huisje koop drama!

dinsdag 4 september 2012 om 11:04

Wij zijn al een poosje in onderhandeling met ons droomhuis. Nu hebben we het cruciale punt bereikt: namelijk het eindbod.
Helaas ligt hun eindbod en onze hypotheekgrens met 5.000 euro uitelkaar.
Zelf hebben wij 3.000 op de spaar en we zouden aan de andere 2.000 kunnen komen via familie. Maar dan hebben we geen buffer meer.
Moeten we het doen of niet. Mijn gevoel schreeuwt ja en mijn vrienden zijn het met mij eens (droomhuis!) maar mijn vriend en z'n familie zegt nee.
En jullie? Wat vinden jullie?
                    Helaas ligt hun eindbod en onze hypotheekgrens met 5.000 euro uitelkaar.
Zelf hebben wij 3.000 op de spaar en we zouden aan de andere 2.000 kunnen komen via familie. Maar dan hebben we geen buffer meer.
Moeten we het doen of niet. Mijn gevoel schreeuwt ja en mijn vrienden zijn het met mij eens (droomhuis!) maar mijn vriend en z'n familie zegt nee.
En jullie? Wat vinden jullie?

dinsdag 4 september 2012 om 11:07

eerlijk gezegd vind ik een buffer van 3000 euro bij het kopen van een huis al niet erg veel. 
Ik zou het dus zeker niet doen. Er komt vast wel weer een ander droomhuis voorbij en in het gunstigste geval komt de verkoper erop terug en accepteren ze alsnog jullie laatste bod. Zo makkelijk raak je je huis tegenwoordig ook niet kwijt namelijk.
                    Ik zou het dus zeker niet doen. Er komt vast wel weer een ander droomhuis voorbij en in het gunstigste geval komt de verkoper erop terug en accepteren ze alsnog jullie laatste bod. Zo makkelijk raak je je huis tegenwoordig ook niet kwijt namelijk.

dinsdag 4 september 2012 om 11:07

Als je door dit te doen een hypotheek hebt die op zijn max zit en op basis is van twee volledige inkomens, dan niet doen. 
Als je gewoon de maandlasten prima kan betalen. Ook bruto, niet naar het netto bedrag kijken. Dan zou je het kunnen overwegen. Want dan is het ook goed te doen om je buffer weer snel aan te gaan vullen.
O, en ook wel afhankelijk van of je nog dingen in het huis moet of wilt doen of dat het helemaal af is natuurlijk.
                    Als je gewoon de maandlasten prima kan betalen. Ook bruto, niet naar het netto bedrag kijken. Dan zou je het kunnen overwegen. Want dan is het ook goed te doen om je buffer weer snel aan te gaan vullen.
O, en ook wel afhankelijk van of je nog dingen in het huis moet of wilt doen of dat het helemaal af is natuurlijk.

dinsdag 4 september 2012 om 11:08

Ik vind het niet verstandig om een huis te kopen zonder buffer en dan zelfs ook nog een schuld (ik ga er even vanuit dat je die ¤ 2000,- aan familie moet terugbetalen).
Je vriend zijn familie staan er waarschijnlijk wat objectiever tegenover als jijzelf en hebben naar mijn mening gelijk.
Dit huis is vast niet het enige huis dat bij jullie past.
Zoek nog even door en belangrijker nog: spaar nog even door.
                    Je vriend zijn familie staan er waarschijnlijk wat objectiever tegenover als jijzelf en hebben naar mijn mening gelijk.
Dit huis is vast niet het enige huis dat bij jullie past.
Zoek nog even door en belangrijker nog: spaar nog even door.

dinsdag 4 september 2012 om 11:09

Nee, niet doen. De kans is groot dat je al vrij snel tegenvallers krijgt en jullie buffer is dan weg.
En heel eerlijk: als jullie nu maar 3000 euro spaargeld hebben, dan zou ik vooraleerst helemaal geen huis kopen en gaan sparen totdat ik minstens 15.000 euro op de rekening had.
Een eigen huis is duur en iedere tegenvaller moet je zelf opvangen.
                    En heel eerlijk: als jullie nu maar 3000 euro spaargeld hebben, dan zou ik vooraleerst helemaal geen huis kopen en gaan sparen totdat ik minstens 15.000 euro op de rekening had.
Een eigen huis is duur en iedere tegenvaller moet je zelf opvangen.

dinsdag 4 september 2012 om 11:10

ik kan me haast niet voorstellen dat de verkopers idd af zullen haken om 5000 euro in deze tijd! Hoe naar ook als verkoper mag je blij zijn als je je huis kwijt raakt....
Niet dat we daar met zijn allen misbruik van moeten maken, maar ik vind 5000 euro wel te overkomen als verkoper.
Ik zou in ieder geval wel happen als verkoper als het 5000 euro onder mijn prijs zou zitten.....
Ik zou dus echt aangeven dat dit je max is, dat je anders afhaakt. Er komt dan vast wel weer een ander droomhuis...
Jezelf in alle bochten wringen lijkt me niet handig en verstandig.
                    Niet dat we daar met zijn allen misbruik van moeten maken, maar ik vind 5000 euro wel te overkomen als verkoper.
Ik zou in ieder geval wel happen als verkoper als het 5000 euro onder mijn prijs zou zitten.....
Ik zou dus echt aangeven dat dit je max is, dat je anders afhaakt. Er komt dan vast wel weer een ander droomhuis...
Jezelf in alle bochten wringen lijkt me niet handig en verstandig.

dinsdag 4 september 2012 om 11:11

quote:mika65 schreef op 04 september 2012 @ 11:07:
Nu ben ik een leek op dat gebied maar ik vind het raar dat de verkopers de verkoop op 5000 euro zouden laten stranden in deze tijd. Of is dat niet raar?Mee eens. Gewoon jullie max dus laten als bod, niet die 5000 euro gaan overbruggen. Meeste verkopers komen nu wel over de brug, en zo niet dat stort jij je niet in financiële nood. Want verhuizen kost nog meer geld, en daar heb je die 3000 euro heel hard voor nodig.
                    Nu ben ik een leek op dat gebied maar ik vind het raar dat de verkopers de verkoop op 5000 euro zouden laten stranden in deze tijd. Of is dat niet raar?Mee eens. Gewoon jullie max dus laten als bod, niet die 5000 euro gaan overbruggen. Meeste verkopers komen nu wel over de brug, en zo niet dat stort jij je niet in financiële nood. Want verhuizen kost nog meer geld, en daar heb je die 3000 euro heel hard voor nodig.

dinsdag 4 september 2012 om 11:12

Niet doen, je zit boven je max dus je kan het niet betalen. En 3.000 euro spaargeld is al niet veel als je een huis koopt, maar zonder kan je helemaal niks. Er zal toch een verfje op de muur moeten en evt meubels enzo? Dat kan je dan al niet eens betalen. 
En echt, er komen wel meer droomhuizen voorbij die je wel kan betalen
                    En echt, er komen wel meer droomhuizen voorbij die je wel kan betalen

dinsdag 4 september 2012 om 11:13

quote:mika65 schreef op 04 september 2012 @ 11:07:
Nu ben ik een leek op dat gebied maar ik vind het raar dat de verkopers de verkoop op 5000 euro zouden laten stranden in deze tijd. Of is dat niet raar?Nee daar heb je gelijk in, want 5000 euro zakken met je uiteindelijke prijs is nu heel normaal in deze tijd, tenzij je het risico wilt lopen nog 3 jaar met je huis te blijven zitten..
                    Nu ben ik een leek op dat gebied maar ik vind het raar dat de verkopers de verkoop op 5000 euro zouden laten stranden in deze tijd. Of is dat niet raar?Nee daar heb je gelijk in, want 5000 euro zakken met je uiteindelijke prijs is nu heel normaal in deze tijd, tenzij je het risico wilt lopen nog 3 jaar met je huis te blijven zitten..

dinsdag 4 september 2012 om 11:15

quote:ties84 schreef op 04 september 2012 @ 11:13:
[...]
Nee daar heb je gelijk in, want 5000 euro zakken met je uiteindelijke prijs is nu heel normaal in deze tijd, tenzij je het risico wilt lopen nog 3 jaar met je huis te blijven zitten..misschien hebben ze geen haast om te verkopen> Er zijn zat mensen die gewoon verstandig zijn en eeerst eigen huis verkopen voor iets anders te kopen. Dus wellicht hebben zij geen haast en kunnen ze daarom op hun vraagprijs blijven.
                    [...]
Nee daar heb je gelijk in, want 5000 euro zakken met je uiteindelijke prijs is nu heel normaal in deze tijd, tenzij je het risico wilt lopen nog 3 jaar met je huis te blijven zitten..misschien hebben ze geen haast om te verkopen> Er zijn zat mensen die gewoon verstandig zijn en eeerst eigen huis verkopen voor iets anders te kopen. Dus wellicht hebben zij geen haast en kunnen ze daarom op hun vraagprijs blijven.