Spreekwoorden, gezegden en uitdrukkingen.

13-09-2012 20:41 96 berichten
Alle reacties Link kopieren
Nederlands is niet mijn eerste taal. Hoewel ik inmiddels Nederlands het langste spreek. (leeftijd....)

Een van de leukste dingen aan de Nederlandse taal vind ik de spreekwoorden, gezegden en uitdrukkingen. Ook om te bedenken hoe en waar het vandaan komt.

Zo weet ik sinds kort dat "de hort" van "de hort op" gewoon heen betekend en uit midden Nederland komt. Waar men een retourtje met de trein een "hort en n herregie" noemt.

Nu ben ik dus m'n kop aan t breken (ook een leuke) over: ouwe jongens, krentenbrood.

Ik weet dat het ons kent ons betekend. Maar waar komt het vandaan?

Een collega forumster vond dit:

http://www.etymologiebank ... d/ouwejongenskrentenbrood

Maar kan er geen kaas van maken.

Weet iemand wat die oude heren met die krenten te maken hebben?
Volgens mij is dit een uitdrukking waar ze niet helemaal van weten waar hij nu precies vandaan komt.. Ze gokken soldaten

Dat las ik, nettel.

Maar ik snap dan niet wat die jongens (de soldaten?) met die krenten te maken hebben. Of zouden die krenten de soldaten zijn? Wat een non-probleem kan men soms hebben, hè?
Oude heren zijn over het algemeen krenten?

Ik zou het echt niet weten!
Misschien aten ze vroeger altijd krentenbrood in het leger... ;) ?
quote:Iekx, 2 minuten geleden

Misschien aten ze vroeger altijd krentenbrood in het leger... ;) ?
Ik denk dat het voortkomt uit het feit dat krentenbrood duur brood was, iets dat je at bij bijzondere gelegenheden, zoals bij elkaar komen met je oude vrienden.
Zou het ook niet weten, maar wat Natonco zegt zou best kunnen.

Er staat ook nergens iets op internet, terwijl het toch een ingeburgerd gezegde is.
Klinkt best logisch, natanco.

Bizar hè, grob? Ik Google me suf.
Ik ook zeg, echt niet tevinden. Behalve dat het ooit een show van Kooten en de Bie was?

Irritant, nou wil ik het weten ook, grrrrrr
Maikel Olde Hartingsveldt;

Al jaaaaaren ben ik op zoek naar de herkomst van dit gezegde, maar tot

nu toe heb ik nog geen - bevredigende - verklaring gevonden. Ik ken er

nog 1 variant op: "toffe jongens, krentenbrood". Maar volgens mij

heeft "Ouwe jongens..." oudere papieren....

Wie kent de oplossing?

Volgens Marc de Coster:

...De uitdrukking kwam begin jaren 70 in zwang in de vlotte

omgangstaal, maar werd al veel eerder gebruikt onder soldaten

(Salleveldt 1978 vermeldt de variant 'ouwe jongens, goeie soep'.

Daarin verklaard als een kreet waarmee men een meerdere (kapitein,

majoor enz) karakteriseert die ten koste van alles populair wil zijn.

In zijn twee jaar nadien verschenen "Woordenboek van Jan Soldaat in

Indonesie krijgt de uitdrukking een andere uitleg: "Alles in

orde".)...

--
Ik vraag me af of die "jongens" niet een verwijzing zijn naar de krenten?

"Boerenjongens" zijn namelijk rozijnen in brandewijn en "boerenjongensijs" is ijs met rozijnen.

Rozijnen en krenten zijn beiden gedroogde druiven, het verschil zit 'm in het formaat van de gedroogde druiven en de precieze techniek van het drogen.

Verder redenerend zouden de "oude jongens" dan oude, misschien al langer in voorraad zijnde, krenten of rozijnen kunnen zijn die gebruikt zijn in dat brood (om de voorraad op te maken?).

Of "oude" verwijst naar een oud recept, waardoor het brood "als vanouds" smaakt. Als de kreet "oude jongens krentenbrood" wordt gebruikt, is dat vaak om een ontmoeting of gebeurtenis aan te duiden die "als vanouds" is of aanvoelde.

Denk ik. Misschien wel. Zo gingen m'n gedachten in ieder geval met me op de loop
Sorry, anouar.
Ik vind ouwe jongens, goeie soep ook niet verkeerd trouwens;)
quote:anouar schreef op 13 september 2012 @ 21:07:

Ik ook zeg, echt niet tevinden. Behalve dat het ooit een show van Kooten en de Bie was?

Irritant, nou wil ik het weten ook, grrrrrr Daar kwam ik ook op uit. Zou het dan toch dáár vandaan komen?!
Hoezo sorry, miss? Was ook komisch bedoeld hoor, haha!
http://nl.taal.narkive.co ... ouwe-jongens-krentenbrood

Vergeet ik de link nog, ach... Ouwe jongens natuurlijk;)
Wacht maar, ik Google er al een week op. En vraag t al aan iedereen die ik ken en de Nederlandse taal begrijpt.

Krijg steeds te horen: "daar moet ik even over nadenken."

Chartreuse, briljant bedacht!
Uit je link, anouar:

Herkomst: de straat.

Net zoals "huilen met de pet op".

Nou nog iemand zoeken de weet welke straat en je bent helemaal thuis )

Huilen met de pet op is ook een leuke trouwens.
Ja, die heb ik maar even niet meegekopieerd, maar hij is wel briljant, he! Vast uit de krentenbroodstraat, denk je niet?

Huilen met de pet op.... daar zeg je wat. Getver, wel besmettelijk die verslaving van jou!
Háh! Huilen met de pet op:

http://www.onzetaal.nl/ta ... vies/huilen-met-de-pet-op
'Het is huilen met de pet op' wordt gezegd als iets min of meer onverwacht bedroevend van kwaliteit (zwaar teleurstellend) is.

Marc De Coster verwijst in zijn Woordenboek van populaire uitdrukkingen, clichés, kreten en slogans (2002) bij 'Het is huilen met de pet op' naar 'Het is huilen en de lamp vasthouden', dat dezelfde betekenis heeft. De Coster geeft nog meer varianten: huilen met de lamp voorover, huilen met de lamp aan/uit, huilen in een pikdonkere kelder met een zwarte doek voor je kop, huilen met de klep dicht en huilen met een rietje. Het Woordenboek der Nederlandsche Taal (WNT) geeft bij huilen de zegswijze ''t Is huilen!' (''t is narigheid, ''t is misère') en 'Je kunt niet huilen en de lamp vasthouden' ('geen twee dingen tegelijk goed doen'). Bij knudde vermeldt het WNT de zegswijzen knudde met een rietje en knudde met de pet op; de toevoegingen dienen hier volgens het WNT alleen ter versterking.
Knudde met een rietje!!

Die hoor je echt nooit meer tegenwoordig. Ik tenminste niet.
Zou die Marc de Coster nog leven??

Die komt nou serieus bij iedere link die ik aanklik hier tevoorschijn!

Overigens, dankje Missy, ik had eigenlijk nu de ontwikkeling van pubers moeten doorkrijgen..

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven