Werk & Studie alle pijlers

Scriptie vanaf september 2012

20-08-2012 14:25 33 berichten
Alle reacties Link kopieren
Aan de horizon doemde hij al langzaam op vorig jaar. Hij was nog zo klein dat ik hem kon negeren. Maar gedurende het jaar werd hij groter en groter, tot ik er niet meer omheen kon: de Mount Everest die masterscriptie heet.

In juni ben ik begonnen met het verkennen van deze berg. Hoe lang gaat de beklimming duren, welke uitrusting heb ik nodig en welke route ga ik nemen?

Vanaf september gaat de beklimming van start (hopelijk, als alles rond komt). Zijn er hier nog meer mensen die dit collegejaar deze berg gaan proberen te bedwingen? Schrijf mee! Voor tips & tricks, mentale ondersteuning en de nodige schoppen onder achterwerken.

Oftewel: wie schrijft er mee in een scriptietopic voor komende collegejaar?
TO begint.

Scriptie van 20 ECTS, uitgespreid over een heel collegejaar. Boete moet ik toch betalen, dan neem ik liever de tijd. Daarbij ben ik chronisch ziek, dus studeren gaat wat langzamer (zeg maar gerust heel langzaam, 2 uur per dag is wel max).

Onderwerp is nog niet helemaal rond, of eigenlijk nog helemaal niet. Als alles en iedereen straks terug is van vakantie hoop ik snel het onderwerp rond te hebben en te kunnen beginnen.
Even een korte off-topic opmerking, je zegt dat je de boete toch al moet betalen en er daarom maar het hele jaar voor neemt. Ik kwam er via dit forum achter dat het niet zo werkt, als de boete al doorgaat. Als je niet het hele jaar ingeschreven staat, hoef je ook niet de hele boete te betalen. De boete gaat, net als het collegegeld, naar rato en wordt dus per ingeschreven maand berekend.

Verder val ik eigenlijk niet binnen je doelgroep, maar meld ik me toch even. Ik ben namelijk op dit moment bezig met een soort van scirptie, en kwam even op deze pijler zoeken naar steun :-). Mijn deadline is eigenlijk 1 september, maar die ga ik niet halen, dus ik zal daarna ook nog even door moeten werken. Ik schrijf me nu dus de blaren op mijn vingers om mijn eerste draft deze week af te krijgen, zodat ik daarna alles uit kan printen en kan gaan doorlezen/verbeteren enzovoort, om in te sturen voor commentaar. Dit zal ik waarschijnlijk in september ook nog doen.
Oké ik meld me aan!

Mijn scriptie bachelor Pedagogiek komt eraan. Maak het me moeilijk, want ga i.v.m. langstudeerboete in zicht na komend jaar net als het afgelopen jaar 1,5 jaar in één jaar doen.

Dus afstuderen en de andere 60 EC (scriptie afstuderen + presentatie is 30 EC) doen.

moet lukken.... alhoewel ik het mezelf wel moeilijk maak. Heb nogal planningsproblemen en ben een kei in deadlinedansen. (ADHD) Daar kom ik met mijn domeinen mee weg tot nu toe, maar een afstudeerscriptie??? ZUCHT. Ik weet het ook van mezelf, maar blijf het maar doen. mijn ADHD is geen smoes en nimmer een reden om als verklaring te gebruiken, maar het zit me zo in de weg qua studie en de effectiviteit waarop ik dingen doe.

Eerste voorstel geschreven, coach heeft er al plasje over gedaan, moet het nu concreter maken. Heb er veel zin in, maar merk ook dat ik er alweer tegen aan zit te hikken en voor me uit ga schuiven.

Mijn probleem is ook dat ik het meest effectief werk als ik op zaterdag van huis en gezin vertrek en de hele dag in de bieb ga zitten. ff uurtje 's avonds thuis heeft geen nut. teveel afgeleid, hoeveel moeite ik ook doe.

wat de je ernaast? werk? gezin? fulltime studie?
klopt! als het je -als het al doorgaat- voor december klaar krijgt, hoef je dus maar 1/4e deel van de langstudeerboete te betalen.

scheelt toch... !
Ja, van die boete weet ik. Maar ik heb de 3000 (o nee, 3063 met inflatiecorrectie) gespaard en hij wordt in één keer afgeschreven, dus voor mijn gevoel ben ik dan toch wel kwijt. In theorie kan de scriptie in 4 maanden, maar dat lukt 'gezonde' studenten al niet. Als ik me flink kwaad maak kan het in 9 maanden. Maar ja, dan neem ik dus liever die 3 maanden er nog bij om niet zo te hoeven haasten.

Verder: welkom! Hier is ook een studietopic trouwens. Niet dat je hier niet mag schrijven, maar dat topic loopt al wat langer, dus schrijven er al meer mensen. Levert je net wat meer steun op misschien

Oef, jij hebt dus haast. Succes! Misschien ter relativering: iemand in mijn omgeving heeft in 3 (!) dagen haar scriptie geschreven (onderzoek al gedaan, dus puur het schrijven). Ik kon het niet geloven toen ik het las.

Eigenlijk hoor ik ook nu te studeren, ik heb ook nog een paper voor 6 ECTS liggen. Maar ik hou nu nog even vakantie geloof ik
anoniem_125306 wijzigde dit bericht op 20-08-2012 14:48
Reden: correctie
% gewijzigd
@ Vele, ik moet, vanaf half september er een fulltime baan naast doen. EN voor die tijd nog een verhuizing. Vandaar dus de oorspronkelijke bedoelde deadline. IK kan er thuis ook niet aan werken. En zeker niet en uurtje. Ik moet ook gewoon een hele dag in de bieb zitten.
Welkom vele! Dus jij hebt ook de nodige extra's dit jaar. Wat je schrijft is voor mij deels herkenbaar. Deadlinedansen (mooi woord) doe ik ook. Dat is met een klein paper niet zo'n probleem, maar met een scriptie kan dat echt niet. Daar liep ik bij mijn bachelorthesis ook tegenaan. Gelukkig was die ook al 15 ECTS, dus ik hoef nu 'maar' 5 extra.

Voor mij is het voorstel het grootste struikelblok. Als ik eenmaal weet wat ik ga doen loopt het al beter.

Ik doe er verder niks naast. Ben wel getrouwd, maar man werkt de hele dag, dus daar heb ik geen 'last' van. Ik heb ivm ziekte ook wel alle energie nodig voor de studie, ben benieuwd hoe het dit jaar gaat.

Maar jij doet de studie naast je werk begrijp ik? En ook nog een gezin, pittig!
@lechatnoir, bedankt voor de link! Daar ga ik zo ook nog even kijken. Ik heb mijn vorige masterscriptie in een maand geschreven, met onderzoek en al. Ik weet dus inderdaad dat het kan.

Mijn huidige paper (het is geen masterscriptie, maar heeft wel een studieload van het equivalent van 45 ects, inclusief verdediging) is het aller-aller-allerlaatste onderdeel van een post-master opleiding die ik doe (ok, op een hoop formaliteiten na). Dus het zijn voor mij echt de laatste loodjes na precies 10 jaar studeren. Ik moet zeggen dat ik op dit moment me echt op mijn tandvlees erdoorheen sleep, maar oh wat zal ik blij zijn als dit achter de rug is. Dat houd ik mezelf maar voor.

Als voor jou nu ook de eindstreep in zicht is, kun je dan wel van je vakantie genieten? Voel je je niet verplicht het nu zsm af te maken? Ik kan nu echt niet niks doen zonder me verschrikkelijk schuldig te voelen. Ik zou graag wat van die onbezorgdheid overnemen, heb je nog een beetje voor mij?
@gember: zo 45 ECTS, das een boel! Ik herken je gevoel trouwens helemaal. Die masterscriptie is voor mij ook echt een moetje. Nu lijkt het erop dat ik zowaar nog een leuk onderwerp kan krijgen *fingers crossed*. Ik durf er nog niet op te hopen. Ik ben in 2005 begonnen met studeren en straks al in jaar drie van m'n eenjarige master, terwijl ik met twee jaar klaar had willen zijn. Ik ben dus ook wel een beetje klaar met studeren.

Die onbezorgdheid is deels ook gedwongen, het enige wat ik nu kan doen is me inlezen in het globale onderwerp (ik ga iets doen op lokaal niveau, maar kan me nu dus al wel inlezen op regionaal niveau), maar wil daar ivm de onzekerheid qua onderwerp niet te veel tijd aan besteden.

Verder heb ik mezelf dus echt 'vrij' gegeven in augustus, vooral van verplichtingen. Dus ik spreek niks af met mensen. Ik doe alleen waar ik zin in heb deze maand. Was in het begin wel lastig, maar ik heb toen eens bedacht wat vroeger (ahum) altijd echt vakantie was. Dat ben ik weer gaan doen en toen had ik vanzelf een vakantiegevoel
.
Hé klaproos! Ja, maar even een nieuwe inderdaad.

Tuurlijk kan je meeschrijven! Lekker, hoofdstuk 1 al af. Moet je nu zeker aan het 'echte' onderzoek beginnen? Hoeveel ECTS is je scriptie?
Hallo allemaal,

Zou ik hier ook mee mogen schrijven? Ik begin dit jaar aan mijn afstudeerjaar van mijn opleiding HBO Toegepaste Psychologie en ik ga mijn onderzoek uitvoeren op een basisschool bij mij in de buurt. Ik moet mijn Plan van Aanpak nog schrijven en ik hoop dat ik begin oktober kan horen dat ik er definitief aan mag beginnen.

Eigenlijk heb ik vertraging opgelopen, want ik zou eigenlijk bij mijn vorige stage mijn afstudeeronderzoek ook gaan doen, maar ik had geen klik met mijn begeleider. Hij was nogal negatief over alle teksten en stukken die ik hem stuurde, dus ik zit ook nog wel een beetje in een soort faalangst dip. Ik ben daar dus weggegaan, maar hij heeft een keer gezegd 'Je bent een goede MBO'er (goed in de praktijk), maar een slechte HBO'er (theorie en schrijven) en hij vond eigenlijk dat ik mijn diploma maar helemaal niet meer moest proberen te halen... Dus. Dat was een prachtig begin aan die enge berg die Afstuderen heet!

Hoe dan ook, nu ga ik onderzoek doen naar de executieve functies (denk aan plannen, concentratie vasthouden, emoties onder controle houden, etcetera) die basisschool kinderen ontwikkelen en wat de leerkracht met die informatie kan gaan doen. Ik ga de leerkracht dus ook coaching geven, dat is wel een verplicht onderdeel van mijn afstudeeronderzoek. De basisschool waar ik dat ga doen is er ontzettend enthousiast over. Ik heb mijn eerste gesprek daar vorige week gehad en ik ben nog een beetje verbaasd over het enthousiasme (ik heb het afgelopen half jaar namelijk alleen maar negativiteit over me heen gehad dus ik zit een beetje van 'Huh, wat, je vindt mijn onderzoek echt heel leuk?').

Nou ja, ik schrijf graag mee met jullie!

Mijn PvA en scriptie tellen samen volgens mij 20 ECTS. De bedoeling is dat ik ergens tussen januari en juni 2013 kan afstuderen
Ik kom maar even een update geven. Het werkt als een goede stok achter de deur als ik me moet verantwoorden. Ik heb twee goede scripteer-dagen achter de rug. Ik heb in deze twee dagen in totaal 4091 woorden toegevoegd aan nieuwe tekst. Het voelt zoveel!

Vandaag alles eens uitprinten en dan morgen nog maar eens overkijken en verbeteringen aanbrengen.
Welkom alice! Jammer van de negatieve poging. Hopelijk kun je die met deze enthousiaste basisschool vergeten.

@gember: lekker bezig!
Ja ik heb het erg druk.

Maar dat is weer de positieve kant van mijn ADHD. Daar heb ik de energie voor, en zolang mijn hyperfocus geprikkeld wordt (oké soms vreselijk irritant want dan draaf ik door en doe ik bijvoorbeeld dingen omdat ik dat op dat moment wil, terwijl ik nog 3 halve dingen heb liggen) ga ik als een speer.

helaas zit daar geen aan- en uitknopje op en heb ik er geen invloed op om dit even aan te zetten ;)

ik heb een eigen gastouderopvang, maak daarvoor soms werkwerken van 60 uur. Maar werk in eigen huis en heb daardoor soms wel de tijd om in een gestolen uurtje als de kids slapen aan de studie te gaan. alhoewel dat vaak niet lukt.... qua concentratie.

Maar het lukt, doordat werk, prive, opvoeding, opleiding allemaal met elkaar verbonden is.

verder 2 bijzondere kids die het me soms onmogelijk maken. Jongste ADHD, oudste gaan we wederom traject in MCDD denken wij. Vreet energie, maar vooral mijn studie is mijn ontspanning. Op zaterdag gooi ik de deur achter me dicht en denk ik: 'veel plezier ' tegen mijn man. succes dr mee!

Ik heb het ook als ik eenmaal bezig ben dat het als een trein gaat. helemaal als de deadline in zicht komt, dan ga ik als een speer en bijt ik me er in vast.

Maar tis zo niet effectief :(

Ik moet dit jaar 95 studiepunten halen, waarvan mijn afstudeeronderzoek naast de gewone studieload. Ik weet dus dat ik het kan, want afgelopen jaar heb ik er 85 gehaald (waarvan mijn minr naast de rest) dus ja... dat truukje gaan we nog eens proberen. Onee.... gaan we DOEN!!

mijn probleem op dit moment is ook mijn proposal concreet krijgen, ik kreeg feedback waar ik weinig mee kon. In die zin, ik moet mijn halve plan gaan aanpassen. Vind ik moeilijk, want ben nogal eigenwijs, én ik heb een domein/paper die ik alleen nog op papier moet krijgen en wat interviews moet houden (zit ik tegenaan te hikken) en ik ben vanavond begonnen met leeragenda voor dit jaar, en blijkt dat dit ook al de eerste stappen voor een domein van 15 ec. is.

kortom.... ga weer teveel tegelijk doen.

eerst een afmaken, maar dat vind ik zo moielijk! mijn hyperfocus ligt nu even ergens anders.

Het ergste is, dat ik me van dit alle zó bewust ben, en ondanks mijn medicatie ik het toch niet kan sturen. Je weet het, je ziet het, maar toch gebeurt het.
Hoe gaat het bij jullie?
Ik heb gisteren even andere dingen gedaan dan scripie en even bezig geweest met de andere 65 EC die ik moet halen.

Zowaar productief! 2 indexsheets (plan van aanpak) geschreven en leeragenda inclusief competentie eraan hangen voor komend jaar.

De hele opleiding veranderd dit jaar weer :S hele domeinen worden anders genoemd en zijn ineens 15 ipv 10 punten
@ vele: leuk is dat hé, als alles weer verandert bij de opleiding. Bij ons verandert dit studiejaar het belangrijkste vak (los van de scriptie) helemaal van opzet. Ben blij dat ik dat vak net voor de zomer afgerond heb.

Lekker dat je productief was! Je leven klinkt wel druk, zo alles bij elkaar. Ik kan me goed voorstellen dat het goed werkt om een dag afstand te nemen van alles en je alleen op je studie te richten. Wel fijn dat je het gezin dan aan je man kan overlaten.

@ klaproosje: ik doe met je mee! Ik merk dat ik echt weer even over drempel moet van 'het studiejaar is weer begonnen: aan de slag'.

Verder is mijn motivatie nul, met al dat gedraai en gedoe met die langstudeerboete en de onzekerheid nog steeds over m'n scriptieonderwerp. Het voelt soms net of ik gestraft wordt voor het feit dat ik ondanks m'n ziekte een studie wil afmaken. Voelt heel onrechtvaardig.

Ik denk dat ik aan de gang ga met m'n opdracht van 6 ECTS, maar heb geen idee hoe ik dat aan moet pakken. Weet niet precies wat de hoogleraar wil en hij is op vakantie, dus kan het hem ook niet vragen.
-
Goedmorgen! Succes vandaag klaproosje! Op zondag studeer ik nooit, dus ik doe niet met je mee.

Docu's kijken voor je studie, doe mij zo'n studie
-
En, is het wat gelukt gisteren? Het is mij wel gelukt te relaxen Heb lekker gefiguurzaagd/figuurgezaagd/zaagguurfigd.

Vandaag een druk programma, eerst wat huishoudelijke dingen en dan de studie. Beetje jammer van dit lekkere weer...
Hai,

Mag ik ook meeschrijven? Ik ben vorige week begonnen met de methodologische voorbereiding van mijn afstudeeronderzoek. Er staat in totaal 20 EC voor mijn scriptie. HOop m voor de kerst af te hebben.

Het voel nu nog echt als zwemmen. Het is onduidelijk wat ik wil en wat er van me verwacht wordt. Ik ga vandaag toch maar proberen wat op papier te krijgen...
-

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven