Samenwonen
dinsdag 18 september 2012 om 09:28
Mijn vriend heeft mij gevraagd om bij hem in te trekken. Hij heeft een koopwoning.
Is een samenlevingscontract noodzakelijk of iets anders? Of wat kunnen we het beste doen?
Hoe kunnen we het beste regelen met alle kosten? Hij wil het huis op zijn naam houden maar wat moet ik dan betalen? Vaste lasten voor de helft maar verder?
Wat moeten we allemaal regelen?
Uitschrijven en inschrijven bij nieuwe gemeente.
Adres veranderen bij bank, verzekering, werk, abonnement, wat nog meer?
Gezamelijke bankrekening.
Ja heb er echt weinig verstand van maar heb er wel zin in
Al duurt het nog wel een maand of 2 (hij moet eerst op reis) maar wil alvast weten wat ik moet doen. Ben ook al stiekem mijn spullen aan het verzamelen
Is een samenlevingscontract noodzakelijk of iets anders? Of wat kunnen we het beste doen?
Hoe kunnen we het beste regelen met alle kosten? Hij wil het huis op zijn naam houden maar wat moet ik dan betalen? Vaste lasten voor de helft maar verder?
Wat moeten we allemaal regelen?
Uitschrijven en inschrijven bij nieuwe gemeente.
Adres veranderen bij bank, verzekering, werk, abonnement, wat nog meer?
Gezamelijke bankrekening.
Ja heb er echt weinig verstand van maar heb er wel zin in
woensdag 19 september 2012 om 14:49
woensdag 19 september 2012 om 14:52
Verbouwingen, dingen die het huis béter maken, daarvan is het logisch dat de eigenaar betaalt. De dingen die Trotter noemt.
Maar gewoon onderhoud, om het huis in de huidige staat te houden, dat zou echt een ander verhaal moeten zijn.
Nu huizen niet meer automatisch in waarde stijgen is huren relatief voordeliger geworden ja.
Maar de huren zullen gaan stijgen want ook de woningbouwverenigingen zien hun bezit niet meer automatisch groeien en moeten de woningen wel blijven onderhouden. Dat geld moet ergens vandaan komen. Er zit ook een hoop subsidie in, in die sociale huurwoningen en als dat wordt afgeschaft (waar nu over wordt gesproken) dan moeten de huren nog hoger.
Als straks de huren hoog zijn en de woningmarkt weer loskomt, over 10 jaar ofzo, dan knijpen de huizeneigenaren weer in hun handjes.
Maar gewoon onderhoud, om het huis in de huidige staat te houden, dat zou echt een ander verhaal moeten zijn.
Nu huizen niet meer automatisch in waarde stijgen is huren relatief voordeliger geworden ja.
Maar de huren zullen gaan stijgen want ook de woningbouwverenigingen zien hun bezit niet meer automatisch groeien en moeten de woningen wel blijven onderhouden. Dat geld moet ergens vandaan komen. Er zit ook een hoop subsidie in, in die sociale huurwoningen en als dat wordt afgeschaft (waar nu over wordt gesproken) dan moeten de huren nog hoger.
Als straks de huren hoog zijn en de woningmarkt weer loskomt, over 10 jaar ofzo, dan knijpen de huizeneigenaren weer in hun handjes.
.
woensdag 19 september 2012 om 16:25
quote:Kastanjez schreef op 19 september 2012 @ 15:42:
Jufon, laat je nog eens wat van je horen? Ben wel benieuwd wat je voor plannen hebt verder!
Ik heb het even in mij opgenomen en gisteren met mijn vriend besproken. G/w/l/, internet, gemeentebelasting enzo doen we delen.
Hij houdt zijn huis dus de kosten aan huis zijn dan ook voor zijn rekening.
Gezamelijke bankrekening voor boodschappen en gezamelijke uitgaven.
Hebben jullie een kluis in huis?
Mijn vriend heeft er geen maar alle belangrijke papieren liggen bij zijn moeder in de kluis.
Ik heb ook belangrijke papieren en bv een creditcard. Zit te twijfelen of we dan ook een kluis moeten hebben.
En wat hebben jullie er dan in liggen?
Ben mijn kamer aan het opruimen, wat gaat mee en wat niet. Ik denk, dat hebben we zo gedaan maar heb echt veel rotzooi! Natuurlijk ruim ik nu niet alles op maar die rotzooi la en de onderste plank in de kast bv.
Jufon, laat je nog eens wat van je horen? Ben wel benieuwd wat je voor plannen hebt verder!
Ik heb het even in mij opgenomen en gisteren met mijn vriend besproken. G/w/l/, internet, gemeentebelasting enzo doen we delen.
Hij houdt zijn huis dus de kosten aan huis zijn dan ook voor zijn rekening.
Gezamelijke bankrekening voor boodschappen en gezamelijke uitgaven.
Hebben jullie een kluis in huis?
Mijn vriend heeft er geen maar alle belangrijke papieren liggen bij zijn moeder in de kluis.
Ik heb ook belangrijke papieren en bv een creditcard. Zit te twijfelen of we dan ook een kluis moeten hebben.
En wat hebben jullie er dan in liggen?
Ben mijn kamer aan het opruimen, wat gaat mee en wat niet. Ik denk, dat hebben we zo gedaan maar heb echt veel rotzooi! Natuurlijk ruim ik nu niet alles op maar die rotzooi la en de onderste plank in de kast bv.
woensdag 19 september 2012 om 22:59
Leuk zeg! Gefeliciteerd.
- Regel inderdaad alles bij alle bedrijven, overal waar jij ingeschreven staat met je oude adres.
- Ook bij tandarts, huisarts, fysiotherapie, ziekenhuizen ect.
En zou dit ook zo snel mogelijk doen, i.v.m met verwerken allemaal, kun je wel al in dat huis om je spulletjes over te huizen? Wanneer hij op reis is? Dan kun je gewoon nu al uitschrijven en op je nieuwe adres je post lezen e.d
Success, en veel plezier met samenwonen! X
- Regel inderdaad alles bij alle bedrijven, overal waar jij ingeschreven staat met je oude adres.
- Ook bij tandarts, huisarts, fysiotherapie, ziekenhuizen ect.
En zou dit ook zo snel mogelijk doen, i.v.m met verwerken allemaal, kun je wel al in dat huis om je spulletjes over te huizen? Wanneer hij op reis is? Dan kun je gewoon nu al uitschrijven en op je nieuwe adres je post lezen e.d
Success, en veel plezier met samenwonen! X
Weet wat je zegt, maar zeg niet alles wat je weet
donderdag 20 september 2012 om 09:22
Ik heb geen kluis nee. Wat voor 'n belangrijke papieren zou ik daar in moeten leggen? Ik denk niet dat iemand mijn bul gaat stelen, een paspoort kan ik desnoods opnieuw aanvragen. Een creditcard zit gewoon in mn portemonnee, die is namelijk voor noodgevallen dus dan kan ik hem ook maar beter bij me hebben.
Misschien ben ik een erg simpel mens maar meer belangrijke papieren kan ik niet bedenken.
Misschien ben ik een erg simpel mens maar meer belangrijke papieren kan ik niet bedenken.
Zeg maar Spijker.