Spreekwoorden, gezegden en uitdrukkingen.
donderdag 13 september 2012 om 20:41
Nederlands is niet mijn eerste taal. Hoewel ik inmiddels Nederlands het langste spreek. (leeftijd....)
Een van de leukste dingen aan de Nederlandse taal vind ik de spreekwoorden, gezegden en uitdrukkingen. Ook om te bedenken hoe en waar het vandaan komt.
Zo weet ik sinds kort dat "de hort" van "de hort op" gewoon heen betekend en uit midden Nederland komt. Waar men een retourtje met de trein een "hort en n herregie" noemt.
Nu ben ik dus m'n kop aan t breken (ook een leuke) over: ouwe jongens, krentenbrood.
Ik weet dat het ons kent ons betekend. Maar waar komt het vandaan?
Een collega forumster vond dit:
http://www.etymologiebank ... d/ouwejongenskrentenbrood
Maar kan er geen kaas van maken.
Weet iemand wat die oude heren met die krenten te maken hebben?
Een van de leukste dingen aan de Nederlandse taal vind ik de spreekwoorden, gezegden en uitdrukkingen. Ook om te bedenken hoe en waar het vandaan komt.
Zo weet ik sinds kort dat "de hort" van "de hort op" gewoon heen betekend en uit midden Nederland komt. Waar men een retourtje met de trein een "hort en n herregie" noemt.
Nu ben ik dus m'n kop aan t breken (ook een leuke) over: ouwe jongens, krentenbrood.
Ik weet dat het ons kent ons betekend. Maar waar komt het vandaan?
Een collega forumster vond dit:
http://www.etymologiebank ... d/ouwejongenskrentenbrood
Maar kan er geen kaas van maken.
Weet iemand wat die oude heren met die krenten te maken hebben?

donderdag 13 september 2012 om 22:53
Missy Acy heeft het al wel opgelost zo te zien, samen met de toevoeging van Hasse over haar oma maakt het het beeld compleet! Je ziet het zo voor je hoe oma het zou zeggen...
Ik denk dat het gedeelte wat Hasse's vader afmaakte ondeugend bedoeld was... Of is dat mijn levendige fantasie? Grijns.
Het plaatje van de kaneelpijpen geeft een goed beeld. Altijd leuk als iets visueel wordt gemaakt. *Edit: plaatjes plakken is bij deze aangevraagd.
Kaneel is trouwens wel erg lekker, maar het is een wat "lossige/harde" substantie. Het is zoet maar ook pittig. Erg aparte smaak. Met kaneelpoeder of van die kaneelsticks moet je oppassen dat je het niet inademt als je het eet door de losse structuur . Dat is niet zo prettig zeg maar.
Geen idee hoe dat werkt met een kaneelpijp. Maar kan me zo voorstellen dat als je zuigt en toch kaneel binnenkrijgt het weinig is maar ook nog eens oppassen geblazen dat het niet in je luchtpijp/longen terechtkomt maar stopt op je tong.
Dus dan is niet alleen erg weinig, maar kan het ook nog eens erg vervelend uitpakken als je het inademt terwijl je probeert juist iets lekkers op je tong te krijgen? Dus dan zou je met veel moeite voor iets lekkers/leuks/fijns, vooral weinig resultaat boeken (met wellicht ook nog kans op een onaangenaam resultaat?).
Maar ik ga denk ik binnenkort eens weer appelflappen met kaneel maken! Njammie.
Ik denk dat het gedeelte wat Hasse's vader afmaakte ondeugend bedoeld was... Of is dat mijn levendige fantasie? Grijns.
Het plaatje van de kaneelpijpen geeft een goed beeld. Altijd leuk als iets visueel wordt gemaakt. *Edit: plaatjes plakken is bij deze aangevraagd.
Kaneel is trouwens wel erg lekker, maar het is een wat "lossige/harde" substantie. Het is zoet maar ook pittig. Erg aparte smaak. Met kaneelpoeder of van die kaneelsticks moet je oppassen dat je het niet inademt als je het eet door de losse structuur . Dat is niet zo prettig zeg maar.
Geen idee hoe dat werkt met een kaneelpijp. Maar kan me zo voorstellen dat als je zuigt en toch kaneel binnenkrijgt het weinig is maar ook nog eens oppassen geblazen dat het niet in je luchtpijp/longen terechtkomt maar stopt op je tong.
Dus dan is niet alleen erg weinig, maar kan het ook nog eens erg vervelend uitpakken als je het inademt terwijl je probeert juist iets lekkers op je tong te krijgen? Dus dan zou je met veel moeite voor iets lekkers/leuks/fijns, vooral weinig resultaat boeken (met wellicht ook nog kans op een onaangenaam resultaat?).
Maar ik ga denk ik binnenkort eens weer appelflappen met kaneel maken! Njammie.

donderdag 13 september 2012 om 23:03
"De kaneelboom groeit vooral in Sri Lanka, maar ook op Java, in Brazilië en Egypte. De kaneelboom groeit alleen in een tropisch klimaat, en dan het liefst aan de kust. De struik wordt twee tot drie maal per jaar gesnoeid, en daarbij laag gehouden. Van de 2 meter lange scheuten van ongeveer anderhalf jaar oud wordt de bast geoogst. Daarna wordt de schors en de middenbast verwijderd. De dunne binnenste bast blijft over. Die rolt zich vanzelf op. Daarna worden de rolletjes gedroogd. Bij het drogen verkleuren de stengels naar de typische geel-bruine kleur."
De naam kaneel is afkomstig uit het Latijn, "canella", "stokje".
Gevonden! Niet alleen ikzelf vind kaneel los (per ongeluk) binnenkrijgen lastig, het is blijkbaar zelfs een (gevaarlijk) spel om een hap kaneel weg te eten:
http://www.ad.nl/ad/nl/10 ... el-en-proesten-maar.dhtml
"deelnemers trachten, zonder daarbij te drinken, een hap kaneel weg te werken. Een helse klus omdat de specerij de mond binnen no-time uitdroogt."
Kaneel eten/in je longen krijgen/kaneel opzuigen, is in ieder geval geen sinecure. Maar heeft dus zelfs (erg) vervelende gevolgen. Het droogt de mond snel uit en als je het in je longen krijgt, krijg je erg veel moeite hebt met ademhalen. En is dan gevaarlijk voor de gezondheid.
Wellicht is het zoiets:
Kaneel is een lekkere specerij maar niet fijn om in te ademen. We leven en zullen moeten ademhalen maar het leven heeft zijn tegenslagen en terwijl we blijven ademhalen en ouder worden, lijkt het alsof we door een pijp kaneel ademhalen en komt er voor allemaal een moment dat we ons verslikken in de kaneel/in de tegenslagen die we op onze weg tegenkomen. We krijgen allemaal daarin ons deel.
De naam kaneel is afkomstig uit het Latijn, "canella", "stokje".
Gevonden! Niet alleen ikzelf vind kaneel los (per ongeluk) binnenkrijgen lastig, het is blijkbaar zelfs een (gevaarlijk) spel om een hap kaneel weg te eten:
http://www.ad.nl/ad/nl/10 ... el-en-proesten-maar.dhtml
"deelnemers trachten, zonder daarbij te drinken, een hap kaneel weg te werken. Een helse klus omdat de specerij de mond binnen no-time uitdroogt."
Kaneel eten/in je longen krijgen/kaneel opzuigen, is in ieder geval geen sinecure. Maar heeft dus zelfs (erg) vervelende gevolgen. Het droogt de mond snel uit en als je het in je longen krijgt, krijg je erg veel moeite hebt met ademhalen. En is dan gevaarlijk voor de gezondheid.
Wellicht is het zoiets:
Kaneel is een lekkere specerij maar niet fijn om in te ademen. We leven en zullen moeten ademhalen maar het leven heeft zijn tegenslagen en terwijl we blijven ademhalen en ouder worden, lijkt het alsof we door een pijp kaneel ademhalen en komt er voor allemaal een moment dat we ons verslikken in de kaneel/in de tegenslagen die we op onze weg tegenkomen. We krijgen allemaal daarin ons deel.

donderdag 13 september 2012 om 23:38
Er zijn dus 2 spreekwoorden. De één zegt "likt" en de ander heeft het over "zuigt"... Ze was best creatief die oma. Ze koos voor de zwaardere variant denk ik expres.
Oorspronkelijk...
1) de wereld is een pijp kaneel ieder likt eraan maar krijgt niet veel (=ieder krijgt een klein deeltje van wat de wereld te bieden heeft)
2) Bij de wereld is een pijp kaneel, ieder zuigt er aan en krijgt zijn deel; krijg je als betekenis te zien op internet:
Bij zuigt gaat het om het meemaken van zowel de goede (zoet en lekker van de kaneel?) en de slechte (in je longen krijgen of niets?) dingen van het leven.
Oorspronkelijk...
1) de wereld is een pijp kaneel ieder likt eraan maar krijgt niet veel (=ieder krijgt een klein deeltje van wat de wereld te bieden heeft)
2) Bij de wereld is een pijp kaneel, ieder zuigt er aan en krijgt zijn deel; krijg je als betekenis te zien op internet:
Bij zuigt gaat het om het meemaken van zowel de goede (zoet en lekker van de kaneel?) en de slechte (in je longen krijgen of niets?) dingen van het leven.
vrijdag 14 september 2012 om 01:34
vrijdag 14 september 2012 om 07:54
Ik heb bij kaneelstok altijd gedacht aan een snoeperij van de kermis. Smelt snel weg, ik vond ze altijd heerlijk en veel te snel op.
Wat het betekent? Geen idee, misschien dat er voor iedereen een gelijk levenspad klaar zou liggen, ikzelf geloof daar niet in en vind daarom die toevoeging zo mooi. Je hebt zelf o invloed, met passief sabbelen kom je er niet.
Wat het betekent? Geen idee, misschien dat er voor iedereen een gelijk levenspad klaar zou liggen, ikzelf geloof daar niet in en vind daarom die toevoeging zo mooi. Je hebt zelf o invloed, met passief sabbelen kom je er niet.

vrijdag 14 september 2012 om 07:54
quote:missy_acy schreef op 14 september 2012 @ 01:34:
Grappig peakzwart, alle dingen die je erover opgezocht hebt!!
Want als je aan een kaneelstokje likt, krijg je ook bijna geen kaneel smaak.
Je moet er poeder van maken (heet-zoet)
Of meekoken/laten trekken om de smaak eruit te krijgen.
Ik vind Hasse's oma grappig hierin.
Ik heb nog nooit een kaneelstokje in mijn handen gehad, mocht ik er ooit één in mijn handen krijgen dan zal ik het eens proberen!
Als je het gebruikt in gerechten dan mengt het niet zomaar, dan moet je water én suiker gebruiken en dan pas mengt het zich. In een appelflap wordt het ook vochtig/suikerachtig/warm maar als je het er op probeert te smeren gaat dat inderdaad niet zomaar dus.
Hopelijk krijgt Hasse betere/andere associaties met het gezegde waar ze mee doodgegooid is!
Wel grappig dingen uitpluizen wat er nu precies mee bedoeld wordt. Ben dol op spreekwoorden en gezegden
.
Grappig peakzwart, alle dingen die je erover opgezocht hebt!!
Want als je aan een kaneelstokje likt, krijg je ook bijna geen kaneel smaak.
Je moet er poeder van maken (heet-zoet)
Of meekoken/laten trekken om de smaak eruit te krijgen.
Ik vind Hasse's oma grappig hierin.
Ik heb nog nooit een kaneelstokje in mijn handen gehad, mocht ik er ooit één in mijn handen krijgen dan zal ik het eens proberen!
Als je het gebruikt in gerechten dan mengt het niet zomaar, dan moet je water én suiker gebruiken en dan pas mengt het zich. In een appelflap wordt het ook vochtig/suikerachtig/warm maar als je het er op probeert te smeren gaat dat inderdaad niet zomaar dus.
Hopelijk krijgt Hasse betere/andere associaties met het gezegde waar ze mee doodgegooid is!
Wel grappig dingen uitpluizen wat er nu precies mee bedoeld wordt. Ben dol op spreekwoorden en gezegden

vrijdag 14 september 2012 om 13:35
Wat ik zelf een hele leuke vind is "de ham vraag". Je kent het wel. Je bent met iemand aan het praten, en dan stelt hij of zij een belangrijke vraag, De Hamvraag! Komt vast uit een ver, ver verleden met een diepe betekenis, die hamvraag.
Niet dus.
In 1953 kwam het programma "Mastklimmen" op de televisie, een quiz show zoals tegenwoordig "Weekend Milionairs" o.i.d. Mét een grote prijs voor de winnaar! Hoe meer vragen de deelnemers aan deze quiz juist beantwoordden, hoe hoger zij opklommen in een in de studio geplaatste mast. Bovenin die mast hing als hoofdprijs een gerookte ham. Wie het juiste antwoord gaf op de laatste en belangrijkste vraag, de hamvraag, mocht de ham uit de mast pakken, was winnaar van het spel en won dus een ham.
Niet dus.
In 1953 kwam het programma "Mastklimmen" op de televisie, een quiz show zoals tegenwoordig "Weekend Milionairs" o.i.d. Mét een grote prijs voor de winnaar! Hoe meer vragen de deelnemers aan deze quiz juist beantwoordden, hoe hoger zij opklommen in een in de studio geplaatste mast. Bovenin die mast hing als hoofdprijs een gerookte ham. Wie het juiste antwoord gaf op de laatste en belangrijkste vraag, de hamvraag, mocht de ham uit de mast pakken, was winnaar van het spel en won dus een ham.
vrijdag 14 september 2012 om 14:59
quote:missy_acy schreef op 13 september 2012 @ 22:13:
Ja, dan valt die onder:
Life's a bitch, and then you die.
Wat ook leuk is, is ze letterlijk woord voor woord naar t Engels vertalen.
Old boys, currants bread.
Dan word Het leven is een pijp kaneel, ieder zuigt eraan en krijgt zijn deel.
Life is a pipe cinnamon, everybody sucks it en gets his part
Ja, dan valt die onder:
Life's a bitch, and then you die.
Wat ook leuk is, is ze letterlijk woord voor woord naar t Engels vertalen.
Old boys, currants bread.
Dan word Het leven is een pijp kaneel, ieder zuigt eraan en krijgt zijn deel.
Life is a pipe cinnamon, everybody sucks it en gets his part
I’m doing superhero stuff. I’m staying focused. If anybody comes in here looking for trouble, oh, they’re going to meet my partners. We’re talking about paw and order.

vrijdag 21 september 2012 om 19:02
Site voor het zoeken naar spreekwoorden met een bepaald woord er in:
http://www.woorden.org/spreekwoord.php
http://www.woorden.org/spreekwoord.php

vrijdag 21 september 2012 om 19:40
Hey , zat even te kijken wat er allemaal te vinden was.
Ja, die oorsprong is af en toe erg ver zoeken! Vond de plaatjes vroeger grappig omdat ik er dan meer een beeld bij kreeg en visueel werkt bij mij beter dan als je zo'n spreekwoord alleen maar hoort!
Stel het mij dan voor zoals "de sfeer is om te snijden". Maar als je dan zo'n kamer binnenstapt waar mensen net ruzie gemaakt hebben, dan voel je gewoon écht wat er mee bedoeld wordt. Dan voel je zo'n dikke sfeer waar je spreekwoordelijk echt dat mes in kan zetten.
Vond ik altijd erg verwonderlijk.
Ja, die oorsprong is af en toe erg ver zoeken! Vond de plaatjes vroeger grappig omdat ik er dan meer een beeld bij kreeg en visueel werkt bij mij beter dan als je zo'n spreekwoord alleen maar hoort!
Stel het mij dan voor zoals "de sfeer is om te snijden". Maar als je dan zo'n kamer binnenstapt waar mensen net ruzie gemaakt hebben, dan voel je gewoon écht wat er mee bedoeld wordt. Dan voel je zo'n dikke sfeer waar je spreekwoordelijk echt dat mes in kan zetten.
Vond ik altijd erg verwonderlijk.

vrijdag 21 september 2012 om 20:09
Ik kan daar nou ook niet bepaald goed tegen maar sinds ik er dat spreekwoord aan koppel verlies ik me meer in de verbazing over de correcte omschrijving van het spreekwoord en dat er gewoon mensen zijn die die sfeer zelfs helemaal niet aanvoelen, dan de sfeer zelf... Kan ik er met meer afstand "naar kijken".
En kun je beter "de lucht klaren".
En kun je beter "de lucht klaren".

vrijdag 21 september 2012 om 20:33
Ja precies! Handig - als je naar het woord "handig" kijkt zit daar de betekenis in dat je bijvoorbeeld iets makkelijk met je handen kan doen. Dan is het bij de hand. Heb je het gedaan met be"hend"igheid. Een goede, slim bedachte, truc/gedachtengang die je tot uitdrukking brengt. Denk ik. Ik weet niet precies waar spreekwoorden met "hand" er in uit voortkomen. "Aan de beterende hand zijn". "Je handjes mogen dichtknijpen". Handen staan volgens mij voor het uitdragen van je emoties e.d.
Als je kijkt naar de sfeer is om te snijden. Dan doe je het snijden ook met je handen. En de lucht klaren doe ik eigenlijk dan ook in mijn gedachten met mijn handen. Als ik het spreekwoord voor me zie. Maar daar zit dan wel een gedachte achter.
Zoals dat je "de druk van ketel haalt". Als mensen iets te veel irritaties oppotten dan koken ze over en als je dan bijvoorbeeld "de pot verwijt de ketel" situaties krijgen dan hangt hun opgekropte woede in de lucht zeg maar. "Als een donderswolk boven hun hoofd". Hebben ze het geuit dan wordt "de sfeer/spanning om te snijden".
"Klaar je dan de lucht" dan "breekt het zonnetje weer door" en "is er achter de wolken weer zon". En kunnen ze hopelijk weer gaan stralen als "het zonnetje in huis".
Als je kijkt naar de sfeer is om te snijden. Dan doe je het snijden ook met je handen. En de lucht klaren doe ik eigenlijk dan ook in mijn gedachten met mijn handen. Als ik het spreekwoord voor me zie. Maar daar zit dan wel een gedachte achter.
Zoals dat je "de druk van ketel haalt". Als mensen iets te veel irritaties oppotten dan koken ze over en als je dan bijvoorbeeld "de pot verwijt de ketel" situaties krijgen dan hangt hun opgekropte woede in de lucht zeg maar. "Als een donderswolk boven hun hoofd". Hebben ze het geuit dan wordt "de sfeer/spanning om te snijden".
"Klaar je dan de lucht" dan "breekt het zonnetje weer door" en "is er achter de wolken weer zon". En kunnen ze hopelijk weer gaan stralen als "het zonnetje in huis".