de (r)emigranten gaan verder

28-07-2011 12:46 1672 berichten
Alle reacties Link kopieren

Waar ter wereld je ook woont, hier kun je je verhalen over je leven in binnen- en buitenland kwijt.

EDIT (19 oktober 2012):

Abusu: Noorwegen Nederland

Ainne: Ierland

Beleza: Japan

Caramella: Duitsland

Chicha: Tenerife

Discovery: Nederland

Dutchie: USA

Fladder: Nederland

Guiri: Spanje

HKGirl: Hongkong

Keranet: België

Lapin: Zwitserland Duitsland

Lila72: Frankrijk

Liubi: Duitsland Saudi Arabië

Mapleleaf: Canada

Nanien: Italië

Noppies: Oostenrijk

Nymeria: Engeland

Olifantjeinhetbos: Canada

Pompedon: Oostenrijk

Raccoon: USA

Seymour: Canada Nederland

SFO: USA

Snjokorn: IJsland Nederland

Sombrerito: Bolivia

Yette: Nederland
Snjókorn falla, á allt og alla
Ik ben nog niet zolang mijn bed uit, man loopt ook rond. Eerlijk gezegd zit ik het liefst eventjes alleen s'ochtends..

Chicha: de hond is er niet gekomen..af en toe kom ik weleens weer in de verleiding als ik een mooi plaatje voorbij zie komen maar doe het toch maar niet.

Mijn kids hebben (weet niet met welke leeftijd) recht op de dubbele nationaliteit omdat ze 5 jaar aaneen gesloten in Amerika hebben gewoond. Lijkt me eigenlijk toch wel handig. Ik zou ook wel graag een dubbel paspoort willen hebben. Voor je weet maar nooit. Misschien laat de Nederlandse wet het dan toch ooit een toe..zou fijn zijn.

Arrwen: niks is zo gemakkelijk als een Amerikaan. Ik heb niet echt last van heimwee gehad. Ik weet zeker dat je een hele fijn tijd zullen krijgen. Veel mensen die voor een paar jaar deze kant op komen willen niet eens meer terug. Alles went, ook het zien van familie went..

Maar goed, ga eerst verder met ontbijt. Kids gaan weer naar school, dochter vandaag voor de 1e keer..
Raccoon, lekker is dat he, als iedereen nog op bed ligt. Daarom forum ik ook vaak 's-nachts.

Noppies, en Rua-red, als Wilders zijn zin krijgt is er dalijk geen EU meer, dus een extra paspoort is nooit weg.

Ik dacht vroeger ook dat Europa iedere keer meer zou integreren, maar daar heb ik nu mijn twijfels bij.
anoniem_64516f465661b wijzigde dit bericht op 05-09-2012 21:13
Reden: alzheimer
% gewijzigd
Naamalarm, Chicha, maak er maar een X van ofzo!
Snjokorn Even voor de tabel, ik woon in Finland hoor Even een enorm drukke week, dus niet bijgelezen, maar leuk dat het topic weer leeft!
Ah, mijn scharrel! Hij is - hoe vind ik ze ook weer - tankwagenchauffeur bij het leger. Helicopters tanken. Haha, geweldig! Ze zijn met een grote groep, hij viel me meteen op, en ik hem , tijdens een stapavondje vorige week.

Hele gezellige avond gehad, gezoend en eergisteren elkaar weer getroffen en toen heb ik hem mijn berg opgesleurd.

Vanmiddag reed hij ons nog even heel cool voorbij, uit zijn raampje hangend met zijn zonnebril op. Leuke vent!

Heli's waren gaaf! Spectaculair ook. Maar uiteindelijk zijn het gewoon een stel grote jongens met duur speelgoed .
Sorry Noppies.

Dat is trouwens de 2e keer al deze week dat ik namen verwissel. Blame it on FB.

Ga uit eten, ciao!
Raccoon hoe ging het met je dochter? Jongste is wat verlegener dan normaal, maar verder gaat het prima. Ouders mogen niet mee naar binnen na de allereerste dag, maar ook dat is geen punt. Bye mammy, en weg is ze!

Ooeh Noppies leuk! Zitten ze tijdelijk bij jullie op de berg of hoe zit dat! En de buurman, en de architect, zijn die nog in beeld?

Zo leuk, de dochter van een buurvrouw belt net aan, kwam een verlaat huwelijkscadeau brengen! Twee mokken, één met de tekst "I do" en de andere met "Me too". Zo attent. Morgen maar even een bedankkaartje in de bus doen.

Oh voorlopig hou ik WW even voor gezien hoor, geen zin meer.
Oh, red, wat zijn Ieren eigenlijk ook leuke en attente mensen he! Ik herinner me nog veel Ierse klanten, schatjes allemaal.

Rozehanddoek, Finland...eh... hoe is dat? Beetje leuke contacten met Finnen?

Je ziet ze hier veel in de wintermaanden, bleek,blank en groot!

Aurinkomatkat enzo

Noppies, oja de buuuuuurman! was hem alweer bijna vergeten! Ik heb zin om op vakantie te komen, maar dat kan ook aan de hitte hier liggen..

Gut. rode wijn is toch niet mijn ding... ga er zo moeilijk van typen.
Buurman is uit beeld, we zijn nog wel bevriend, maar platonisch nu. De architect spreek en zie ik ineens veel vaker, heel erg leuk (we gaan nu al bijna 5 jaar.. tijd vliegt)!

Scharrel is idd tijdelijk hier, ze wonen hier allemaal op minstens 2-3 uur hier vandaan, allemaal in dienst van het leger (sommigen militair, anderen als burger).

Morgen gaan ze weer naar huis en hij is daarna nog wel af en toe in de buurt, maar ik ben dan eigenlijk te ver van de plek waar hij moet werken. Hij is er nog over aan het nadenken, geloof ik, of het kan.

Hij is onwijs leuk, maar denk dat het bij een scharrel blijft. Ik weet dat hij gescheiden is, maar heb niet eens durven vragen of hij een vriendin heeft.. dat kan bijna niet anders.

Chicha, het is ook weer even wennen, met al die oude bekenden! Haha! Geeft niks, kan gebeuren.

Rua, wat lief, dat cadeautje! Voelt het nu anders, getrouwd zijn ?

Rozehanddoek, ben ook wel benieuwd wat je van Finland vindt!
Chicha, dat van de dubbele nationaliteit zou ik maar even bij de Ambassade checken want mij is hier in Alicante altijd verteld dat Nederland de dubbele nationaliteit niet toestaat/erkent. De kinderen met ouders van verschillende nationaliteiten moeten op hun 18e kiezen welke nationaliteit ze behouden. Kijk het maar es na op internet. Ook in Spanje mag je volgens mij geen dubbele hebben, zelfs niet met ouders van verschillende nationaliteiten. Alleen met sommige latijns-amerikaanse landen is er een soort verdrag waardoor het mag, maar met europese nationaliteiten niet. Wel jammer, ik heb mijn kids nog in mijn eigen paspoort staan maar dat mag ook niet meer, dus zal nu een eigen paspoort voor ze moeten aanvragen. Ze hebben ook spaans DNI... Als het zo doorgaat met Spanje houden we lekker allemaal de nederlandse nationaliteit aan, dan is er nog een weg terúg als het moet :-)
Ja volgens mij is dat inderdaad zo Guiri, dat ze op hun 18e geen dubbele nationaliteit meer mogen. Zal volgende week op mijn werk eens zoeken, misschien dat ik de email van de Ambassade nog heb.

Ik heb ze nooit aangemeld in Nederland trouwens, vind het wel best zo.

Klinkt goed Noppies, die scharrel van je, jammer dat ie zo ver weg zit, maar je weet maar nooit....!

En jaaa getrouwd zijn voelt heeel anders hoor

Rozehandoek, hoe is het met je Fins? De rest van de Scandinavische landen kun je met een beetje fantasie wel wat van bakkan, maar Fins is zo'n bijzondere taal - bijzondere namen daar ook trouwens!
Guiri, dat wist ik dus niet. Mij is hier op het consulaat verteld dat het wel zou kunnen.

Ik ga volgende week weer langs, om het paspoort op te halen en zal het weer navragen.

Maar de heks wil geen nederlandse zijn, is ze ook niet natuurlijk. Ze komt er hoogstens 2x per jaar een paar dagen.

Als kinderen 18 zijn mogen ze zelf kiezen, dan denk ik niet dat ze voor de nederlandse gaat.

Ik hoop maar dat Europa snel weer opkrabbelt.

Ik heb trouwens bedacht dat ik volgend jaar in augustus naar Nederland wil, de hitte ontlopen.

Voor de heks zoek ik nu een leuk paardenkamp voor kinderen, een week of 2. Zo kan ze haar nederlands ook oefenen en ik heb mijn handen vrij om eindelijk eens wat vrienden te gaan bezoeken.

Doe je die van jou dan ook op paardenkamp, Guiri, kunnen ze gezellig samen spaans kletsen.
Hier mag je de dubbele nationaliteit aannemen als je getrouwd bent met een meneer of mevrouw uit dit land. Niet getrouwd, dan is het dus een kwestie van kiezen.

We zijn hier aan het oefenen voor een grote folklorische optocht. Ieder jaar weer een feest, al kost het vreselijk veel geld om mee te dansen. Heb me dit jaar toch weer laten overhalen, want het is een van de mooiste dingen van dit land. Komende zondag generale repititie met bands door de straten, het weekend daarna echt. Acht, negen uur dansen, ach, moet kunnen. Zo eerst nog eens oefenen, de ´buitenlanders´ staan bekend om hun gebrek aan ritme..
Llama: de Nederlandse wet staat het niet toe dat je twee paspoorten hebt.

Rua: met mijn dochter weet je het nooit die reageert heel anders dan haar broer. Waarschijnlijk gaat ze het volgend jaar naar dezelfde school als haar broer. We hebben eerst zoon opgegeven omdat het niet gemakkelijk is om binnen te komen.

Chicha: het half uurtje alleen in de ochtend vind ik heerlijk. Buiten nog nacht, en ik met mijn plak brood met hagelslag en koffie..dag kan dan niet meer kapot:)
quote:chicha schreef op 06 september 2012 @ 15:52:

Guiri, dat wist ik dus niet. Mij is hier op het consulaat verteld dat het wel zou kunnen.

Ja in Spanje zou het wel kunnen, en hier en in Bolivia ook wel, maar in Nederland dus niet (volgens mij). Dus wellicht dat als ze in Tenerife blijft dat ze er mee weg zou komen, weet ik eigenlijk niet hoe dat in de praktijk werkt.

Oooh Oudste zou ook wel op paardrijden willen maar da's hier zo duur! Geloof wel ¤25 per les. Oudste wil dit jaar gaan balletten, gatver. Ze deed turnen vorig jaar maar wil nu perse op ballet.

Llama, leuk, ga je dan ook weer in die mooie kleren, hebben we weleens plaatjes van gezien toch?

Pfff dit huisvrouwenleven is maar vermoeiend zeg, ben blij dat ik volgende week kan werken. Heb het idee dat ik constant in de auto heb gezeten de afgelopen week met al dat halen en brengen van school (Jongste is deze week ook niet op dezelfde tijd klaar als Oudste, zo irritant).
Volgens mij wilde ze die wet invoeren, verbieden van 2 paspoorten maar is dat nooit gelukt toch?

Bij mijn weten kan je nog steeds dubbele nationaliteit hebben.
Fladder: inderdaad ze wilden het verbieden maar nu is er een kans dat het misschien toch mogenlijk wordt. Het ware weet ik niet..

rua: het zelfde hier, dochter zou graag op paardrijden willen maar is onbetaalbaar..
Het is inderdaad Nederland die twee nationaliteiten niet toestaat. Landen zoals Marokko en Argentinie staan het niet toe dat je afstand doet van die nationaliteit en dan is het weer een uitzondering.

Wanneer het wel kan, is als je getrouwd ben met een buitenlander. Als ik bijv. canadese zou worden en afstand doe van mijn nederlands paspoort, kan mijn man ook nog een canadees paspoort aanvragen naast zijn nederlands paspoort maar dat kan binnenkort dus veranderen.
Ha! Geen stack overflow 1313 meer!

Heb op velerlei advies een andere browser genomen (Google Chrome). Alleen jammer dat al m'n favorieten en de startpagina van werk-intranet allemaal op IE staan.

Morgen is het Independence Day in Brazilie en is het kantoor dicht en ik ben Gekke Henkie niet dus ik ben ook vrij.

Had naar Paraty gewild (4 uur verderop, prachtig oud stadje met bounty-stranden en mooie bossen), maar alles was al volgeboekt.

Dan maar uitstapjes in en rond Rio. Morgenochtend Christ the Redeemer en dan eens kijken hoe ze hier onafhankelijkheid vieren, zaterdag een forest tour buiten Rio (nog boeken) en zondag hippiemarkt en braden op het dakterras bij het zwembad. Klinkt vreselijk he? :D

Over 8 dagen ga ik hier al weer weg . Maar wellicht kom ik hier later dit jaar nog terug.

SFO moet nu in Europa aangekomen zijn en Snjokorn zal wel met de laatste loodjes voor vertrek bezig zijn.

Beiden veel plezier/succes!
WTF?
Oh ja dat vergat ik steeds te vragen, ik heb gemist wat SFO gaat doen? Zag wel dat ie op reis was. Heeft ie soms een klus in NL?

Jee over 8 dagen al, wat gaat dat snel Abusu!
Vakantie volgens mij. Eerst in Italie en dan in NL. Er staat ook een meet op de planning.

8 dagen is snel, maar ik mis mijn jongens (vooral Boes) wel heel erg! En hij mij ook volgens huisoppasvriendin.
WTF?
Vakantie, en het klonk als een goed idee. Ik mis Europa namelijk wel eens.

Raccoon, mijn dochter wil ook op ponyrijden, maar dat kost hier 30 dollar per keer... Ik betaalde in Nederland in de guldentijd 18 gulden per les, dus dat zal nu misschien wel 18 euro zijn, maar het is wel duurder dan ik gewend ben. Stiekem vind ik het heel leuk dat ze die wens wel heeft, want ik ben een echt ponymeisje (geweest).

Mijn zoon begint vandaag met voetballen in een gemengd team van zijn leeftijd. Sta ik straks twee keer per week langs het veld. Ook nog alledrie op zwemmen, straks weer hardlopen met school; lekker actief bezig.
quote:rua-red schreef op 06 september 2012 @ 17:42:

[...]

Llama, leuk, ga je dan ook weer in die mooie kleren, hebben we weleens plaatjes van gezien toch?.

Yes! Mag weer van die mooie kleren aan. Alleen deze keer moet ik op hakken, sterf nu al duizend doden. Loop de hele week op mijn nieuwe haklaarzen rond te banjaren, maar heb dus ook al de hele week zere voeten...

Abusu, geen zin om ´even´ langs te komen? Klinkt heerlijk, je werkbezoek, wat gaat het snel zeg!
Wat veel reacties opeens!!

Gaat weer super hard!

Hier zijn de scholen ook weer begonnen. De school is hier vlakbij dus we lopen er in 5 minuten heen. Ik lever de kinderen op het schoolplein af en dan ga ik weer weg. Er staat altijd een juf bij de ingang van het schoolplein om de namen af te strepen. Niet de bedoeling dat de ouders dus naar binnen komen.

Ik hoef zelf in januari pas weer aan het werk dus ik ben nu overdag alleen thuis met de baby. Na een drukke chaotische zomer is het opeens wel heel rustig. Flinke overgang.

Rue-red: paardrijden is inderdaad duur. Hier betalen we voor ponyclub lidmaatschap 350 pond per jaar en dan per les nog eens 10 pond. Korting op lidmaatschap vanaf het derde kind. Ach ze hebben er lol van en zolang we het kunnen betalen waarom niet. Anders zou het er wel uit moeten.

Hun andere hobbies zijn allemaal via school en afterschool clubs (kinderopvang) dus daar betalen we niks extra's voor. after school clubs is ook wel pittig maar dat is dus tegelijk kinderopvang en dat hebben we toch nodig. Wat dat betreft wil ik wel ergens goedkoper wonen.

Hier is het ambassade personeel ook niet te pruimen over het algemeen.

Mijn oudste heeft technisch gezien recht op 4 nationaliteiten: de Nederlandse; Franse; Britse en Marokkaanse. Mijn jongere kinderen straks ook. Britse zit je met een minimum aantal jaren dat ze hier gewoond moeten hebben omdat mijn man en ik beide niet de nationaliteit hebben. In de praktijk hebben ze overigens alleen een Frans en Nederlands paspoort. Op hun 18de zullen ze moeten kiezen wat Nederland betreft en ik zou ze aanraden om dan voor een Brits en Frans paspoort te gaan aangezien beide landen minder moeilijk doen over dubbele nationaliteiten dan Nederland. Maar goed dat moeten ze zelf weten natuurlijk.

Chicha: ik weet wel een leuk paardenkamp, in Overijssel. Ik moet even opzoeken hoe het heet maar mijn nichtjes/neefjes gaan daar elk jaar met veel plezier heen. Sowieso heb je wel veel paardenkampen in Nederland.

En nu ben ik al weer kwijt wat er verder allemaal geschreven is.

Arwen:wat spannend, lijkt me een leuke ervaring, zeker Zuid Amerika zou ik best zien zitten.
Dat van die nationaliteiten, daar zit ik ook mee. In principe zou ik wel op een bepaald moment de Finse nationaliteit aan willen nemen, maar ik wil de Nederlandse eigenlijk ook niet verliezen. Apart om te zien dat er veel meer zijn die dat probleem hebben. Ik ben benieuwd of de aankomende regering zich daar nog mee bezig gaat houden. Ik neem aan dat, als Wilders weer zoveel stemmen pakt, we onze dubbele nationaliteit wel kunnen vergeten

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven