studieboeken, editie eerder is dat erg?

27-08-2012 19:13 13 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik kan heel goedkoop voor het nieuwe jaar een aantal verplichte studieboeken overnemen. Echter is het zo dat deze boeken allemaal een editie eerder zijn dan degene die wij nodig hebben van de lijst die we hebben gekregen. Zal dat erg zijn?! scheelt echt gewoon de helft zowat!
Ligt eraan. Soms staat in je studiewijzer welke bladzijde je moet hebben en dat kan in jou druk anders zijn.

Maar daar valt ook wel mee te leven, als je even spiekt bij je studiegenoten.

Kijk wel even of het een herziene uitgave is, de nieuwe dan.
Hangt van de studie af lijkt me.

Als het bijvoorbeeld gaat om bepaalde cijfers van het cpb die erin vermeld staan, dan is een oude versie niet meer up to date. Maar veel boeken zullen qua inhoud grotendeels hetzelfde zijn.
quote:Moonlight82 schreef op 27 augustus 2012 @ 19:15:

Ligt eraan. Soms staat in je studiewijzer welke bladzijde je moet hebben en dat kan in jou druk anders zijn.

Maar daar valt ook wel mee te leven, als je even spiekt bij je studiegenoten.

Kijk wel even of het een herziene uitgave is, de nieuwe dan.Er staat bij die nieuwe op bol.com iig herziende uitgave...
quote:fruitfris schreef op 27 augustus 2012 @ 19:16:

Hangt van de studie af lijkt me.

Als het bijvoorbeeld gaat om bepaalde cijfers van het cpb die erin vermeld staan, dan is een oude versie niet meer up to date. Maar veel boeken zullen qua inhoud grotendeels hetzelfde zijn.Zit in een mengeling van sociologie/psychologie
Mail de docent even. Die weten het vaak wel. Soms kan het, maar soms kan het ook niet omdat bijvoorbeeld hele nieuwe hoofdstukken zijn toegevoegd.
Meestal is het niet praktisch. Dan zegt de docent; we gaan nu kijken naar opdracht 1 op blz 134, en dan is dat bij jou op blz 122.

De eerste hoofdstukken zal nog wel gaan. Maar later in het jaar wordt dat erg onhandig.
Ligt eraan hoe en wat.

Soms is de hoofdstukindeling anders, laten ze dingen weg en voegen ze dingen toe.

het is heel frustrerend als de docent zegt even naar pagina 124 te bladeren en jij geen idee hebt waar je dat in jouw versie moet vinden. Als het er uberhaupt in staat.

Ook veranderen inzichten nogal eens en kan je boek outdated zijn.
Je kunt ook proberen de site van de uitgever/het boek te vinden, daar staat bij een nieuwe editie vaak wat er veranderd is vergeleken met de vorige editie. Mijn eigen ervaring is dat het over het algemeen geen enkel probleem is met een oudere editie te werken. Basisvakken (als dat het is) veranderen niet zo snel en je moet maar zo denken, de docent/prof gaat zijn lessen ook niet aan elke nieuwe editie aanpassen.
Als het een herziene druk is (staat er meestal bij op bol.com) kan je er beter niet aan beginnen. De structuur kan anders zijn wat dingen opzoeken lastig maakt. Bovendien kan de informatie inmiddels achterhaald zijn.

Je kunt het altijd aan de docent vragen, die weet hoe en wat. Mail de beste man/vrouw even en je weet zeker of dit een verstandige optie is.
Vaak kan het wel. Ik doe het zoveel mogelijk, maar vraag wel na of het kan.
Het kan vaak wel, maar ik heb een keer gehad dat mijn versie ineens heel wat pagina's dunner bleek te zijn dan de versie die school moest gebruiken. Toen stond er in de handleiding dat we hoofdstuk drie tot en met pagina 105 moesten leren en daarna door moesten naar hoofdstuk 4. Mijn boek liep niet verder door dan pagina 100.
In liefde en NaNoWriMo is alles geoorloofd
De enige die dat weet is je docent.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven