Baat bij bergkristal?

12-09-2012 19:39 98 berichten
Ik ben nogal een stresskip gevoelig voor stress.

Grootste reden is, dat ik extreem perfectionistisch ben, en dus vrijwel nooit aan mijn eigen eisen kan voldoen.

Hier werk ik hard aan, en er lijkt iets van verbetering in te zitten.

Toch ben ik nog regelmatig erg gespannen. Dit uit zich vooral 's nachts, in slecht slapen. Heel vervelend, want daardoor voel ik me overdag, als ik moet werken, regelmatig erg slecht.

Nu heb ik gisteren een poosje met onze office manager zitten praten, en die begon over bergkristal. Zij heeft zo'n steen, en zweert erbij. Ze zegt dat als ze na een drukke dag 's avonds met die steen in haar hand op de bank gaat zitten, ze alle spanning uit zich voelt wegtrekken.

Vandaag had ze de steen meegenomen, ik mag hem lenen...

En nu zit ik hier dus met die steen nog steeds in m'n tas, maar weet niet zo goed wat ik ervan moet denken..... Ik wil het wel uitproberen, maar vind het ook een beetje vaag allemaal.

Ik heb haar nadrukkelijk gevraagd of zo'n ding ook averechts kan werken (zie mezelf alweer hele nachten stuiterend door het huis gaan, gebeurde me ook een keer na het slikken van een bepaald merk Melatonine). Zij zegt dat dat absoluut niet kan.

Heeft iemand hier misschien ervaring met bergkristal?

Weet je, het klinkt gewoon te mooi om waar te zijn. Zou het niet gewoon allemaal illusie zijn....?
Hmmm, klinkt goed!
Alle reacties Link kopieren
Bel haar even, ontzettend aardige vrouw. Leg je probleem gewoon voor. Ik heb haar nog weleens gebeld en iets besproken waarvan ze door de telefoon zei dat ze me niet kon helpen. Scheelde me weer een hoop geld en een lange rit.
Ik ga eerst morgen die site eens goed bekijken.

En nu lekker slapen.
Trusten! Hoop dat je lekker slaapt vanavond.
quote:frizzy schreef op 12 september 2012 @ 22:15:

Ik weet niet waar je woont, maar ik kan je dit ook van harte aanbevelen (en anders even bellen, ze heeft meerdere collega's in het land): Klik!Interessant, echt door heel het land? En hoe kom ik erachter of er bij mij in de buurt een collega zit?
Sorry, al gevonden bij links
quote:VotesforLeo schreef op 12 september 2012 @ 23:09:

[...]

Interessant, echt door heel het land? En hoe kom ik erachter of er bij mij in de buurt een collega zit?

Ik zei ook niet in héél het land he?

Ze werken allemaal zelfstandig maar het is een klein clubje mensen dat zich bezig houdt met dit soort zaken. Dus toch een soort ons kent ons. Ikzelf kwam eigenlijk bij een andere dame, maar zij is gestopt. Deze twee dames zijn heel erg breed opgeleid en erg ervaren, dat staat me erg aan.
Ik heb de links bekeken, daar staat slechts één soortgelijke collega bij als ik het goed zie. Dat is de mijne, maar intussen verhuist. Als dat bij jou in de buurt is: doen!
In Schagen is dat toch?

Is niet direct naast de deur, maar ook weer niet onoverkomelijk.

Vannacht niet goed geslapen....

Voor mij wel verklaarbaar hoor, afgelopen dagen voor mijn doen veel gewerkt. Op zich héle positieve dagen, want een paar mooie complimenten gekregen over mijn functioneren. Maar het lijkt dan wel of het teveel is, voor in mijn hoofd. Ik heb tijd nodig om alles te 'verwerken'. Meer tijd dan de gemiddelde mens, zo lijkt het wel.

En dat is vermoeiend, en een heel proces om dat te veranderen.
Echt zo herkenbaar. Maar nee de mijne is verhuist naar Meppel, en daarna ging ik dus een keer naar Schagen. Die van Meppel ken ik beter en vind ik echt fijn. Lotte als je wil kun je me even mailen op viva-frizzy@hotmail.com dan vertel ik je wat meer.
Lotte, ik heb een aantal dingen van je gelezen, en e.e.a. is voor mij herkenbaar.

Gewoon even een
Koekoek.

Maar al het belangrijke zit tussen de oren. Wat als ik je nu vertel dat jij binnenkort 2,7 miljoen gaat winnen?

Voel jij je dan al wat beter?
quote:frizzy schreef op 13 september 2012 @ 11:23:

Echt zo herkenbaar. Maar nee de mijne is verhuist naar Meppel.

Oeh, Meppel is wel héél ver weg....

Trouwens wel onwijs prettig om te horen dat het herkenbaar is....

Ik bén niet raar (alleen een tikkie apart )

Ik vind het heel lief dat ik je mag mailen, maar als ik dat doe, ben ik meteen een stuk minder anoniem...... (naam staat in mailadres). Ik kan natuurlijk ook 'vrienden' met je worden, hier op het forum. Dan kun je elkaar toch privé-berichten sturen?
quote:vleugeltjes schreef op 13 september 2012 @ 11:34:

Lotte, ik heb een aantal dingen van je gelezen, en e.e.a. is voor mij herkenbaar.

Gewoon even een

Dat is lief zeg, dank je wel.

Ook hier weer fijn om te lezen dat het herkenbaar is.
quote:satansadvocaat schreef op 13 september 2012 @ 11:40:

Koekoek.

Maar al het belangrijke zit tussen de oren. Wat als ik je nu vertel dat jij binnenkort 2,7 miljoen gaat winnen?

Voel jij je dan al wat beter?

Ik heb liever dat je me vertelt dat ik binnenkort een goede slaapster zal zijn....

Dan neem ik verder genoegen met een half miljoen
quote:Lotte35 schreef op 12 september 2012 @ 21:50:

Ik weet dat ik veel te veel analyseer, dat is ook mede de oorzaak van mijn stress. Ik moet er vanaf, maar jee, wat is dat moeilijk. Als kind was ik al zo. Alles moest beredeneerd worden, anders had ik geen rust.Ik weet dat je er hier niet om vraagt, maar heb je wel eens lichaamsgerichte therapie geprobeerd? Het analyseren is vaak een soort controle willen houden; alles in je hoofd op een rijtje hebben, oorzaak, gevolg, enz. Tenminste, dat was bij mij zo, ik vluchtte altijd in mn hoofd (soms nog steeds), wilde alles beredeneren. Dit is zooooveel minder geworden sinds die lichaamsgerichte therapie.
Nog niet geprobeerd, italy1983, maar bedankt voor de tip.

Is dat net zoiets als haptonomie?
Hmm ik vond haptonomie iets anders.. dat ging bij mij echt om het leren voelen wat er in mn lijf gebeurde, bij lichaamsgerichte therapie is dat ook zo maar dan uit je ook wat je voelt. Bijv, je voelt je verdrietig/afgewezen/niet goed genoeg, daar zou je normaal over gaan nadenken, analyseren. Tijdens therapie voel je in je lichaam ergens een blokkade, observeert wat je voelt (ipv ervoor weg te rennen in je hoofd) en ademt er naartoe, hierbij komt de blokkade vrij door bijv huilen, schreeuwen, of door gewoon alleen maar het er te laten zijn en te observeren.. net wat er voor jou op dat moment nodig is. Daarna is er geen geanalyseer meer nodig, want het gevoel is óf weg, óf het is gewoon okee dat t er is en punt. Ik doe vaak ook nog dingen met een soort familieopstellingen, dus, zonder veel te praten, kijken we waar het gevoel vandaan komt en doen we kort een soort rollenspel. Waar ik eerder dus uuuuren kon nadenken over waarom ik iets deed of me zo voelde, is dat nu binnen 10 min duidelijk en valt alles op zn plek.
Oké, dat leg je duidelijk uit!

Waar het op neerkomt is dus, dat je stopt met dat eeuwige geanalyseer. Ik zie inderdaad ook wel dat dát het probleem is.

Op zich maak ik al vorderingen, door tegenwoordig dingen uit te spreken, in plaats van ze voor mezelf te houden, en er in m'n hoofd een heel verhaal van te maken wat uiteindelijk van geen kanten blijkt te kloppen.

Op zich moet ik er heel goed over nadenken (natúúrlijk, het zal niet ) of ik weer een therapie wil gaan doen. Ik heb namelijk al het één en ander achter de rug (eetstoornis enzo) op dat gebied.
quote:Lotte35 schreef op 13 september 2012 @ 11:50:

[...]

Dat is lief zeg, dank je wel.

Ook hier weer fijn om te lezen dat het herkenbaar is.

Graag gedaan.

Zelf kan ik echt letterlijk uren twijfelen over dingen waardoor de spanning nog verder oploopt. Ik pieker over de allerkleinste dingen, en kan maar héél moeilijk beslissingen nemen. Mag ik vragen (misschien is dat allang duidelijk maar heb ik er helemaal overheen gelezen, mijn excuses alvast) of je ook een angststoornis hebt?
Nee, ik heb geen angststoornis. Wel een eetstoornis (anorexia, waar overigens ook wel veel angst bij komt kijken....).

Het gaat op zich best goed hoor, ik ben al van negentien kilo ondergewicht naar ongeveer acht kilo ondergewicht gegaan. Maar nu ik het laatste stukje nog moet overwinnen, merk ik dat ik blijf steken. En dat komt, doordat ik nog steeds veel te perfectionistisch ben. Ik móet controle hebben over alles, zeer vermoeiend.

Ik heb al veel therapie gehad, en op zich haal ik daar nog dagelijks dingen uit hoor. Maar mijn ervaring is toch, dat ik het meeste heb aan praten met mensen om me heen. Zowel in het dagelijks leven, als hier op het forum. Soms raakt iemand nét even die snaar, die een ander nog niet gevonden had.
quote:Lotte35 schreef op 13 september 2012 @ 15:42:

Soms raakt iemand nét even die snaar, die een ander nog niet gevonden had.Maar toch is dat ook weer beredeneren, in je hoofd zitten, iemand raakt iets waardoor jij er anders naar kan kijken of mee om kan gaan, of waardoor alles op zn plek valt, maar wel na tig uren analyseren... Ik herken veel van wat je zegt, en écht, door de dingen te gaan voelen HOEF je niet meer te beredeneren/analyseren, want dan voel je hoe het zit, dat is zo'n sterk innerlijk weten, daarmee valt steeds weer alles op zn plek zonder daar eerst eindeloos over na te hoeven denken. Dan kan je je overgeven aan wat je voelt, aan je lijf, ipv de controle te willen houden. Maar goed, das mijn ervaring.. ik gun m jou ook alleen zo erg!
Lotte de vriendenfunctie doet het al eeuwen niet meer. Zelf heb ik een anoniem emailadres inderdaad.

Ik vind de adviezen van Italy erg goed, ik geloof zelf ook dat je vooral erg veel baat kan hebben bij het leren reguleren van gedachten en gevoelens. Dat kan op praktische manieren, zonder ingewikkelde en zware therapieën.
Dat je een eetstoornis hebt, heb ik inderdaad gelezen. Enórm knap van je hoe je ermee omgaat. Ik heb zelf behoorlijk ondergewicht, hoewel geen anorexia. Wel oa. een angststoornis. En ook dat heeft voor een deel met (zelf) controle te maken. En dan grijp je dus ook dingen aan waarvan jij denkt dat dat goed voelt/is voor jou op dat moment.

Praten is inderdaad goed, voor de feedback of 'gewoon' je hart te luchten.

Ondanks dat ik je niet ken, vind ik dat je het goed doet.
quote:italy1983 schreef op 13 september 2012 @ 15:48:

Maar goed, das mijn ervaring.. ik gun m jou ook alleen zo erg!

Dank je wel.....

Ik laat alles wat jullie hebben gezegd even op me inwerken.

Want ik waardeer het hoor, dat jullie zo meedenken, en ik ga er waarschijnlijk ook echt wel iets mee doen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven