Pagina instellingen pdf indesign.

15-09-2012 14:58 11 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik heb een vraag over het maken van een pdf in idesign. Ik heb een afbeelding van 200 mm bij 249,9 mm. Er mag 3 mm vanaf gesneden worden (afloop) Moet ik dan, om van deze afbeelding een goede pdf te maken in indesign een document maken met een pagina instelling van 194 mm bij 243,9 mm met een afloop rondom van 3mm? En moet daar dan nog een witruimte omheen van 10 mm? Of moet dit ivm de paginaformaten bij de drukker (laat het niet drukken maar wil er een kleuren print van laten maken) op een A4 formaat gedrukt worden dus dat ik de pagina instelling op A4 formaat zet. Ik weet niet hoe men zoiets het liefst aangeleverd ziet worden ivm hun papierformaten.

Moet ik dus een pagina instelling aangeven van 194 mm en 243,9 mm

En dan het afloopgebied rondom op 3mm

En de witruimte dan op 10mm rondom

Of moet het anders?
Je maakt je pagina zo groot als je je afbeelding wilt hebben, dus 194x243,9 mm. Daarbij geef je rondom een afloop van 3mm aan en zet je je afbeelding dus op 100% erin (zodat 'ie aan alle kanten 3 mm afloopt).

De PDF kun je gewoon met de standaard high-res PDF instellingen maken (inclusief snijtekens en 3mm afloop) en de printer zal het bestand dan (waarschijnlijk) gecentreerd op een A4 printen en daarna schoonsnijden.
Bedankt capricorn! Dus een witruimte van 10 mm is niet nodig?

high res PDF instellingen; komt dit dan overeen met de instellingen bij de onderstaande link?

http://www.akxifo.nl/pdf/Aanleveren.pdf

En stel nu dat ik een afbeelidng heb van 140mm bij 200 mm. En ik heb geen afloop in de afbeelding. Dan maak ik een pagina van 140 mm bij 200 mm, zonder afloop? En zonder snijtekens?
Die 10mm witruimte hoef je niet handmatig in te geven. Die ontstaat eigenlijk vanzelf doordat je snijtekens maakt.

De instellingen van de standaard high-res PDF komen inderdaad overeen met wat de printer opgeeft (maar je kunt ze ook handmatig aanpassen, als je dat wilt).

Snijtekens zou ik sowieso wel maken in een afbeelding van dat formaat, omdat dat op groter papier geprint wordt en daarna dus op maat moet worden gesneden.

Als het plaatje op die pagina binnen de pagina marges valt (en je dus op de uiteindelijke pagina aan alle kanten witruimte hebt) hoef je geen afloop aan te geven. Loopt het plaatje wel tot de randen moet je hem toch iets groter trekken (ondanks dat de resolutie dan iets lager wordt, maar dat is te verwaarlozen), anders loop je kans dat je een ongewenst witrandje krijgt na het schoonsnijden.
Bedankt voor je uitgebreide antwoord. De afbeelding van 140 mm bij 200 mm is eigenlijk een soort affiche. (sorry ik was niet duidelijk) In een blauwe kleur. Ik kan geen afloop meer maken (dus een stukje er vanaf snijden omdat de afbeelding dan niet meer klopt.) Maar dan maakt het zeker niet zoveel uit of ik dan het affiche op een A4 pagina zet of 140 mm bij 200 mm. Omdat ik in beide gevallen een witrandje krijg?.

Maar snijtekens kan ik bij die A4 pagina dan niet zetten lijkt me?
Als de achtergrondkleur van het affiche blauw is en tot de rand van je affiche loopt, trek dat vlak dan tot aan je 3mm afloop. Daarmee voorkom je een wit randje als er niet helemaal precies op de snijlijnen gesneden wordt (wat soms gebeurt).

De afloop moet je er niet afhalen, maar erbij zetten. Je paginaformaat blijft dus 140x200mm, maar je voegt een afloop van 3mm toe die je vervolgens vult met je blauwe (achtergrond)kleur.

Snijtekens kun je ook op een A4 PDF maken (heeft alleen zin als je een afloop hebt), maar dan moet je de printer vragen om op A3 af te drukken (of eventueel A4+, als je printer dat heeft).

Snijtekens heb je (bijna) altijd nodig als je uiteindelijke paginaformaat afwijkt van de standaard formaten, omdat het gesneden moet worden. In jouw geval dus PDF maken op 140x200mm met snijtekens en (indien mogelijk) afloop.
Bedankt voor je reactie.Ik begrijp wat je bedoelt maar de afbeelding/ affiche is een eps bestand en is niet egaal blauw maar heeft een verloop (illustrator)en er er staan meerder dingen op. Het lukt me niet om die 3mm extra aan affiche in Indesign rondom bij te voegen. Maar misschien kan ik het eps bestand wat vergroten. Misschien kan ik dit affiche ook gewoon in een A4 document zetten zonder snijtekens. Want een afloop gaat misschien niet lukken. Het originele illustrator bestand heb ik niet meer.
Plaats de eps dan gewoon iets groter. Dat maakt niet uit voor de kwaliteit. Al is het maar een millimeter aan elke kant. Dat kan echt het verschil maken tussen witrandje of niet.

Een eps zou je overigens ook moeten kunnen openen in Illustrator. Daar heb je geen ander origineel bestand voor nodig, tenzij er geplaatste links in zitten...

Je kunt het bestand in een A4 zetten, maar dan moet de printer alsnog gokken hoe hij moet snijden en blijf je, als hij op 140x200mm snijdt kans houden op een witrandje.

Nogmaals, de professionele manier is:

document maken op 140x200mm maken met 3mm afloop

eps plaatsen

eps iets vergroten tot 146x216mm - als het een illustrator eps is kan dit zonder kwaliteitsverlies, want vector

PDF maken met snijtekens
Bedankt! Ik ga dit morgen uitproberen. Ik zie nu wel dat de afbeelding/ affiche niet 300 dpi is maar 150 dpi is. Dit kan denk ik wel een probleem geven?
Staan er foto's in die eps of tekst en lijnwerk? Indien foto is het inderdaad aan de krappe kant. Vector kun je zo groot maken als je wilt zonder kwaliteitsverlies.
Ik ga het morgen even uitzoeken. Volgens mij zijn het verschillende lagen met ook objecten gemaakt in illustrator, grote cijfers, logo's die door een andere laag heen schijnen en daar is volgens mij 1 laag van gemaakt in photoshop.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven