VIT intelligentietest
maandag 20 augustus 2012 om 21:46
Inmiddels de wanhoop nabij omdat ik gewoon écht werk nodig heb, vind ik vandaag een uitnodiging voor een assessment in mijn mailbox, als onderdeel van een sollicitatieprocedure. Het gaat om een Volledige Intelligentie Test, en dit staat erbij:
De VIT is een intelligentietest waarmee het algehele werk- en denkniveau wordt gemeten. De VIT brengt vier specifieke domeinen van intelligentie in kaart: cijfermatig redeneervermogen, logisch redeneervermogen, rekenvaardigheid en verbale aanleg. De vragenlijst bestaat uit 68 vragen. Voor het invullen van deze test krijgt u 30 minuten de tijd.
Heeft iemand ervaring met deze test? Ik zou graag willen weten hoe ik me het beste kan voorbereiden. Ik zit al maanden thuis en eerlijk gezegd ben ik momenteel een beetje warrig in mijn hoofd, waardoor ik bang ben dat ik de concentratie mis.
In principe denk ik dat ik het gewoon zou moeten kunnen: het gaat om een HBO-functie en er zal worden getest of ik daadwerkelijk over het denkniveau van een HBO'er beschik. Ik heb ooit een officiële IQ-test gedaan en toen kwam ik op 118. Maar goed, onzekerheid (en niet onterecht) ligt op de loer!
De VIT is een intelligentietest waarmee het algehele werk- en denkniveau wordt gemeten. De VIT brengt vier specifieke domeinen van intelligentie in kaart: cijfermatig redeneervermogen, logisch redeneervermogen, rekenvaardigheid en verbale aanleg. De vragenlijst bestaat uit 68 vragen. Voor het invullen van deze test krijgt u 30 minuten de tijd.
Heeft iemand ervaring met deze test? Ik zou graag willen weten hoe ik me het beste kan voorbereiden. Ik zit al maanden thuis en eerlijk gezegd ben ik momenteel een beetje warrig in mijn hoofd, waardoor ik bang ben dat ik de concentratie mis.
In principe denk ik dat ik het gewoon zou moeten kunnen: het gaat om een HBO-functie en er zal worden getest of ik daadwerkelijk over het denkniveau van een HBO'er beschik. Ik heb ooit een officiële IQ-test gedaan en toen kwam ik op 118. Maar goed, onzekerheid (en niet onterecht) ligt op de loer!
zondag 26 augustus 2012 om 18:42
Zucht. Ok. Ik heb zojuist de test gemaakt. Ik ben er nog een beetje lacherig van.
De vragen waren bizar moeilijk. Denk aan:
(435,78x25146) : (356,36777x2617,35) x ((4536,44 + 3,44) - (3526,45)) =
De verbale oefeningen waren nog het beste te doen, die zal ik bijna allemaal goed hebben.
De syllogismen waren niet lastig, behalve dan dat er héle andere bijzaten dan ik heb geoefend. Waarin bijvoorbeeld veel meer info stond dan slechts 3 dingen, en waarbij de conclusies soms met heel andere zaken te maken hadden.
De cijferreeksen waren voor het overgrote deel ook niet te doen.
Ik geloof dat ik een vraag of 30 heb afgekregen, waarvan ik er nog een aantal heb gegokt.
Ik vraag me nu echt af of ik in de maling ben genomen. Het bestaat niet dat iemand met HBO-niveau hier 68 vragen van kan beantwoorden, laat staan voor het overgrote gedeelte juist.
De vragen waren bizar moeilijk. Denk aan:
(435,78x25146) : (356,36777x2617,35) x ((4536,44 + 3,44) - (3526,45)) =
De verbale oefeningen waren nog het beste te doen, die zal ik bijna allemaal goed hebben.
De syllogismen waren niet lastig, behalve dan dat er héle andere bijzaten dan ik heb geoefend. Waarin bijvoorbeeld veel meer info stond dan slechts 3 dingen, en waarbij de conclusies soms met heel andere zaken te maken hadden.
De cijferreeksen waren voor het overgrote deel ook niet te doen.
Ik geloof dat ik een vraag of 30 heb afgekregen, waarvan ik er nog een aantal heb gegokt.
Ik vraag me nu echt af of ik in de maling ben genomen. Het bestaat niet dat iemand met HBO-niveau hier 68 vragen van kan beantwoorden, laat staan voor het overgrote gedeelte juist.
zondag 26 augustus 2012 om 19:51
quote:elninjoo schreef op 20 augustus 2012 @ 21:53:
Is deze test zwaarder dan de Mensa test? Bij Mensa scoorde ik 140 en die bestond ook uit diverse onderdelen met elk 'n tijdslimiet.Die snap ik niet? Ik heb namelijk ook de test bij Mensa gedaan, en zij geven de uitslag niet in score van IQ, maar in welk percentiel je valt...
Is deze test zwaarder dan de Mensa test? Bij Mensa scoorde ik 140 en die bestond ook uit diverse onderdelen met elk 'n tijdslimiet.Die snap ik niet? Ik heb namelijk ook de test bij Mensa gedaan, en zij geven de uitslag niet in score van IQ, maar in welk percentiel je valt...
zondag 26 augustus 2012 om 19:53
quote:Suze02 schreef op 26 augustus 2012 @ 19:32:
Na, suf zeg Frizzy.. Die sommen zijn bizar, maar dat is misschien omdat je online doet en dus rekenmachines etc kan gebruiken?
Natuurlijk ging ik dat stiekem ook doen he, dat snap je wel.
Maar om dat te omzeilen hadden ze ook veel breuken-vragen, maar die waren dan ook meteen makkelijker.
Na, suf zeg Frizzy.. Die sommen zijn bizar, maar dat is misschien omdat je online doet en dus rekenmachines etc kan gebruiken?
Natuurlijk ging ik dat stiekem ook doen he, dat snap je wel.
Maar om dat te omzeilen hadden ze ook veel breuken-vragen, maar die waren dan ook meteen makkelijker.
zondag 26 augustus 2012 om 19:55
quote:astrape schreef op 26 augustus 2012 @ 19:49:
Die som.
Nou, je hebt 'm gedaan en je kan er niks meer aan veranderen. Ik zeg: tijd voor een borrel!
Nou he! Ik heb eerst maar even gekookt, en ik zit in een leenhuis, maar ik geloof dat er wel wat drank te vinden is.
Maar... ik heb dus echt het gevoel dat ik in de maling ben genomen. Althans, ze kunnen onmogelijk verwachten dat iemand dus de test ook echt kan voltooien in die tijd. Maar kom op, ik zou met mijn eerder gemeten IQ van 118 toch niet bij de helft van de vragen moeten denken: "Eeeuuhhh @-("?
En het detacheringsbureau heeft er ook niks over gezegd. Ik weet ook niet wat ik mijn contactpersoon van daar nu moet mailen.
Die som.
Nou, je hebt 'm gedaan en je kan er niks meer aan veranderen. Ik zeg: tijd voor een borrel!
Nou he! Ik heb eerst maar even gekookt, en ik zit in een leenhuis, maar ik geloof dat er wel wat drank te vinden is.
Maar... ik heb dus echt het gevoel dat ik in de maling ben genomen. Althans, ze kunnen onmogelijk verwachten dat iemand dus de test ook echt kan voltooien in die tijd. Maar kom op, ik zou met mijn eerder gemeten IQ van 118 toch niet bij de helft van de vragen moeten denken: "Eeeuuhhh @-("?
En het detacheringsbureau heeft er ook niks over gezegd. Ik weet ook niet wat ik mijn contactpersoon van daar nu moet mailen.
zondag 26 augustus 2012 om 20:38
Wat bizar Frizzy. Zoals ik zei ik ben aardig thuis in test land, maar dit soort "reken" vragen als in jouw voorbeeld ben ik nog nooit tegengekomen. Snap ook daadwerkelijk het nut er niet van.
Mocht het resultaat tegenvallen, misschien zou je het detacheringsbureau kunnen overtuigen met een andere cognitieve capaciteitentest? Ik zou je wel aan een officiele, goed genormeerde test, kunnen helpen met daarbij ook een rapport waarbij je resultaten afgezet worden tegen HBO niveau. De test meet zowel je verbaal, abstract als cijfermatig inzicht. Kosten daarvan zijn te verwaarlozen. Mocht het bureau daar open voor staan moet je maar even een je mail adres achter laten.
Mocht het resultaat tegenvallen, misschien zou je het detacheringsbureau kunnen overtuigen met een andere cognitieve capaciteitentest? Ik zou je wel aan een officiele, goed genormeerde test, kunnen helpen met daarbij ook een rapport waarbij je resultaten afgezet worden tegen HBO niveau. De test meet zowel je verbaal, abstract als cijfermatig inzicht. Kosten daarvan zijn te verwaarlozen. Mocht het bureau daar open voor staan moet je maar even een je mail adres achter laten.
zondag 26 augustus 2012 om 20:44
Digibam kan ik niet gewoon mijn officiële IQ-test aan ze overhandigen dan? Het was de WISC of de WAIS, dat weet ik niet meer.
Maar de test was niet van het detacheringsbureau maar van de organisatie zelf.
Afijn, ik ben echt heel benieuwd wat ik hier over ga terug horen. Het was gewoon zeker 5x zo moeilijk als de moeilijkste tests via internet, dus ik begrijp echt niet waarom het zó moeilijk moest.
Maar de test was niet van het detacheringsbureau maar van de organisatie zelf.
Afijn, ik ben echt heel benieuwd wat ik hier over ga terug horen. Het was gewoon zeker 5x zo moeilijk als de moeilijkste tests via internet, dus ik begrijp echt niet waarom het zó moeilijk moest.
zondag 26 augustus 2012 om 21:06
Frizzy, ik heb even de betrouwbaarheid en validiteit van de VIT opgezocht in de COTAN gids (de cotan is een onafhankelijke commissie van het Nederlands Instituut van Psychologen). Daar zag ik het volgende:
COTAN-beoordeling 2011
Uitgangspunten bij de testconstructie: Voldoende
Kwaliteit van het testmateriaal: Goed
Kwaliteit van de handleiding: Voldoende
Normen: Onvoldoende 1)
Betrouwbaarheid: Voldoende 2)
Begripsvaliditeit: Onvoldoende 3)
Criteriumvaliditeit: Onvoldoende 4)
1) Normen niet representatief en/of de representativiteit is niet te beoordelen.
2) Deze beoordeling betreft de Totaalscore bij gebruik voor ‘belangrijke beslissingen op individueel niveau’; voor de subtestscores is de betrouwbaarheid bij gebruik voor ‘minder belangrijke beslissingen op individueel niveau’ voldoende.
3) Te weinig onderzoek.
4) Geen onderzoek.
Er is dus wel wat aan te merken op de test mbt normen en validiteit.
De WAIS van 2006 is veel beter onderzocht.
COTAN-beoordeling 2006
Kwaliteit van de handleiding: Goed
Normen: Voldoende
Betrouwbaarheid: Goed
Begripsvaliditeit: Voldoende
Criteriumvaliditeit: Onvoldoende 1)
Als het resultaat echt tegenvalt zou ik zeker je resultaten laten zien van je IQ test en aangeven dat je weet dat de VIT minder goed gevalideerd is dan jouw IQ test. Mocht ik je daar nog bij kunnen helpen, geef maar aan.
COTAN-beoordeling 2011
Kwaliteit van de handleiding: Voldoende
Normen: Onvoldoende 1)
Betrouwbaarheid: Voldoende 2)
Begripsvaliditeit: Onvoldoende 3)
Criteriumvaliditeit: Onvoldoende 4)
1) Normen niet representatief en/of de representativiteit is niet te beoordelen.
2) Deze beoordeling betreft de Totaalscore bij gebruik voor ‘belangrijke beslissingen op individueel niveau’; voor de subtestscores is de betrouwbaarheid bij gebruik voor ‘minder belangrijke beslissingen op individueel niveau’ voldoende.
3) Te weinig onderzoek.
4) Geen onderzoek.
Er is dus wel wat aan te merken op de test mbt normen en validiteit.
De WAIS van 2006 is veel beter onderzocht.
COTAN-beoordeling 2006
Kwaliteit van de handleiding: Goed
Normen: Voldoende
Betrouwbaarheid: Goed
Begripsvaliditeit: Voldoende
Criteriumvaliditeit: Onvoldoende 1)
Als het resultaat echt tegenvalt zou ik zeker je resultaten laten zien van je IQ test en aangeven dat je weet dat de VIT minder goed gevalideerd is dan jouw IQ test. Mocht ik je daar nog bij kunnen helpen, geef maar aan.
zondag 26 augustus 2012 om 22:01
Goed idee van jou! Werkelijk géén idee meer waar ik het verslag heb gelaten (zit midden in een verbouwing dus ik weet überhaupt even van niets waar het is), maar ik zal dat zeker doen als nodig. Ik neem toch aan dat een uitslag van 118 (113-123 met een harmonisch profiel) voldoende moet zijn voor een HBO-functie.
Ik weet nu ook inderdaad zeker dat ik de WAIS heb gemaakt, want de WISC is voor kinderen.
Bedankt!
Ik weet nu ook inderdaad zeker dat ik de WAIS heb gemaakt, want de WISC is voor kinderen.
Bedankt!
zondag 26 augustus 2012 om 22:08
Ja inderdaad de WISC is voor kinderen vandaar dat ik ook de gegevens van de WAIS heb vermeld. Succes in ieder geval en geef je niet zomaar gewonnen als ze op basis van deze test een negatieve conclusie trekken over je denkniveau. De WAIS is wat dat betreft een beter onderzocht instrument dan de VIT.
Nadeel is alleen dat het de vraag is of het detacheringsbureau en/of de organisatie jouw kritiek ook serieus nemen of het als 'excuus' gaan beschouwen. Je moet maar net iemand treffen die inhoudelijk naar jouw verhaal wil en kan luisteren en snapt wat er speelt.
Nadeel is alleen dat het de vraag is of het detacheringsbureau en/of de organisatie jouw kritiek ook serieus nemen of het als 'excuus' gaan beschouwen. Je moet maar net iemand treffen die inhoudelijk naar jouw verhaal wil en kan luisteren en snapt wat er speelt.
zondag 26 augustus 2012 om 22:10
zondag 26 augustus 2012 om 22:26
quote:digibam schreef op 26 augustus 2012 @ 22:08:Nadeel is alleen dat het de vraag is of het detacheringsbureau en/of de organisatie jouw kritiek ook serieus nemen of het als 'excuus' gaan beschouwen. Je moet maar net iemand treffen die inhoudelijk naar jouw verhaal wil en kan luisteren en snapt wat er speelt.Dit is ook een hele lastige. "De test deugt niet" is natuurlijk een veelvoorkomend argument als iemand een baan niet krijgt vanwege testresultaten. Het komt al snel heel pathetisch over. Dus als je terechte kritiek hebt op een test, dan denk ik dat je heel goed moet voorbereiden hoe je dat gaat brengen.
zondag 26 augustus 2012 om 22:43
Dat bedoel ik ook niet hoor, dat jij dat zegt, alleen dat je op moet passen met hoe je zoiets brengt
En die rekenvraag is bizar. Die is voor normale mensen niet op te lossen. Misschien zit die er in om de uitzonderlijke Rain Man-achtige figuren eruit te pikken, of het is een controlevraag om mensen er uit te pikken die een rekenmachine gebruiken
En die rekenvraag is bizar. Die is voor normale mensen niet op te lossen. Misschien zit die er in om de uitzonderlijke Rain Man-achtige figuren eruit te pikken, of het is een controlevraag om mensen er uit te pikken die een rekenmachine gebruiken
zondag 26 augustus 2012 om 22:50
Maar het was niet de enige bizar moeilijke vraag.
En ik heb een Rain Man achtige neef (ok hij is iets minder gestoord maar wel erg slim, verdient daar ook héél veel geld mee) en we kwamen tot de conclusie dat hij de enige is die die test misschien af zou kunnen maken.
Ik ga wel even kijken hoe ik dit ga oplossen. Misschien is dat ook onderdeel van de test.
En ik heb een Rain Man achtige neef (ok hij is iets minder gestoord maar wel erg slim, verdient daar ook héél veel geld mee) en we kwamen tot de conclusie dat hij de enige is die die test misschien af zou kunnen maken.
Ik ga wel even kijken hoe ik dit ga oplossen. Misschien is dat ook onderdeel van de test.
maandag 27 augustus 2012 om 09:38
De rapportage is 1 minuut nadat jij de test heb gemaakt al klaar, die komt inderdaad zo uit de computer rollen. Het is alleen een kwestie van wanneer zij het rapport naar jou sturen, ze zullen er waarschijnlijk eerst naar willen kijken en beoordelen of je de 'ondergrens' hebt behaald voor een uitnodiging. Maar die beoordeling zouden ze ook in 2 minuten moeten kunnen doen