Werk & Studie alle pijlers

Studeren in België/Antwerpen

20-08-2012 14:41 36 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik zit eraan te denken volgend jaar in Antwerpen te gaan studeren (ik ben zelf Nederlands) en ik vroeg me af of hier mensen zijn die ook hier gestudeerd hebben of iets weten van het studentenwezen in Antwerpen.

Wat zijn bijvoorbeeld de verschillen met Nederland, is het goedkoper (zo ja, wat is dan goedkoper?), kwaliteit van het onderwijs etc. etc. Alles wat je maar te vertellen hebt, eigenlijk :-)
Ligt eraan wat. Ik heb 4 jaar in Antwerpen gezeten.
Ik zou taal- en letterkunde willen gaan doen (gecombineerd met evt. theater- film- en literatuurwetenschap)
Ik heb 4 jaar grafische vormgeving gedaan in Antwerpen. Kost er niks (behalve 'n paar tientjes voor kopieerwerk e.d. en uiteraard je eigen materiaalkosten) Het is wel veel gestructureerder dan in Nederland met vaste schooltijden, geen tussenuren, standaard woensdagmiddag vrij. Wel is dat makkelijk om te carpoolen met andere Nederlandse studenten.
Nadeel is wel dat ook als je 'n beroepsopleiding doet, je verplicht vakken als geschiedenis, aardrijkskunde, talen e.d. krijgt. Maar dat is 'n kwestie van het ene oor in, proefwerk maken en het andere oor weer uit.
Ben je enigzins bekend met het Belgische schoolsysteem? Het is een stuk schoolser dan in NL, met bijvoorbeeld ook basale wiskunde en natuurkunde als je biologie studeert. Bovendien is de hiërarchie nog behoorlijk aanwezig. Waar je in NL zeker in de letteren vaak goed contact het met de profs, is dat in België veel afstandelijker.

Ik ben niet zo goed bekend met de letteren studies daar, weet wel dat het inhoudelijke onderwijs op zich meestal heel goed is (en daardoor dus ook veel vraagt). Ik vind alleen wel dat veel mensen niet bepaald zelfstandig van de opleidingen afkomen. Ze zijn, zeker voor Nlse standaarden iets te veel gewend om te doen wat ze gezegd wordt, en doen niet snel zelf hun mond open. In mijn vak is dat een nadeel, en iets wat we er snel weer uit proberen te krijgen .
quote:nausicaa schreef op 20 augustus 2012 @ 15:31:

Ben je enigzins bekend met het Belgische schoolsysteem? Het is een stuk schoolser dan in NL, met bijvoorbeeld ook basale wiskunde en natuurkunde als je biologie studeert. Bovendien is de hiërarchie nog behoorlijk aanwezig. Waar je in NL zeker in de letteren vaak goed contact het met de profs, is dat in België veel afstandelijker.

Ik ben niet zo goed bekend met de letteren studies daar, weet wel dat het inhoudelijke onderwijs op zich meestal heel goed is (en daardoor dus ook veel vraagt). Ik vind alleen wel dat veel mensen niet bepaald zelfstandig van de opleidingen afkomen. Ze zijn, zeker voor Nlse standaarden iets te veel gewend om te doen wat ze gezegd wordt, en doen niet snel zelf hun mond open. In mijn vak is dat een nadeel, en iets wat we er snel weer uit proberen te krijgen .Ja, van mijn Frans lerares kreeg ik dat ook vaak te horen, dat die hiërarchie nog aanwezig is in Frankrijk en België. Op zich heb ik daar geen moeite mee, hoor. Ehm, mijn vader maakte net wel een slimme opmerking, namelijk dat de nadruk bij een taal- en letterkunde-studie in België natuurlijk meer ligt bij Vlaamse literatuur of Vlaamse ontwikkelingen et cetera.. is dit ook zo? Ik weet dus niet of het van enige invloed kan zijn dat ik in principe een Vlaamse studie volg en ik later misschien in Nederland een baan wil vinden op het gebied van taal en letteren..?
Hier zou je al eens kunnen kijken naar de curricula van de opleidingen aan de UA.

Opleidingen per faculteit
Ik zie trouwens niets staan over open dagen of zo, alleen een infomarkt. Hebben ze dat in Antwerpen niet zoals in Nederland?
quote:funkymonks schreef op 20 augustus 2012 @ 16:28:

Ik zie trouwens niets staan over open dagen of zo, alleen een infomarkt. Hebben ze dat in Antwerpen niet zoals in Nederland?

Wat bedoel je net met open dagen, dat je echt de les kan bijwonen? Die zijn meestal in februari, nu zijn de universiteiten namelijk gesloten...

Ik vind dit op de site:

infomarkt

open lesweek

verkenningsdagen
dubbel
Ik heb zelf ook niet veel moeite wat hiërarchie, als in: ik was volgens mij een hele fijne leerling op het VWO. Maar dan nog is dat Belgische echt te veel van het goede voor mij. Ben toch teveel product van de Nederlandse scholing, waar het vormen van een eigen mening en eigen input ook heel belangrijk is. Ik werk nu regelmatig samen met Belgische wetenschappers, en zelfs daar verbaas ik me regelmatig. Dan mág een prof niet naar een congres komen, omdat de uber-prof dat niet goedvindt. En niemand kan iets besluiten zonder overleg met de uber-prof (terwijl het echt wel slimme mensen zijn hoor!).

Waarom wil je eigenlijk graag in België studeren? Als je daar goede redenen voor hebt qua inhoud oid, zou dat voor mij een stuk sterker argument zijn dan 'goedkoper'.
De focus ligt wel meer op Vlaanderen/België, maar dat ligt ook aan welke studie je precies doet. De verhouding student-lesgever is inderdaad strakker dan in Nederland, maar als je een kleine studie doet is dat contact naar ervaring wel persoonlijker.

Kwaliteit is in het algemeen goed of zelfs beter. Inschrijvingsgeld is zeker de helft goedkoper dan in Nederland, cursussen zijn in het algemeen goedkoper (bij de letteren in ieder geval).

Het systeem van studentenverenigingen is anders. Je hebt verenigingen van je studierichting, van een politieke/filosofische voorkeur, streekclubs, clubs van studentenhomes, etc. Vaak is het handig om lid te worden van de vereniging van je studierichting, want zij bieden cursussen vaak goedkoper aan. Je kan vaak kiezen wat je verder met je lidmaatschap doet: sommige verenigingen hebben een doop/ontgroening, maar je kan ook vrijblijvend langskomen naar allerlei activiteiten (uitstapjes, caféavonden, toneel, etc.).

In België begin je verder midden/eind september met het nieuwe academiejaar. Dan heb je in de maand januari tentamens (examens noemen ze dat), dan (soms) een week vrij en dan in mei/juni weer examens. Herkansingen beginnen nu, tot midden september. Dan heb je (soms) nog een week vrij tot het nieuwe schooljaar begint.

Verwacht (bij de UGent iig) geen boekenlijst op voorhand. In de eerst lessen wordt gezegd welke cursussen nodig zijn en waar je ze kan kopen. Ik vond dat in eerste instantie raar, maar daar moet je even aan wennen.
Ik heb in Antwerpen gestudeerd en ik ben ook Nederlandse

Wat wil je gaan doen en waar wil je gaan studeren?

Je mag me ook mailen hoor; marelsmarels@gmail.com

Kwaliteit van het onderwijs is beter én het onderwijs is veel goedkoper.

Goed nieuws dus
668, the neighbour of the Beast
Mwah, wij waren niet mega streng schools hoor (opleiding in de gezondheidszorg). Ik sprak mijn docenten wel gewoon met de voornaam aan enzo.

Kan me niet heugen dat ik op de Hogeschool ooit meneer of mevrouw tegen docenten gezegd heb.

Behalve tegen de professoren in het ziekenhuis waar we pathologie enzo van kregen.
Wat mij erg opviel is dat het studentenleven in de weekenden erg prut is. Belgen zien het op zichzelf wonen meer als mijn bed staat ergens anders maar ik woon nog thuis. Iedereen gaat dan ook naar huis in het weekend. (bij sommige wordt zelfs hun kot nog gekuisd door moeders :p) houd er dus rekening mee dat je daardoor ook automatisch vaker naar NL gaat in het weekend.

Qua lessen behandelde de docent ook echt het boek van voor tot achter. Het werd eigenlijk een soort van voorgelezen.

Tentamenperiode was bij mij bijna geheel mondeling met schriftelijke voorbereiding. Maar 1 tentamen was schriftelijk bij mij.

De tentamenperiode duurt een maand en dan zijn alle Belgen volledig bezig met blokken van 's ochtends vroeg tot 's avonds laat. Verwacht dan niet dat ze er af en toe nog even uit gaan voor een drankje ofzo. Je bent in die periodes echt op jezelf aangewezen.

Verder vond ik het Belgische lessysteem wel relaxt. Geeb toetsen of projecten tussendoor.

Ik heb trouwens in Gent gestudeerd
Bij de hogeschool Gent was er een boekenpakket wat je moest kopen. Dit waren alleen readers en dat was dan ook alles wat hè nodig had. Dat pakket koste voor een half jaar nog geen ¤ 60
Eens met framboos. Ik doe universiteit, en als je talen studeert heb je trouwens wel tussentijdse toetsen en voor sommige onderdelen verplichte aanwezigheid van 50%<. Het ligt aan je studie, maar zoals ze zegt kosten boeken niet zo heel veel (maar als je bijv. psychologie doet wel schijnt het).

Ow ja, en vriendlief kwam vorig jaar om in de groepswerken en papers. Dus in hogere jaren kan je dat wel moeten doen.
quote:Marels schreef op 20 augustus 2012 @ 20:42:

Ik heb in Antwerpen gestudeerd en ik ben ook Nederlandse

Wat wil je gaan doen en waar wil je gaan studeren?

Je mag me ook mailen hoor; marelsmarels@gmail.com

Kwaliteit van het onderwijs is beter én het onderwijs is veel goedkoper.

Goed nieuws dus In Antwerpen, taal- en letterkunde. Ik heb brochures aangevraagd van de opleiding en een informatieboekje voor Nederlandse studenten, maar zo'n boekjes verheerlijken alles natuurlijk wel en daarom wil ik graag wat echte meningen horen haha.
Dank je wel voor jullie reacties trouwens!!

Er zit een soortgelijke opleiding in Utrecht, maar aangezien ik dichtbij de Belgische grens woon in Limburg zou Antwerpen dichterbij huis/mijn vriend zijn hihi. Maar Utrecht overweeg ik ook nog steeds serieus en ik wil eigenlijk beide opleidingen gaan bekijken.

Als jullie zouden moeten kiezen, zou je dan liever in Utrecht gaan of in Antwerpen?
Ik zou Antwerpen doen.

Beter onderwijs, mooiere stad, goedkoper.

Collegegeld op de Hogeschool was nog geen 550 euro. Daar kwam nog geen honderd euro boeken bij.

In Rotterdam was collegegeld 1600 euro en had ik er nog 800 euro aan boeken bij.

Heb dus zowel in België als in Nederland gestudeerd dus ik kan heel goed vergelijken denk ik.
Ja de stad Antwerpen is natuurlijk ook prachtig ! Lastig allemaal. En hoe zit het met OV-kaarten in België, en studiefinanciering?
Dit is van de KULeuven, maar geeft algemene info voor Nederlandse studenten in Belgie.

http://www.kuleuven.be/to ... nten/nederland/index.html

http://www.kuleuven.be/to ... publicaties/Nederland.pdf
Als je in Nederland blijft wonen houd je je studiefinanciering.

OV heb ik ook lang gehouden, alleen in België moet je wel een kaart kopen voor het OV, maar dat zijn studentenkaarten en niet schandalig duur ofzo.

Weegt niet op tegen het verschil in collegegeld en kosten voor boeken in elk geval.
Dankje nephthys! Ga ik eens doorlezen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven