Einde Ramadan, en dan?

14-08-2012 22:08 101 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi,



Ik heb aanstaande vrijdag op zaterdag een nachtelijke stop-over van 10 uur in een islamitisch land. Ik heb een hotel geboekt niet ver van het vliegveld om gewoon te kunnen slapen, leek me beter dan rondhangen op het vliegveld. Nou zag ik net dat het zaterdag ook het einde van de ramadan is.



Vooral uit nieuwsgierigheid een vraag voor de kenners: Wanneer is het echte 'eindfeest', is dat op zaterdag, of de vrijdag-op-zaterdagnacht daarvoor? En wat kan ik in het laatste geval verwachten: geen taxi te krijgen? Juist heel veel taxi's/ OV nog open? Feestjes in het hotel (oordoppen mee of meefeesten? ) of juist heel rustig? Erg druk op het vliegveld?



En kan ik nog iets vriendelijks tegen de receptionist/ taxichauffeur zeggen in de zin van "Happy end of Ramadan"? Of is dat als blanke atheistische Hollandse ongepast?
Alle reacties Link kopieren
Gisteravond is duidelijk geworden dat ook de Marokkanen vandaag nog een dag vasten.
Alle reacties Link kopieren
quote:alexiiiss schreef op 14 augustus 2012 @ 22:30:

Hahaha happy sugarparty!

Die klinkt wel heel erg vrolijk ;)Wat is er zo vrolijk aan een suikerfeest? Er worden massaal schapen geslacht, o o o wat vrolijk.
Alle reacties Link kopieren
Sitha even voor mijn nieuwsgierigheid, zeg jij ook niet 'fijne kerstdagen' omdat er dan konijntjes en allerlei ander vlees wordt gegeten? Of 'smakelijk eten' als er een kippetje op tafel staat?
Alle reacties Link kopieren
quote:sitha schreef op 18 augustus 2012 @ 14:30:

[...]





Wat is er zo vrolijk aan een suikerfeest? Er worden massaal schapen geslacht, o o o wat vrolijk.Elke religie heeft zijn eigenaardigheden. Dat mensen zich bezinnen is denk ik een goede zaak. Maar wat ik waarneem, is dat de maaltijden veranderen van dag naar nacht, ook het slapen is van nacht naar dag gebracht.
Alle reacties Link kopieren
quote:sitha schreef op 18 augustus 2012 @ 14:30:

[...]





Wat is er zo vrolijk aan een suikerfeest? Er worden massaal schapen geslacht, o o o wat vrolijk.Niet iedereen is vegetariër.
Alle reacties Link kopieren
Een krantenartikel van april. Wat is daar de bedoeling van?
Susv, ga je weer rellen?



Ik weet wie/ wat je bron is. Ook tijdens de ramadan staan we in de ochtend op en gaan werken. Dus als jij denkt dat mensen die aan de ramadan doen de hele dag liggen te slapen dan klopt dat niet helemaal! Ik ben vanmorgen wel iets later opgestaan, maar ja het is ook weekend hè..



En voor het suiker feest worden er geen schapen geslacht. Wel voor het offer feest. Tja, met kerst wordt er ook een bijzonder maal voorbereid. Die schaap die geslacht wordt dient natuurlijk niet gestolen te zijn hè. Netjes voor betalen en als je die niet zelf wilt houden, mag je hem schenken aan iemand die het niet kan betalen.
Alle reacties Link kopieren
quote:july07 schreef op 18 augustus 2012 @ 15:08:

Susv, ga je weer rellen?



Ik weet wie/ wat je bron is. Ook tijdens de ramadan staan we in de ochtend op en gaan werken. Dus als jij denkt dat mensen die aan de ramadan doen de hele dag liggen te slapen dan klopt dat niet helemaal! Ik ben vanmorgen wel iets later opgestaan, maar ja het is ook weekend hè..



En voor het suiker feest worden er geen schapen geslacht. Wel voor het offer feest. Tja, met kerst wordt er ook een bijzonder maal voorbereid. Die schaap die geslacht wordt dient natuurlijk niet gestolen te zijn hè. Netjes voor betalen en als je die niet zelf wilt houden, mag je hem schenken aan iemand die het niet kan betalen.Mensen staan om 4 uur op om weer te eten. Het is het verschuiven van de etenstijd. De rest van de dag wordt het vasten.
Jij zegt dat ook het slapen van nacht naar dag is gebracht.
Alle reacties Link kopieren
quote:july07 schreef op 18 augustus 2012 @ 15:08:

Susv, ga je weer rellen?



Ik weet wie/ wat je bron is. Ook tijdens de ramadan staan we in de ochtend op en gaan werken. Dus als jij denkt dat mensen die aan de ramadan doen de hele dag liggen te slapen dan klopt dat niet helemaal! Ik ben vanmorgen wel iets later opgestaan, maar ja het is ook weekend hè..



En voor het suiker feest worden er geen schapen geslacht. Wel voor het offer feest. Tja, met kerst wordt er ook een bijzonder maal voorbereid. Die schaap die geslacht wordt dient natuurlijk niet gestolen te zijn hè. Netjes voor betalen en als je die niet zelf wilt houden, mag je hem schenken aan iemand die het niet kan betalen.Die zogenaamde christelijke vreet festijnen daar doe ik niet aan mee. Bovendien wil ik niet aan dierenbotten kluiven, ben dus zelf vegetariër. Dat bevalt prima, al jaren...........
Alle reacties Link kopieren
quote:july07 schreef op 18 augustus 2012 @ 15:14:

Jij zegt dat ook het slapen van nacht naar dag is gebracht.Ja, dat heb ik waargenomen.. Dit zal niet voor iedereen zo zijn, maar ik zie het wel. Onlangs zat er iemand op het balkon 's nachts om 2.15 even gezellig de b.b.q. aan te zetten.
En? Ben ook niet een enorme vleeseter of bottenkluivert.

De derde generatie koopt vaak niets een schaap voor het offer feest. Dat geld wordt dan geschonken aan een arm iemand/gezin.
Alle reacties Link kopieren
quote:july07 schreef op 18 augustus 2012 @ 15:08:

Susv, ga je weer rellen?



Ik weet wie/ wat je bron is. Ook tijdens de ramadan staan we in de ochtend op en gaan werken. Dus als jij denkt dat mensen die aan de ramadan doen de hele dag liggen te slapen dan klopt dat niet helemaal! Ik ben vanmorgen wel iets later opgestaan, maar ja het is ook weekend hè..



En voor het suiker feest worden er geen schapen geslacht. Wel voor het offer feest. Tja, met kerst wordt er ook een bijzonder maal voorbereid. Die schaap die geslacht wordt dient natuurlijk niet gestolen te zijn hè. Netjes voor betalen en als je die niet zelf wilt houden, mag je hem schenken aan iemand die het niet kan betalen.Kom er maar mee voor de dag dan.
Sorry meid, jij bent niet scherp genoeg.

Ik ga maar eens boodschappen doen. Familie komt vanavond gezellig eten. Laatste dag van de ramadan.
Alle reacties Link kopieren
quote:july07 schreef op 18 augustus 2012 @ 15:29:

Sorry meid, jij bent niet scherp genoeg.

Ik ga maar eens boodschappen doen. Familie komt vanavond gezellig eten. Laatste dag van de ramadan.Fijne avond.
Alle reacties Link kopieren
Sinds wanneer worden er met suikerfeest schapen geslacht?

Het wordt een steeds groter klok en klepel verhaal zeg.



Omdat ik niet gevast heb is Suikerfeest voor mij een beetje anders dan voorgaande jaren.

Maar het gaat om het samen zijn en beseffen hoe goed je hebt hebt, dat je gezond bent en rijk (in de zin van voedsel,drinken, onderdak).
Alle reacties Link kopieren
quote:Kuzu schreef op 18 augustus 2012 @ 15:34:

Sinds wanneer worden er met suikerfeest schapen geslacht?

Het wordt een steeds groter klok en klepel verhaal zeg.



Omdat ik niet gevast heb is Suikerfeest voor mij een beetje anders dan voorgaande jaren.

Maar het gaat om het samen zijn en beseffen hoe goed je hebt hebt, dat je gezond bent en rijk (in de zin van voedsel,drinken, onderdak).Zo is dat, waardering voor alles wat binnen je bereik ligt.
Alle reacties Link kopieren
Nou als er een moslim 's nachts zit te barbecueen zullen ze het allemaal wel doen!
Alle reacties Link kopieren
Wij hebben gisteravond ook de bbq aangehad.

Omdat schoonmama jarig was. Alleen mn schoonzus vast en we waren solidair met haar door te wachten tot 9 uur.

Was gezellig hoor.
Alle reacties Link kopieren
Het was vanochtend niet voor niets druk op de markt, de dadels, vijgen, lokum, baklava en andere dingen vliegen om je oren. Ik vind het wel leuk, alle kindertjes in het nieuw, soms wel een beetje overdreven met kantjes en ruches, lakschoentjes met witte sokjes.
verba volant, scripta manent.
Alle reacties Link kopieren
quote:frizzy schreef op 18 augustus 2012 @ 15:40:

Nou als er een moslim 's nachts zit te barbecueen zullen ze het allemaal wel doen!



Niet alle moslims over een kam scheren.

Alle reacties Link kopieren
Eid mubarak.
Alle reacties Link kopieren
quote:frizzy schreef op 14 augustus 2012 @ 22:37:

Oh en welke dag het eindigt is echt afhankelijk van waar je heen gaat.



Niet eens dat....



Gaat erom welke stroming binnen de Islam wordt aangehangen en dat kan dus best in hetzelfde land zijn...
Eid Mubarak
Alle reacties Link kopieren
Iyi bayramlar!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven