Uitjes met de BSO

10-09-2012 11:38 77 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik ben benieuwd wat jullie hiervan vinden:

Bij mijn kinderen op de BSO zit 1 jongetje (groep 2) waarvan de ouders niet willen dat hij bij iemand anders in de auto/busje wordt vervoerd. Het gevolg hiervan is dat sommige uitjes in de vakantie niet doorgaan/niet gepland worden, want hij mag niet vervoerd worden en er is geen zodanige bezetting dat er 1 leidster bij hem kan blijven. Dus blijft de hele BSO (afgelopen vakantie bijv. 1x 15 kinderen die daardoor niet naar een lokaal kinderfeest zijn geweest) 'thuis'.

Toen ik dat hoorde was ik er best wel pissig om. Mijn kinderen (en 13 anderen) wordt een leuk uitje onthouden omdat er 1 ouder zo'n rare eis stelt.

Wat vinden jullie hier nu van? Moeten we (man zit in de oudercommissie) hier nu iets van zeggen? Met het jongetje schijnt overigens niets bijzonders aan de hand te zijn, het zijn puur de ouders die het onveilig vinden.

Of moeten we het gewoon laten gaan (kinderen komen niets te kort aan leuke dingen in het algemeen)
quote:frizzy schreef op 10 september 2012 @ 12:22:

[...]

Dat bedoel ik niet. Als ouders zich niet kunnen vinden in het beleid van een BSO en het voor hun kind dus anders willen, denk ik dat het aan de BSO is om te zeggen: dat kan niet (althans, niet als andere kinderen er de dupe van zijn).Dat bedoel je! De BSO is verplicht de ouders om toestemming te vragen. Ze kunnen er niets aan doen als de ouders het papiertje niet ondertekenen.
quote:nouschi schreef op 10 september 2012 @ 12:20:

Wat is de reden dat ze niet bij iemand anders in de auto mogen?

Dat vraag ik me ook af.

De wet is m.b.t. het veilig vervoeren van kinderen vrij duidelijk: in een voor dat kind geschikt beveiligingsmiddel. Dus een stoeltje of verhoger. Maar: bij incidentele uitstapjes, zoals kinderverjaardag of uitstapje KDV/BSO mag daar van af geweken worden en mogen de kinderen zonder die stoeltjes of verhogers vervoerd worden. En dat zou ik als ouder zijnde ook echt niet zien zitten. Die stoeltjes/verhogers zijn om een heel goede reden verplicht gesteld, en die uitzonderingsregel vind ik van de zotte. Mijn kind heeft zijn leven te danken aan een stoeltje, no way dat hij (toen hij nog die leeftijd/lengte/gewicht had) zonder stoeltje/verhoging vervoerd werd.
anoniem_134796 wijzigde dit bericht op 10-09-2012 12:46
Reden: zpelvautjuh
% gewijzigd
Ik vind dat die ouders doorslaan en sneu voor het kind. Je vertrouwt de leidsters om de hele dag op je kind te passen maar als ze in de auto gaan ineens niet meer?

Hoe moet dat later op schoolreisje etc dan? Of als ze bij een vriendje willen spelen waarvan de ouder met de auto is?

En in de bakfiets met 10 kinderen mag wel?
Ouwe tang, verveel je je soms? Zoek eens een andere hobby dan mensen op dit forum af te zeiken, graftak!
quote:chartreuse schreef op 10 september 2012 @ 12:38:

[...]

Dat vraag ik me ook af.

De wet is m.b.t. het veilig vervoeren van kinderen vrij duidelijk: in een voor dat kind geschikt beveiligingsmiddel. Dus een stoeltje of verhoger. Maar: bij incidentele uitstapjes, zoals kinderverjaardag of uitstapje KDV/BSO mag daar van af geweken worden en mogen de kinderen zonder die stoeltjes of verhogers vervoerd worden. En dat zou ik als ouder zijnde ook echt niet zien zitten. Die stoeltjes/verhogers zijn om een heel goede reden verplicht gesteld, en die uitzonderingsregel vind ik van de zotte. Mijn kind heeft zijn leven te danken aan een stoeltje, nog way dat hij (toen hij nog die leeftijd/lengte/gewicht had) zonder stoeltje/verhoging vervoerd werd.Hier ook altijd op een verhoger.
Ouwe tang, verveel je je soms? Zoek eens een andere hobby dan mensen op dit forum af te zeiken, graftak!
quote:Turkooiss schreef op 10 september 2012 @ 11:50:

[...]

Ik snap ze best wel, maar moeten zij dan niet zorgen voor een alternatief? Nu zijn er heel veel kinderen de dupe van.

lijkt mij de omgekeerde wereld.

de BSO moet naar mijn mening bij uitjes zorgen voor voldoende personeel zodat evt. achterblijvers opgevangen worden

of zoals iemand in dit topic zei in een andere groep opvangen, ruildag voorstellen etc.
En doooooor!
quote:MEFS schreef op 10 september 2012 @ 12:34:

[...]

Dat bedoel je! De BSO is verplicht de ouders om toestemming te vragen. Ze kunnen er niets aan doen als de ouders het papiertje niet ondertekenen.Ja dat snap ik, dat een BSO dat moet vragen, maar als ouders het niet tekenen kan het kind dus niet naar die BSO. Dat bedoel ik.
quote:betjebig schreef op 10 september 2012 @ 12:15:

Oei, ik heb ook wel eens een uitje van de BSO 'gedwarsboomd'. Ze wilden gaan zwemmen met de kinderen maar ik durfde dat niet aan met mijn dochter die nog geen zwemdiploma had. Heb toen als smoesje gezegd dat ze snel oorontstekingen had door zwemmen (dat is ook waar).

Niet meemogen van de ouders met een zwemuitje omdat het kind nog geen zwemdiploma heeft, vind ik zelf ook een erg valide reden hoor.

Hier hebben ze veel uitjes gehad op de dagen dat oudste er niet was. De kinderen gaan drie dagen in de week naar de opvang, en de vakantie-uitjes waren vaak op de andere twee dagen.

Aan de ene kant balen, omdat het wel de leuke dingen zijn. Aan de andere kant ook wel logisch, omdat oudste extra zorg nodig heeft die nu geleverd wordt door de thuiszorg, en anders op een andere manier opgevangen zou moeten worden.

Onlangs hebben ze een uitje gehad van de bso op een dag dat hij er wel was, toen zijn ze alleen met oudste op en neer gegaan op de fiets. We vonden het prima dat ze het zo opgevangen hebben, alleen wat minder hoe de uitvoering was (zonder stoeltje achterop de fiets).
Ik heb mijn gastouderorganisatie ook laten weten dat ik het niet nodig vind dat mijn dochter mee gaat met iemand anders in de auto of naar allerhande uitjes. De opvang is daar, op die locatie niet ergens anders.

Schoolreisjes en dergelijke kunnen op de gehele basisschool, maar ik vind het niet nodig dat mijn kind bij iemand anders in de auto gaat zitten. Een lopend bezoekje aan de kinderboerderij vind ik wat anders - mits er voldoende begeleiding is.
Worden de kinderen wel in stoeltjes/zitverhogers vervoerd TO?

Mijn kind zou ook niet mee mogen, als dit niet zo is. Dan snap ik de ouders wel.
quote:rodina schreef op 10 september 2012 @ 12:43:

Ik heb mijn gastouderorganisatie ook laten weten dat ik het niet nodig vind dat mijn dochter mee gaat met iemand anders in de auto of naar allerhande uitjes. De opvang is daar, op die locatie niet ergens anders.

Schoolreisjes en dergelijke kunnen op de gehele basisschool, maar ik vind het niet nodig dat mijn kind bij iemand anders in de auto gaat zitten. Een lopend bezoekje aan de kinderboerderij vind ik wat anders - mits er voldoende begeleiding is.Maar 6 weken lang de kinderen een héle dag hebben in plaats van een middag, en dan weinig bewegingsvrijheid hebben, is voor niemand leuk.
quote:patricia1987 schreef op 10 september 2012 @ 12:43:

Worden de kinderen wel in stoeltjes/zitverhogers vervoerd TO?

Mijn kind zou ook niet mee mogen, als dit niet zo is. Dan snap ik de ouders wel.Dan geef je toch een zitverhoger mee?

Schoolreisjes en dergelijke kunnen op de gehele basisschool, maar ik vind het niet nodig dat mijn kind bij iemand anders in de auto gaat zitten. Een lopend bezoekje aan de kinderboerderij vind ik wat anders - mits er voldoende begeleiding is.Omdat?
quote:chartreuse schreef op 10 september 2012 @ 12:38:

[...]

Dat vraag ik me ook af.

De wet is m.b.t. het veilig vervoeren van kinderen vrij duidelijk: in een voor dat kind geschikt beveiligingsmiddel. Dus een stoeltje of verhoger. Maar: bij incidentele uitstapjes, zoals kinderverjaardag of uitstapje KDV/BSO mag daar van af geweken worden en mogen de kinderen zonder die stoeltjes of verhogers vervoerd worden. En dat zou ik als ouder zijnde ook echt niet zien zitten. Die stoeltjes/verhogers zijn om een heel goede reden verplicht gesteld, en die uitzonderingsregel vind ik van de zotte. Mijn kind heeft zijn leven te danken aan een stoeltje, nog way dat hij (toen hij nog die leeftijd/lengte/gewicht had) zonder stoeltje/verhoging vervoerd werd.

Eens. Ik woon zelf niet in NL en hier moeten alle kinderen die kleiner zijn dan anderhalve meter, verplicht in een goedgekeurd autostoeltje/verhoger. Of je er nou 1 of 4 vervoert en met welke reden maakt niet uit. Dus heeft hier iedereen een vaste stoel of verhoger in de auto en daarnaast een verhoger voor uitstapjes met anderen. Met als gevolg, dat als ze met de bso weggingen, de hele gang vol zitjes lag .

Maar in NL zijn ze een stuk halfslachtiger met hun wetten en uitzonderingen. De boetes daarentegen zijn dan wel weer minstens 4x zo hoog.
quote:broadway schreef op 10 september 2012 @ 12:42:

[...]

lijkt mij de omgekeerde wereld.

de BSO moet naar mijn mening bij uitjes zorgen voor voldoende personeel zodat evt. achterblijvers opgevangen worden

Eens!

Ik heb ook bij een BSO gewerkt en regelmatig stond ik ingeroosterd om slechts 1 of een handjevol kinderen op te vangen. Roostervrije dag op school, uitstapje etc. Kostte mijn werkgever voor die uren soms meer dan het opleverde, maar het was wél prima geregeld.
Wij hadden overigens altijd voor elk kind een zitverhoger, die lagen volop op voorraad (evenveel zitjes als zitplaatsen in de kofferbak van elke auto en nog extra in het magazijn).

Nooit werd een kind zonder vervoerd als ze nog niet groot genoeg waren.
BSO aanspreken ipv de ouders.

De BSO geeft de keuze wel of niet mee mogen met uitstapjes.

Als ouders niet willen dat hun kind meegaat moet de BSO zorgen dat er iemand is om dat kind op te vangen.

Vind het inderdaad sneu dat dan het hele uitstapje niet doorgaat voor iedereen. Dus oplossing zoeken bij de BSO.
quote:frizzy schreef op 10 september 2012 @ 12:42:

[...]

Ja dat snap ik, dat een BSO dat moet vragen, maar als ouders het niet tekenen kan het kind dus niet naar die BSO. Dat bedoel ik.Ik denk niet dat ze een kind op basis ervan kunnen weigeren.
quote:nouschi schreef op 10 september 2012 @ 12:45:

[...]

Dan geef je toch een zitverhoger mee?Ja dat bedoel ik eigenlijk, of dit wel mogelijk is of dat ze met vier kinderen op de achterbank zitten, waardoor het niet past. Op deze wijze zou mijn kind niet mee gaan.

Schoolreisjes en dergelijke kunnen op de gehele basisschool, maar ik vind het niet nodig dat mijn kind bij iemand anders in de auto gaat zitten. Een lopend bezoekje aan de kinderboerderij vind ik wat anders - mits er voldoende begeleiding is.Een gastouder vind ik anders dan een bso.
quote:MEFS schreef op 10 september 2012 @ 12:53:

[...]

Ik denk niet dat ze een kind op basis ervan kunnen weigeren.Ze zullen het niet snel willen omdat ze zoveel mogelijk geld willen verdienen. Maar ik zou als ouder wel de BSO aanspreken dat ik niet wil dat mijn kind de dupe is van zoiets. Dan lossen ze dat maar op een andere manier op.
Wat een gevaarlijke situatie om te gaan zwemmen zonder 1 op 1 opzicht wanneer er kinderen zonder zwemdiploma zijn. Dan zou ik eerlijk gezegd mijn twijfels krijgen over de capaciteit van de leiding.

En nee, mijn kinderen mogen ook niet zomaar bij iedereen in de auto. Is het niet vanwege de rijstijl dan misschien door de staat van de auto of een eventueel doorrookte auto.
"Laat varen alle hoop, gij die hier binnentreedt"
quote:exces schreef op 10 september 2012 @ 12:46:

[...]

Eens. Ik woon zelf niet in NL en hier moeten alle kinderen die kleiner zijn dan anderhalve meter, verplicht in een goedgekeurd autostoeltje/verhoger. Of je er nou 1 of 4 vervoert en met welke reden maakt niet uit. Dus heeft hier iedereen een vaste stoel of verhoger in de auto en daarnaast een verhoger voor uitstapjes met anderen. Met als gevolg, dat als ze met de bso weggingen, de hele gang vol zitjes lag .

Maar in NL zijn ze een stuk halfslachtiger met hun wetten en uitzonderingen. De boetes daarentegen zijn dan wel weer minstens 4x zo hoog.Nee, hoor. In een bus hoeven ze geen zitje, maar wel in een auto. En de bestuurder moet een diploma hebben voor het vervoeren van kinderen.
quote:patricia1987 schreef op 10 september 2012 @ 12:53:

[...]

Ja dat bedoel ik eigenlijk, of dit wel mogelijk is of dat ze met vier kinderen op de achterbank zitten, waardoor het niet past. Op deze wijze zou mijn kind niet mee gaan.

Je mag maar zoveel personen meenemen alsdat je riemen hebt.

In mijn auto zitten achterin maar 2 riemen, dus kunnen er maar 2 kinderen achterin.
quote:frizzy schreef op 10 september 2012 @ 12:58:

[...]

Ze zullen het niet snel willen omdat ze zoveel mogelijk geld willen verdienen. Maar ik zou als ouder wel de BSO aanspreken dat ik niet wil dat mijn kind de dupe is van zoiets. Dan lossen ze dat maar op een andere manier op.Daar ben ik volledig mee eens. Ik heb jaren lang geleden een ruildag aangeboden gekregen of de mogelijkheid om ze naar een andere vestiging te brengen. Ze hadden geen zwemdiploma en mijn dochter zag geen gevaar, vooral in het water ging ze altijd springen. Ik vond het dus geen goed idee dat ze mee ging varen.
quote:MEFS schreef op 10 september 2012 @ 12:59:

[...]

En de bestuurder moet een diploma hebben voor het vervoeren van kinderen.Wat voor diploma? Dat zegt mij niets.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven