 10 uur in een islamitisch land. Ik heb een hotel geboekt niet ver van het vliegveld om gewoon te kunnen slapen, leek me beter dan rondhangen op het vliegveld. Nou zag ik net dat het zaterdag ook het einde van de ramadan is.
Vooral uit nieuwsgierigheid een vraag voor de kenners: Wanneer is het echte 'eindfeest', is dat op zaterdag, of de vrijdag-op-zaterdagnacht daarvoor? En wat kan ik in het laatste geval verwachten: geen taxi te krijgen? Juist heel veel taxi's/ OV nog open? Feestjes in het hotel (oordoppen mee of meefeesten? ) of juist heel rustig? Erg druk op het vliegveld?
En kan ik nog iets vriendelijks tegen de receptionist/ taxichauffeur zeggen in de zin van "Happy end of Ramadan"? Of is dat als blanke atheistische Hollandse ongepast?
woensdag 15 augustus 2012 om 10:05
quote:Donkeyshot schreef op 15 augustus 2012 @ 09:40:
Met name in mijn werkomgeving (baan 2) ken ik er een aantal. En ik vind het onverantwoord omdat ze werk doen waarbij gebrek aan concentratie kan leiden tot grote ongelukken.
Als ze persé willen "vasten" zou de werkgever ze tijdelijk ander werk moeten geven. Vind ik.
Oke, en die mensen komen ook allemaal aan? Want dat was je punt, toch?
Merk jij ook dat ze hun werk niet goed kunnen uitvoeren?
Met name in mijn werkomgeving (baan 2) ken ik er een aantal. En ik vind het onverantwoord omdat ze werk doen waarbij gebrek aan concentratie kan leiden tot grote ongelukken.
Als ze persé willen "vasten" zou de werkgever ze tijdelijk ander werk moeten geven. Vind ik.
Oke, en die mensen komen ook allemaal aan? Want dat was je punt, toch?
Merk jij ook dat ze hun werk niet goed kunnen uitvoeren?
woensdag 15 augustus 2012 om 10:58
En mensen die gewoon ongezond diëten oid die mogen uiteraard wel gewoon werken want die wel goed bezig?
Mensen die omvallen van vermoeidheid omdat ze teveel werken idem dito?
Of gewoon alleen nog jij met de auto?
Ik vind dat je je zeer eenkennig en bekrompen opstelt...
Natuurlijk mag je een mening hebben, maar doen alsof die ook nog eens wetenschappelijk verantwoord is , is wel zeer blasé.
Mensen die omvallen van vermoeidheid omdat ze teveel werken idem dito?
Of gewoon alleen nog jij met de auto?
Ik vind dat je je zeer eenkennig en bekrompen opstelt...
Natuurlijk mag je een mening hebben, maar doen alsof die ook nog eens wetenschappelijk verantwoord is , is wel zeer blasé.
I don\'t need an excuse for being what I am.
woensdag 15 augustus 2012 om 22:40
Dat is een antwoord op het gezanik over "wetenschappelijk verantwoord" van Berbke. Dat zuigt ze namelijk uit haar duim.
En jij neemt mij hopelijk niet kwalijk dat ik mijn collega's niet dagelijks op de weegschaal zet ?
Tot nu toe zijn er geen grote ongelukken gebeurd.
Wel kleinere incidenten. En nee, ik heb geen wetenschappelijk bewijs dat die door vasten zijn veroorzaakt.
Moet ik nu mijn mening inruilen voor eentje die je beter bevalt ?
En jij neemt mij hopelijk niet kwalijk dat ik mijn collega's niet dagelijks op de weegschaal zet ?
Tot nu toe zijn er geen grote ongelukken gebeurd.
Wel kleinere incidenten. En nee, ik heb geen wetenschappelijk bewijs dat die door vasten zijn veroorzaakt.
Moet ik nu mijn mening inruilen voor eentje die je beter bevalt ?
Polygamie = intensieve vrouwhouderij
woensdag 15 augustus 2012 om 22:44
quote:Donkeyshot schreef op 15 augustus 2012 @ 22:40:
Moet ik nu mijn mening inruilen voor eentje die je beter bevalt ?Och, voor mij hoef je het niet te doen hoor. Maar dat je mening ongefundeerd is lijkt me zelfs voor jou duidelijk. En dan toch zo negatief en neerbuigend, jammer vind ik dat. Voor jou dan he, dat je er zo in staat. Ramadanners zullen zich er weinig van aantrekken, en terecht.
Moet ik nu mijn mening inruilen voor eentje die je beter bevalt ?Och, voor mij hoef je het niet te doen hoor. Maar dat je mening ongefundeerd is lijkt me zelfs voor jou duidelijk. En dan toch zo negatief en neerbuigend, jammer vind ik dat. Voor jou dan he, dat je er zo in staat. Ramadanners zullen zich er weinig van aantrekken, en terecht.
woensdag 15 augustus 2012 om 23:20
quote:Donkeyshot schreef op 15 augustus 2012 @ 08:37:
Ik zie de Ramadan als een soort van collectieve gekte, enigszins vergelijkbaar met carnaval. En voor de meesten veel meer sociaal dan religieus geïnspireerd. Wie niet meedoet hoort er niet bij.Mooi. Dan handhaaf ik gewoon deze mening.
Ik zie de Ramadan als een soort van collectieve gekte, enigszins vergelijkbaar met carnaval. En voor de meesten veel meer sociaal dan religieus geïnspireerd. Wie niet meedoet hoort er niet bij.Mooi. Dan handhaaf ik gewoon deze mening.
Polygamie = intensieve vrouwhouderij
donderdag 16 augustus 2012 om 00:22
Ramadan dient twee doelen:
- het versterken van het groepsgevoel en de onderlinge band tussen de moslims
- het vergroten van de afstand tussen moslims en ongelovigen.
Die houden zich niet aan de regels dus die zijn niet OK.
Het irriteert me dat mensen zo massaal en zo kritiekloos blijven meedoen aan dit soort demagogie. Niet alleen bij de islam trouwens. Onlangs was ik vanwege een rouwdienst in een r.-k. kerk en daar heb ik ook met onverholen verbazing zitten kijken naar de rituele poppenkast die de mensen wordt voorgehouden. Religie lijkt het vermogen van mensen om zelf kritisch en onafhankelijk na te denken aan te tasten.
- het versterken van het groepsgevoel en de onderlinge band tussen de moslims
- het vergroten van de afstand tussen moslims en ongelovigen.
Die houden zich niet aan de regels dus die zijn niet OK.
Het irriteert me dat mensen zo massaal en zo kritiekloos blijven meedoen aan dit soort demagogie. Niet alleen bij de islam trouwens. Onlangs was ik vanwege een rouwdienst in een r.-k. kerk en daar heb ik ook met onverholen verbazing zitten kijken naar de rituele poppenkast die de mensen wordt voorgehouden. Religie lijkt het vermogen van mensen om zelf kritisch en onafhankelijk na te denken aan te tasten.
Polygamie = intensieve vrouwhouderij
donderdag 16 augustus 2012 om 01:26
donderdag 16 augustus 2012 om 01:40
quote:Donkeyshot schreef op woensdag 15 augustus 2012 23:20 <blockquote><div>quote:</div><div class="message-quote-div"><b><a href="Donkeyshot in "Einde Ramadan, en dan?"" class="messagelink">Donkeyshot schreef op 15 augustus 2012 @ 08:37</a>:</b>
Ik zie de Ramadan als een soort van collectieve gekte, enigszins vergelijkbaar met carnaval. En voor de meesten veel meer sociaal dan religieus geïnspireerd. Wie niet meedoet hoort er niet bij.</div></blockquote>Mooi. Dan handhaaf ik gewoon deze mening. jij hoort er niet bij! Nananananaaa
Ik zie de Ramadan als een soort van collectieve gekte, enigszins vergelijkbaar met carnaval. En voor de meesten veel meer sociaal dan religieus geïnspireerd. Wie niet meedoet hoort er niet bij.</div></blockquote>Mooi. Dan handhaaf ik gewoon deze mening. jij hoort er niet bij! Nananananaaa
Begin de dag met een Lach
donderdag 16 augustus 2012 om 14:40
quote:berbke schreef op 16 augustus 2012 @ 01:26:
Fijn voor jou dat je je mening handhaaft, maar verschrikkelijk dat je zo eng van geest bent.
Misschien is religie niet jouw dada, maar om dan gelijk maar iedereen te veroordelen die het niet met jou eens is...
Such a waste of time...
Historie van eeuwen laat zien dat diverse religies ons vooral veel ellende, dwang en bloedvergieten hebben gebracht, en dat gaat door tot op de dag van vandaag. Het ziet er ook niet naar uit dat dat spoedig zal veranderen.
Dus ik hou een gezond wantrouwen tegen religies en ook tegen hun eigenaardige gebruiken. Ik veroordeel overigens geen gelovigen, die kunnen er meestal ook weinig aan doen. Ze zijn nu eenmaal zo opgevoed en weten niet beter. En als ze kritisch omgaan met hun eigen geloof krijgen ze een hoop trammelant want dat is niet de bedoeling. Laat staan dat ze van hun geloof afvallen, dan zijn de rapen pas goed gaar.
En jij vindt dat ik eng van geest ben, maar dat vind ik juist van gelovigen. Die durven niet te denken buiten de opgelegde kaders van hun eigen religie, en dat staan ze geloofsgenoten ook niet toe. Dat is namelijk reuze eng voor ze. Ik denk liever zelf na, en bij voorkeur zonder belemmeringen.
Fijn voor jou dat je je mening handhaaft, maar verschrikkelijk dat je zo eng van geest bent.
Misschien is religie niet jouw dada, maar om dan gelijk maar iedereen te veroordelen die het niet met jou eens is...
Such a waste of time...
Historie van eeuwen laat zien dat diverse religies ons vooral veel ellende, dwang en bloedvergieten hebben gebracht, en dat gaat door tot op de dag van vandaag. Het ziet er ook niet naar uit dat dat spoedig zal veranderen.
Dus ik hou een gezond wantrouwen tegen religies en ook tegen hun eigenaardige gebruiken. Ik veroordeel overigens geen gelovigen, die kunnen er meestal ook weinig aan doen. Ze zijn nu eenmaal zo opgevoed en weten niet beter. En als ze kritisch omgaan met hun eigen geloof krijgen ze een hoop trammelant want dat is niet de bedoeling. Laat staan dat ze van hun geloof afvallen, dan zijn de rapen pas goed gaar.
En jij vindt dat ik eng van geest ben, maar dat vind ik juist van gelovigen. Die durven niet te denken buiten de opgelegde kaders van hun eigen religie, en dat staan ze geloofsgenoten ook niet toe. Dat is namelijk reuze eng voor ze. Ik denk liever zelf na, en bij voorkeur zonder belemmeringen.
Polygamie = intensieve vrouwhouderij
vrijdag 17 augustus 2012 om 13:02
Assalamoe alaikoem wa rahmatoellahi wa barakatoeh,
We weten al ruim van tevoren wanneer het Eid al-Fitr is.
Zondag 19 augustus 2012 is het Eid al-Fitr InshaAllah.
Zie onderstaande afbeelding voor de bron:
Bron van de afbeelding: http://www.moonconnection.com/moon_phas ... ndar.phtml
We weten al ruim van tevoren wanneer het Eid al-Fitr is.
Zondag 19 augustus 2012 is het Eid al-Fitr InshaAllah.
Zie onderstaande afbeelding voor de bron:
Bron van de afbeelding: http://www.moonconnection.com/moon_phas ... ndar.phtml
vrijdag 17 augustus 2012 om 13:04
Hans, dat verschilt toch echt hoor. De ene groep weet het wel (Turken dacht ik weten het altijd van te voren), de andere niet (kijken naar de maanstand).
Wiki:
Het einde van de ramadan na 29 of 30 dagen betekent het begin van het Suikerfeest. Dit is afhankelijk van de zichtbaarheid van de jonge maansikkel, direct na de astronomische nieuwe maan. Het Suikerfeest begint op de eerste dag van de tiende maand van de islamitische jaartelling, sjawwal (of sjawwaal).
Het Suikerfeest wordt meestal niet door alle moslims op hetzelfde moment gevierd. Concreet voor België en Nederland betekent dit dat de twee grootste groepen moslims, Marokkanen en Turken, het feest niet altijd tegelijkertijd laten beginnen. Dit komt doordat zij meestal vasthouden aan de methode van het land van oorspronkelijke herkomst, die qua madhhab van elkaar verschillen. Wel zien alle madhabbs het moment waarop de nieuwe maan te zien is als einde van de ramadan.
Ook is er vaak één dag verschil tussen de soennieten en sjiieten, waarbij de sjiieten meestal een dag later beginnen met het Suikerfeest.
Turken (doorgaans hanafieten) gaan daarbij vaak uit van berekeningen, iets dat voornamelijk in de huidige maatschappij voordelen heeft. Het Suikerfeest kan ruim van tevoren worden aangekondigd en er kan een vrije dag worden opgenomen. Marokkanen (doorgaans malikieten) in Nederland gaan doorgaans uit van het moment dat in Saoedi-Arabië daadwerkelijk de maansikkel na de nieuwe maan gezien werd; sommigen houden vast aan de Marokkaanse gewoonte om uit te gaan van de zichtbaarheid in Marokko. Pas de avond voorafgaand aan het Suikerfeest wordt vastgesteld of de nieuwe maand begonnen is en het vasten gebroken kan worden.
Wiki:
Het einde van de ramadan na 29 of 30 dagen betekent het begin van het Suikerfeest. Dit is afhankelijk van de zichtbaarheid van de jonge maansikkel, direct na de astronomische nieuwe maan. Het Suikerfeest begint op de eerste dag van de tiende maand van de islamitische jaartelling, sjawwal (of sjawwaal).
Het Suikerfeest wordt meestal niet door alle moslims op hetzelfde moment gevierd. Concreet voor België en Nederland betekent dit dat de twee grootste groepen moslims, Marokkanen en Turken, het feest niet altijd tegelijkertijd laten beginnen. Dit komt doordat zij meestal vasthouden aan de methode van het land van oorspronkelijke herkomst, die qua madhhab van elkaar verschillen. Wel zien alle madhabbs het moment waarop de nieuwe maan te zien is als einde van de ramadan.
Ook is er vaak één dag verschil tussen de soennieten en sjiieten, waarbij de sjiieten meestal een dag later beginnen met het Suikerfeest.
Turken (doorgaans hanafieten) gaan daarbij vaak uit van berekeningen, iets dat voornamelijk in de huidige maatschappij voordelen heeft. Het Suikerfeest kan ruim van tevoren worden aangekondigd en er kan een vrije dag worden opgenomen. Marokkanen (doorgaans malikieten) in Nederland gaan doorgaans uit van het moment dat in Saoedi-Arabië daadwerkelijk de maansikkel na de nieuwe maan gezien werd; sommigen houden vast aan de Marokkaanse gewoonte om uit te gaan van de zichtbaarheid in Marokko. Pas de avond voorafgaand aan het Suikerfeest wordt vastgesteld of de nieuwe maand begonnen is en het vasten gebroken kan worden.
vrijdag 17 augustus 2012 om 13:07
vrijdag 17 augustus 2012 om 13:09
quote:frizzy schreef op 17 augustus 2012 @ 13:07:
Oh Noor, wil je echt die discussie nog aangaan met Donkey? Gebruik je tijd wijzer.
Gelijk heb je, ben dus weg hier!
Oh ja, wij vieren het op zondag. In de islamitische traditie begint een evenement op zonsondergang de avond ervoor. Dus technisch begint het Ramadanfeest op zaterdagavond bij zonsondergang.
Oh Noor, wil je echt die discussie nog aangaan met Donkey? Gebruik je tijd wijzer.
Gelijk heb je, ben dus weg hier!
Oh ja, wij vieren het op zondag. In de islamitische traditie begint een evenement op zonsondergang de avond ervoor. Dus technisch begint het Ramadanfeest op zaterdagavond bij zonsondergang.
vrijdag 17 augustus 2012 om 13:11
quote:frizzy schreef op 17 augustus 2012 @ 13:04:
Hans, dat verschilt toch echt hoor. De ene groep weet het wel (Turken dacht ik weten het altijd van te voren), de andere niet (kijken naar de maanstand).
Wiki:
Het einde van de ramadan na 29 of 30 dagen betekent het begin van het Suikerfeest. Dit is afhankelijk van de zichtbaarheid van de jonge maansikkel, direct na de astronomische nieuwe maan. Het Suikerfeest begint op de eerste dag van de tiende maand van de islamitische jaartelling, sjawwal (of sjawwaal).
Het Suikerfeest wordt meestal niet door alle moslims op hetzelfde moment gevierd. Concreet voor België en Nederland betekent dit dat de twee grootste groepen moslims, Marokkanen en Turken, het feest niet altijd tegelijkertijd laten beginnen. Dit komt doordat zij meestal vasthouden aan de methode van het land van oorspronkelijke herkomst, die qua madhhab van elkaar verschillen. Wel zien alle madhabbs het moment waarop de nieuwe maan te zien is als einde van de ramadan.
Ook is er vaak één dag verschil tussen de soennieten en sjiieten, waarbij de sjiieten meestal een dag later beginnen met het Suikerfeest.
Turken (doorgaans hanafieten) gaan daarbij vaak uit van berekeningen, iets dat voornamelijk in de huidige maatschappij voordelen heeft. Het Suikerfeest kan ruim van tevoren worden aangekondigd en er kan een vrije dag worden opgenomen. Marokkanen (doorgaans malikieten) in Nederland gaan doorgaans uit van het moment dat in Saoedi-Arabië daadwerkelijk de maansikkel na de nieuwe maan gezien werd; sommigen houden vast aan de Marokkaanse gewoonte om uit te gaan van de zichtbaarheid in Marokko. Pas de avond voorafgaand aan het Suikerfeest wordt vastgesteld of de nieuwe maand begonnen is en het vasten gebroken kan worden.
Ja, het klopt dat Turken en Marokkanen het Suikerfeest soms niet op dezelfde dag vieren, maar het is zeker dat het zondag Suikerfeest is omdat het astronomisch is berekent.
Hans, dat verschilt toch echt hoor. De ene groep weet het wel (Turken dacht ik weten het altijd van te voren), de andere niet (kijken naar de maanstand).
Wiki:
Het einde van de ramadan na 29 of 30 dagen betekent het begin van het Suikerfeest. Dit is afhankelijk van de zichtbaarheid van de jonge maansikkel, direct na de astronomische nieuwe maan. Het Suikerfeest begint op de eerste dag van de tiende maand van de islamitische jaartelling, sjawwal (of sjawwaal).
Het Suikerfeest wordt meestal niet door alle moslims op hetzelfde moment gevierd. Concreet voor België en Nederland betekent dit dat de twee grootste groepen moslims, Marokkanen en Turken, het feest niet altijd tegelijkertijd laten beginnen. Dit komt doordat zij meestal vasthouden aan de methode van het land van oorspronkelijke herkomst, die qua madhhab van elkaar verschillen. Wel zien alle madhabbs het moment waarop de nieuwe maan te zien is als einde van de ramadan.
Ook is er vaak één dag verschil tussen de soennieten en sjiieten, waarbij de sjiieten meestal een dag later beginnen met het Suikerfeest.
Turken (doorgaans hanafieten) gaan daarbij vaak uit van berekeningen, iets dat voornamelijk in de huidige maatschappij voordelen heeft. Het Suikerfeest kan ruim van tevoren worden aangekondigd en er kan een vrije dag worden opgenomen. Marokkanen (doorgaans malikieten) in Nederland gaan doorgaans uit van het moment dat in Saoedi-Arabië daadwerkelijk de maansikkel na de nieuwe maan gezien werd; sommigen houden vast aan de Marokkaanse gewoonte om uit te gaan van de zichtbaarheid in Marokko. Pas de avond voorafgaand aan het Suikerfeest wordt vastgesteld of de nieuwe maand begonnen is en het vasten gebroken kan worden.
Ja, het klopt dat Turken en Marokkanen het Suikerfeest soms niet op dezelfde dag vieren, maar het is zeker dat het zondag Suikerfeest is omdat het astronomisch is berekent.