Lichttherapie en rouw

26-08-2012 19:22 13 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik (57j) ben nu al drie zomers en twee winters weduwnaar. Ik heb het er moeilijk mee, en ik merk dat het verlangen naar mijn liefste en de herinneringen aan haar ziekzijn me 's winters veel zwaarder vallen dan 's zomers. Nu kun je aan die paar zomers en winters misschien wel niet zoveel aflezen maar toch:

Nu de dagen weer korter worden: zijn er onder jullie die ervaring hebben met lichttherapie (lampen met sterk wit/blauw licht tegen winterdepressie) na een verlies of een ander groot verdriet? Ik heb natuurlijk niet echt een winterdepressie - ik ben nog in de rouw - maar aan de andere kant: veel kwaad zal het ook niet kunnen.

Ervaringen? Misschien zelfs tips (goede lampen)?
Geen ervaring, wel een
Gewoon proberen! Sterkte Hans
Wat lijkt me dit ontzettend zwaar Hans, eerst eens een dikke

Ik denk ook dat je het gewoon eens kunt proberen. Maar voordat je er veekl van verwacht en het straks de verwachtingen niet waarmaakt; Wat is er nog meer anders in de zomer? Ben je er meer op uit, eet je anders, heb je meer bezoek etc? Allemaal dingen die heel veel invloed kunnen hebben op je gemoedstoestand.

Misschien kun je eens met de huisarts gaan praten, ook ivm de lichttherapie?
Sint Janskruid...

Eens met Googlette: ik zou eens met de huisarts gaan praten. Even je verhaal kwijt en de beste man of vrouw kan je vast wel helpen. Sterkte!
Hay hans, ik zelf heb ervaring met lichttherapie maar dan voor depressie e.d dus voor rouw geen ervaring mee. Ik moest 2 weken lang elke morgen rond hetzelfde tijdstip voor de lamp zitten voor 45 min. Je hoeft niet de hele tijd in de lamp kijken dus je kan iets te lezen meenemen. Ik zelf zou het niet meer doen maar dat is alleen maar omdat het niet geholpen heeft bij mij. Maar hans ik zou het zeker proberen als je in aanmerking komt. Je kan ook een lamp kopen zodat je het thuis kan doen. Succes
Sint Janskruid is niet zonder bijwerkingen duszoudaar niet zomaar aan beginnen! Als we dan toch in "medicatie" spreken zou ik L tyrosine 500 aanraden (aminozuur, natuurlijke stof, geen bijwerkingen, geen op of afbouwtijd en te verkrijgen bij natuurwinkels)

Heel veel sterkte Hans! De huisarts lijkt mij ook een prima optie...
Daydream, Suze en de anderen: dank jullie wel voor je goede wensen.

Googlette: ik heb afgelopen winter een tijdje bij een psycholoog gelopen (doorverwezen door mijn huisarts). Aan haar legde ik dezelfde vraag voor, en het leek haar een goed idee, al klonk ze niet erg overtuigd. Een depressie is iets anders dan rouw, en ik was volgens haar ook helemaal niet depressief (eet en slaap bijv. goed), alleen heel verdrietig.

Maar toch: dat verschil in gevoel tussen zomer en winter. Natuurlijk doe ik andere dingen, maar ook 's winters zie ik veel mensen.

Ik ben gewoon benieuwd of andere mensen ervaring hebben met dit soort lampen in situaties als de mijne. En als het niets is, dan ga ik gewoon voor het placebo-effect!

Sint-Janskruid: dat is een echt medicijn (natuurlijk of niet - het heeft bijwerkingen)
Vanaf oktober gaat hier de lamp weer dagelijks aan. Ik heb een klein model en zet de lamp aan tijdens mijn badkamerritueel in de ochtenden.
“Don’t look back – you’re not going that way.”
Zoals je zelf al opmerkte lichtherapie helpt niet tegen rouw. Wel constateer je (en je bent daarin niet de enige) dat je het moeilijker hebt in de herfst en winter. Een lamp zou je een beter gevoel kunnen geven maar zaken ondernemen (bv. sporten, een leuke club etc.) zouden dat misschien ook kunnen doen. Praat eens met je huisarts wat voor jou persoonlijk het beste zou kunnen zijn. En ja, rouw heeft tijd nodig om een plek te krijgen in je leven. Ik wens je daarbij heel veel sterkte
quote:Thekla schreef op 26 augustus 2012 @ 21:10:

Zoals je zelf al opmerkte lichtherapie helpt niet tegen rouw.

Nou, dat zei ik nou net niet, anders had ik mijn vraag hier ook niet gesteld Rouw is iets anders dan een depressie, dat weet ik. Ik sport veel, heb veel werk, leuke collega's, vrienden, dat is (denk ik) allemaal moeilijk als je depressief bent. Maar ik heb ook veel verdriet, heimwee, verlangen, hoe je het noemen wilt, en dat gaat voorlopig niet over. Een beetje dragelijker maken is al heel wat.

Ik hoop een beetje op ervaringsverhalen, en zal zelf in elk geval over een half jaar hier verslag doen

quote:Ik wens je daarbij heel veel sterkteDank je wel!
quote:Ik hoop een beetje op ervaringsverhalen, en zal zelf in elk geval over een half jaar hier verslag doen

Ik ben naar mijn huisarts gestapt, die wilde toch eerst nog overleggen met de psycholoog die mij afgelopen winter heeft geholpen. Maar toen ik daar niets meer van hoorde heb ik toch maar een lichttherapielamp gekocht.

Ik heb 'm nu 3 weken in huis, en het werkt -voor mij- fantastisch. Niet tegen de rouw per sé - ik ben nog steeds soms heel verdrietig en verlang (misschien nu nog wel meer) naar mijn lief - maar de moedeloosheid en grijsheid zijn verdwenen. Er zijn ook andere effecten: ik word eerder wakker, ben 's avonds eerder moe.

Ik las dat je bij sommige praktijken (niet bij de mijne) zo'n lamp een weekje kunt lenen. Als je (zoals ik) vermoedt dat seizoensdepressie bij jou een rol speelt: probeer 'm uit! (ik merkte al na 3 dagen het verschil)

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven