Werk & Studie alle pijlers

Structureel te laat.

14-09-2012 14:23 252 berichten
Alle reacties Link kopieren
Sorry, te herkenbaar.
quote:visjes schreef op 15 september 2012 @ 11:23:

@ februari, volgens mij ben jij geen type die onder een baas kan werken. Misschien een optie om voor jezelf te beginnen?

Ps; laat die hypocrieten hier lekker lullen. Deze mensen zijn allemaal kontenkussers. Lekker met het vingertje wijzen en zelf doen alsof ze heilig zijn. Pfffffff pleur op. Laat dit topic lekker links leggen en trek je eigen plan. Je kan altijd advies krijgen van bv een bond enz, die veroordelen niet. Succes.Als er één ding is dat je je als ondernemer NIET kunt veroorloven is dat wel de reputatie dat je je niet aan gemaakte afspraken houdt. In dit geval lijkt het me niet handig dat TO voor zichzelf begint. Ondernemerschap is verrekte hard werken, ook buiten de vaste kantoortijden en meestal meer dan 40 uur per week gemiddeld (tenzij je succesvol genoeg bent om personeel in dienst te nemen om het werk voor je te doen en als je dat lukt ben je echt wel een paar jaar hard werken verder...). En bovendien zul je heel veel shit van klanten moeten slikken waarbij je ze ook weleens een schop onder hun gat wilt verkopen. De kunst van ondernemen is nou net om dat niet te doen en de situatie met beleid tot een compromis te brengen. Al heb je nog zo'n pesthekel aan een klant, hij zorgt wel voor omzet! Als je dat niet kunt begin dan vooral niet voor jezelf.
Vind dat ook eigenlijk nog steeds best wel raar...

Als ik nu met hem zit te praten en er komt wat ter sprake wat negatief voor hem spreekt als leidinggevende, kan ik dan ook een verslag van dat gesprek maken en hem laten tekenen dat hij dat heeft verteld of gezegd?

Dan weet ik namelijk nog wel een paar dingen.
@ iwannalive

Heb ik wel eens gedaan in het verleden haha.

Maar registratie gaat met pasje op p.c.

En dat hebben ze gebruikt.

Wat ze trouwens niet mogen. Is bedoeld om te registreren wie in pand is m.b.t calamiteiten en niet als prikklok.

Registratie is niet ge-ijkt en handmatig te manipuleren.

Op die grond heeft een vorig werknemer een zaak gewonnen die ze wilden ontslaan om deze reden.
quote:februari schreef op 15 september 2012 @ 21:12:

Vind dat ook eigenlijk nog steeds best wel raar...

Als ik nu met hem zit te praten en er komt wat ter sprake wat negatief voor hem spreekt als leidinggevende, kan ik dan ook een verslag van dat gesprek maken en hem laten tekenen dat hij dat heeft verteld of gezegd?

Dan weet ik namelijk nog wel een paar dingen.

In theorie kan dat, bij een beoordelingsgesprek. Maar dan weet je zeker dat je binnenkort afgevoerd wordt via de achterdeur...

Even kort door de bocht, wat jij slecht vindt aan je leidinggevende doet er niet zo heel veel toe. Hij zit in de (machts)positie dat hij je kan ontslaan. Je leidinggevende afzeiken is niet constructief en ook al vind jij dat hij jou afzeikt of slecht behandeld heeft, je kunt je veel beter NIET uit de tent laten lokken en je keurig en voorbeeldig (professioneel) gaan/blijven gedragen. Als jij uit je plaat gaat in zo'n gesprek geef je hem namelijk precies wat hij wil... Nog meer redenen om je te ontslaan.

Gewoon vriendelijk blijven glimlachen, pro actief aan de slag gaan om de onderlinge verhoudingen in je team te verbeteren (oude koeien uit de sloot sleuren en doodknuffelen), niet meer te laat komen (eerder te vroeg) en vooral niet je zelfbeheersing verliezen. Of dat genoeg is om het tij te keren, dat kun je alleen maar afwachten.

Persoonlijk denk ik in dergelijke situaties altijd "Jij gaat mij niet krijgen waar jij mij hebben wilt!". Dat is de afgelopen 20 jaar of zo ook niemand meer gelukt.
quote:visjes schreef op 15 september 2012 @ 11:15:

[...]

Ja slijmen, slijmen en nog eens slijmen. Elke dag koffie halen voor je baas met gebak en geen gebak van de bakker nee zelf bakken. Een flinke knip oog geven en natuurlijk om iedere grap keihard lachen. Vooral niet meer jezelf zijn maar alles doen wat de baas van je verwacht. Bazen zijn mensen waarvoor je door het slijk gaat, dat snap je toch wel TO?

Ik ben werkgever en niemand hoeft mijn kont te kussen. Alleen de gedacht al. Maar er bestaat ook nog zoiets als normale omgangsvormen en fatsoen. Die levenslessen schijn jij gemist te hebben, te zien aan de manier waarop je hier reageert.

Daarbij telt ook het doodsimpele feit dat je als werknemer niet alleen rechten maar ook plichten hebt. Uiteindelijk is een dienstverband niet meer dan een zakelijke overeenkomst waarin afspraken zijn vastgelegd waar beide partijen zich aan dienen te houden. Door zaken op de spits te drijven met onprofessioneel gedrag, zoals TO gedaan heeft, geef je je werkgever weinig keus, die zal dan wel moeten ingrijpen. En als er dan al onvrede is over andere zaken die zijn voorgevallen kun je op je vingers natellen dat je bij zoiets richting ontslag gemanoeuvreerd wordt.
@Visjes: Ik ben overigens benieuwd of je hier nog reageert. Je lijkt me namelijk meer het type om een onbeschofte scheldbom te droppen en dan de benen te nemen. En ik ik kan je vertellen dat zoiets door werkgevers niet gewaardeerd wordt, dergelijk asociaal gedrag. Als jij je zo ook op je werk gedraagt zou je in dat conflict dat je hebt ook eens naar je eigen aandeel daarin kunnen kijken. Waar er twee vechten hebben er 99 van de 100 keer twee schuld...
Gewoon vriendelijk blijven glimlachen, pro actief aan de slag gaan om de onderlinge verhoudingen in je team te verbeteren (oude koeien uit de sloot sleuren en doodknuffelen), niet meer te laat komen (eerder te vroeg) en vooral niet je zelfbeheersing verliezen. Of dat genoeg is om het tij te keren, dat kun je alleen maar afwachten.

Persoonlijk denk ik in dergelijke situaties altijd "Jij gaat mij niet krijgen waar jij mij hebben wilt!". Dat is de afgelopen 20 jaar of zo ook niemand meer gelukt. :-P[/quote]

Dan heeft hij je precies waar hij je hebben wilt : machteloos overgeleverd aan zijn goodwill, een robot van een mens die bang is voor vanalles en nog wat dus verkrampt op de werkvloer ronddoolt en volledig monddood gemaakt. Maar op geen enkel foutje meer te betrappen (toch wel hoor: ze weten altijd wel een reden te verzinnen).

Als het je lukt: proficiat; je past toch in de moule en ben je precies uniform met de rest van de grijze massa. Vooral onthouden: het is allemaal jouw schuld: slikken of stikken.
Leen heeft gelijk, de mensen die het verst komen zijn niet de aso brallers die alleen hun rechten kennen en hun plichten voor het gemak maar even vergeten. Juist de mensen die zich in alle situaties fatsoenlijk weten te gedragen, ook als ze door de stront gehaald worden schoppen het uiteindelijk het verst. Daar kweek je namelijk goodwill mee. Een slechte reputatie kan je nog lang achtervolgen. Zeker als je in dezelfde branche blijft werken. Maar een goede reputatie ook!

Ik ken veel mensen doordat ik al jaren in verschillende projecten werk als projectmanager. En ik weet precies wie de "Visjes" en de "Roosvicee's" daaronder zijn... De slechte reputatie van deze mensen zorgt er iedere keer voor dat als ik hun CV onder mijn neus krijg, ik ze niet uitnodig voor een gesprek. En als ik informeel, zonder dat de kandidaat dat weet, gebeld wordt voor een referentie dan zeg ik: "Vraag me maar of ik hem/haar weer zou aannemen". Dan antwoord ik met "nee" en weet de andere partij genoeg. Eerlijk of oneerlijk, zo werkt het nou eenmaal. En als je het "spel" succesvol wilt spelen moet je gewoon zorgen dat je de regels kent.

Als TO haar baan zeker weten kwijt wil moet ze vooral de adviezen van Visjes en Roosvicee opvolgen. Succes gegarandeerd!
Zucht.... TO je snapt het echt niet hè.
Visjes en Roosvicees adviezen staan in mijn wereld haaks op elkaar.
Wat snap ik niet lieve sammoosje?

Leg nou eens even Goed uit dan!
Heb juist de indruk dat Olivia en Roosvicee het aardig eens zijn...

Maar dat wordt ontkracht door Olivia.

Snappet nie..
Ze is haar baan al kwijt, maar het is nog niet meegedeeld. Ze hebben de pik op haar et voila. Hoe goed je in het uitvoeren van je taken ook bent. Geen enkele waardering krijgen maar op kleine fouten hameren is ook een bedrijfscultuur maar ééntje waar ik niet wens in te staan, ik wil ook niet door de stront gehaald worden, ik weet het ik ben héél uniek daarin want het is mensen eigen dat ze maar wat graag vernederd en beschimpt willen worden als daar een beetje geld tegenover staat (of gewoon voor de kik).

De 'Roosviceetjes' van deze wereld? Welja, etiketeer nog wat meer. En vooral dat je me zo goed kent, fantastisch.

TO: Je hebt capaciteiten en kwaliteiten zat: misschien is het tijd voor een betere werkgever die jou wel weet te waarderen. Ik gun het je van harte. Dat je in zo'n prettige werksfeer terecht komt dat je steevast, structureel te vroeg komt.
@Roosvicee: Zolang TO weet waar zij bewust mee bezig is heeft hij haar juist niet waar hij haar hebben wil. Dat heeft hij op het moment dat zij zich door hem laat uitlokken, uit haar dak gaat en zich nog verder in de nesten werkt. Zijn gedrag kun je niet sturen, de invloed daarvan op je eigen gedrag wel. En wat Olijf zegt, je reputatie kan je nog heel lang achtervolgen. Neem dat niet te licht op. Ik herken wat Olijf schrijft over dat informele referentiecircuit. Niemand heeft zin in een lastpak met een grote bek.

En verder, ik ben de baas in mijn bedrijf en tegen mij kun je heel veel zeggen. Als je het op de juiste manier doet en met goede argumenten komt. Met louter een bijdehante opmerking of dom smoesje als je op iets aangesproken wordt zit je bij mij bijvoorbeeld echt niet nog een jaar te "proberen" op tijd te komen... (niet persoonlijk naar TO, alleen als voorbeeld). C'est le ton qui fait la musique... En als je geen toon kunt houden dan leer je dat maar. Of je gaat maar fijn ergens anders werken. Ik run een bedrijf, geen kleuterschool of liefdadigheidsinstelling.

Als je denkt dat er vuile spelletjes met je gespeeld worden of verwacht dat gaat gebeuren laat je dan bijstaan door iemand. Dat kan een vertrouwenspersoon zijn, iemand van HR, iemand van een vakbond, iemand van het JL enz... Zij kunnen je ook vertellen wat je vooral wel en vooral niet moet doen (aan de hand van meer details die wij niet kennen).

En Olijf zegt hetzelfde als ik, je mag best voor jezelf opkomen maar doe dat op een slimme manier. Een manier waarop niemand je kan afrekenen. Je zult vast veel op je tong moeten bijten maar laat je niet uitlokken tot een ordinaire ruzie of scheldpartij. Geef hem niet nog meer stokken om je mee te slaan.
Vroeger op school riepen we dat de Korrewegbrug open stond. Daarom is daar nu een speciale voetgangers- en fietsersbrug neergelegd. Met het OV ben ik structureel vijf minuten te vroeg óf te laat.
Betty White: "Once you go blackberry... Hmmmmmhmmmm"
Hoi TO, hoe gaat het vandaag op je werk?
Hoe is het vandaag gegaan, was je op tijd op je werk en heb je nog wat gehoord?
Ben je nog op tijd geweest deze week, en heb je je gesprek al gehad?
Ik heb de uitdraai die van me gemaakt was nagekeken en van de 33x keer te laat bleek 17x onterecht aangemerkt als te laat omdat we toen nog een ander rooster hadden.

Verder ben ik er ook achter gekomen dat het registratie systeem wat ze hiervoor gebruikt hebben 4 min voorloopt.

Er vallen er dus nog meer van af, maar dat moet ik nog even nakijken.

Gesprek nog niet gehad, iedere morgen kwartier te vroeg aanwezig geweest.
Na correctie van die 4.5 minuten welke dat systeem voorloopt kom ik op 7x te laat waarvan 1x 40 minuten i.v.m verslapen welke ik door had gegeven. Het gemiddelde van de andere 6x is 5 minuten. Dit gaat over 91 diensen in 9 maanden.

Dit kan ik allemaal aantonen, ben alleen zo bang dat ze niet gaan luisteren en niet de moeite gaan nemen zorgvuldig te gaan kijken.

Degene die mij beschuldigd, beschuldigd mij van 33x te laat na waarschuwen. Punt.

Wat kan ik doen?
Ik vind het nog steeds heel vaak te laat, en daarbij ook nog eens heel vaak net op het nippertje. Je zegt zelf al dat die correctie maar vier minuten scheelt.

Daarbij heb je nu bewezen dat dat te laat komen nergens voor nodig was, aangezien je nu ineens wel op tijd kunt komen.
Jij zegt dat het systeem voorloopt. Waar loopt het op voor? Jouw horloge? Waar vergelijk je die tijd mee? En ik denk niet dat ze daar veel op uit zullen doen, klinkt alsof je alsnog probeert goed te praten dat je zo vaak te laat bent gekomen. En dat zou weleens in het verkeerde keelgat kunnen schieten.

Maak je wel je uren? Dus werk je wel minimaal precies wat je hoort te werken? Vergeet daarbij niet dat als je claimt dat de klok voorloopt, je eindtijd dagelijks ook 'voorloopt'. Daar moet je die minuten dan ook op verrekenen. Of het eenvoudig houden en niet moeilijk doen over dat voorlopen van de klok met die paar minuten en voortaan gewoon ruim op tijd komen, kun je ook ruim op tijd weer weg. Scheelt een hoop rekenen en een hoop gezeur.

Of dat genoeg is om er niet uitgewerkt te worden door je leidinggevende kun je alleen maar afwachten.
Poef
Februari, ik zag in het modtopic dat je bent herkend.

Is het dan wel handig om nu weer het beleid te bespreken hier? Je hebt al advies gehad van de vakbond.
Ik zou niet beginnen over details als de klok van je Windows-computer en de correctie van vier (vier!) minuten. Zorg gewoon dat je netjes op tijd bent, niet vier minuten te vroeg maar echt wel een kwartiertje. Wat maakt dat kwartier nou uit!

Die vraag stellen over beleid dat via via via weer bij je leidinggevende terecht is gekomen, is niet zo handig. Volgens mij heb je best moeite met sociale conventies op het werk, of misschien heb je gewoon niet zoveel zin om die te volgen? Maar dat is water onder de brug, daar kun je niks meer aan veranderen. Vanaf nu dus gewoon je best doen, misschien eens wat langer overwerken dan vijf minuten?
Wat eten we vanavond?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven