Speelgoedmiddag school

20-09-2012 13:11 44 berichten
Alle reacties Link kopieren
Mijn dochter zit in groep 1 van de basisschool en heeft op donderdagmiddag speelgoedmiddag.. Elke week ben ik weer verbaasd over wat er meegenomen wordt door haar klasgenootjes.. Nagellak, een iPad, een laptop.. Ik vind dit geen speelgoed, maar blijkbaar zijn er ouders die daar anders over denken.. Wat nemen jullie kinderen mee voor speelgoeddag op school? Mijn dochter heeft tot nu to een spel, verkleedspullen, babyborn en barbies meegenomen.
Some people aim at nothing in life and hit it with amazing accuracy..
Oh, dat ze dat nog steeds doen. Die van mij mocht wel iets meenemen, maar wel mét naam er op, en iets wat niet al te duur was.
Als het bedoeld is als kringgesprek dan snap ik het idee daarachter nog wel. Dat kan inderdaad heel leuk zijn. Maar als het de bedoeling is dat er een hele middag mee gespeeld wordt, dan is het toch saai als een kind alléén met het meegebrachte speelgoed mag spelen en anderen helemaal niet? Zeker als een kind een gezelschapsspel meebrengt. Maar mij lijkt het erg moeilijk.

Je beste vriendinnetje mag je pop dan misschien wel even vasthouden, maar liever niet alle kinderen uit de klas, en de hele middag in je eentje met je pop spelen, is dat leuk? Stel er nemen drie meisjes poppen met accesoires mee (flesje, buggy, dekentje etc.) ga er als juf dan nog maar eens achter komen of dat roze jurkje nou van de pop van Emma, Sophie of Julia is...
Leuk voor de kinderen die het thuis niet zo breed hebben.

Wordt je als kleuter al met je neus op de feiten gedrukt dat je arm bent.
quote:sugarmiss schreef op 20 september 2012 @ 16:16:

Wordt je als kleuter al met je neus op de feiten gedrukt dat je arm bent.Ach, dat heb je ook al met merkkleding.En dat begint al op de basisschool.
quote:NYC schreef op 20 september 2012 @ 14:27:

[...]

Het is meer een persoonlijk weerstandsgevoel van mijzelf denk ik. Het stuit me niet eens tegen de borst dat er kinderen komen "pochen" met duur spul, maar meer dat je kind er op zo'n dag aan mee móet doen en speelgoed dus vies, kapot of niet-compleet mee terug naar huis kan gaan, het kind het risico loopt dat het speelgoed in 25 of 30 paar handjes weer terug naar huis gaat.

Een kind van vier of vijf kan nog niet goed de overweging maken wat wel of niet verstandig is. Speelgoedmaterialen voor scholen zijn duurzaam ontwikkeld om lange tijd mee te gaan en veelvuldig gebruikt te worden.

Je hebt er als ouder natuurlijk wel invloed op wat er meegaat. Zoon wilde laatst lego meenemen, en dat vond ik met al die losse kleine onderdelen een minder goed plan. Daar hebben we het dan samen over, en vervolgens zoekt hij iets anders uit. Een ander kind uit zijn klas had diezelfde dag wel een ingewikkeld legobouwwerk bij zich. Kennelijk hadden die andere ouders er minder moeite mee.

Vaak weet je bij kleuters niet zo heel goed wat zo zoal de hele dag op school doen (de verhalen van mijn vierjarige waren zeker de eerste maanden wel heeel beperkt), en eigen speelgoed geeft dan in elk geval wel aanknopingspunten voor concrete vragen. Dat vind ik er eigenlijk nog wel leuk aan. Voor mijn zoon was het ook even wennen dat niet iedereen uit zijn klas stond te springen om iets te doen met het speelgoed waar hij enthousiast over was. Omdat dat verder wel op een sympathieke manier werd opgelost, was het ook zeker niet zinloos.
Ik denk trouwens niet dat kinderen merkkleding altijd zo fantastisch vinden. Ik herinner me uit mijn eigen basisschooltijd dat je weinig indruk maakte met gekochte kleding (of het nu Oilily of Zeeman was) maar als je oma een trui had gebreid of je moeder zelf een jurkje had genaaid, oogste je juist waardering, want dan had je meestal iets bijzonders.
Ter voorbereiding op spreekbeurten mogen kinderen iets anders meenemen (is nog maar een keer voorgekomen geloof ik). Wat betreft speelgoed; door ervaring geven we echt alleen maar dingen mee die niet kapot kunnen (bestaat bijna niet) of wat kapot mag! Echt, we krijgen soms vernaggelde dingen mee terug, vooral de autootjes van mijn zoontje blijft amper iets van over of verdwijnt in de zandbak
Poep, wie heeft jou gescheten?

Wordt je als kleuter al met je neus op de feiten gedrukt dat je arm bent.

Hoezo dat dan? Aan de hand van één speelgoedje kun je toch niet zien wat een kind thuis nog meer allemaal wel of niet heeft?

Hier ook dit soort dagen, een aantal keer per jaar. Mij boeit het niet zo wat mijn dochter mee wil, zo lang het maar van haar is (en de ipad of de laptop zijn dat dus niet ). Ik vertel haar wel dat meenemen betekent dat het ook stuk kan gaan. Maar als zij het dan alsnog mee wil: mij best.

Ze heeft een keer een knuffel meegenomen, een keer haar (door ons afgedankte, heel oude digitale) camera en haar eerste speelgoeddag wilde ze per se haar spiraal die van de trap af kan meenemen. Ze kan het soms al weken hebben over welk speelgoed ze mee gaat nemen op de speelgoeddag, daar worden heel zorgvuldige afwegingen in gemaakt. Erg schattig om te zien, vind ik.

(Oh en @Sugermiss nog even: aan de hand van die spiraal die van de trap af "loopt" geen vragen gehad hoor, of we ons geen duurder speelgoed konden veroorloven. Ook geen meewarige blikken. Ook niet van het jongetje dat zijn nintendo ds mee had. Sterker nog: de keer daarna had hij zijn spiraal die van de trap af gaat meegenomen. )
Oh ja, geen speelgoedwapens, geen geluidjes en liefst waarmee men samen mee kan spelen.
Poep, wie heeft jou gescheten?

Wordt je als kleuter al met je neus op de feiten gedrukt dat je arm bent.Die ervaring heb ik niet. Juist kleuters staan nog redelijk onbevangen in het leven. Ze kunnen enthousiast raken over een goedkoop prul en het dure speelgoed links laten liggen.
Hier was het eerst iedere vrijdag en toen gingen er gewoon poppen, barbies enzo mee. En in de zomer de step of de skates. Later is het aangepast naar de laatste vrijdag van de maand, maar toen vergaten dochter en ik het meestal en dat was ook geen probleem.
Geen speelgoedmiddag bij kind op school. Als ze iets bijzonders/nieuws hebben mogen ze het laten zien. Vind ik goed zat.
Ik zou een andere school zoeken.
quote:helene31 schreef op 20 september 2012 @ 18:47:

[...]

Die ervaring heb ik niet. Juist kleuters staan nog redelijk onbevangen in het leven. Ze kunnen enthousiast raken over een goedkoop prul en het dure speelgoed links laten liggen.Inderdaad. Een kind van 4 weet niet hoe duur een iPad is.
Of communiceren naar de school is een vernieuwend iets, maar misschien een oplossing.
Hier is het speelgoedmiddag in groep 1/2 op elke laaste vrijdagmiddag van de maand. Voor mijn dochters het hoogtepunt van de maand. Ze verheugen zich er heel erg op. Er zijn al poppen mee gegaan en petshopdingetjes, barbies en ook wel eens een kleurboek met gelpennen.
Zo, wat een reacties! De speelgoedmiddag is overigens niet de hele middag spelen hoor. Van 1 tot 2 mogen ze spelen, ruilen en delen. Daar gaat het ook om. Ze mogen hun speelgoed laten zien, maar ze leren ook hun eigen speelgoed te delen. Ik vind het eigenlijk een heel leuk concept. Dochterlief vindt t ook hartstikke leuk en vraagt dagelijks of het speelgoedmiddag is. De juf was ook echt niet happy met de nagellak. Ze is er bij gaan zitten en heeft de kids die al bezig waren geholpen met nagellakken. Daarna is de nagellak terug de tas in gegaan.

Kan er gewoon echt met mijn hoofd niet bij dat je je kind dit soort dingen mee naar school laat nemen. Ik was overigens erg boos geweest als mijn dochter thuis was gekomen met nagellak in haar kleding o.i.d.. Heb het er even met juf over gehad na school en er gaan meer regels komen voor speelgoedmiddag.
Some people aim at nothing in life and hit it with amazing accuracy..
Erg boos? Om nagellak?

Echt? Nou, als dat is waar je je boos om maakt in het leven...

Vreselijk zeg, kinderen en nagellak je moet er toch niet aan denken
Ik lees hier meerdere keren dat het op sommige scholen gebruikelijk is dat het elke week speelgoedmiddag is. Zou dat zelf echt niet op prijs stellen...

Kan me net als Jamil helemaal voorstellen dat je het niet leuk vindt als je kind met nagellak in de kleren thuis komt. (op de nagels trouwens ook niet, maar probeer dat maar eens tegen te houden...)

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven