[andijvie]dekbed wassen

21-08-2012 08:45 38 berichten
Hoi,

Ik wilde mijn dekbed eens een keer wassen en heb um volgens gebruiksaanwijzing in de trommel liggen maar nu kan het deurtje dus niet dicht tenzij ik een beetje duw.

In het boekje staat dat je futons en dekens tot 1,5 kilo (1 pers bed) kan wassen in de machine. Het is een hypoallergeen 4 seizoenen dekbed van katoen van de leenbakker of kwantum. Aangezien het allemaal niet zo goed past vraag ik me af of het toch niet te zwaar is of is het niet erg dat ik een beetje moet proppen en het dekbed daardoor muurvast zit in de trommel tijdens het wassen?

Niet dat dadelijk de machine kapot gaat.
Alle reacties Link kopieren
Zijn het 2 losse? Eerst de een en dan de ander? Proppen is sowieso nooit goed voor je machine,...
Heb je het dekbed gewogen? Als het onder of op de 1,5kg is, zou ik het er gewoon in proppen, op een voorzichtig programma laten draaien en in de buurt blijven (als in: geen boodschappen gaan doen intussen).
nee het is gewoon een deken en niet zo eentje met drukkers waar je een deel af kan halen. En ja proppen leek me ook geen goed idee vandaar dat ik twijfel of het wel kan..

Hoe kan ik mijn dekbed het beste wegen eigenlijk? Heb wel op het etiket gekeken maar daar staat niks op over kilo's
Is het een 1 of 2 persoons?

Ik was mijn dekbedden altijd in de douchebak. Die maak ik eerst schoon met bleek, dan goed naspoelen en vervolgens laat ik de bak vollopen met goed warm water en waspoeder. En dan op mijn knieen het dekbed duwen/persen/wringen/draaien en dan weer opnieuw. Vervolgens laat ik het water weglopen en wring zo goed mogelijk het dekbed uit, laat de bak opnieuw vollopen en doe dat hele ritueel nog 3x. Daarna doe ik hem in de machine en laat hem centrifugeren.

En dan ben ik gevloerd
Dan zou ik m óf naar de stomerij brengen, óf een nieuwe kopen (stomerij is al gauw 30 euro weet niet wat je voor het hele dekbed betaalt maar kan nooit veel duurder zijn van leen bakker)

Ik breng alleen onze donzen dekbedden naar de stomerij, de zomerdekbedjes van Ikea gaan hip de kledingbak in en volgend jaar kopen we weer nieuwe. Maar goed dat moet ieder voor zich weten.
Naar de stomerij/wasserette zou ik doen. Wasmachine laten maken als ie kapot gaat kost veel meer.
ik denk dat hij te groot/dik is. Dan zou ik hem gewoon naar de stomerij brengen. Is natuurlijk wel duurder, maar een nieuwe wasmachine is nog duurder. Tenzij je graag een nieuwe machine wil ;)
quote:closednote schreef op 21 augustus 2012 @ 08:58:

Hoe kan ik mijn dekbed het beste wegen eigenlijk? Heb wel op het etiket gekeken maar daar staat niks op over kilo'sJij op de weegschaal zonder dekbed. Jij op de weegschaal met dekbed in je handen. Verschil is logischerwijs het gewicht van het dekbed, bij benadering.
OMG winkelfanaat ik word al moe als ik het lees

Knap hoor dat je die moeite neemt.
Ik had als alternatief het idee om hem in bad te gooien maar dat duurt dan natuurlijk dagen eer dat het droog is. Hang het wel buiten, vandaar dat ik het nu wilde doen nu het warm is.

Helaas is de stomerij op het moment even te duur,

En het is een 1 persoons.
quote:closednote schreef op 21 augustus 2012 @ 09:05:

Ik had als alternatief het idee om hem in bad te gooien maar dat duurt dan natuurlijk dagen eer dat het droog is. Hang het wel buiten, vandaar dat ik het nu wilde doen nu het warm is.

Helaas is de stomerij op het moment even te duur,

En het is een 1 persoons.Doe het dan zoals ik het doe, als je klaar bent laat je het dekbed nog twee uurtjes uitlekken, doet het dekbed in een wasmand en brengt hem naar de wasmachine. Daar doe je hem in en laat hem centrifugeren. Heb daar nooit problemen mee gehad, doe het zo al jaren. (oke mijn rug is versleten, maar de wasmachine staat te stralen)
quote:fantastissima schreef op 21 augustus 2012 @ 09:01:

OMG winkelfanaat ik word al moe als ik het lees

Knap hoor dat je die moeite neemt.

Het is inderdaad een helse klus...

Tussendoor laat ik hem wel in het water staan hoor, ik doe het niet achter elkaar door. Het is een ritueel waar ik een paar uur mee bezig ben
Ik heb even gewogen en mijn dekbed weegt 2 kilo, dat gaat um dus niet worden in de machine. Bij andere dekens staat dat het tot 3 kilo kan maar ik neem aan dat een natte vulling ook behoorlijk wat weegt.
Ik prop wel vaker iets in mijn wasmachine.. Van het weekend nog mijn dekbed. Nooit problemen mee gehad.
Ik prop altijd mijn 2 bij 2 donzen dekbed in de machine, laat het programma lopen en ik heb een schoon dekbed. Nooit problemen mee gehad. De mijne kan op 60 graden. Dat doe ik dan weer niet, 40 is goed genoeg op het wolprogramma. Of fijne was, dat weet ik ff niet meer.

Het eenpersoons dekbed prop ik ook altijd in de machine, wassen op 60 graden en ook hier nooit problemen mee gehad.

Kussens was ik ook. Die zijn van de Ikea en kunnen prima gewassen worden. En als ze te vies zijn koop ik nieuwe. Dekbed komt bij de Leen Bakker vandaan.
De wasmachine is voor 7KG maar een dekbed mag maar 1,5 kilo wegen en een bedsprei 3 KG. Neem aan dat dat te maken heeft met het gewicht als het nat wordt.
Ik prop al jaren alles in de wasmachine, dekbedden, teveel handdoeken, etc. Nooit geen problemen gehad! Maar ja dat ben ik.
Ik prop ons dekbed (die erg groot is!) gewoon in de machine, nog nooit problemen mee gehad. Knap dat jij die boekjes leest, dat heb ik nog nooit gedaan Zolang ik het er in krijg, kan ik het wassen, dat is mijn motto
De wasmachine is nog niet zo heel oud en moet nog langer mee dan vandaag dus ik dacht laat ik het boekje lezen
Je hebt een 1 persoonsdekbed van 2 kilo? Die doe je toch gewoon in de machine zeg. Van die halve kilo gaat echt je wasmachine niet van stuk hoor.

Op het label kijken op hoeveel graden als dat ie moet, programma instellen, zeep in het bakje, wasverzachter er bij en draaien met die handel. En gewoon centrifugeren. Niet dat je m alsnog zeiknat op moet hangen.
quote:Mundy schreef op 21 augustus 2012 @ 09:23:

Ik prop ons dekbed (die erg groot is!) gewoon in de machine, nog nooit problemen mee gehad. Knap dat jij die boekjes leest, dat heb ik nog nooit gedaan Zolang ik het er in krijg, kan ik het wassen, dat is mijn motto Helemaal mee eens. Ik heb er nog nooit over nagedacht dat je maar zoveel kilo deken of dekbed mag wassen.
ik doe mijn dekbedden gewoon in de machine hoor! zowel winter- als zomerdekbed van 2x2. Heb er zelf een speciaal programma voor:) ik moet er wel bijzeggen dat er 8kg in de trommel kan bij deze dus dat is wel luxe.

maar bij ons donzen dekbed moet ik soms ook een klein beetje duwen om het deurtje dicht te krijgen. dat is volgens mij gewoon omdat er veel lucht inzit ofzo, als ik hem eruithaal zit hij namelijk helemaal platgedraaid tegen de zijkanten van de trommel en is er ruimte zat over! ik denk dat echt keihard stampen niet goed is voor je machine, maar een klein beetje aanduwen kan denk ik geen kwaad hoor.
quote:Mundy schreef op 21 augustus 2012 @ 09:23:

Ik prop ons dekbed (die erg groot is!) gewoon in de machine, nog nooit problemen mee gehad. Knap dat jij die boekjes leest, dat heb ik nog nooit gedaan Zolang ik het er in krijg, kan ik het wassen, dat is mijn motto

Hee, dat is ook mijn motto!!

Maar zonder gekheid; ik vouw mijn dekbed van 220x240 in elkaar en dan rol ik het losjes op. Zo krijg ik het zonder geprop in de machine en komt het er schoon uit.
Stop mijn dekbed van 220x240 ook gewoon in de was. Wij hebben twee dekbedden, dan kunnen we afwisselen (nodig ivm ziekte man).

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven