Uitjes met de BSO

10-09-2012 11:38 77 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik ben benieuwd wat jullie hiervan vinden:

Bij mijn kinderen op de BSO zit 1 jongetje (groep 2) waarvan de ouders niet willen dat hij bij iemand anders in de auto/busje wordt vervoerd. Het gevolg hiervan is dat sommige uitjes in de vakantie niet doorgaan/niet gepland worden, want hij mag niet vervoerd worden en er is geen zodanige bezetting dat er 1 leidster bij hem kan blijven. Dus blijft de hele BSO (afgelopen vakantie bijv. 1x 15 kinderen die daardoor niet naar een lokaal kinderfeest zijn geweest) 'thuis'.

Toen ik dat hoorde was ik er best wel pissig om. Mijn kinderen (en 13 anderen) wordt een leuk uitje onthouden omdat er 1 ouder zo'n rare eis stelt.

Wat vinden jullie hier nu van? Moeten we (man zit in de oudercommissie) hier nu iets van zeggen? Met het jongetje schijnt overigens niets bijzonders aan de hand te zijn, het zijn puur de ouders die het onveilig vinden.

Of moeten we het gewoon laten gaan (kinderen komen niets te kort aan leuke dingen in het algemeen)
Weten deze ouders wat het effect is van hun eis?

Dat zoude BSO moeten bespreken met hen.

Daarbij, ik vind het niet erg professioneel van deze BSO dat blijkbaar andere ouders de wens/eis van een individueel ouderpaar kennen. Als ik dat zou eisen, zou dat de andere ouders niet aan gaan.

tenslotte: kan der bso niet weg op een dag dat het betreffende kind er niet is? Er gaan maar weinig kinderen in NL: 5 dagen naar de BSO
quote:lilalinda schreef op 10 september 2012 @ 13:15:

Daarbij, ik vind het niet erg professioneel van deze BSO dat blijkbaar andere ouders de wens/eis van een individueel ouderpaar kennen. Als ik dat zou eisen, zou dat de andere ouders niet aan gaan.Natuurlijk wel, want je benadeeld hun kind erdoor. Die kan ook niet op leuke uitjes, door de eis van die ouders. En dat de uitjes op een andere dag kunnen is inderdaad zo, maar als het kindje op ma en di komt en er zijn meer kindjes die alleen op die dagen komen hebben die altijd pech?
quote:lilalinda schreef op 10 september 2012 @ 13:15:

Daarbij, ik vind het niet erg professioneel van deze BSO dat blijkbaar andere ouders de wens/eis van een individueel ouderpaar kennen. Als ik dat zou eisen, zou dat de andere ouders niet aan gaan.

tenslotte: kan der bso niet weg op een dag dat het betreffende kind er niet is? Er gaan maar weinig kinderen in NL: 5 dagen naar de BSODat lijkt me wel. Als mijn dochter op dezelfde dagen als jouw kind op de BSO zit betekent dat dat ze nooit op een uitstapje kunnen. Dat zou ik graag van tevoren weten.
Ouwe tang, verveel je je soms? Zoek eens een andere hobby dan mensen op dit forum af te zeiken, graftak!
quote:saaaaar81 schreef op 10 september 2012 @ 12:58:

En nee, mijn kinderen mogen ook niet zomaar bij iedereen in de auto. Is het niet vanwege de rijstijl dan misschien door de staat van de auto of een eventueel doorrookte auto.

Dus jij vervoert je kind alleen in een gloednieuwe BMW ofzo? En ben je bang dat ze kanker krijgen van de doorrokte auto of vindt je het gewoon vies?

Ik vind het allemaal geneuzel. Op een zitverhoger lijkt me een vereiste. En wel je kinderen 6 weken lang hele dagen naar de BSO brengen ivm met vakantie, maar ze niet vertrouwen om dan een stukje te gaan rijden vind ik echt van de zotte.

Maargoed; dat ligt dus duidelijk anders bij sommige ouders. Ik vind het te ver gaan en te overbezorgd. Ik kan zelfs soms ook wel overbezorgd zijn maar dan zie ik dat wel in van mezelf en dan pak ik mezelf aan. Dat zouden deze ouders ook moeten doen.

Ik zou het zeker bespreekbaar maken bij je BSO. De oplossing lijkt mij dat dat kindje dan maar een dagje naar een andere BSO moet.
Als oc heb je het recht om ongevraagd advies uit te brengen. Dat moeten jullie dus doen met de gehele oc (en zet het zwart op wit). Als de houder afwijkt vam eem gegeven advies, moet hij schriftelijk en gemotiveerd aangeven waarom het belang vd opvang zich tegen jullie advies verzet. Als je hierin niet serieus genomen wordt, kun je een melding doen bij de ggd of een klacht indienen bij de klachtencommissie. Denk dus goed na over welk advies jullie gaan geven, de houder mag hier niet zomaar overheen stappen.
quote:nouschi schreef op 10 september 2012 @ 13:21:

[...]

Dat lijkt me wel. Als mijn dochter op dezelfde dagen als jouw kind op de BSO zit betekent dat dat ze nooit op een uitstapje kunnen. Dat zou ik graag van tevoren weten.Ik ook.
Ik geef een stoelverhoger mee in dat soort gevallen en ik verwacht dat die gebruikt wordt. Daar ben ik heel helder in. Zonder die verhoger gaan mijn kinderen niet mee.

Maar dat gaat altijd goed, ze hebben achteraf altijd keurig op de verhoger gezeten.

Ik ben wel benieuwd waarom dat jongetje niet mee mag. Als het om zoiets als een verhoger gaat, moet dat toch makkelijk opgelost worden. Of er moet besproken worden of dat kind die dag naar een andere BSO gaat, waar de ouders hem dan zelf brengen natuurlijk.

Op zwemuitjes mogen mijn kinderen ook nog niet mee. Geen diploma nog. En zelfs met diploma zou ik er niet happig op zijn.
Eens met Noerie.

Ik zou behoorlijk balen als er een kindje met zulke ouders op 'mijn' BSO zou zitten. Ik hoop dat de BSO dan een oplossing kan vinden zodat andere kinderen niet de dupe worden van het geneuzel van die ouders.
quote:Noerie schreef op 10 september 2012 @ 13:27:

[...]

Dus jij vervoert je kind alleen in een gloednieuwe BMW ofzo? En ben je bang dat ze kanker krijgen van de doorrokte auto of vindt je het gewoon vies?

Ik vind het allemaal geneuzel. Op een zitverhoger lijkt me een vereiste. En wel je kinderen 6 weken lang hele dagen naar de BSO brengen ivm met vakantie, maar ze niet vertrouwen om dan een stukje te gaan rijden vind ik echt van de zotte.

Maargoed; dat ligt dus duidelijk anders bij sommige ouders. Ik vind het te ver gaan en te overbezorgd. Ik kan zelfs soms ook wel overbezorgd zijn maar dan zie ik dat wel in van mezelf en dan pak ik mezelf aan. Dat zouden deze ouders ook moeten doen.

Ik zou het zeker bespreekbaar maken bij je BSO. De oplossing lijkt mij dat dat kindje dan maar een dagje naar een andere BSO moet.En dan dus ook je kind 6 weken lang alleen maar op de BSO laten zitten ipv eens een uitje, een keer wat anders dan binnen knutselen etc. en wat meer speelruimte dan de zandbak op het speelplein. Je onthoud je kind ook veel leuke dingen...en waarom? Omdat er iets kan gebeuren? Wat jezelf ook kan overkomen en je nooit in kan bouwen. Dat word later nog leuk...
Wat voor BSO vervoert de kinderen in een doorrookte auto? Ik kan me daar niets bij voorstellen.

[...]

Ik zou het zeker bespreekbaar maken bij je BSO. De oplossing lijkt mij dat dat kindje dan maar een dagje naar een andere BSO moet.Helemaal mee eens! Had het niet beter kunnen verwoorden!
quote:frizzy schreef op 10 september 2012 @ 11:51:

Ik vind het wel bijzonder dat de BSO erin mee gaat.

Ja, idd. En die ouders zullen wel ook moeilijk gaan doe als de basisschool weg gaat met schoolreisje. Op kamp in groep 8 jaar.

Bij vriendjes spelen. Of er moet een reden achter zitten.

Anders denk ik waarom maak je van je kindje zo een uitzonderings geval=
De bso vraagt alle ouders om toestemming voor uitjes, en geeft daarmee dus ook de mogelijkheid om te weigeren. Hoe daar vervolgens mee omgegaan wordt, dat is aan de bso. En daar ligt ook de verantwoordelijkheid naar de andere kinderen en hun ouders, niet bij de ouders die geen toestemming gegeven hebben, dat is hun goed recht.

De bso moet m.i. met een goede oplossing hiervoor komen (en als ik de bso was zou ik dat in eerste instantie doen in overleg met de betreffende ouders).
quote:mara2 schreef op 10 september 2012 @ 13:42:

[...]

Ja, idd. En die ouders zullen wel ook moeilijk gaan doe als de basisschool weg gaat met schoolreisje. Op kamp in groep 8 jaar.

Bij vriendjes spelen. Of er moet een reden achter zitten.

Anders denk ik waarom maak je van je kindje zo een uitzonderings geval=Natuurlijk zit er een reden achter. Misschien zou jij (of ik) het geen goede reden vinden, maar dat doet er niet toe. De ouders vinden het een geldige reden, en ze hebben het recht om geen toestemming te geven (want dat wordt ze gevraagd door de bso).
Ik vind het van de ouders helemaal geen rare eis, maar wel vreemd dat de BSO dan denkt: 'jammer, maar helaas'.

Zij zouden best naar een oplossing kunnen zoeken, er zijn al genoeg oplossingen aangedragen huer in dit topic. Daar zouden ze toch zelf ook wel aan kunnen denken?
quote:Ivetje schreef op 10 september 2012 @ 13:21:

[...]

Natuurlijk wel, want je benadeeld hun kind erdoor. Die kan ook niet op leuke uitjes, door de eis van die ouders. En dat de uitjes op een andere dag kunnen is inderdaad zo, maar als het kindje op ma en di komt en er zijn meer kindjes die alleen op die dagen komen hebben die altijd pech?Nee, dat kind kan niet op leuke uitjes door de manier waarop de bso omgaat met de gevallen waarin ouders geen toestemming geven. De ouders zijn m.i. aan helemaal niemand verantwoording schuldig, en zij zijn niet degenen die andere kinderen benadelen.
Even kort wat antwoorden (internet doet het slecht vandaag, de kans is dus dat ik voor niks typ....)

Deze BSO zit naast de school, dus hoeven de kinderen niet met busjes. Ze hebben 1 andere locatie in een dorp 6 km verderop. Het is de enige BSO in ons dorp.

Ik vind het wel een goed idee om de ouders dan te vragen om het kind op de dag van het uitje op de andere locatie te brengen.

Op zich snap ik best dat je het 'eng' kunt vinden om je kind door anderen te laten vervoeren. Maar dat hoort wel bij het loslaten vind ik. Ze gaan bij mij ook wel eens bij vriendjes spelen die met de auto worden opgehaald. Of even in de auto mee naar de speeltuin of de bibliotheek. Zwemuitje met kinderen zonder diploma zou ik ook niet goed vinden.

Maar goed, ik vind principieel dat de BSO een oplossing zou moeten zoeken.
Op de bso van mijn kinderen zijn de uitjes met het openbaar vervoer, een charterbus of lopend. Ik weet niet of ik blij zou zijn als mijn kind bij zomaar een leidster in de auto gepropt werd voor een uitje, maar ik zou er niet een hele groep voor thuis laten blijven.

En er staat in de voorwaarden dat ze zoveel mogelijk rekening houden met wensen van individuele kinderen of hun ouders tenzij deze wensen het groepsproces ernstig verstoren of iets van dien aard. Wellicht kan de bso of de oc zich op een dergelijke voorwaarde beroepen?

Naar een zwemuitje ging mijn kind ook niet mee zonder diploma maar dat hebben ze hier nog nooit voorgesteld.

[...]

Ik zou het zeker bespreekbaar maken bij je BSO. De oplossing lijkt mij dat dat kindje dan maar een dagje naar een andere BSO moet.

Nee, ik vervoer mijn kinderen in een butt-ugly, maar hele veilige fiat multipla. Mensen met een rammelende roestbak krijgen mijn kinderen dus niet mee.

En die doorrookte auto is gewoon te goor voor woorden. Buiten dat is het absoluut niet fijn om in zo'n auto te zitten. Heb vroeger meerdere malen auto's ondergekotst omdat ik -in combinatie met wagenziekte- als kind echt niet tegen de lucht kon.
"Laat varen alle hoop, gij die hier binnentreedt"
quote:nouschi schreef op 10 september 2012 @ 13:21:

[...]

Dat lijkt me wel. Als mijn dochter op dezelfde dagen als jouw kind op de BSO zit betekent dat dat ze nooit op een uitstapje kunnen. Dat zou ik graag van tevoren weten.Maar niet met naam & toenaam. Niet dat er een sfeertje kan ontstaan rondom een bso van "we kunnen nooit op stap want de papa & mama van Jozefien zijn zeikerds"
Mijn kids gaan alleen mee in niet doorrookte auto's en op stoelverhoger. Anders absoluut niet. Dus 3 gordels op de achterbank is mooi maar mijn kind zit echt in zn autostoel verhoger zolang ik dat eis. Ik denk dat je als ouder wel eisen kan stellen dat de rest er zo onder lijdt is jammer. Misschien gewoon met de ouders praten??? Lijkt mij het meest logisch
Hoe gaat dat op scholen dan?

Hier gaan bij uitjes de kinderen echt niet in stoelverhogers mee. Volgens mij weten alleen de ouders, die zelf-rijden-naar-uitjes dat.
quote:lilalinda schreef op 10 september 2012 @ 16:29:

Hoe gaat dat op scholen dan?

Hier gaan bij uitjes de kinderen echt niet in stoelverhogers mee. Volgens mij weten alleen de ouders, die zelf-rijden-naar-uitjes dat.Ik geef altijd een zitje mee. Even zelf nadenken. En het liefste rijd ik gewoon zelf. Ik kan in totaal 5 kinderen meenemen dus daar zijn ze op school altijd blij mee.
"Laat varen alle hoop, gij die hier binnentreedt"
quote:lilalinda schreef op 10 september 2012 @ 16:01:

[...]

Maar niet met naam & toenaam. Niet dat er een sfeertje kan ontstaan rondom een bso van "we kunnen nooit op stap want de papa & mama van Jozefien zijn zeikerds"Ja maar dat zijn ze wel natuurlijk.
Ouwe tang, verveel je je soms? Zoek eens een andere hobby dan mensen op dit forum af te zeiken, graftak!
quote:nouschi schreef op 10 september 2012 @ 16:42:

[...]

Ja maar dat zijn ze wel natuurlijk.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven