Spreekwoorden, gezegden en uitdrukkingen.

13-09-2012 20:41 96 berichten
Alle reacties Link kopieren
Nederlands is niet mijn eerste taal. Hoewel ik inmiddels Nederlands het langste spreek. (leeftijd....)

Een van de leukste dingen aan de Nederlandse taal vind ik de spreekwoorden, gezegden en uitdrukkingen. Ook om te bedenken hoe en waar het vandaan komt.

Zo weet ik sinds kort dat "de hort" van "de hort op" gewoon heen betekend en uit midden Nederland komt. Waar men een retourtje met de trein een "hort en n herregie" noemt.

Nu ben ik dus m'n kop aan t breken (ook een leuke) over: ouwe jongens, krentenbrood.

Ik weet dat het ons kent ons betekend. Maar waar komt het vandaan?

Een collega forumster vond dit:

http://www.etymologiebank ... d/ouwejongenskrentenbrood

Maar kan er geen kaas van maken.

Weet iemand wat die oude heren met die krenten te maken hebben?
Raar eigenlijk, iedereen roept wel eens zo'n gezegde en meestal weet je wel wat het (min of meer) betekent, maar ik heb er nog nooit bij stil gestaan waar het nou allemaal vandaan komt, grappig.
O, ik dacht dat het huilen met een pet op wel logisch was.

Zodat niemand het ziet.
quote:Overigens, dankje Missy, ik had eigenlijk nu de ontwikkeling van pubers moeten doorkrijgenDaar is vast ook een spreekwoord voor.

Voor zover ik het vertaal gaat het om het volgende:

In het leger zijn de mannen de "jongens onder elkaar". Men kent elkaars gebruiken, elkaars brood en elkaars krenten. Ze zitten de hele dag met elkaar opgescheept. Ze leren elkaar door en door kennen. Niet alleen het brood maar ook de krenten. En men raakt op elkaar ingespeeld qua woorden, gebruiken, grapjes, de ins and outs van elkaar (de krenten). Men kan met elkaar overweg op een manier waarop je elkaar goed kent.

Voor zover ik ergens las in die uitleg was het ook nodig om de krenten van de ander te kennen. Men was op elkaar aangewezen als men in het leger zat.

Ook al heb je elkaar tijden niet gezien, het voelt nog steeds als vroeger (ouwe jongens). Men kan nog steeds met elkaar praten op een manier waarop men elkaars brood met krenten kent.

Ouwe jongens zijn als mannen die elkaar nog als jongens kennen en elkaar ook nog steeds dus als jongen aanspreken. Dat is op zich niet ongewoon als het leeftijdsverschil onderling niet groot is, zegt men nog steeds jongen. Maar in dit geval zijn het wel "jongens/mannen" die elkaar al lang kennen (ouwe).

Je hebt ook de uitdrukking/het gezegde: De krenten in de pap / De krenten uit de pap vissen. De pap is lekker maar de krenten zijn het allerbeste.

*dus oud vertrouwd, ons kent ons, het voelt goed, is lekker
Peakzwart!!!

Wat goed! Had kunnen weten dat jij t wel zou weten.
quote:missy_acy schreef op 13 september 2012 @ 20:48:

Dat las ik, nettel.

Maar ik snap dan niet wat die jongens (de soldaten?) met die krenten te maken hebben. Of zouden die krenten de soldaten zijn? Wat een non-probleem kan men soms hebben, hè?Haha ja.. Dat is ook het enige wat daar staat..
Paekzwart, zoals jij het uitlegt klinkt het heel logisch allemaal!
Wat goed Peakzwart

Ik was hier al diep over aan het nadenken.

Leuk topic Missy
I’m doing superhero stuff. I’m staying focused. If anybody comes in here looking for trouble, oh, they’re going to meet my partners. We’re talking about paw and order.
Toevoeging:

http://www.mijnwoordenboek.nl/dialect/Zeeuws

makkers = ouwe jongens krentebroead

http://www.goeievraag.nl/ ... ngen-volwassen-man.335087

"Het gaat hier dus niet echt om hoe oud iemand is, om met "jongen" te worden aangesproken, maar om het verschil in leeftijd tussen degene die het over "jongen" heeft, en over wie het gaat. En vooral de onderlinge verhouding tussen die 2. D.w.z. of ze elkaar goed, en al lang kennen."

Haha, ik denk dat het ongeveer zo gezien zou moeten worden. Maar is nog wel lastig te achterhalen hoe het precies zat. Maar bij krentenbrood zal het denk ik ook om de krenten te gaan. Het lekker eten gevoel.

alsjeblieft
Kan ik eindelijk rustig slapen vannacht.

Paekzwart heeft het grote "ouwe jongens krentenbrood" mysterie opgelost
Als we dan toch bezig zijn (dank je wel Missy!)

Mijn oma's favoriete gezegde was:

Het leven is een pijp kaneel, ieder zuigt eraan en krijgt zijn deel (en mijn vader maakte hem dan af met --> en wie niet zuigt, die krijgt niet veel....)

Waar zou dat toch vandaan komen?
Your life could depend on this. Don't blink. Don't even blink. Blink and you're dead. They are fast. Faster than you can believe. Don't turn your back, don't look away, and don't blink! Good luck. - The Doctor
Nou, Hasse! Kon ik eindelijk slapen...

Ik raadpleeg Google even. Maar misschien weet peakzwart t wel.
Heb iig de betekenis al:

1) de wereld is een pijp kaneel ieder likt eraan maar krijgt niet veel (=ieder krijgt een klein deeltje van wat de wereld te bieden heeft)
quote:missy_acy schreef op 13 september 2012 @ 21:38:

Kan ik eindelijk rustig slapen vannacht.

Alles voor een goede nachtrust!
Haha nog één, ik moet ook nog gaan slapen...
Het leven is een pijp kaneel, een ieder zuigt eraan en krijgt zijn deel.

En zo is het ook!

Ooit wel eens een zuurstok gekocht met kaneel erin, dan krijg je allemaal gaatjes.

Als je eraan zuigt, dan is het de ene keer heel veel kaneel (liefde) wat je binnen haalt, andere keer heel weinig kaneel (liefde)

Is wat ik vond maar volgens mij is dat niet goed.

Zou het met zo'n kaneelpijp te maken hebben en als je er je er met zijn allen aan zuigt niet veel krijgt?

En bedankt he nu kan ik weer niet slapen
I’m doing superhero stuff. I’m staying focused. If anybody comes in here looking for trouble, oh, they’re going to meet my partners. We’re talking about paw and order.
Och, dit topic staat er morgen ook nog.

Ik Google rustig verder. Slaap lekker, peakzwart.

En bedankt!
Een kaneelpijp is hol. Dus krijg je lucht binnen.

Dus krijg je eigenlijk niks.

quote:Paekzwart schreef op 13 september 2012 @ 21:58:

Haha nog één, ik moet ook nog gaan slapen... Nee je kan nog niet gaan slapen wij willen eerst weten wat het betekend oh wijze Peak
Nou krijg ik zin in een kaneelstok. En bedankt, dames.
You know how I know? Because I reeaally think so!
ALsjeblieft Missy en Charlotte...

Ik heb m altijd in mijn hoofd zitten en roeptoeter het te pas en te onpas... En dus ergert het mij...
Your life could depend on this. Don't blink. Don't even blink. Blink and you're dead. They are fast. Faster than you can believe. Don't turn your back, don't look away, and don't blink! Good luck. - The Doctor
quote:missy_acy schreef op 13 september 2012 @ 22:04:

[afbeelding]Ja dat kan het zijn.
quote:missy_acy schreef op 13 september 2012 @ 22:04:

[afbeelding]Gezien mijn 'ubercharmante' oma en haar 'positieve' mening over het leven en de rest.... Zou dít zomaar kunnen kloppen...
quote:Hasse88 schreef op 13 september 2012 @ 22:08:

[...]

Gezien mijn 'ubercharmante' oma en haar 'positieve' mening over het leven en de rest.... Zou dít zomaar kunnen kloppen...

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven