TTTOT 11

01-08-2012 18:43 3034 berichten
Alle reacties Link kopieren
Nummer 11, het gekken getal. Ook wel passend bij dit kluphuis. Wat dat betreft is elk TTTOT topic een 11.

Ergens, op een mooie open vlakte vinden wij ons kluphuis:

Ieder heeft er zijn eigen slaapkamer. Zelf ingericht en naar eigen smaak te veranderen.

Wij respecteren elkaar en elk ander.

Treed u binnen...

Het Kluplied:

Zo vertrouwd, toch zo vreemd

Iedereen anders en toch van alles gemeen

Herkenning en erkenning ineen

Onbekend en toch bekend

Samen zijn wij één

(By Angel)
allemaal!

Voeding voor kinderen, kan nog best lastig zijn. Ik wil Bomber ook niet alles ontzeggen, om precies dezelfde reden als Suus al aangaf, maar nu zal ik dus wel moeten. Gelukkig is ie niet zo heel gek op snoep, maar een koekje op z'n tijd vindt ie wel lekker. Maar daar kan je tenminste nog iets mee. Qua kaloriëen is ontbijtkoek wel een goeie, alleen mag ie die nu even niet omdat hij nu elastiekjes in z'n mond heeft, en volgende week dus die eerst beugel. Rijstewafels houdt ie niet van dus worden het waarschijnlijk volkorenkoekjes ofzo. En voor de rest gewoon fruit.

Wat Peacy zegt over uitleggen, dat doe ik ook, maar dat is bij een 12 jarig natuurlijk een stuk makkelijker dan bij een dreumes of peuter/kleuter.

Ben benieuwd wat ik voor voedingsadviezen ga krijgen.
quote:yezka schreef op 01 september 2012 @ 11:39:

Ja, uitleggen is natuurlijk een goed begin, maar eh.. Mijn moeder zei ook altijd dat snoep slecht was voor mijn tanden. Dat kon me echt nix schelen (en is nog steeds niet het gene waar ik aan denk als ik zin heb in een stuk chocolade).

Dat snap ik, maar meer als: het mag wel, maar niet altijd.

Zodat het speciaal blijft .
Wat ik trouwens wel heel lastig vind, is dat anderen roepen dat het wel meevalt met het overgewicht van Bomber. Gel*l! Wij zijn niet blind en de GGD roept het ook niet zomaar! Het rottige is nu dat als ie bij een ander is, hij gewoon van alles aangeboden krijgt en dat dus ook opeet/drinkt. Al aan verschillende mensen gevraagd daar rekening mee te houden maar bij sommigen vraag ik me echt af of ze de ernst er wel van inzien.

Nu is het dus zaak dat Bomber zich door en door bewust wordt van wat wel en wat niet kan. Dat zal nog een hele klus worden, want hij is tenslotte nog wel gewoon een kind.
Nu zal t vast ook schelen dat voorbeeld doet volgen bij peuters/dreumesen. (bij pubers juist niet, gok ik?)

Ik snoep weinig, vin wel trouwens. Probeer hem ook te vertellen dat t niet goed is om een zak spekkjes leeg te eten. Niet goed voor hem, en ook niet voor de kinderen.

Hij begint t nu ook in te zien. Juist omdat hij hier (kinderrijke buurt) ook veel te dikke kinderen ziet.

Ik had een veel te dikke vader. Dus ik ken de gevolgen van obese van dichtbij.

En ik waak ervoor dat m'n kinderen, en wij ouders, ook op veel te jonge leeftijd eraan sterven.

Want dat gebeurd echt. Je sloopt je lichaam, onherstelbaar.
quote:grobbekuiken schreef op 01 september 2012 @ 11:48:

Wat ik trouwens wel heel lastig vind, is dat anderen roepen dat het wel meevalt met het overgewicht van Bomber. Gel*l! Wij zijn niet blind en de GGD roept het ook niet zomaar! Het rottige is nu dat als ie bij een ander is, hij gewoon van alles aangeboden krijgt en dat dus ook opeet/drinkt. Al aan verschillende mensen gevraagd daar rekening mee te houden maar bij sommigen vraag ik me echt af of ze de ernst er wel van inzien.

Nu is het dus zaak dat Bomber zich door en door bewust wordt van wat wel en wat niet kan. Dat zal nog een hele klus worden, want hij is tenslotte nog wel gewoon een kind.

Dat klopt, maar het is nu wel het juiste moment om er iets aan te doen.

Geloof mij maar, wilde dat m'n ouders zo'n traject in waren gegaan. Ik moet maar weten dat ik te dik ben en moet afvallen en wat allemaal niet goed voor me was. Nooit begeleiding bij gehad.

Tel daarbij op, dat ik ben doorgeslagen (en een licht eetprobleem heb ontwikkelt). Heb een haat-liefdeverhouding met eten en drinken.
Grobs, de omgeving is zeker een lastig punt.

Ik merk dat al bij mezelf. Ik heb coeliakie en mag dus gewoon echt geen produkten met tarwemeel er in. Ook geen taart omdat iemand nou eenmaal slechts 1x per jaar jarig is. En mensen snappen dat gewoon niet. Ik moet dus nee blijven zeggen. Maar dat kan je van een kind van 12 nauwelijks verwachten. Moeilijk hoor.
Grobs, kijk ermee uit met dingen verbieden. Door mijn vader sloeg ik de andere kant op door.

Dus leefde ik vaak op sinaasappels, cola light (energie) en sigaretten. Soms gooide ik er een shake in. En nam handen vol vitamine pillen erbij.

Ook ik heb m'n lichaam zelf gesloopt. M'n maagdarm stelsel heeft zulke harde klappen gekregen ervan.
Peacy, het is ook het juiste moment, daarom gaan we er nu ook serieus mee aan de slag. Jammer dat het probleem bij jou nooit serieus genomen is. Maar wat Yez ook zegt, mensen die er nooit iets mee te maken hebben gehad, hebben geen idee hoe ernstig het eigenlijk is, nemen het gewoon niet serieus. "Ach, hij is gewoon wat steviger"..."Ach, wat kan zo'n klein stukje taart nou doen"....ja hoor, anmehoela! Dan kan je wel aan het uitleggen blíjven, waardoor je het kind bijna een trauma aanpraat omdat ie het steeds weer moet aanhoren.

En een 12 jarig de volle verantwoordelijkheid geven is absoluut niet haalbaar, ondanks dat ie heus wel weet dat het echt geen kwestie is van Bombertje-pesten.

Men zou gewoon hun ogen uit hun zak moeten halen en het gewoon van me aannemen.
Je hebt gelijk hoor, grobs.

Hoezo denkt een ander altijd beter te weten wat beter is voor je kind?!?!

Irritant.

Nu moet ik me klaarmaken. Zo dansen met Vin
quote:missy_acy schreef op 01 september 2012 @ 11:58:

Grobs, kijk ermee uit met dingen verbieden. Door mijn vader sloeg ik de andere kant op door.

Dus leefde ik vaak op sinaasappels, cola light (energie) en sigaretten. Soms gooide ik er een shake in. En nam handen vol vitamine pillen erbij.

Ook ik heb m'n lichaam zelf gesloopt. M'n maagdarm stelsel heeft zulke harde klappen gekregen ervan.

Dat bedoel ik dus, je moet zo'n kind ook geen trauma gaan aanpraten. Mezelf kennende zal ik heus wel eens een oogje dichtknijpen, de boog kan niet altijd gespannen staan tenslotte. Waar het vooral om gaat is dat ie zichzelf bewust wordt van het feit dat deze situatie gewoon ongezond is. Hij is al wel begonnen met kleinere porties te eten. Wat waarschijnlijk ook een hoop gaat uitmaken (hoop ik tenminste) is dat die beugel ook een belemmering gaat opleveren. Hij zal veel beter en langer moeten gaan kauwen waardoor hij ook eerder vol zit. Daar zit nl. ook een punt, zijn kiezen sluiten nu niet voldoende waardoor alles goed fijnkauwen niet zo goed gaat. Maar goed, ook daar wordt aan gewerkt.

Nu ik er zo over nadenk, alles valt wel precies samen om het juiste moment eigenlijk .
Doe je ook samen boodschappen en koken trouwens?
Boodschappen doe ik eigenlijk al Bomber op school zit, maar hij gaat ook vaak met me mee. Bij het koken komt ie nog wel eens meekijken want hij krijgt er steeds meer interesse in. Ook is er op school een kookproject.

Maar ik snap wat je wilt zeggen, volgende keer laat ik hem e.e.a. uitzoeken en kunnen we het er meteen over hebben. Is dit goed denk je? Niet? Waarom niet? Wel? OK, leg eens uit....
quote:missy_acy schreef op 01 september 2012 @ 12:05:

Nu moet ik me klaarmaken. Zo dansen met Vin Veel plezier!
Ik denk juist dat t wel goed is.

Mijn moeder deed vroeger ook boodschappen alleen.

Nu al neem ik peuter mee. Laat haar de groenten uitzoeken.

En met haar peutermesje meesnijden, champignons. Ze eet ook graag haar groenten, want: zelfgemaakt.

Ik denk dat dat ook bewust van eten maken is. Helpen uitzoeken en bereiden.
quote:missy_acy schreef op 01 september 2012 @ 12:05:

Nu moet ik me klaarmaken. Zo dansen met Vin

Veel plezier!!
quote:grobbekuiken schreef op 01 september 2012 @ 12:03:

Peacy, het is ook het juiste moment, daarom gaan we er nu ook serieus mee aan de slag. Jammer dat het probleem bij jou nooit serieus genomen is. Maar wat Yez ook zegt, mensen die er nooit iets mee te maken hebben gehad, hebben geen idee hoe ernstig het eigenlijk is, nemen het gewoon niet serieus. "Ach, hij is gewoon wat steviger"..."Ach, wat kan zo'n klein stukje taart nou doen"....ja hoor, anmehoela! Dan kan je wel aan het uitleggen blíjven, waardoor je het kind bijna een trauma aanpraat omdat ie het steeds weer moet aanhoren.

En een 12 jarig de volle verantwoordelijkheid geven is absoluut niet haalbaar, ondanks dat ie heus wel weet dat het echt geen kwestie is van Bombertje-pesten.

Men zou gewoon hun ogen uit hun zak moeten halen en het gewoon van me aannemen.Klopt. Men ziet het achterliggende probleem vaak niet. Dat is het gewoon.
quote:missy_acy schreef op 01 september 2012 @ 12:15:

Ik denk juist dat t wel goed is.

Mijn moeder deed vroeger ook boodschappen alleen.

Nu al neem ik peuter mee. Laat haar de groenten uitzoeken.

En met haar peutermesje meesnijden, champignons. Ze eet ook graag haar groenten, want: zelfgemaakt.

Ik denk dat dat ook bewust van eten maken is. Helpen uitzoeken en bereiden.Klopt!
Bomber vindt de meeste groenten lekker, dus dat is geen probleem. Zelfs spinazie! Gek op komkommer, tomaat en augurk dus dat gaat vaak als extraatje mee naar school. Als we sla eten (één van z'n favorieten) maak ik de slasaus zelf met yoghurtmayo, ketchup, ministukjes augurk, augurkennat en roeren maar. Of we eten het met aangemaakt olie.

Jammer is dat ie absoluut niet te porren is voor rijst, maar wel weer voor pasta's. Nu moet ik alleen via de voedingsdeskundige nog uitvissen hoe het zit het koolhydraten, wat mag wel, wat niet, en in welke hoeveelheden.
Over het echte voeding heb ik geen advies. Ben zelf ook nog aan het kijken hoe en wat.
:puke:

Ja, je bent geweldig, ja je wilt veren in je reet, goh ik meen dit serieus.

Vis eet ie trouwens ook heel graag, dus daar liggen ook voldoende mogelijkheden. We hebben hier 2 grilpannen en een contactgrill, dus vlees kan ook zo mager mogelijk gebakken worden. Verder is er met roerbakken waarschijnlijk ook genoeg te doen.

Wat de voedingsdeskundige al wel aangaf is dat als je sauzen wilt eten, je de witte sauzen beter kan laten staan. In rode sauzen zitten veel minder caloriëen. Toevallig is ie ook niet zo gek op mayo op een gebakken piepertje dus dat scheelt ook alweer. Maar ja, knoflooksaus, daar is ie wel weer gek op.
quote:peacy schreef op 01 september 2012 @ 12:27:

Ja, je bent geweldig, ja je wilt veren in je reet, goh ik meen dit serieus.

:puke: Huh?!?!
Over wie heb jij t, floofde? Of tegen?
quote:grobbekuiken schreef op 01 september 2012 @ 12:29:

[...]

Huh?!?!

Mijn tante is gister naar een huis gegaan voor begeleid wonen.

Mijn moeder heeft het er zóóóóóó zwaar mee. Tuurlijk, het is ook moeilijk en zwaar. En het is niet niks na 28 jaar er voor gezorgd te hebben.

Maar ze wil van iedereen horen hoe geweldig ze het heeft gedaan en dat het echt respectvol is wat zij gedaan heeft. Gezorgd voor haar gehandicapte schoonzusje.

Het was echt niet leuk hoor, er zijn hier dingen gebeurt, die normaal onder mishandeling vallen. Ze deed nooit wat goed, mocht nooit wat. Dusse. Ik vind het :puke:
quote:missy_acy schreef op 01 september 2012 @ 12:32:

Over wie heb jij t, floofde? Of tegen?

Uitleg staat er al.

Was even een uiting naar m'n moeder toe. Die ik natuurlijk niet rechtstreeks kan uiten.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven