Werk & Studie alle pijlers

Representatief eruitzien.

17-09-2012 16:16 182 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo allemaal,

Momenteel ben ik druk aan het solliciteren en nu kwam ik een baan tegen waarbij ze een 'representatief iemand' zoeken. En dat vind ik altijd een lastige. Ik ben nl. (veel te) dik en vroeg me af of werkgevers dit zien als wel/niet representatief.

Jaren terug ging ik naar het uitzendbureau voor een studentenbaan. Ik was netjes gekleed (in pak en op hakken) en ze zochten voor een bepaalde functie iemand die er representatief uitzag. Wat krijg ik vervolgens te horen van de intercedente: 'Mevrouw ze zoeken iemand die er representatief uitziet.' Pardon, ik was gewoon netjes gekleed (misschien zelfs te netjes voor een bezoek aan het UZB) en ze vonden me niet representatief er (genoeg) uitzien.

Mijn vraag is dus wat werkgevers verstaan onder representatief. (Dus niet of dikke mensen er wel of niet mooi/knap/slim uitzien, maar gewoon wat is representatief.)

Is een dik iemand per definitie niet representatief? (En ik bedoel dan met dik echt dik, dus geen maatje 42/44 maar meer in de richting van 52/54.)

En dan graag allemaal (zoveel mogelijk) bekeken vanuit werkgevers perspectief. Ik wil nl. weten of het nut heeft voor mij om te solliciteren (zonder foto) of niet.

NB. en gezien mijn vraag liever geen discussies over het feit dat dik zijn ongezond is, want ja dat weet ik inmiddels wel. En dat dikke mensen vaker ziek thuisblijven van hun werk enz. enz. Graag alleen reacties op mijn specifieke vraag.

Bedankt allemaal!
quote:Silky schreef op 17 september 2012 @ 17:16:

[...]

Ik was hierin niet de enige, dus tsja het zal wel van twee kanten komen. (Jouw reactie en die van mij.) En mss overdreef ik in deze wel, maar ik ben gewoon niet van de make-up. (Ondanks dat anderen mij er dan beter uit vinden zien. Maar ik voel me dan niet mezelf.)Waarom zou je anders moeten zijn, terwijl je je er niet lekker bij voelt?
quote:Silky schreef op 17 september 2012 @ 17:16:

[...]

Ik was hierin niet de enige, dus tsja het zal wel van twee kanten komen. (Jouw reactie en die van mij.) En mss overdreef ik in deze wel, maar ik ben gewoon niet van de make-up. (Ondanks dat anderen mij er dan beter uit vinden zien. Maar ik voel me dan niet mezelf.)Wil je representatief, of wil je representatief? Gewoon een kwestie van wennen. Ik moet voor mijn werk ook representatief, en op die momenten draag ik een klein beetje makeup en hoge hakken. Niet mijn hobby, zorgt er wel voor dat ik er representatiever en beter uit zie.
quote:Silky schreef op 17 september 2012 @ 17:07:

[...]

Wat ik al aangaf. op dit gebied doe ik niet aan concessies. Ik voel me niet prettig bij het dragen van make-up. Dus laat het dan maar die dame met maat 40 en een (dikke) laag make-up worden. Ik moet wel tijdens het werk prettig voelen. En tot nu toe werd ik zonder make-up ook gewoon aangenomen.

O en ik ken zeer veel vrouwen bij wie ik make-up dus echt geen toegevoegde waarde vind. Dus tsja meningen verschillen. (gelukkig maar)

Schone, nette kleding aantrekken kunnen we allemaal en lijkt me niet meer dan normaal voor een volwassene die werkt. Het zijn mijn inziens de extraatjes die het verschil maken;

- mooie accesoires

- goede make-up ( betekent dus niet veel make-up, laat je anders een informeren bij de Ici P.)

- Nagels netjes gevijld met een mooie lak

- Kapsel; in een mooi model wat past bij je gezicht, evt een kleurtje erin.
This is not kosher!
Mmm, zonder make-up vind ik Doutzen eigenlijk ook wel sexy. Haar lippen komen heel mooi uit op die foto.
quote:Flashy schreef op 17 september 2012 @ 17:17:

[...]

Dat vind ik juist erg moeilijk om te kopen!Laat je adviseren bij een goede lingeriezaak (dus geen hünkemöller of livera). Laat je opmeten door de dames daar en vraag om advies.
quote:Silky schreef op 17 september 2012 @ 17:14:

[...]

Ik denk dat het in veel gevallen ook in de familie zit. Bij mij althans! (Allergieën voor veel cosmetica, dus ook voor shampoo en douchegel. ) Misschien is dat in jouw (schoon)familie ook het geval?Nou, het komt in mijn familie veel voor en in mijn schoonfamilie ook, dus dat zou idd het geval kunnen zijn. Maar mijn schoonzusje heeft er ook last van en zij is "aangetrouwd". Dus in mijn directe omgeving zou het dan al 3 families betreffen.
quote:_lupine_ schreef op 17 september 2012 @ 17:18:

[...]

Klopt, dat scheelt heel veel. Ik heb zelf een hele grote cup en een goed passende bh is de absolute basis van mijn garderobe. Zonder dat ziet eigenlijk niks er echt goed uit, en lijk ik veel dikker dan ik ben.Ik heb juist heel weinig tiet, en een goede BH doet wonderen voor mijn optische cupmaat
quote:SeptemberGirl schreef op 17 september 2012 @ 17:03:

[...]

Mascara, poedertje, beetje gloss op de lippen, eventueel de wenkbrauwen wat aanzetten. Vijf minuten werk! Maakt vaak een wereld van verschil!Eens,of je nou maat 36 of maat 56 hebt.!
quote:_lupine_ schreef op 17 september 2012 @ 17:20:

Mmm, zonder make-up vind ik Doutzen eigenlijk ook wel sexy. Haar lippen komen heel mooi uit op die foto.Ja hallo! Doutzen lijkt me typisch iemand die er met 40 graden koorts nog patent uitziet!
This is not kosher!
quote:thomaaas schreef op 17 september 2012 @ 17:20:

[...]

Laat je adviseren bij een goede lingeriezaak (dus geen hünkemöller of livera). Laat je opmeten door de dames daar en vraag om advies.Hebben we niet echt. H en L kom ik al niet want die hebben toch niks voor mij. Een grote omvang met een c of d cup is nogal lastig. Haal ze altijd bij de Ulla maar daar zit geen beugel in (kan ik niet goed tegen)
quote:Flashy schreef op 17 september 2012 @ 17:23:

[...]

Hebben we niet echt. H en L kom ik al niet want die hebben toch niks voor mij. Een grote omvang met een c of d cup is nogal lastig. Haal ze altijd bij de Ulla maar daar zit geen beugel in (kan ik niet goed tegen)En je komt nooit in een andere stad? Of anders een dagje uit plannen en een bezoekje aan een goede zaak in de planning meenemen?
quote:Flashy schreef op 17 september 2012 @ 17:23:

[...]

Hebben we niet echt. H en L kom ik al niet want die hebben toch niks voor mij. Een grote omvang met een c of d cup is nogal lastig. Haal ze altijd bij de Ulla maar daar zit geen beugel in (kan ik niet goed tegen)

Bij Livera niet?

Mijn moeder heeft maat H en kan daar altijd redelijk goed slagen.

Wel prijzig dat wel en niet ubersexy maar hey sexy hoeft ze ook niet meer te zijn op haar 63e ..
quote:thomaaas schreef op 17 september 2012 @ 17:22:

[...]

Ik heb juist heel weinig tiet, en een goede BH doet wonderen voor mijn optische cupmaat Precies ja: de boel flashen waar er iets te flashen valt. Zo werkt het gewoon en zo zijn de mooie vrouwen mooi.
quote:teardrop-viva schreef op 17 september 2012 @ 17:29:

[...]

Bij Livera niet?

Wel prijzig dat wel en niet ubersexy maar hey sexy hoeft ze ook niet meer te zijn op haar 63e .. Ik denk dat het ook heel erg afhangt van de vorm van je borst en je lichaamsbouw bijvoorbeeld. Alle BH's zijn zo anders gesneden! Waar voor de een een livera BH goed past, past die bij een ander weer he-le-maal niet, terwijl ze verder wel dezelfde maat hebben.
quote:_lupine_ schreef op 17 september 2012 @ 17:30:

[...]

Precies ja: de boel flashen waar er iets te flashen valt. Zo werkt het gewoon en zo zijn de mooie vrouwen mooi.

Is flashen niet je shirtje omhoog doen om je borsten te showen??
..
quote:_lupine_ schreef op 17 september 2012 @ 17:30:

[...]

Precies ja: de boel flashen waar er iets te flashen valt. Zo werkt het gewoon en zo zijn de mooie vrouwen mooi.Wat ik zelf ook merk; als ik mooie, goedzittende lingerie aan heb, dan vóel ik me mooier, vrouwelijker, en dan zien mensen dat ook aan je. Het werkt dus dubbelop!
quote:teardrop-viva schreef op 17 september 2012 @ 17:29:

[...]

Bij Livera niet?

Wel prijzig dat wel en niet ubersexy maar hey sexy hoeft ze ook niet meer te zijn op haar 63e .. Ik heb ook H en kan je verzekeren dat je moeder echt veel betere en steverige bh's kan kopen in een speciaalzaak. Ik kijk weleens wel bij L. of H. en de kwaliteit die ze daar verkopen is om te janken. Laat staan de service, ze laten je met gemak de verkeerde maat kopen.
quote:SeptemberGirl schreef op 17 september 2012 @ 17:31:

[...]

Is flashen niet je shirtje omhoog doen om je borsten te showen??Met z'n allen tegelijkertijd is het dan weer een goede flashmob
quote:thomaaas schreef op 17 september 2012 @ 17:31:

[...]

Ik denk dat het ook heel erg afhangt van de vorm van je borst en je lichaamsbouw bijvoorbeeld. Alle BH's zijn zo anders gesneden! Waar voor de een een livera BH goed past, past die bij een ander weer he-le-maal niet, terwijl ze verder wel dezelfde maat hebben.klopt ook wel hoor ik heb zelf ook een moeilijke maat 70D en lang niet alle modellen in die maat passen mij of zitten lekker.
Iedere vrouw ziet er mooier uit met een gekleurde dagcreme en een beetje bronzingpowder. Beetje mascara, lippenstift en een klein beetje rouge. Het hoort wat mij betreft bij een verzorgd uiterlijk net zoals verzorgde nagels en goedgeknipt haar. Zeker als je een maatje meer hebt, kun je zo laten zien dat je snapt wat representatief is. Iemand die eruit ziet alsof ze net uit bed komt, is dat in ieder geval niet.
quote:thomaaas schreef op 17 september 2012 @ 17:32:

[...]

Wat ik zelf ook merk; als ik mooie, goedzittende lingerie aan heb, dan vóel ik me mooier, vrouwelijker, en dan zien mensen dat ook aan je. Het werkt dus dubbelop!Dat heb ik juist met hakken. :-) (En ook wel met nieuwe lingerie.) Maar vooral met hakken aan. Dan loop ik ook vrouwelijker.
Silky, als werkgever zou ik met representatief bedoelen dat iemand past bij de uitstraling die ik als bedrijf wil hebben en de doelgroep die ik beoog als klant. Als je denkt dat overgewicht voor dit bedrijf passend is, is solliciteren geen enkel probleem. Is het een bedrijf wat bijvoorbeeld heel veel ambitie uitstraalt, zoeken ze daar vaak sportieve mensen bij. Dus afhankelijk van het imago zou je prima kunnen solliciteren.
Goed, heb ik toch even een vraag. Wat is nu een goed merk bronzing powder? Ik geloof er heilig in dat je geen rotzooi makeup moet kopen (ik heb dus ook hele dure concealer bijvoorbeeld), maar het nadeel is dat ik nooit zomaar wat aanschaf om het maar te hebben. Wie heeft er tips?
quote:Silky schreef op 17 september 2012 @ 17:37:

[...]

Dat heb ik juist met hakken. :-) (En ook wel met nieuwe lingerie.) Maar vooral met hakken aan. Dan loop ik ook vrouwelijker.

Met hakken aan loop ik als een waggeleend en dat bij maatje 36/38.

Pumps etc zijn dus niet aan mij besteed.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven