Werk & Studie alle pijlers

VIT intelligentietest

20-08-2012 21:46 99 berichten
Alle reacties Link kopieren
Inmiddels de wanhoop nabij omdat ik gewoon écht werk nodig heb, vind ik vandaag een uitnodiging voor een assessment in mijn mailbox, als onderdeel van een sollicitatieprocedure. Het gaat om een Volledige Intelligentie Test, en dit staat erbij:

De VIT is een intelligentietest waarmee het algehele werk- en denkniveau wordt gemeten. De VIT brengt vier specifieke domeinen van intelligentie in kaart: cijfermatig redeneervermogen, logisch redeneervermogen, rekenvaardigheid en verbale aanleg. De vragenlijst bestaat uit 68 vragen. Voor het invullen van deze test krijgt u 30 minuten de tijd.

Heeft iemand ervaring met deze test? Ik zou graag willen weten hoe ik me het beste kan voorbereiden. Ik zit al maanden thuis en eerlijk gezegd ben ik momenteel een beetje warrig in mijn hoofd, waardoor ik bang ben dat ik de concentratie mis.

In principe denk ik dat ik het gewoon zou moeten kunnen: het gaat om een HBO-functie en er zal worden getest of ik daadwerkelijk over het denkniveau van een HBO'er beschik. Ik heb ooit een officiële IQ-test gedaan en toen kwam ik op 118. Maar goed, onzekerheid (en niet onterecht) ligt op de loer!
Is Wisc-uitslag met 118 HBO-niveau? Ik kan het niet meer terugvinden, maar ik weet dat de HBO-instelling waar ik destijds op heb gezeten, minimaal 120 eiste als je niet normaal toegelaten kon worden en al wel een intelligentietest had gedaan. Nu zegt de wisc niks over motivatie en dat is meestal toch het belangrijkste ingredient om succesvol te zijn, maar op basis van bovenstaande is 118 wel wat krap om HBO aan te tonen denk ik.
Gefeliciteerd met de uitnodiging voor het gesprek!
Gefeliciteerd Frizzy!
Ik heb altijd begrepen dat je met een IQ boven de 110 HBO zou moeten kunnen doen. Geen idee hoe dat officieel ligt hoor, maar eehhh... Goh ik dacht dat ik gewoon intelligent was. Had een hoge CITO-score en VWO advies.

Morgen heb ik het sollicitatiegesprek!
Ik heb een mail van de organisatie van de test, dat er erg veel reacties zijn gekomen en dat er op basis van ervaring en bladiebla voor anderen is gekozen, maar dat ik wél geschikt ben en dat ze me graag in portefeuille willen houden. Ik denk dat anderen het slechter hebben gedaan dan ik dus.

Maar het sollicitatiegesprek dat ik vandaag had ging geweldig.
Fijn om te horen frizzy
Liever elitair dan een pauper!
Oh, en die reactie van de organisatie waar ik de VIT voor deed is helemaal niet zo gek: ik voldoe niet aan het profiel maar het detacheringsbureau had me ertussen gekregen.
Had je nog wel een uitslag/rapport gekregen van de test?
Wat denk je? Ik vind net een uitnodiging in mijn mail voor een sollicitatiegesprek! Ben ik er dus toch doorheen...

Er staat verder niks over een uitslag oid. Zal ik dat gesprek afwachten of zal ik er vast een vraag over stellen via de mail?
Is het via een bureau? Zo ja, dan zou ik om uitslag vragen. Zo nee, dan zou ik denk ik er niet om vragen en als ik het zou doen, per telefoon en niet per mail. Om miscommunicatie te voorkomen.

Super dat je ook daar op gesprek mag komen!
Haha, Frizzy, zo zie je maar weer, je bent slimmer dan je denkt!

Misschien is de rest van de kandidaten wel afgehaakt bij vraag 3. Of hebben die zich niet zo voorbereid als jou en snapten ze er helemaal geen hout van.

in ieder geval proficiat , straks liggen de banen nog voor het oprapen voor je! Hopelijk vind je snel iets leuks.
Ik moest zo lachen om die voorbeeldsom.

Gefeliciteerd met je twee gesprekken. Ga je nu naar allebei?

Ik zou vooraf trouwens geen vragen stellen over de test. Misschien in het gesprek wel, als dat zo uitkomt.
Afijn, nu begin ik het te snappen. Ik was ff vergeten dat ik via een andere weg óók heb gesolliciteerd op een functie bij betreffende (zeer grote) organisatie. Voor de sollicitatie met test zit ik dus in portefeuille, en voor eentje zonder ben ik uitgenodigd.

En ja ik ga overal naartoe en doe álles om maar uit die &^#@$&-WW te komen.
Ik heb de uitslag van de test binnen. Ik scoor gemiddeld vergeleken met anderen als de norm HBO is. Prima dus!
Die rekenvaardigheid klinkt..... Moeilijk!!
Die rekenvaardigheid heb ik met rekenmachine gedaan hoor.
IQ zegt niet altijd alles. Met inzet kun je ook ver komen. Ik heb een gemiddeld IQ, rond de 100, en kan prima HBO aan. Voel me wel een sufferd vergeleken bij jullie, als ik de hoge IQ-scores voorbij zie komen.
IQ zegt ook echt niet alles hoor. Deze test kijkt of je HBO-niveau aan kan, dus wellicht zou jij em ook voldoende maken!
Met de rekenmachine op je computer Frizz? Goede oplossing. Maar zou niet eens weten of je dat dan gewoon zo in kan typen of dat je wel eerst moet weten in welke volgorde je het volgens de regels uit moet rekenen...
Nee de rekenmachine op mijn telefoon. Alles binnen de haakjes eerst toch?
Ja, geloof het wel. Maar dan zit er toch ook nog een bepaalde volgorde in de rest. Was dat niet iets met Meneer Van Dale Wacht Op Antwoord? Dus eh.... machten, vermenigvuldigen, delen, worteltrekken, optellen, aftrekken?? Ofzo?? Echt, geen idee hoe dat soort dingen ook alweer moeten
Don't ask me. En zelf IK heb het gehaald. Dus.
Meneer Van Dalen Wacht Op Antwoord.

Tegenwoordig (sinds vier jaar ofzo) kan het ook zijn:

Meneer De Vries Wacht Op Antwoord.

Dit hangt tegenwoordig af van de notatie van de som. Je voert gelijkwaardige "gevallen"(weet ik hoe ze heten) uit in de volgorde waarin ze geschreven staan.

Dus delen en vermenigvuldigen.

En optellen en aftrekken.

Vroeger ging deze som met meneer Van Dalen:

16 : 8x2 =

16 : 16 = 1

Tegenwoordig gaat de som met deze notatie als:

16:8 x 2 =

2 x 2 = 4.

Betty White: "Once you go blackberry... Hmmmmmhmmmm"

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven