Werk & Studie alle pijlers

Representatief eruitzien.

17-09-2012 16:16 182 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo allemaal,

Momenteel ben ik druk aan het solliciteren en nu kwam ik een baan tegen waarbij ze een 'representatief iemand' zoeken. En dat vind ik altijd een lastige. Ik ben nl. (veel te) dik en vroeg me af of werkgevers dit zien als wel/niet representatief.

Jaren terug ging ik naar het uitzendbureau voor een studentenbaan. Ik was netjes gekleed (in pak en op hakken) en ze zochten voor een bepaalde functie iemand die er representatief uitzag. Wat krijg ik vervolgens te horen van de intercedente: 'Mevrouw ze zoeken iemand die er representatief uitziet.' Pardon, ik was gewoon netjes gekleed (misschien zelfs te netjes voor een bezoek aan het UZB) en ze vonden me niet representatief er (genoeg) uitzien.

Mijn vraag is dus wat werkgevers verstaan onder representatief. (Dus niet of dikke mensen er wel of niet mooi/knap/slim uitzien, maar gewoon wat is representatief.)

Is een dik iemand per definitie niet representatief? (En ik bedoel dan met dik echt dik, dus geen maatje 42/44 maar meer in de richting van 52/54.)

En dan graag allemaal (zoveel mogelijk) bekeken vanuit werkgevers perspectief. Ik wil nl. weten of het nut heeft voor mij om te solliciteren (zonder foto) of niet.

NB. en gezien mijn vraag liever geen discussies over het feit dat dik zijn ongezond is, want ja dat weet ik inmiddels wel. En dat dikke mensen vaker ziek thuisblijven van hun werk enz. enz. Graag alleen reacties op mijn specifieke vraag.

Bedankt allemaal!
http://mens-en-samenlevin ... esentatief-uiterlijk.html
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Ik denk dat een representatief voorkomen vooral erg afhangt van wat je precies voor kleding draagt en hoe je dat draagt. En veel minder van je lijf. Dat geldt in de basis voor iedereen maar voor mensen met overgewicht helaas vaak nog iets meer. Met de juiste kleding kun je er ook met een maatje meer prachtig en verzorgd uitzien, maar de kleding dient wel met zorg gekozen te worden. Te strak tekent teveel waardoor het al snel onverzorgd wordt, ongeacht hoe schoon/duur/chic de outfit is. Te wijd daarentegen wordt al snel hobbezakkerig en ook dat oogt weer onverzorgd. (Overigens geldt datzelfde voor dames met een maatje minder, maar dan valt "men" er minder snel over).
quote:Silky schreef op 17 september 2012 @ 16:44:

[...]

Volgens mij peer: dikke billen (reusachtig) en dikke bovenbenen.

O en uiteraard zie ik er verder gewoon verzorgd uit. (Iedere dag douchen, lekker geurtje, vlekloze kleding enz.) Alleen wel make-uploos. (En daaraan doe ik geen concessies.)

Wat een onzin. Iedereen zit er beter uit met een laagje mascara en wat lippenstift op. Jij dus ook.

Stel je eens voor. Je hebt 2 mensen met hetzelfde karakter en precies dezelfde opleiding, het zijn twee precies dezelfde sollicitanten. En ze solliciteren allebei voor dezelfde baan. Wie denk je dat er eerder wordt aangenomen? De 'normale' vrouw met maat 40 en leuke makup, of de vrouw met maat 54 zonder makeup? Ik denk dat ik het wel weet. Keihard misschien, maar zo is het wel, mensen gaan nu eenmaal af op het uiterlijk en een mooie verpakking.

Doe er je voordeel mee!
Oprah vind ik wel een goed voorbeeld van een vrouw die (soms) te dik is, maar zich altijd verzorgd en representatief gekleed. Die twee hoeven elkaar heus niet uit te sluiten. Het kan wel zo zijn dan een bedrijf niet op dikke mensen zit te wachten en ze daarop met een smoes afwijst..

Ik denk trouwens dat het in Nederland moeilijker is dan in de VS om mooie grote maten-kleding te vinden, maar niet onmogelijk. Er komen ook steeds meer van dat soort winkels.
quote:SeptemberGirl schreef op 17 september 2012 @ 16:52:

[...]

Wat een onzin. Iedereen zit er beter uit met een laagje mascara en wat lippenstift op. Jij dus ook.

Stel je eens voor. Je hebt 2 mensen met hetzelfde karakter en precies dezelfde opleiding, het zijn twee precies dezelfde sollicitanten. En ze solliciteren allebei voor dezelfde baan. Wie denk je dat er eerder wordt aangenomen? De 'normale' vrouw met maat 40 en leuke makup, of de vrouw met maat 54 zonder makeup? Ik denk dat ik het wel weet. Keihard misschien, maar zo is het wel, mensen gaan nu eenmaal af op het uiterlijk en een mooie verpakking.

Doe er je voordeel mee!

Oh, ja nu weet ik het weer..

Jij bent altijd zo vriendelijk.
Is make up op echt zoveel representatiever dan make up loos? Ik heb eigenlijk nooit make up. Niet omdat ik principieel tegen ben, maar omdat ik niet echt een 'make up hoofd' heb. Een likje mascarra of concealer wil ik nog wel eens doen, maar lippestift eigenlijk nooit. Ik ben niet eens in het bezit van een lippenstift. Als ik dan mijn nette kleding aan heb, voel ik me (make up loos) ook niet minder representatief als dat ik wel make up op heb.
quote:SeptemberGirl schreef op 17 september 2012 @ 16:52:

[...]

Heb je wel eens gehoord van mensen met een allergie voor make-up? Mensen die daar ontstoken ogen van krijgen, en rare uitslag? Vind je werkelijk dat iedereen, en zij dus ook, er beter uit zien met make-up?
quote:_lupine_ schreef op 17 september 2012 @ 16:56:

Oprah vind ik wel een goed voorbeeld van een vrouw die (soms) te dik is, maar zich altijd verzorgd en representatief gekleed. Die twee hoeven elkaar heus niet uit te sluiten. Het kan wel zo zijn dan een bedrijf niet op dikke mensen zit te wachten en ze daarop met een smoes afwijst..

Oprah heeft 4 stylistes, een kapster en een visagist
quote:nummerzoveel schreef op 17 september 2012 @ 16:58:

[...]

Heb je wel eens gehoord van mensen met een allergie voor make-up? Mensen die daar ontstoken ogen van krijgen, en rare uitslag? Vind je werkelijk dat iedereen, en zij dus ook, er beter uit zien met make-up?Als je zoiets extreems hebt, is het evident dat je geen make-up op kan. Maar zoals ik TO begreep, is dat niet het geval.
Oh, en mijn tip: goede lingerie!
]Waarom wil je geen consessies doen mbt de make-up?

Ik denk ook dat dat je wel representatiever kan maken, omdat de meeste vrouwen er beter uitzien met make-up dan zonder. En dat hoeven heus geen dikke dichtgeplamuurde lagen te zijn, al is het maar een beetje mascara.
quote:nummerzoveel schreef op 17 september 2012 @ 16:58:

[...]

Heb je wel eens gehoord van mensen met een allergie voor make-up? Mensen die daar ontstoken ogen van krijgen, en rare uitslag? Vind je werkelijk dat iedereen, en zij dus ook, er beter uit zien met make-up?Inderdaad. Ik vind trouwens niks ergers dan mensen die van zichzelf make-up opmoeten en dan een lelijke kleur lipstick kiezen of foute blusher. Doe dan niks. Veel vrouwen hebben trouwens geen lippenstift of mascara nodig (mooie rode mond en dikke wimpers) vind ik.
quote:redband schreef op 17 september 2012 @ 16:56:

[...]

Oh, ja nu weet ik het weer..

Jij bent altijd zo vriendelijk.

Ja en jij bent degene die hier altijd artikelen van nu.nl copypaste hè!

Het heeft niks met vriendelijkheid te maken. Als jij kon kiezen tussen een borrel met boer Aad en met Hugh Grant, zou je ook voor Hugh Grant gaan. Zo zitten wij mensen nou eenmaal in elkaar. In eerste instantie beoordelen we elkaar op de buitenkant.
quote:SeptemberGirl schreef op 17 september 2012 @ 17:00:

[...]

Als je zoiets extreems hebt, is het evident dat je geen make-up op kan. Maar zoals ik TO begreep, is dat niet het geval.

Nou, zo extreem is dat niet hoor! Ik ken behoorlijk wat mensen die daar last van hebben, inclusief ikzelf.

En TO heeft helemaal niet aangegeven waarom ze geen make-up wil dragen, dus dat zou bij haar ook maar zo een reden kunnen zijn.
quote:thomaaas schreef op 17 september 2012 @ 17:00:

Oh, en mijn tip: goede lingerie!Inderdaad, dat is ook echt heel belangrijk!
quote:_lupine_ schreef op 17 september 2012 @ 17:01:

]Waarom wil je geen consessies doen mbt de make-up?

Ik denk ook dat dat je wel representatiever kan maken, omdat de meeste vrouwen er beter uitzien met make-up dan zonder. En dat hoeven heus geen dikke dichtgeplamuurde lagen te zijn, al is het maar een beetje mascara.Mascara, poedertje, beetje gloss op de lippen, eventueel de wenkbrauwen wat aanzetten. Vijf minuten werk! Maakt vaak een wereld van verschil!
quote:Mlle_j schreef op 17 september 2012 @ 17:01:

[...]

Inderdaad. Ik vind trouwens niks ergers dan mensen die van zichzelf make-up opmoeten en dan een lelijke kleur lipstick kiezen of foute blusher. Doe dan niks. Veel vrouwen hebben trouwens geen lippenstift of mascara nodig (mooie rode mond en dikke wimpers) vind ik.Of van die mensen die wel de juiste basis kiezen, maar vervolgens geen flauw idee hebben hoe ze dat op moeten brengen! Teveel foundation of oogschaduw, lippenstift buiten de lijntjes, kronkelige eyeliners, klonterige mascara... doe dan inderdaad liever niets!
quote:nummerzoveel schreef op 17 september 2012 @ 17:02:

[...]

Nou, zo extreem is dat niet hoor! Ik ken behoorlijk wat mensen die daar last van hebben, inclusief ikzelf.

En TO heeft helemaal niet aangegeven waarom ze geen make-up wil dragen, dus dat zou bij haar ook maar zo een reden kunnen zijn.Naar schatting zijn 1-2 % van alle mannen en vrouwen allergisch voor parfumgrondstoffen en 2-3% allergisch voor andere stoffen die in cosmetica worden gebruikt.

Da's niet zoveel dus...
quote:nummerzoveel schreef op 17 september 2012 @ 17:04:

[...]

Of van die mensen die wel de juiste basis kiezen, maar vervolgens geen flauw idee hebben hoe ze dat op moeten brengen! Teveel foundation of oogschaduw, lippenstift buiten de lijntjes, kronkelige eyeliners, klonterige mascara... doe dan inderdaad liever niets!Foundation? Oogschaduw? Eyeliner? Nou nou, jij pakt wel uit zeg! Dat heb ik zelfs nooit op!
Zorgen dat je niet hapert tijdens het spreken, en van tevoren goed ingelezen zijn. Zeker zijn van je zaak helpt ook veel, ongeacht je kledingmaat. Als je make-up gebruikt, blijf bescheiden. En liever één mooi sieraad dan een hoop goedkope troep.

Succes met je sollicitatie.

(het lukte mij 10 jaar geleden ook, representatieve functie met veel klant-contacten, aangenomen ondanks maat 52-54. Ben inmiddels slanker, maar werk ook niet meer)
Grappig hier heb ik vorig jaar nog college over gehad. Het is zo'n vaag begrip, wat is representatief? Is het representatief om een vrouw een mannenbedrijf te laten representeren? Of een marrokaan iets van het christelijke geloof? Om maar even wat stomme voorbeelden te noemen. Representatief is eigenlijk dat jij het visitekaartje bent voor het bedrijf. Waar het bedrijf voor staat en of je in dat plaatje past is wat je representatief maakt.

Nu moet ik wel zeggen dat representatief vaak ook wel onder de noemer verzorgd valt, maar het is echt een vaag begrip wat werkgevers achter de hand kunnen houden bij afwijzingen: je bent niet 'representatief' genoeg.

Succes trouwens met solliciteren!
dubbel
quote:SeptemberGirl schreef op 17 september 2012 @ 17:05:

[...]

Naar schatting zijn 1-2 % van alle mannen en vrouwen allergisch voor parfumgrondstoffen en 2-3% allergisch voor andere stoffen die in cosmetica worden gebruikt.

Da's niet zoveel dus...Nou, ik ken in mijn directe (schoon)familie al 6 vrouwen en 2 mannen die hier last van hebben, dus die cijfers zijn zeker niet representatief voor mijn omgeving!
Over het algemeen vind ik make- up ook mooier dan make- uploos. Geen overdreven make-up, maar een beetje mascara en wat oogpotlood ofzo.

Als het niet te is, vind ik het veel verzorgder staan. Het staat zelfbewuster en verzorgder.

Het voorbeeld Oprah wat jullie noemen ziet er met haar make-up toch veel representatiever uit dan zonder make up Oprah

Hiermee bedoel ik niet dat je lelijk bent zonder make-up, maar wel dat je een kans laat liggen. Zeker als je zelf iets wil compenseren, is dit geval gewicht.

google maar eens op sterren zonder make-up. Het blijven mooie mensen, maar ze zien er net wat minder verzorgd uit.
Heb je goede BH's TO? Als in; die perfect passen en goed ondersteunen? Zitten je borsten nog op een mooie hoogte? (om het maar even plastisch te benoemen) Heb je slips die goed zitten en geen lijnen achter laten? Draag je eventueel corrigerende onderkleding?

Een familielid van mij heeft flink ondergewicht, maar ziet er 9 van de 10 keer representatiever uit dan ik Goede onderkleding en lingerie is bij haar het toverwoord. Verder draagt ze kleding van goede kwaliteit, die passen bij haar figuur. Ze ziet er altijd uit om door een ringetje te halen (en dat vind ik niet alleen, ze krijgt ook complimenten uit de buurt of van vage kennissen)

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven