Werk & Studie alle pijlers

Structureel te laat.

14-09-2012 14:23 252 berichten
Alle reacties Link kopieren
Sorry, te herkenbaar.
zjeenje,

Dat zou ik nooit in mijn hoofd halen. Die eerste minuten zit iedereen nog kofie te drinken en niemand wordt gemist.

Het gebeurt me ook omdat het kan natuurlijk...
Joh, val midden in de discussie, heb er weinig van meegekregen, maarrrr. Ik heb er ook een handje van, íets te laat of nét op tijd komen. Ik weet dat het vreselijk lastig is dat patroon te doorbreken, maar ik voel me er wel altijd schuldig over. Inmiddels heb ik een paar trucjes om mezelf te dwingen op tijd te komen.

1. Ga met het openbaar vervoer. Dan moét je op tijd komen, als je je bus/trein niet haalt ben je gelijk zoveel te laat dat er wel echt een druk op de ketel zit.

2. Vraag iemand alle klokken in je huis, inclusief de klok op je telefoon, een onbekend aantal minuten vooruit te zetten. Iets tussen de 1 en 5 minuten. Hoeft niet veel te zijn, als je maar niet goed weet hoeveel het precies is zodat je het niet op de minuut kan spelen. Ga ervan uit dat het 5 minuten is, en in het ergste geval kom je precies op tijd, met geluk ben je voortaan netjes een paar minuten tevoren. Zorg dan wel dat je niet meteen op de kantoorklok kijkt als je je werk binnenstapt, natuurlijk (tenzij je op dat moment toch niet precies weet hoe laat het is).

3. Zorg ervoor dat je niet precies weet hoe lang je met alles bezig bent 's ochtends. Als je weet dat je binnen 4 minuten omgekleed bent en je haar hebt gedaan, en precies 9 minuten nodig hebt om te eten, en 3 minuten om naar de wc te gaan om vervolgens 16 minuten in de auto te moeten zitten, kan je het té makkelijk op de seconde spelen. Maak schattingen die iets aan de ruime kant zitten, en reken tegenvallers zoals rode stoplichten en bezette toiletten mee. Oh, wat een genot vond ik het om rustig zittend mijn ontbijt te kunnen eten, in plaats van tussendoor mijn schoenen aan te doen en mijn tas te pakken. Als je dit al wel allemaal weet, rij dan voortaan een andere route naar je werk. Kan je daar in elk geval nog een ruime schatting inbouwen.

4. Zorg dat je kleren, je ontbijt en je lunchpakketje 's avonds al 'ready to go' zijn. Scheelt als je weer eens in slaap bent gesukkeld nadat je je wekker hebt uitgeramd.

5. Koop een lichtwekker (heeel fijn!), of leg je wekker/telefoon buiten je bed, zodat je er uit moet om hem uit te zetten. Zet hem dan ook op zo'n volume dat het echt irritant is en je er niet zomaar doorheen kan slapen. Ik heb altijd ff tijd nodig om wakker te worden, dus ik heb twee wekkers: één subtiele die ik vanuit bed uit kan zetten, en één die tien minuutjes later gaat zodat ik weet dat ik binnen die tien minuten als een malle mijn bed uit moet. Er zijn tegenwoordig ook wekkers die je dwingen op te staan. Een stuiterbal bijvoorbeeld, die je weg moet gooien om hem uit te krijgen, en die de volgende keer snoozen weer keihard afgaat, zodat je hem moet gaan zoeken. Of een wekker met een 3D puzzel erop, die uit elkaar springt als hij afgaat, en pas uit gaat zodra je de puzzel weer gemaakt hebt.

6. Probeer een strak dag/nachtritme in te bouwen, schakel desnoods je/een vriend of een vriendin in om je te controleren. Stuur elkaar bijvoorbeeld een sms als je gaat slapen. Ik ben een slechte leugenaar, dus voor mij werkt zoiets wel heel goed.

7. De klassieke goed-slapen tips: een uur voor je gaat slapen geen computer en tv meer, drink een rustgevend theetje, geen suikerhoudende producten meer vlak voor het slapen.

Bijna al deze tips heb ik zelf geprobeerd, en een aantal ervan zorgt ervoor dat ik nu bijna altijd op tijd kom, meestal een paar minuutjes van tevoren zelfs. Ik weet niet wat jij al geprobeerd hebt, maar wellicht dat er nog wat nieuws voor je tussen zit

Oh, en als de klassieke goed-slapen tips niet helpen zou ik eens een doorverwijzing naar een slaappoli aanvragen ofzo. Heel vervelend als slecht slapen zoveel invloed heeft op je werk.

Succes!
Deze vraag:

[quote]Suze02 schreef op 14 september 2012 @ 16:20:

Als die baan je leven is waarom ga je dan nu pas nadenken over een brief van vorig jaar?

quote]

Waarom nu inees paniek. Terwijl het al een jaar aan de gang is?
Is dit een serieus topic? Zo ja, TO hoe dom kun je zijn? Je werkgever heeft je vorig jaar al gewaarschuwd en dus alle kans gegeven om je leven te beteren en je doet er niets aan?

Hij had je allang op staande voet kunnen ontslaan. Ik denk eerlijk gezegd dat je binnenkort je ontslagbrief op de mat kunt vinden. Dat zal zeer waarschijnlijk niet alleen door dat te laat komen zijn, maar door je hele houding. Blijkbaar weet je je positie niet en dat zal je uiteindelijk opbreken.
quote:februari schreef op 14 september 2012 @ 16:26:

zjeenje,

Dat zou ik nooit in mijn hoofd halen. Die eerste minuten zit iedereen nog kofie te drinken en niemand wordt gemist.

Het gebeurt me ook omdat het kan natuurlijk...Je dóet het ook omdat het kan.
TO, het kan juist niet, anders had je die waarschuwing toch niet gekregen?

Ben je in je werk ook zo traag van begrip?
quote:februari schreef op 14 september 2012 @ 16:26:

zjeenje,

Het gebeurt me ook omdat het kan natuurlijk...Als dit echt jouw mentaliteit is, dan wat ik jou als werkgever ook liever nog gisteren dan vandaag kwijt. En dan ook je gedrag nog op slaap-en psychische problemen gooien. Get real.
@cm

Verderop in het topic vertel ik de hoofdlijnen zonder alle herkenbare details.

korte versie,

Jaar structureel 5min te laat.

Aangesproken

Naar nu blijkt geen verbetering

Nu gesprek hoger geplaatste

Hogergeplaatste denkt door ander incident dat ik schijt heb aan alles.

Ik heb dat overigens niet, maar dat beeld krijg ik niet zo makkelijk meer weg.

Moeten mensen uit.

Hamvraag; In hoeverre kunnen ze me er mee naaien als ze dat zouden willen en hoe kan ik dat het beste voorkomen.

Antwoord; niet meer te laat komen had ik zelf al bedacht.
quote:jollie schreef op 14 september 2012 @ 16:30:

Is dit een serieus topic? Zo ja, TO hoe dom kun je zijn? Je werkgever heeft je vorig jaar al gewaarschuwd en dus alle kans gegeven om je leven te beteren en je doet er niets aan?

Hij had je allang op staande voet kunnen ontslaan. Ik denk eerlijk gezegd dat je binnenkort je ontslagbrief op de mat kunt vinden. Dat zal zeer waarschijnlijk niet alleen door dat te laat komen zijn, maar door je hele houding. Blijkbaar weet je je positie niet en dat zal je uiteindelijk opbreken.Moet ze nu dan haar werkgever gaan aanbeden ofzo? Welke houding bedoel je eigenlijk? Ze geeft toch aan dat ze weet dat ze te laat komt en dat dat niet goed is.
Ik zou als ik jou was per direct 10 minuten eerder komen, zonder uitzondering en overdrijven. Zelf de stap nemen met je leidinggevende te praten en aan te geven dat je het licht hebt gezien, je excuses aanbieden voor je gedrag en het te laat komen, aanbieden dat ze het te laat komen mogen compenseren met 2/3 vrije dagen en dat ook echt dit waarmaken. Zet je wekker belachelijk vroeg, echt hoor!!! en neem niet meer in de mond dat je een slaapprobleem hebt. Dat is je baas z'n zaak niet en mag hem terecht aan z'n reet roesten.

Zo zou je misschien nog wat kunnen redden.
@nee jollie,

Ik hab al uitgelegd dat het waar ik werk kan, tot ze je willen pakken.

Iedereen komt structureel 5 of meer te laat bij ons. Dat interesseert niemand een reet, tot ze om een andere reden een appeltje met je te schillen hebben.

Ja echt, die werkplekken zijn er!
quote:februari schreef op 14 september 2012 @ 16:36:

@cm

Verderop in het topic vertel ik de hoofdlijnen zonder alle herkenbare details.

korte versie,

Jaar structureel 5min te laat.

Aangesproken

Naar nu blijkt geen verbetering

Nu gesprek hoger geplaatste

Hogergeplaatste denkt door ander incident dat ik schijt heb aan alles.

Ik heb dat overigens niet, maar dat beeld krijg ik niet zo makkelijk meer weg.

Moeten mensen uit.

Hamvraag; In hoeverre kunnen ze me er mee naaien als ze dat zouden willen en hoe kan ik dat het beste voorkomen.

Antwoord; niet meer te laat komen had ik zelf al bedacht.Ik denk dat ze je ernstig kunnen 'naaien' zoals jij net noemt echter wel met bewijs en reden.
“I've learned that people will forget what you said, people will forget what you did, but people will never forget how you made them feel.” Maya Angelou.
Nu gaat het niet om 'iedereen', het gaat om JOU, toch?

En wat Copywrong zegt.
@skurar

Omdat ik in de tussentijd door een ander incident die persoon tegen me in het harnas heb gejaagd waar ik nu afhankelijk van ben.

Het is gewoon nu pas paniek, omdat ze nu wel eens kwaad zouden willen.

Bovendien dacht ik echt dat ik verbetering toonde.

Maar de cijfers weerspreken dat helaas.
Laatste poging:

Je weet al een JAAR dat JIJ niet meer te laat mag komen. Dat anderen wel te laat mogen komen doet er hier niet toe.

Toch blijf je te laat komen. Nu denk jij dat ze je willen pakken op een ander incident.

Voel / zie jij niet het verschil tussen jou en de anderen?

Waarom jij niet meer te laat mocht komen?

Als deze baan je leven is, heb je wel heel raar gedaan het afgelopen jaar. Waarom ben je vanaf je eerste waarschuwing niet al je gedrag gaan verbeteren?
quote:februari schreef op 14 september 2012 @ 16:18:

Ik zoek trouwens geen oplossingen voor mijn slaapprobleem.

Niet nu en hier in elk geval.

Ik heb dat slaapprobleem wel, maar die paar minutenhet is uiteraard een mentaliteits probleem. Dat slaapprobleem heb ik aangevoerd als excuus.Oh ik dacht dat het het probleem was.
quote:copywrong schreef op 14 september 2012 @ 16:39:

Ik zou als ik jou was per direct 10 minuten eerder komen, zonder uitzondering en overdrijven. Zelf de stap nemen met je leidinggevende te praten en aan te geven dat je het licht hebt gezien, je excuses aanbieden voor je gedrag en het te laat komen, aanbieden dat ze het te laat komen mogen compenseren met 2/3 vrije dagen en dat ook echt dit waarmaken. Zet je wekker belachelijk vroeg, echt hoor!!! en neem niet meer in de mond dat je een slaapprobleem hebt. Dat is je baas z'n zaak niet en mag hem terecht aan z'n reet roesten.

Zo zou je misschien nog wat kunnen redden.

Wellicht.

En ik weet niet wat het akkefietje is waardoor jij zegt dat er een verkeerd beeld van je heerst? Misschien kun je aan schadebeperking doen om nu al te regelen (hulp, advies, afspraak, HA weetikhet ) dat je eigen gedrag (akkefietje ) serieus neemt en daar daadwerkelijk wat aan gaat doen? Wat behelsde dat akkefietje eigenlijk?
“I've learned that people will forget what you said, people will forget what you did, but people will never forget how you made them feel.” Maya Angelou.
Ze naaien jou niet, jij lapt al tijdenlang waarschuwingen aan je laars. Dan kan je nu ineens wel denken dat ze je weg moeten hebben omdat er mensen uit moeten, maar feit blijft wel dat jij je gewoon niet aan de regels houdt en zij dus alle recht hebben klaar te zijn met jou. Of wilden ze een jaar geleden ook al van je af omdat er mensen weg moeten, denk je? Nou dan.

En wat vind je eigenlijk zelf van de zin: 'naar nu blijkt geen verbetering'? Je krijgt een officiële waarschuwing en je hebt zelf blijkbaar niet eens in de gaten gehouden de regels nu wel na te leven. En dan komt er ook nog één of andere smoes dat jouw horloge blijkbaar anders loopt dan je dacht. Je dacht niet, nu je baan je alles is, om je daar ook even voor 100% voor in te zetten?
@copywrong,

zou ik doen als dat nog kon, maar te laat! Moet al naar hogergeplaatste.

Denk komende week.
quote:februari schreef op 14 september 2012 @ 16:40:

@nee jollie,

Ik hab al uitgelegd dat het waar ik werk kan, tot ze je willen pakken.

Iedereen komt structureel 5 of meer te laat bij ons. Dat interesseert niemand een reet, tot ze om een andere reden een appeltje met je te schillen hebben.

Ja echt, die werkplekken zijn er!Leidinggevende heeft waarschijnlijk de pik op je, ik zit ook in zo`n situatie. Valt niet echt tegen te vechten. Misschien alvast een andere baan gaan zoeken? Erg lullig voor je. Veel sterkte. Ben je lid van een bond ofzo?
En dat akkefietje was er toch nog niet geweest voordat jij besloot een jaar lang vijf minuten te laat te komen?
@tape,

Thanx
@Olivia,

Ik heb een vaste aanstelling, ben tien jaar in dienst en ben verder van onbesproken gedrag.

Tenmiste, zit niks in mijn personeelsdossier, op 8 goede functio's en dit nu na dan.

Kan het dan echt in zo'n vaart lopen?
Dus ik kan dat "slaapprobleem dus beter niet meer aanvoeren, maar beter toegeven dat ik een mentaliteits probleem heb?

Serieus??
quote:februari schreef op 14 september 2012 @ 16:40:

Ja echt, die werkplekken zijn er!

Dat herken ik wel.

Zoals gezegd kwam collega dus altijd te laat, werd volkomen geaccepteerd. Alleen van mij niet.

Ik heb een gesprek met mijn leidinggevende gehad, die toestemming gaf(!) om met de bus te gaan in de winter, waardoor ik 3-5 minuutjes later zou zijn. En ze (lees directrice) heeft dit erbij gepakt toen ik ergens op aangesproken werd, wat niets hiermee te maken had. En toen durfde ik niet voor mezelf op te komen en te zeggen dat mijn collega al 1,5 jaar standaard te laat kwam én dat ze ook nog eens op Hyves zat, terwijl ze met de mail bezig zou moeten zijn (en mij fijn het werk liet doen) en dat dat blijkbaar heel normaal werd gevonden.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven