Zwerver komen aanlopen?

05-09-2012 08:48 21 berichten
Alle reacties Link kopieren
Gisteravond laat liep ik nog even de tuin in naar de schuur, toen ik een kleine volwassen kat (kort modelletje, ws poes?) 'betrapte' op het drinken uit een bloempot met regenwater.

Het dier schrok en maakte dat het wegkwam.

Er zitten wel vaker vreemde katten in mijn tuin, en mijn eigen katten drinken ook veel liever water-niet-uit-de-kraan-komend, dus op zich keek ik er niet van op.

Vanochtend, bij daglicht zag ik het beestje weer, en het ziet er onverzorgd uit. Weer bij dezelfde bloempot. Nu vluchtte het de brandpoort in en ging daar achterin een hoekje zitten. Beetje angstig, zielig.

Er is geen kat die voor mij hoeft te vrezen, dus heb ik hem zachtjes toegesproken. Ik had het gevoel dat dat wel iets kalmeerde, maar het diertje bleef argwanend.

Inmiddels dus geconstateerd dat het er beetje armoedig uitzag, dus heb eten gehaald en neergezet, buiten de tuin, in de poort.

Bijna onmiddelijk kwam het aanlopen en begon te eten. Volgens mij had het flink honger, want het bakje ging in een keer leeg.

Na het eten bleef het me vragend aankijken, terwijl het begon te spinnen.

Ik heb het nog even aan mijn hand laten snuffelen en dat was oké.

Lieve oogjes, volgens mij wel een aanhankelijk diertje.

Tijdens het eten heb ik het even goed geobserveerd. Het dier heeft een rare vacht, het is een schildpad poes (ik denk poes aan het postuurtje te zien, klein kopje ook) overwegend zwart en maar af en toe een heel klein beetje rood. Vies neusje, beetje aangekoekte oogjes en het leek erop dat het de nacht tussen de spinneraggen heeft doorgebracht, want dat zat nog aan de staart en aan de achterkant van het lijfje.

Verder had het bovenop de rug een onregelmatige vacht, het lijkt eigenlijk nog het meest op een ruwharige cavia vacht, waardoor je op de huid kan kijken, en daar leek het wel of er 'uitgroei' te zien was, de haren liggen een beetje plat en zijn lichter aan de onderkant.

Bestaat dat bij katten ook, of is er iets niet in orde met deze vacht?

Ik kijk het even aan, en moet nu naar mijn werk.

Het heeft nu gegeten, kan drinken, en in mijn tuin wel riant vertoeven op een tuinstoel vandaag, het is mooi weer.

Amivedi heeft in mijn buurt geen melding van zo'n poesje, dus vanavond ga ik even verder zoeken wat ik kan doen, eventueel morgen naar de dierenarts om te zien of het misschien gechipt is.

Ik ben eigenlijk benieuwd naar wat die voor mij vreemde vacht te betekenen heeft.

En misschien, als het nergens thuishoort, wordt het wel mijn derde.
Perel is stiekem een poezen-engel
quote:SeptemberGirl schreef op 05 september 2012 @ 08:58:

Perel is stiekem een poezen-engel Idd,
Als je tot over je oren in de soep zit, zie je de gehaktballen pas naast je drijven
Zo ben ik ook aan mijn laatste poezenbeest gekomen. Alles op alles gezet om te achterhalen of ze gemist werd. Ze is hier als vanzelfsprekend komen wonen. (Kostte me binnen een week wel een paar honderd euro omdat reeds aanwezige kat "even moest wennen" en er een oog uit had gejast.....)
Ruil hem in voor een ED! Veilig en warm. Dat is wat je nodig hebt!
Een schildpad kat is altijd een poes (of een steriele kater)
Je zou misschien briefjes kunnen ophangen? Of Bij dierenartsen melden?
Een poezen-engel inderdaad!
.... ik zit te klquoten
my old friend the poes..quote:Perel schreef op 05 september 2012 @ 09:28:

Ik dacht ook altijd dat ze 'poes'in plaats van 'blues' zongen.... ja ik ben gek op katten.
Perel, dat wist die poes gewoon, dat ie het bij jou goed zou hebben. Die heeft jou gewoon gezocht!
foutje in de haast... ik móet nu echt gaan werken..
de vacht van een kat hoort te glanzen en glad te liggen op zijn huid,volgens mij heb ik weleens gelezen dat een slechte vacht in verband kan worden gebracht met slecht werkende nieren.

maar ja misschien heeft het er gewoon mee te maken dat de kat al een tijdje buiten leeft en slecht heeft gegeten.

wel lief van je dat je om het beestje bekommerd.
Ben jij mijn buurvrouw?

Hier slaapt ook regelmatig een zwart-met-een-beetje-schildpad poes op de tuinstoelen! Helaas kan ik niets beter bieden, want man is allergisch...
Uitgehongerd doen hoeft niet per se te betekenen dat het een zwerver is; wij hebben hier ook een poes rondlopen waarvan we dat eerst dachten maar ze heeft gewoon een huis waar ze te eten krijgt. Sommige katten doen alles voor een extra maaltje al dan niet omdat zij thuis dieet voer krijgen. De staat van de vacht is overigens wel een aanwijzing (maar ook niet doorslag gevend).
quote:Perel schreef op 05 september 2012 @ 08:48:

Verder had het bovenop de rug een onregelmatige vacht, het lijkt eigenlijk nog het meest op een ruwharige cavia vacht, waardoor je op de huid kan kijken, en daar leek het wel of er 'uitgroei' te zien was, de haren liggen een beetje plat en zijn lichter aan de onderkant.

Bestaat dat bij katten ook, of is er iets niet in orde met deze vacht?

.Ik had ooit een kat met zo'n soort vacht. De buitenste laag was zwart, bij zijn vacht was het grijs. Hij was gezond. De dierenarts noemde hem een smokey, oid, en vond het een mooie vacht.
Even n update..

Vanmiddag toen ik uit mijn werk kwam was ze er nog steeds. Was weer weggekropen achter in een hoekje van de brandpoort tussen wat hoog onkruid.

Ben er naar toe gegaan, beetje tegen 'r aan gepraat, ik mocht nu over het koppetje aaien. Ze lag er een beetje onplezierig bij, beetje op haar zij gezakt, wat in elkaar.

Toen ik mijn tuin inliep riep ik haar mee en ze kwam toen wel.

Schommelend loopje en ik meende een dik rompje te zien.

Ik vermoedde dat het scharminkeltje nog zwanger was ook.

Ik heb haar in de schuur gelokt met weer een bakje eten, water en een doosje om in te zitten (mandje wilde ze niet).

De deur dicht gedaan en de dierenambulance gebeld.

Ze zag er ziekjes uit, misschien zwanger, ik heb zelf twee gezonde katten die ik niet aan fip of kattenaids wil blootstellen. Bovendien lag er in de poort ook her en der wat dunne poep.

Ze is een kwartiertje geleden opgehaald, ambulanceman vermoedde ook zwangerschap, ze is wel gechipt maar met een niet nederlands nummer, er waren twee telefoonnummers bij op een adres in een stad van zo'n 20 km verderop maar die waren ook niet meer in gebruik.

Aan de ene kant ben ik wel blij dat ze nu uit die brandpoort weg is, dat ze zorg krijgt, maar het asiel vind ik wel heel erg.

Ik zal over een paar dagen even bellen om te informeren hoe het gaat, hoop dat het niet al te ernstig met haar is.
Wat ontzettend lief van je, Perel! Ben benieuwd naar het vervolg...
Goed gedaan, fijn dat jij voor het beestje hebt gezorgd!
Perel, goeie actie! Zo erg is 't asiel toch niet, ze krijgt daar eten en de verzorging die ze nodig heeft. Zeker als ze zwanger is kan ze die gebruiken. Ben benieuwd hoe het over een paar dagen met haar gaat.
Dit was dus typisch een Perel-in-de-bocht actie.

Gistermiddag navraag gedaan naar de poes.

Bleek dat deze vrijwel meteen was opgehaald door de eigenaar, die een straat verder woont.

Via de chip hebben ze diegene toch kunnen achterhalen.

Poes is gewoon een erg oude dame, en werd niet gemist door de eigenaar.

Toch vind ik het een rare geschiedenis. Ik heb het beestje 's avonds laat in het donker in mijn tuin gezien, en 's morgens vroeg zat het ineengedoken tussen het groen achterin de doodlopende brandpoort. Daar zat het nog toen ik aan het eind van de dag thuis kwam, en bleef daar zitten totdat ik het te eten aanbood.

Misschien was ze wel per ongeluk op vreemd terrein terecht gekomen, ze voelde zich duidelijk niet prettig daar. Ze had nooit over de hoge schuttingen terug kunnen gaan, ze was dan wel niet ziek, maar wel erg oud, liep waarschijnlijk daardoor moeilijk en niet omdat ze zwanger is - wat de ambulanceman trouwens ook vermoedde.

Of ik heb haar gestoord in haar plekje om dood te gaan...

In elk geval, als mijn katten zo oud en rafelig zijn, zou ik me zorgen maken als ik ze zoveel uren (en minimaal een nacht) niet zou zien.

Aan de ene kant blij dat ze terug is bij haar baas, aan de andere kant heb ik mijn twijfels.
Heb ik ook een keer mee gemaakt. Ook op laten halen door de dierenambulance want leek doodziek. Bleek ook om een oud beestje te gaan die gewoon een ommetje aan het maken was. Heeft nog een paar maanden rondgelopen met een groot label om zijn nek dat hij oud was en niet ziek

Als je kat altijd gewend is geweest om buiten rond te lopen en ze worden oud en krakkemikkig en dat gaat niet meer zo vlotjes, dan nog is het een hele toer om ze binnen te houden. Ik zou dat zelf wel proberen met een oude kat. Maar niet iedereen denkt er zo over.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven