Geld & Recht alle pijlers

12 jaar om?

18-09-2012 12:43 122 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ff wat hulp nodig hoor. Mijn vriend betaalt nu 12 jaar partneralimentatie. Eerste keer was 1 november 2000.

Reken ik nu goed dat hij dus 1 okt. 2012 de laatste keer hoeft betalen? We hebben er beide al bijna buikpijn van, omdat we verwachten dat ex het geld na 12 jaar niet wil missen en voor verlenging gaat. Doodeng. We zouden eindelijk financieel wat lucht krijgen. Heeft hier iemand ervaring mee? Onze ervaring is dat de rechten vd betaler in dit soort zaken vaak nihil zijn, vandaar dat we met angst en beven tegemoet zien wat er nu weer zal gebeuren. Hebben op dat gebied al behoorlijk wat staaltjes meegemaakt.
Alimentatieduur 12 jaar

Voor alimentatieregelingen die op of na 1 juli 1994 zijn vastgesteld, geldt in principe een alimentatieplicht voor de ex-partner van maximaal 12 jaar. Het maakt daarbij niet uit of de alimentatieregeling in onderling overleg of via de rechter tot stand is gekomen. Dit is vastgelegd in de Wet limitering alimentatie. De wettelijke alimentatieplicht is van kortere duur als een huwelijk niet langer dan vijf jaar heeft geduurd en er geen kinderen zijn. In dit geval kan de alimentatieplicht niet langer duren dan de duur van het huwelijk. Al naar gelang de afspraken die onderling of via de rechter worden gemaakt, kan een alimentatietermijn langer of korter duren.

Voor alimentatie die al vóór 1 juli 1994 werd betaald, omdat uw ex-partner dat hebben afgesproken of omdat de rechter dat heeft bepaald, eindigt de alimentatieregeling niet automatisch na een bepaalde periode. Hebben uw ex-partner en u wel een termijn afgesproken of is er in de beschikking een termijn genoemd, dan eindigt de plicht uiteraard als die termijn om is. Natuurlijk kunt u de rechter om wijziging van de afgesproken of vastgestelde periode vragen, als later blijkt dat die periode te kort of te lang is en daardoor één van de ex-partners ernstig wordt benadeeld.
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Wordt de kinderalimentatie in dat geval niet " gewoon " hoger ?
als later blijkt dat die periode te kort of te lang is en daardoor één van de ex-partners ernstig wordt benadeeld.

BGB, dit heb ik ook al gelezen, maar is vrij nietszeggend. Als je een x-aantal honderden euro's per maand moet missen, is dat toch altijd nadelig?
quote:blijfgewoonbianca schreef op 18 september 2012 @ 12:46:

Wordt de kinderalimentatie in dat geval niet " gewoon " hoger ?Nee joh! Er is bovendien geen sprake van kinderalimentatie, het gaat alleen om geld voor ex.
O ja, en klopt mijn rekensommetje van die twaalf jaar? Word er zo paranoia van dat ik (we) geen fout willen maken.
Bel 0900-1411 (80cpm max 40 euro) voor:

• direct juridisch advies, en/of

•gratis documenten , en/of

•10-50% korting op verdere rechtshulp

http://www.jurofoon.nl/alimentatie/doss ... ntatie.asp
De 12 jaar gaat pas gelden vanaf het moment dat de echtscheiding is ingeschreven. Betalingen die voor die tijd zijn gedaan gelden gewoon als normale onderhoudsplicht tussen partners.
quote:lila01 schreef op 18 september 2012 @ 12:47:

[...]Nee joh! Er is bovendien geen sprake van kinderalimentatie, het gaat alleen om geld voor ex.En dat voor 12 jaar? Hoe is dat toch mogelijk? Wat een raar land leven we toch. Kinderalimentatie is tot daar nog aan toe, maar waarom zou je zolang voor een partner moeten betalen? En wat zijn de voorwaarden daarvoor?
Belachelijk dat er voor een ex betaald moet worden. Niets mis met zelf werken toch ? Belachelijk !
Als je vriend nu al 12 jaar heeft betaald dan geldt voor hem de regeling van ná juli ´94.

Als ik de tekst van ons aller googlewonder BGB lees, dan valt er voor ex niet veel meer te halen. Hoe lang heeft het huwelijk geduurd?

En natuurlijk, ik persoonlijk zou het ook niet willen missen, dus mocht ik ex zijn, dan zou ik zeker proberen om er nog een paar jaar uit te slepen. Maar voor jullie geldt natuurlijk dat je blij bent als je er vanaf bent.

Bel anders gewoon de advocaat even op. Kost je misschien een paar euro, maar dan heb je ook zekerheid.
quote:paloma schreef op 18 september 2012 @ 12:58:

[...]

En dat voor 12 jaar? Hoe is dat toch mogelijk? Wat een raar land leven we toch. Kinderalimentatie is tot daar nog aan toe, maar waarom zou je zolang voor een partner moeten betalen? En wat zijn de voorwaarden daarvoor?

Voor zover ik weet betaal je oa als je ex bijv. in de bijstand zit (bij de gemeente krijgen ze dan minder). En vaak kun je het afkopen door het huis te verkopen en winst te delen. Maar als er geen koophuis is geweest en ex werkloos is geraakt en gebruik moet maken van bijstand, ja, dan betaal je dus mee.

Als ex bijstand heeft, heeft zij er dus niks aan. Dan zal de gemeente er wat aan hebben, en die zullen niet in beroep gaan.

Hoe het zit als de ander werkt weet ik niet. Maar ik meen wel, als bijv. jouw ouders overlijden, en je krijgt een leuke erfenis, je ex binnen die 12 jaar daar mede aanspraak op kan maken. Veel mensen die ook maar duizend euro op hun rekening hebben staan, laten daarom een testament opmaken waarin een clausule opgenomen wordt dat je het geld alleen wilt laten verdelen onder je eigen kinderen, dus dat de partner uitgesloten wordt.

Als je dan nog samen bent en het met z´n tweetjes deelt, is dat natuurlijk aan de erfgenaam om te beslissen.
quote:warmwaterbadeendje schreef op 18 september 2012 @ 13:00:

Belachelijk dat er voor een ex betaald moet worden. Niets mis met zelf werken toch ? Belachelijk !Misschien is het wel zo iemand die het wel makkelijk vindt? Of ze is (nog steeds) kwaad dat TO's vriend de scheiding heeft aangevraagd?
.
anoniem_144272 wijzigde dit bericht op 18-09-2012 16:23
Reden: Nvt
% gewijzigd
You are not crazy, you are... colorful. Colorful in a way that might respond to medication.
Ben je langer dan vijf jaar getrouwd geweest dan duurt de alimentatieverplichting 12 jaar en stopt dan automatisch.

De alimentatieperiode wordt berekend vanaf de datum inschrijving van echtscheiding bij de gemeente in de gemeentelijke basisadministratie. Op verzoek van de alimentatiegerechtigde kan de alimentatietermijn door de rechter worden verlengd. Alleen uitzonderlijke gevallen, indien beeindiging te ingrijpend is.

http://www.scheiding-omga ... e/partneralimentatie.html
quote:exces schreef op 18 september 2012 @ 13:06:

[...]Voor zover ik weet betaal je oa als je ex bijv. in de bijstand zit (bij de gemeente krijgen ze dan minder).Ik herinner me inderdaad iemand die op een dag werd gebeld en bericht kreeg, dat ze kon gaan betalen voor haar ex. Die had tijdens hun huwelijk al geen werk meer. Wat een nachtmerrie.
quote:blijfgewoonbianca schreef op 18 september 2012 @ 13:15:

Ben je langer dan vijf jaar getrouwd geweest dan duurt de alimentatieverplichting 12 jaar en stopt dan automatisch.

De alimentatieperiode wordt berekend vanaf de datum inschrijving van echtscheiding bij de gemeente in de gemeentelijke basisadministratie. Op verzoek van de alimentatiegerechtigde kan de alimentatietermijn door de rechter worden verlengd. Alleen uitzonderlijke gevallen, indien beeindiging te ingrijpend is.

http://www.scheiding-omga ... e/partneralimentatie.html

Kun je dat inschatten Lila?

Of het te ingrijpend is voor de ex?

Ruim begrip hoor, ben ik met je eens maar de kans dat het afgelopen is vanaf 1 oktober is, als ik het goed begrijp, behoorlijk groot.
Ingrijpend is het altijd leo, wil geen kwaad spreken, maar ex heeft de laatste jaren er financieel een behoorlijk potje van gemaakt. (schulden enz.) Geen idee of ze nog bijstandsuitkering of baan heeft, als ze al een baan heeft, keek ze wel uit om dat te melden, want dat zou verlaging alimentatie kunnen betekenen.
quote:truffelmaffia schreef op 18 september 2012 @ 13:06:

[...]

Misschien is het wel zo iemand die het wel makkelijk vindt? Niet perse makkelijk, maar eigenlijk vindt ze het niet meer dan normaal dat mijn vriend haar onderhoudt. Hij wilde destijds scheiden en voor haar vanzelfsprekend dat zij 'recht' had op zijn geld.
Nou ja, uit mijn reacties kunnen jullie wel opmaken dat dit niet een ex is die hier zomaar mee akkoord zal gaan.
Als mijn vriend 2 dagen te laat is met betalen stuurt ze al sms-je waar het geld blijft...
Maar als ze een bijstandsuitkering heeft maakt het voor haar niet zoveel uit. Ze krijgt dan gewoon het geld van de belastingbetalert in het algemeen.

Je vriend moet het wel even melden bij haar, want zij moet dat bij de gemeente melden en dan kan het 2 of 3 maanden duren eer het geregeld is. Dus dan kan het voor haar wel heel ingrijpend zijn, als je 2 of 3 maanden achter elkaar een paar honderd euro minder krijgt heb je wel een probleem natuurlijk.
En inderdaad, heb nog even gerekend, 144 maanden betaald. En als je het uitrekent was dat dan toch in totaal zo'n 55.000 euro! Jeetje, had het nooit over al die jaren uitgerekend.

(en dit was voor ex die vlak voor scheiding nog even de creditcard leegtrok) zucht.
Weet je wat de ellende is exces, in die 3 maanden kan ze naar de rechter stappen om verlenging aan te vragen, dus dn snijdt mijn vriend zichzelf in de vingers. Bovendien heeft zij zelf ook het scheidingsconvenant tot haar beschikking en daar staat duidelijk de datum van inschrijving op en dat het na 12 jaar stopt. Ex vond het zelf ook niet nodig om te melden dat ze een keer per ongeluk alimentatie dubbel had gekregen, maar wel gelijk boos bellen, omdat het die maand daarna dus niet kwam... zucht.
Jammer dat het zo moet, door schade en schande wijs geworden helaas.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven