Werk & Studie alle pijlers

Studeren in België/Antwerpen

20-08-2012 14:41 36 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik zit eraan te denken volgend jaar in Antwerpen te gaan studeren (ik ben zelf Nederlands) en ik vroeg me af of hier mensen zijn die ook hier gestudeerd hebben of iets weten van het studentenwezen in Antwerpen.

Wat zijn bijvoorbeeld de verschillen met Nederland, is het goedkoper (zo ja, wat is dan goedkoper?), kwaliteit van het onderwijs etc. etc. Alles wat je maar te vertellen hebt, eigenlijk :-)
Je kunt gewoon stufi aanvragen, ook al woon je in Belgie. De voorwarde is dan dat je een Nederlands paspoort hebt en dat je minimaal 5 jaar in NL hebt gewoond sinds je 11de (dacht ik).

Je kunt je OV kaart behouden of laten omzetten in een OV vergoeding (rond de 80 euro per maand)
Stufi krijg je als je 'gewoon Nederlandse' bent. Je kan idd een OV-vergoeding krijgen.

Met de trein kan je vrij goedkoop in België. Je kan bijv. als je in Gent studeert en elk weekend naar huis gaat, een campuskaart kopen. Dan moet je 10 enkele ritten van Gent naar grens opnemen binnen 6 weken na aankoop, maar ongerekend kost dat traject je ca. 1,40 per keer. Je kan ook een Go-Pass kopen, dan betaal je 50 euro en moet je binnen één jaar 10 ritten hebben gemaakt. Dan kost een rit van gelijk waar naar gelijk waar maar 5 euro per enkele reis.

Abonnement van de bus- en tram in Vlaanderen (dus niet (heel) Brussel en Wallonië!) kosten voor studenten ongeveer 170 euro per jaar. En dan kan je dus op de Kusttram instappen en in Hasselt kan je ook een bus pakken. Ik heb 'm en ik vind het super handig!

Enne, ik zou Gent doen. Nog veel leuker! (* licht bevooroordeeld)
Ohja, die OV vergoeding was ik al vergeten
668, the neighbour of the Beast
Oh wat leuk dit! Ik ga hopelijk dit jaar beginnen met een schakeljaar spannend!
Hoi!

Omdat ik een tweede bachelor ga doen (en deze onbetaalbaar zijn in Nederland) zit ik te denken om naar Belgie te gaan! Ook omdat ik Leuven vrij goed ken ik het een heerlijke stad vind. Ik ken de cultuur en weet dat deze anders is, maar ik kan me prima aanpassen en op veel plekken thuis voelen! Antwerpen ken ik minder, maar lijk me ook super!

Zijn er hier mensen die in een van de twee hebben gestudeerd, of studeren natuurlijk? Ik ben van plan om in de weekenden veel in Belgie te blijven, zijn er dan meer buitenlandse studenten? En wat zijn de mogelijkheden om naar het buitenland te gaan om een deel van studie te volgen? Weet iemand toevallig ook of je na een bachelor van 3 jaar een master in NL mag volgen?
Kijk in plaats van antwerpen ook eens naar de kleinere studentensteden zoals Leuven of Gent.

Met name in Leuven kun je goedkoop en makkelijk een kamer vinden in een studentenhuis. Heb daar een hele goede studietijd gehad!

Waar je verder rekening mee kunt houden:

- De instroomeisen voor studies in België zijn anders dan in Nederland!

- Niet alle Belgen zijn gesteld op Nederlandse immigranten.

- Ze halen in de snackbar geen patat maar een stuk stokbrood

- Trein strippenkaart is al eerder genoemd, daarbovenop krijg je op vertoon van je OV studentenkaart korting op een ticket van België naar Nederland.

- Je kunt als student heel goedkoop sporten

- Je mag je afval niet gewoon in een zak duwen, maar moet dure zakken kopen in de supermarkt, waar dan ook alleen dat in moet.
Bij ons op school waren er echt super veel leerlingen die vanuit Nederland met eigen auto kwamen en die ook nog 'ns allemaal een volle bak carpoolers meenamen. Het merendeel van de Nederlanders dat er studeerde was dan ook 18+, dus dan is gebruik maken van OV niet vanzelfsprekend, zeker niet als dat zo gebrekkig is als in de grensstreek. Gratis parkeerruimte was er voldoende rond de school.
Ik vraag me trouwens ook wel af of TO dit jaar in Antwerpen heeft gestudeerd? En ik hoorde dat in Antwerpen de universiteit best een eind van het centrum af ligt, klopt dat? Lijkt me echt suuuuperonhandig!
quote:musicon_worldoff schreef op 22 juli 2013 @ 09:40:

Ik vraag me trouwens ook wel af of TO dit jaar in Antwerpen heeft gestudeerd? En ik hoorde dat in Antwerpen de universiteit best een eind van het centrum af ligt, klopt dat? Lijkt me echt suuuuperonhandig!Zo te zien op googlemaps ligt ie juist midden in 't centrum wat mij erg onpraktisch lijkt als je met de auto komt...

https://maps.google.nl/ma ... +antwerpen&ie=UTF-8&hl=en
Dat die scholen allemaal zo op gevangenissen moeten lijken zeg... Ik zie liever die campussen zoals in Amerikaanse films met veel ruimte en groen er omheen. Op Nederlandse en Belgische scholen heb je 'n stenen luchtplaats, net zoals in 'n gevangenis.

Toen ik naar Alcatraz ging bij SF had ik echt zoiets van dat lijkt hier precies 'n school!
quote:musicon_worldoff schreef op 22 juli 2013 @ 09:40:

Ik vraag me trouwens ook wel af of TO dit jaar in Antwerpen heeft gestudeerd? En ik hoorde dat in Antwerpen de universiteit best een eind van het centrum af ligt, klopt dat? Lijkt me echt suuuuperonhandig!

Hangt ervan af wat je wil studeren, de wetenschapscampus bijvoorbeeld ligt niet in het centrum, maar dat is in vele universiteiten zo (bv Asterdam, Leiden, Leuven).

Maar met fiets of OV ben je er zo.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven