Uitjes met de BSO

10-09-2012 11:38 77 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik ben benieuwd wat jullie hiervan vinden:

Bij mijn kinderen op de BSO zit 1 jongetje (groep 2) waarvan de ouders niet willen dat hij bij iemand anders in de auto/busje wordt vervoerd. Het gevolg hiervan is dat sommige uitjes in de vakantie niet doorgaan/niet gepland worden, want hij mag niet vervoerd worden en er is geen zodanige bezetting dat er 1 leidster bij hem kan blijven. Dus blijft de hele BSO (afgelopen vakantie bijv. 1x 15 kinderen die daardoor niet naar een lokaal kinderfeest zijn geweest) 'thuis'.

Toen ik dat hoorde was ik er best wel pissig om. Mijn kinderen (en 13 anderen) wordt een leuk uitje onthouden omdat er 1 ouder zo'n rare eis stelt.

Wat vinden jullie hier nu van? Moeten we (man zit in de oudercommissie) hier nu iets van zeggen? Met het jongetje schijnt overigens niets bijzonders aan de hand te zijn, het zijn puur de ouders die het onveilig vinden.

Of moeten we het gewoon laten gaan (kinderen komen niets te kort aan leuke dingen in het algemeen)
Wat is volgens jou het alternatief?

Bij mijn zoon in de klas (toen groep 5 denk ik) zat een jongen die van zijn moeder ook niet bij anderen in de auto mocht zitten. Met een partijtje waarbij we weg gingen, kwam zijn moeder mee voor vervoer.
Zou het openbaar vervoer misschien een optie zijn?
Ik snap die ouders wel.
Hier worden de kinderen met een bus van het BSO opgehaald van school.
Ruil hem in voor een ED! Veilig en warm. Dat is wat je nodig hebt!
Ik werk zelf ook op een bso en soms is het gewoon ontzettend lastig. Bij 15 kinderen zijn er 2 leidsters en eigenlijk mag je dan helemaal niet weg, omdat je maar 4 of 5 kinderen per leidster mee mag nemen (en kinderen die 4 zijn mag je er nog minder van mee).

Op locatie mag je 10 kinderen in je eentje hebben, wij doen wel eens 11 zodat in het geval van 15 kinderen 1 leidster met een paar kinderen wat kan gaan doen.

Sinds begin dit schooljaar hebben we een elektrische bakfiets waar 10 kinderen in mogen (in de gordels) en wat een heerlijke vrijheid hebben we daar mee gekregen. We scheuren met dat ding (gaat net zo hard als een fiets, 15km p/u) echt overal heen. Voor deze week staat een bezoekje aan een andere bso gepland. Daarbij worden de achtergebleven collega's niet extra bezwaard omdat we 10 kinderen mee kunnen nemen.
quote:hgjb schreef op 10 september 2012 @ 11:44:

Ik snap die ouders wel.Ik snap ze best wel, maar moeten zij dan niet zorgen voor een alternatief? Nu zijn er heel veel kinderen de dupe van.
Ik vind het wel bijzonder dat de BSO erin mee gaat.
Ja,ik ook.. dat ze dan zelf maar met het kind in de auto meegaan naar een uitje.

Triest dat de de andere kinderen daar de dupe van worden.
Haast, ik moet niet vergeten te zwaaien,als ik mezelf voorbij loop...
Ik neem aan dat de BSO andere vestiging hebben. Als een kind niet naar een uitje mag, gaat ie naar een andere verstiging. Ik zou het aankaarten bij de oudercomissie, want er is een budget voor dit soort activiteiten.
quote:frizzy schreef op 10 september 2012 @ 11:51:

Ik vind het wel bijzonder dat de BSO erin mee gaat.Ze hebben geen andere keuze. Zonder toestemming van de ouders, geen vervoer.
Het zou toch het handigst zijn als deze ouders dan zelf mee zouden rijden?

Vroeger was er op de basisschool een klasgenootje dat niet mee kon op kamp, want ze had hele zware voedselallergien en het was allemaal te lastig. Uiteindelijk is dit opgelost doordat de vader van het meisje zelf ook mee ging op kamp als kookouder en zodoende precies kon regelen wat zijn dochter zou eten.
quote:MEFS schreef op 10 september 2012 @ 11:53:

Ik neem aan dat de BSO andere vestiging hebben. Als een kind niet naar een uitje mag, gaat ie naar een andere verstiging. Ik zou het aankaarten bij de oudercomissie, want er is een budget voor dit soort activiteiten.

Mefs, hoe wil je het kind dan op die andere locatie zien te krijgen?

Als bso ben je afhankelijk van een heleboel regels, strenger dan bijv een school. Regels van de GGD, regels van de organisatie en daarnaast ook regels van ouders. En je hebt je er maar aan te houden.
Ik werk ook bij een bso en als kinderen niet mee mogen in een auto van een ander zorgen ouders zelf voor vervoer of we bieden ze een ruildag aan. Dus de dag van het uitje komen ze niet, andere dag komen ze extra. Andere optie die we het meest gebruiken is dat het kind achterblijft bij de andere groep. Meestal hebben we uitjes voor een leeftijdscatagorie kinderen. Dus als de oudste weg zijn blijven de jongere op de vestiging. Ik zou nooit een hele groep thuis houden vanwege een kind. Neemt niet weg dat ik deze ouders wel begrijp en daar zelf als ouder ook moeite mee zou hebben. Want wat als iemand anders een ongeluk maakt met jouw kind in de auto..... Kan jezelf ook gebeuren maar het is nogal wat vertrouwen wat je die ander geeft.
Wat raar dat de hele groep moet lijden onder de wensen van 1 ouderpaar. Zou daar als BSO nooit in meegaan, wat een gekkigheid.
quote:MEFS schreef op 10 september 2012 @ 11:57:

[...]

Ze hebben geen andere keuze. Zonder toestemming van de ouders, geen vervoer.Dan kan het kind dus niet naar die BSO?
Het zou toch het handigst zijn als deze ouders dan zelf mee zouden rijden?

Dat kan natuurlijk niet. Een kind zit op een BSO omdat de ouders werken. In de vakantie moesten de kinderen voor 9 uur gebracht zijn en na 17 uur weer opgehaal worden. Als je met een groep kinderen op uitstapje gaat vertrek je rond half 10 en je bent ongeveer om 16.30uur terug op de versteging. Sommige kinderen worden om 7 uur smorgens al gebracht. Je kan niet van de ouders vragen om een dag vrij te nemen om hun eigen kind te vervoeren voor een uitstapje.

Daarnaast hebben alle ouders een contract ondertekent dat de begeleiding verantwoordelijk is voor de kinderen op de BSO. Als 1 kind niet mee kan ja dan is helaas de rest de dupe ervan. Want alle kinderen hebben dezelfde rechten op begeleiding.

Wat wij deden was overleggen met de ouders om te kijken naar andere oplossingen. Misschien het kind een dag na opa en oma en de dag op de BSO ruilen, zodat wel iedereen mee kon op uitstapje.

In de grote vakantie gingen we elke week op een andere dag met een uitstapje weg, zodat ook alle kinderen van alle dagen mee konden gaan.

In het geval hierboven hebben wij ook eens meegemaakt. Na overleg met de ouders is er besloten dat 1 van de begeleiders met haar eigen auto het kind mee nam naar het uitstapje. Kost een hoop geld want je moet dan voor 1 dag 1 begeleidster meer meenemen. Maar aan de andere kant je verleent een stukje service en alle partijen waren blij dat de uitstapjes alsnog door konden gaan.
Mijn kinderen mogen ook niet zomaar bij iedereen in de auto mee. Het wordt voordien overlegd,de ene keer vinden we het goed, een andere keer nemen we een ruildag. Onder geen beding laat ik de andere kinderen van de groep de dupe worden.
Ik krijg er een punthoofd van!
Wel jammer voor alle andere kinderen.

Maar ik begrijp niet goed waarom je de ouders niet aanspreekt. Dat kan op een nette en normale manier. Je haalt je kinderen toch op van bso & school. Je zult ze vast wel eens treffen.
quote:frizzy schreef op 10 september 2012 @ 12:11:

[...]

Dan kan het kind dus niet naar die BSO? In een brede school zit de BSO in dezelfde gebouw. Of het kan zo dichtbij zijn dat ze erheen kunnen lopen.
Oei, ik heb ook wel eens een uitje van de BSO 'gedwarsboomd'. Ze wilden gaan zwemmen met de kinderen maar ik durfde dat niet aan met mijn dochter die nog geen zwemdiploma had. Heb toen als smoesje gezegd dat ze snel oorontstekingen had door zwemmen (dat is ook waar). Niet mee mogen in een busje of auto zou hier lastig zijn. De meeste kinderen worden met een busje van school gehaald. En ik heb daar i.d.d. wel eens twijfels over, al die jonge meiden met max. 5 jaar hun rijbewijs.
quote:stukje_cake schreef op 10 september 2012 @ 12:04:

[...]

Mefs, hoe wil je het kind dan op die andere locatie zien te krijgen?

.De ouders brengen het kind zelf naar het andere bso. Dat is hier weleens gebeurd.
Wat is de reden dat ze niet bij iemand anders in de auto mogen?
Ouwe tang, verveel je je soms? Zoek eens een andere hobby dan mensen op dit forum af te zeiken, graftak!
quote:MEFS schreef op 10 september 2012 @ 12:14:

[...]

In een brede school zit de BSO in dezelfde gebouw. Of het kan zo dichtbij zijn dat ze erheen kunnen lopen.Dat bedoel ik niet. Als ouders zich niet kunnen vinden in het beleid van een BSO en het voor hun kind dus anders willen, denk ik dat het aan de BSO is om te zeggen: dat kan niet (althans, niet als andere kinderen er de dupe van zijn).
Als je zelf rijdt kun je toch ook een ongeluk krijgen?

Ik snap die ouders niet en de BSO ook niet.

Sneu voor de kinderen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven