Geld & Recht alle pijlers

Samenwonen

18-09-2012 09:28 57 berichten
Alle reacties Link kopieren
Mijn vriend heeft mij gevraagd om bij hem in te trekken. Hij heeft een koopwoning.

Is een samenlevingscontract noodzakelijk of iets anders? Of wat kunnen we het beste doen?

Hoe kunnen we het beste regelen met alle kosten? Hij wil het huis op zijn naam houden maar wat moet ik dan betalen? Vaste lasten voor de helft maar verder?

Wat moeten we allemaal regelen?

Uitschrijven en inschrijven bij nieuwe gemeente.

Adres veranderen bij bank, verzekering, werk, abonnement, wat nog meer?

Gezamelijke bankrekening.

Ja heb er echt weinig verstand van maar heb er wel zin in :D Al duurt het nog wel een maand of 2 (hij moet eerst op reis) maar wil alvast weten wat ik moet doen. Ben ook al stiekem mijn spullen aan het verzamelen ;)
Vervelend? Bedoel je mijn reactie? Daarom zeg ik juist: ga eerst eens een tijdje zelfstandig wonen, dan kom je overal vanzelf achter! Want ja, het is ook veel. En mijn mening is dat je pas als je op jezelf woont er achter komt hoe je de dingen graag doet.

Of je van het strakke budgetteren bent, of van eind van de maand macaroni-met-ketchup. Of je een schoonmaakrooster aanhoud, of juist een vertegenwoordiger bent van de Franse Slag. Hoe je omgaat met boodschappen doen (weekmenu's, aanbiedingen, zelf maken, of kant en klaar, pizza en snackbar), geld besteden en sparen, inrichten van je huis, schoonmaken. Kortom, alles wat je nog niet regelt als je bij je ouders woont.
Zeg maar Spijker.
quote:chocolademelk schreef op 18 september 2012 @ 09:53:

kun je niet het deel dat je anders voor de aflossing zou betalen; op een spaarrekening storten? Zodoende heb jij ook financiële inleg wanneer jullie in de toekomst samen een huis willen kopen; buiten je normale spaarrekening om.

Dat is een leuk idee zeg! Moet het financieel wel haalbaar zijn natuurlijk.. maar als hij er zelf al in woont zou je denken dat dat moet lukken. gefeliciteerd en hier staan al veel goede tips.
quote:spijk-er schreef op 18 september 2012 @ 10:11:

[...]

Ik zou dat zeker nog niet samen gaan wonen, maar eerst een tijd op jezelf gaan! Lekker zelfstandig worden, zelf uitzoeken hoe dingen werken, je eigen boontjes doppen.

Nu kom je wel heel afhankelijk over. Hij vraagt of je bij hem komt wonen zeg je, klinkt ook alsof het geheel zijn beslissing/initiatief is.

Wat wil JIJ?

Hoe oud ben je? Werk je? Wil je wel in de plaats/stad wonen waar hij nu woont? Ben je ingeschreven bij de woningbouw en zo nee waarom niet? Hoe lang zijn jullie samen?

Ik wil al langer samenwonen dus het is niet alleen zijn beslissing. En over de meeste dingen hebben we het al gehad, mij maakt het niet uit om in dat dorp te wonen aangezien ik er altijd geweest ben, heb niets met mijn eigen dorp.

We moeten er inderdaad nog samen voor gaan zitten maar ik wil alvast wat dingen op een rijtje hebben staan. Ik ben mij er dus in aan het verdiepen ;)

Ik vind het gewoon heel lastig om te bekijken wat we nu moeten met het huis. Waar ik aan mee moet betalen en wat niet. Net wat er gezegd wordt, anders heb ik niets als we over een tijd samen een huis kopen om groter te wonen.

Notaris staat ook op mijn lijstje om te kijken wat we moeten doen. Wil inderdaad iets vastleggen ivm mogelijk overlijden. Moeten er gewoon voor gaan zitten vandaar dat we nog even 2 maanden aan kijken zodat alles geregeld kan worden.

Krijg gelukkig ook veel tips van familie en vrienden.

Iedereen alvast bedankt voor de reacties!
quote:spijk-er schreef op 18 september 2012 @ 10:36:

Vervelend? Bedoel je mijn reactie? Daarom zeg ik juist: ga eerst eens een tijdje zelfstandig wonen, dan kom je overal vanzelf achter! Want ja, het is ook veel. En mijn mening is dat je pas als je op jezelf woont er achter komt hoe je de dingen graag doet.

Of je van het strakke budgetteren bent, of van eind van de maand macaroni-met-ketchup. Of je een schoonmaakrooster aanhoud, of juist een vertegenwoordiger bent van de Franse Slag. Hoe je omgaat met boodschappen doen (weekmenu's, aanbiedingen, zelf maken, of kant en klaar, pizza en snackbar), geld besteden en sparen, inrichten van je huis, schoonmaken. Kortom, alles wat je nog niet regelt als je bij je ouders woont.Tuurlijk, maar het is geen onneembare berg. Je kunt dit best leren en het is helemaal niet erg om het te vragen. Zorg wel dat je het niet allemaal door je vriend laat regelen, anders weet je nog niets.
quote:schorpioentje28 schreef op 18 september 2012 @ 09:35:

Als het huis op zijn naam blijft staan zou het eerlijk zijn als jij alleen aan de hypotheekrente meebetaalt, niet aan de aflossing. Het vermogen dat door aflossing eventueel wordt opgebouwd is tenslotte ook alleen voor hem.Ik snap dit niet zo goed. Hij heeft wel meer kosten aan een huis dan alleen de rente. Hij draagt het risico van een koophuis. Wie weet staat zijn hypotheek zelfs onder water en moet hij het huis met een restschuld verkopen over een tijdje. Het is in mijn ogen dus helemaal niet eerlijk dus om alleen de rente te betalen.
quote:spijk-er schreef op 18 september 2012 @ 10:36:

Of je van het strakke budgetteren bent, of van eind van de maand macaroni-met-ketchup. Of je een schoonmaakrooster aanhoud, of juist een vertegenwoordiger bent van de Franse Slag. Hoe je omgaat met boodschappen doen (weekmenu's, aanbiedingen, zelf maken, of kant en klaar, pizza en snackbar), geld besteden en sparen, inrichten van je huis, schoonmaken. Kortom, alles wat je nog niet regelt als je bij je ouders woont.

Mijn vriend woont al even op zichzelf en woon daar parttime ;) Dus veel dingen doe ik al zoals schoonmaken, boodschappen, koken, enzovoorts. Daar hebben we al afspraken over gemaakt omdat ik er heel veel ben.

Inrichting is al klaar, dat hebben we al samen gedaan.

Waarom niet eerder samenwonen? Omdat ik werkloos was en graag financiële zekerheid wou hebben voordat ik dit doe. Ik wilde het al eerder maar nu ik werk heb, is het mogelijk. Heb nu tenminste iets bij te dragen.
quote:Liezebetje schreef op 18 september 2012 @ 10:41:

[...]

Tuurlijk, maar het is geen onneembare berg. Je kunt dit best leren en het is helemaal niet erg om het te vragen. Zorg wel dat je het niet allemaal door je vriend laat regelen, anders weet je nog niets.

Nee mijn vriend doet ook niet alles regelen. Daarom ben ik mij erin aan het verdiepen. Ik vertrouw mijn vriend volledig maar je hoort ooit van die vreemde verhalen. Moet er niet aan denken dat zoiets bij mij gebeurt daarom dit vooronderzoek.

Iedereen bedankt voor de goede tips!
quote:Kastanjez schreef op 18 september 2012 @ 10:11:

[...]

Staat het huurcontract wel op jullie beider namen? Anders heb je nog een probleem volgens mij, bij overlijden of uitgaan van de relatie.Ja, het huurcontract staat op beide namen. Als de relatie uit zou gaan, zou ik hier niet blijven wonen hoor, te duur voor mij alleen met mijn flexibele invallers-inkomen! Gelukkig zijn er hier in de buurt veel goedkope kamers (en ik kan ook altijd terug naar mijn ouders) dus ik denk dat -als het uitgaat- ik niet onder een brug terechtkom!
quote:plofkipje84 schreef op 18 september 2012 @ 10:22:

Nou, er wordt wel een beetje vervelend gereageerd op haar vraag vind ik.

Ze vraagt advies. Logisch dat ze er nog weinig van weet, wist ik ook niet toen ik het huis uit ging. Ging toen op mezelf wonen, had geen relatie toen.

Weet niet of ik me aangesproken moet voelen, maar vind dat er in dit hele topic tot hier toe, alleen maar opbouwend gereageerd is, met goede adviezen over van alles en nog wat.

quote: Ik heb ook rond gevraagd hoe en wat. Ik vind to heel verstandig om dat twee maanden voordat ze gaat samenwonen al uit te zoeken.

En als je nog thuis woont en mensen hebt die er meer verstand van hebben... Dan hoef je zulke dingen ook nog niet te weten.

Bijvoorbeeld, je hebt geen auto. Waarom zou je dan moeten weten hoe verzekeringen ed werken...

Wat je niet nodig hebt, hoef je ook niet te weten. Tot het moment dat je het wel wil weten en dan is er gelukkig internet, forums en andere bronnen....

Het is inderdaad verstandig van TO om eerst advies te vragen. Ik denk dat het advies van veel forummers daar ook juist op gericht is en dat de onderliggende gedachte is 'lieve meid, ga niet te snel samenwonen, vóórdat je weet wat er allemaal mogelijk is en wat je zélf eigenlijk wil'.

Dat is in ieder geval mijn onderliggende gedachte!
quote:kadanz schreef op 18 september 2012 @ 10:43:

[...]

Ik snap dit niet zo goed. Hij heeft wel meer kosten aan een huis dan alleen de rente. Hij draagt het risico van een koophuis. Wie weet staat zijn hypotheek zelfs onder water en moet hij het huis met een restschuld verkopen over een tijdje. Het is in mijn ogen dus helemaal niet eerlijk dus om alleen de rente te betalen.

Hij draagt het risico, inderdaad. Zij hoeft dat niet over te nemen. Hij hoeft het huis (voorlopig) ook helemaal niet te verkopen, dus die brug kunnen ze nemen als het zo ver is. Wie weet zijn ze dan al jaren samen, weten ze precies wat ze aan elkaar hebben en besluiten ze de restschuld dán samen te dragen, zodat ze samen een nieuw huis kunnen kopen.

Op dit moment blijft het risico fijn voor hemzelf. Zou een mooie boel zijn anders, indien ze toch binnen korte tijd uit elkaar gaan. Heeft zíj ineens een restschuld van zíjn huis!

Een aantal topics waar al heel veel mensen hun ideeën over gezamenlijke financiën hebben gegeven, lees die maar eens door ik denk dat je er veel aan kunt hebben:

Samenwonen en kosten verdelen

Een tweede topic over samenwonen en kosten verdelen

Gezamenlijke rekening

En nog een over gezamenlijke rekening
quote:Kastanjez schreef op 18 september 2012 @ 11:41:

[...]

Hij draagt het risico, inderdaad. Zij hoeft dat niet over te nemen. Hij hoeft het huis (voorlopig) ook helemaal niet te verkopen, dus die brug kunnen ze nemen als het zo ver is. Wie weet zijn ze dan al jaren samen, weten ze precies wat ze aan elkaar hebben en besluiten ze de restschuld dán samen te dragen, zodat ze samen een nieuw huis kunnen kopen.Dus moet ze nou alleen mee betalen aan de rente of toch wat meer?
quote:kadanz schreef op 18 september 2012 @ 11:43:

[...]

Dus moet ze nou alleen mee betalen aan de rente of toch wat meer?

Rente, GWL, gemeentelijke belastingen, alles wat verder niet direct met het huis zelf te maken heeft, dat lijken mij eerlijke zaken om aan mee te betalen. Het zou nog best eens kunnen dat vriend van TO meer hypotheekrenteaftrek krijgt trouwens, als hij een fiscaal partner krijgt.

Uiteindelijk moet ieder stel het voor zichzelf uitmaken. Het meest logische (en dat is gelijk nog een tip voor TO) vind ik, om alle vaste lasten van ieder persoonlijk en van het huis op een rijtje te zetten en te kijken wat redelijk is om te betalen.

[...]

Ik snap dit niet zo goed. Hij heeft wel meer kosten aan een huis dan alleen de rente. Hij draagt het risico van een koophuis. Wie weet staat zijn hypotheek zelfs onder water en moet hij het huis met een restschuld verkopen over een tijdje. Het is in mijn ogen dus helemaal niet eerlijk dus om alleen de rente te betalen.Hij wil toch dat het huis op zijn naam blijft staan, dus inderdaad ook zijn risico! En ja, het is dus meer dan eerlijk dat TO eventueel alleen meebetaald aan de hypotheekrente (+overige vaste lasten die niets met het huis te maken hebben).
http://www.nibud.nl/omgaa ... bij-elkaar-intrekken.html
“Don’t look back – you’re not going that way.”
Wat ik het simpelst vind: jij betaalt mee aan de rente op de hypotheek en de vaste lasten. gwl, tv, internet, gem belastingen, inboedel en opstalverzekeringen.,,

Verder hou je allebei een eigen rekening. Evt kun je een extra rekening openen voor gezamenlijke uitgaven als boodschappen vakanties en dingen voor het huis.

Ook normaal onderhoud aan het huis, reparaties, schilderen etc daar zou jij aan moeten meebetalen. Als je huurt doe je dat ook, in de vorm van servicekosten.

Dus je komt al met al wel op een hoger bedrag dan rente alleen.

Met over- en onderwaarde van het huis heb jij dan weer niks te maken., dat is helemaal voor zijn rekening en risico.
.
quote:impala schreef op 18 september 2012 @ 16:41:

Wat ik het simpelst vind: jij betaalt mee aan de rente op de hypotheek en de vaste lasten. gwl, tv, internet, gem belastingen, inboedel en opstalverzekeringen.,,

Verder hou je allebei een eigen rekening. Evt kun je een extra rekening openen voor gezamenlijke uitgaven als boodschappen vakanties en dingen voor het huis.

Ook normaal onderhoud aan het huis, reparaties, schilderen etc daar zou jij aan moeten meebetalen. Als je huurt doe je dat ook, in de vorm van servicekosten.

Met over- en onderwaarde van het huis heb jij dan weer niks te maken., dat is helemaal voor zijn rekening en risico.Vind dus dat dit voor rekening van de eigenaar komt en niet voor TO. Servicekosten worden bij huren alleen betaald als het om een appartementencomplex gaat, niet bij een huurhuis!
quote:impala schreef op 18 september 2012 @ 16:41:

Ook normaal onderhoud aan het huis, reparaties, schilderen etc daar zou jij aan moeten meebetalen.

Alleen inpandig. Alles uitpandig is voor de eigenaar.

Als je huurt doe je dat ook, in de vorm van servicekosten.

Met over- en onderwaarde van het huis heb jij dan weer niks te maken., dat is helemaal voor zijn rekening en risico.
Ik zou wel in een samenlevingscontract op laten nemen dat hij je niet per direct op straat kunt zetten. Het is redelijk als je een termijn van een aantal maanden krijgt om nieuwe woonruimte te zoeken.
Tickel zegt:." Alleen inpandig. Alles uitpandig is voor de eigenaar."

Nee. Zie de zin eronder: natuurlijk betaal je als huurder ook mee aan uitpandig onderhoud. Via de servicekosten dus. En anders zit het bij de huur in.

Toch logisch dat je meebetaalt aan 'slijtage' en onderhoud van het huis. Jij woont er toch ook.
.
quote:impala schreef op 19 september 2012 @ 11:01:

Tickel zegt:." Alleen inpandig. Alles uitpandig is voor de eigenaar."

Nee. Zie de zin eronder: natuurlijk betaal je als huurder ook mee aan uitpandig onderhoud. Via de servicekosten dus. En anders zit het bij de huur in.

Toch logisch dat je meebetaalt aan 'slijtage' en onderhoud van het huis. Jij woont er toch ook.

Ik ben nog geen WBV huurders tegengekomen die in een ééngezinswoning wonen en servicekosten moeten betalen voor onderhoud aan de buitenkant van het huis. Wel mensen in een appartement. Daar zijn de servicekosten vaak voor het schoon maken van de gallerij, liften, trappenhuis etc.

Persoonlijk vind ik groot onderhoud ook horen bij de eigenaar, het is ZIJN bezit, dat blijft het ook, dus de kosten zijn voor de eigenaar.

Met een huis dat aan de buitenkant goed in de lak staat vermeerder je de waarde van je huis. Daar ziet TO niets van terug.

Vriend van TO kan natuurlijk ook haar helft van hypotheekrente opzij leggen en gebruiken voor groot onderhoud. Hij was die rente toch al kwijt.

Zie trouwens niet over groot onderhoud staan in deze link.

http://www.woonhelpdesk.n ... n=1&artikel=54&onderwerp= servicekosten

Toch wel :

Voordelen huis huren:

•Korte opzegtermijn

•Verhuurder regelt groot onderhoud

•Verhuurder betaalt deel verzekeringen/belasting

•U ontvangt eventueel huursubsidie

http://www.woonhelpdesk.n ... rtikel=76&onderwerp=Huren of kopen?
je denkt toch niet dat die eigenaar, een woningbouwvereniging ofzo, een filantropische instelling is?

Natuurlijk berekent die de onderhoudskosten van het pand door aan de huurders. Anders schiet hij erbij in. Als het niet in de servicekosten zit, dan is het in de huur verrekend.

En je denkt verkeerd om. Een huis dat goed in de lak staat wordt niet meer waard. Een huis wordt mínder waard als het onderhoud verzaakt wordt.
.
quote:impala schreef op 19 september 2012 @ 12:02:

je denkt toch niet dat die eigenaar, een woningbouwvereniging ofzo, een filantropische instelling is?

Ehm, een woningbouwvereniging is dat juist wél! (soort van) Die hebben immers geen winstoogmerk!

Ik huur van een woningbouw, en ik betaal geen servicekosten. Onderhoud buiten wordt gedaan, betaal ik niet voor. Zelfs sommige dingen binnen worden door hen gedaan, zonder dat ik daar een rekening voor krijg. (denk aan: gedoe met mn ketel en radiatoren, beschadigde muur repareren, ventilatiesysteem dat het niet deed)

Het is kennelijk wettelijk geregeld wat de huurder moet doen en wat de woningbouw;

http://www.rijksoverheid. ... ng/onderhoud-en-verbouwen

Maar mijn woningbouw doet een stuk meer, dus kennelijk heb ik gewoon erg veel geluk.
Zeg maar Spijker.
Wow Spijker, dat klinkt als een fijne verhuurder! Ik dacht gisteren in eerste instantie net zoals Tickel, maar had ook al even gegoogeld en dus gevonden dat uitpandig onderhoud inderdaad in de servicekosten mag vallen.

Ik snap dit niet zo goed. Hij heeft wel meer kosten aan een huis dan alleen de rente. Hij draagt het risico van een koophuis. Wie weet staat zijn hypotheek zelfs onder water en moet hij het huis met een restschuld verkopen over een tijdje. Het is in mijn ogen dus helemaal niet eerlijk dus om alleen de rente te betalen.Dat is nu eenmaal het risico van een eigen huis bezitten. Mijn man is bij mij ingetrokken en betaalt alleen de helft van de hypotheekrente (en dan natuurlijk de helft van de kosten die niets met huisbezit te maken hebben zoals g/w/l, verzekeringen, boodschappen e.d.). De aflossing, onderhoud en grote verbouwingen (nieuwe badkamer, keuken, kozijnen) betaal ik alleen. Ik zou het niet redelijk vinden als hij zou moeten meebetalen aan mijn bezit, waar hij geen enkele aanspraak op kan maken als we ooit uit elkaar zouden gaan.
quote:Kastanjez schreef op 19 september 2012 @ 12:51:

Wow Spijker, dat klinkt als een fijne verhuurder! Ik dacht gisteren in eerste instantie net zoals Tickel, maar had ook al even gegoogeld en dus gevonden dat uitpandig onderhoud inderdaad in de servicekosten mag vallen.

Ja echt briljant! Ik denk dat ik geluk heb gehad, maar als huurder heb je sowieso minder lasten. Geen groot onderhoud, geen opstalverzekering, minder gemeentebelasting.

Je zal dus, als je samen gaat wonen in een koophuis dat van een is, er samen uit moeten komen of je dergelijke kosten wel of niet deelt.
Zeg maar Spijker.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven